handdator

Visa fullständig version : DMAA - Olagligt?


AdrianScotch
2012-02-09, 20:44
Hej!
Ja som ni kanske förstod från rubriken så gäller min fråga DMAA (kan inte minnas vad förkortningen står för).
Jag har då hört flera olika svar angående om det finns en STIFTAD lag som säger att DMAA inte är tillåtet att konsumera. Det jag hört är bl.a annat: "DMAA är bara förbjudet när det gäller tävlingar inom vissa sporter men inte att det är olagligt". Och en del andra påstår att det fr.o.m 1 januari, 2012 ska finnas en lag som säger att det är olagligt..
Det jag söker är ett konkret svar gällande detta p.g.a att jag precis köpt en produkt som innehåller DMAA (Kosttillskott obviously).

Jag tackar på förhand för eventuella svar :)

/AdrianScotch

hertzman
2012-02-09, 20:46
Det är inte olagligt. Det är dopingklassat, men endast på tävling. Alltså tillåtet att använda på träning.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Allleeee
2012-02-09, 20:47
Men om man blir testad på gymmet, då åker man väl dit?

Pepz
2012-02-09, 20:49
Men om man blir testad på gymmet, då åker man väl dit?

nej

AdrianScotch
2012-02-09, 20:50
Tack hertzman.
Ville bara få reda på om jag var tvungen att slänga min burk. Tydligen inte.
Tack än en gång.

Sniggel
2012-02-09, 21:02
nej

Om inte gymmet har egna regler antar jag?

Pepz
2012-02-09, 21:06
Om inte gymmet har egna regler antar jag?

orimligt att sätta egna regler när det oftast är rf som testar

Fordon
2012-02-09, 21:22
Ett gym kan mycket väl sätta egna regler. Man skriver ju på ett kontrakt.

Dock kan man inte åka dit för något i nån annan mening än att bli avstängd från just det gymmet (om de nu skulle vara emot lagliga tillskott/dopingklassade-vid-tävling-tillskott).

Mackan58
2012-02-09, 21:25
Såg just att Rage Insanity innehåller DMAE. Är detta typ som DMAE eller någonting helt annat?

Pepz
2012-02-09, 21:30
Ett gym kan mycket väl sätta egna regler. Man skriver ju på ett kontrakt.

Dock kan man inte åka dit för något i nån annan mening än att bli avstängd från just det gymmet (om de nu skulle vara emot lagliga tillskott/dopingklassade-vid-tävling-tillskott).

självklart, men ytterst märkligt vore om den testande instansen väljer att rapportera bruk av icke dopingklassade substanser till detta gym, testar de på egen hand i så fall menar du?

inte ens friskis gör en sådan grej

Såg just att Rage Insanity innehåller DMAE. Är detta typ som DMAE eller någonting helt annat?

DMAE är något annat

hertzman
2012-02-09, 21:31
Såg just att Rage Insanity innehåller DMAE. Är detta typ som DMAE eller någonting helt annat?

Det är två helt olika ämnen. Alla Fairings produkter är helt fria från dopingklassade ämnen.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Mackan58
2012-02-09, 21:37
Fan vad skönt =) tack för svar!

Kischen
2012-02-09, 21:39
Ett tips är att söka.

Alzie
2012-02-09, 21:50
Någon som vet om det är tillåtet på SATS träningscenter?

Pepz
2012-02-09, 21:54
Någon som vet om det är tillåtet på SATS träningscenter?

varför skulle det inte vara det?

AdrianScotch
2012-02-09, 22:01
DMAA är bara otillåtet ifall man ska tävla i någon form av sport där dom dopningstestar dig. Så uppfattade jag det som iaf.

Alzie
2012-02-09, 22:10
varför skulle det inte vara det?

Inte vet jag, därför jag frågar. Hade för mig att de ingick i någon sån där anti-doping förening som kanske t.o.m inte tillåter dmaa (?)
/Ej insatt

Kischen
2012-02-09, 22:11
varför skulle det inte vara det?

Inne på Sats så har de en fin plansh med texten DOPING ÄR ETT BROTT!!1

Frågade vad de menade, enligt lagen eller mot Sats regler men ingen i personalen har en susning. Vi kallar den PK-planshen.

Pepz
2012-02-09, 22:30
ja vi kan ju skriva återigen:

DMAA är dopingklassat på tävlingar sanktionerade av exempelvis RF eller underförbund där WADAS dopinglista gäller.

att det då skulle vara otillåtet på träning för att någon på ett gym tycker det tror jag inte är juridiskt hållbart.
Inte ens på friskis, som är den aktören med störst dopingarbete (nåja flest testade iaf), är det otillåtet på träning

z_bumbi
2012-02-09, 22:46
Någon som vet om det är tillåtet på SATS träningscenter?

Kolla avtalet och med personalen. Företag behöver inte följa RF:s regler.

Kischen
2012-02-09, 22:52
ja vi kan ju skriva återigen:

DMAA är dopingklassat på tävlingar sanktionerade av exempelvis RF eller underförbund där WADAS dopinglista gäller.

att det då skulle vara otillåtet på träning för att någon på ett gym tycker det tror jag inte är juridiskt hållbart.
Inte ens på friskis, som är den aktören med störst dopingarbete (nåja flest testade iaf), är det otillåtet på träning

Jag är medveten om det där, menade det bara som ett sidospår.

Allleeee
2012-02-11, 21:05
På vårat gym blir man avstängd om man blir testad och åker dit för olagliga preparat står det..

Sondret
2012-02-11, 21:11
På vårat gym blir man avstängd om man blir testad och åker dit för olagliga preparat står det..

Det verkar vara svårt att skilja på olagligt och dopingklassat. *gah!*

Isaisa
2012-02-11, 21:15
Bortsett från rena DMAA piller från internet, vilket tillskott har störst koncentration av ämnet?

blondyz
2012-02-11, 23:00
Bortsett från rena DMAA piller från internet, vilket tillskott har störst koncentration av ämnet?

Skulle gissa på rent DMAA pulver från internet.

mn8eii
2012-02-12, 11:25
ja vi kan ju skriva återigen:

DMAA är dopingklassat på tävlingar sanktionerade av exempelvis RF eller underförbund där WADAS dopinglista gäller.

att det då skulle vara otillåtet på träning för att någon på ett gym tycker det tror jag inte är juridiskt hållbart.
Inte ens på friskis, som är den aktören med störst dopingarbete (nåja flest testade iaf), är det otillåtet på träning

Beror såklart vad som är angett i medlemsavtalet. Ifall det specifikt står att du inte får nyttja substanser som är dopingklassade av WADA så är det klart de får utesluta individer som gör det.

Isaisa
2012-02-12, 12:12
Skulle gissa på rent DMAA pulver från internet.

På vilken sida hittar du det? :)

krubkungen
2012-02-12, 13:10
På vilken sida hittar du det? :)

Det bryter mot forum reglerna att säga + DMAA är lite av ett gråzons preparat . Jag tror faktiskt att ingen vill ge dig förslag(av ren omtanke) på vart du ska köpa DMAA med tanke på din tidigare tråd:http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=179437

Inget illa menat men DMAA är inte lösningen på din problematik.

Asdf
2012-02-12, 13:48
På vilken sida hittar du det? :)

Det finns att beställa överallt på internet, men jag hoppas du är medveten om att du tar en enorm risk om du överväger det?

Pepz
2012-02-12, 13:59
Beror såklart vad som är angett i medlemsavtalet. Ifall det specifikt står att du inte får nyttja substanser som är dopingklassade av WADA så är det klart de får utesluta individer som gör det.

vem ska testa det menar du?

Gober
2012-02-12, 14:51
Varför skulle WADA eller någon annan testa för något som inte är olagligt eller dopingklassat på träning? Och vem skulle testa, personalen med ett hemmakit eller?

blondyz
2012-02-12, 22:12
På vilken sida hittar du det? :)

Instämmer med den andra skaran, du bör nog tänka över detta en gång till.

Najgor
2012-04-07, 22:55
Någon som vet om det är tillåtet på SATS träningscenter?

Är ett tag sen detta skrevs men kanske är till användning för någon.

Det står klart och tydligt på sats anti-doping policy sida att

"SATS definition på doping är användande av prestationshöjande medel, både legala och illegala, och som vidare definieras av World Anti-Doping Agency."

Så DMAA får inte användas. Då Sats kan ta prover så finns det risk man blir avstängd.

Kischen
2012-04-08, 09:01
Är ett tag sen detta skrevs men kanske är till användning för någon.

Det står klart och tydligt på sats anti-doping policy sida att

"SATS definition på doping är användande av prestationshöjande medel, både legala och illegala, och som vidare definieras av World Anti-Doping Agency."

Så DMAA får inte användas. Då Sats kan ta prover så finns det risk man blir avstängd.

De vill säkert förlora sina kunder. Det där är bara pk.

blondyz
2012-04-08, 15:47
De vill säkert förlora sina kunder. Det där är bara pk.

Det är nog för att de ska kunna stänga av personer om det kommer någon 14 åring som proppat i sig en burk stimulantia och tjatar sönder varenda jävel i lokalen om hur stark han är i 140km/h

TheIsh
2012-04-08, 17:37
Fick köpa en burk Red Stack snorbilligt från en av de större leverantörerna. Tar en varje dag när jag vaknar kl 9, sen drar jag till gymmet. Vet inte vad den är tänkt att göra, men jag känner absolut ingenting. De är på 40mg per kapsel. Vet inte hur mycket eller lite det är, men burken rekommenderar inte mer än två per dag. Vilket förmodligen sätter effektiv dos på typ fyra.

ProteinKreatin
2012-04-09, 14:45
Fick köpa en burk Red Stack snorbilligt från en av de större leverantörerna. Tar en varje dag när jag vaknar kl 9, sen drar jag till gymmet. Vet inte vad den är tänkt att göra, men jag känner absolut ingenting. De är på 40mg per kapsel. Vet inte hur mycket eller lite det är, men burken rekommenderar inte mer än två per dag. Vilket förmodligen sätter effektiv dos på typ fyra.

Testa att lägga till någon koffeintablett.

vast2221
2012-04-14, 23:16
Köpte hem 5 Gram från England, funkar hur bra som helst vid Cardio.

TheIsh
2012-04-15, 20:45
Testa att lägga till någon koffeintablett.

Jag dricker redan flera liter kaffe om dagen, jag tror inte att det är så lönt att börja köra pillar på det.