handdator

Visa fullständig version : Marklyft teknik


fjuni
2012-02-09, 20:15
Har en fråga angående marklyftsteknik. Hur ska man ha övre ryggen?

Spänna upp hela ryggen så den blir rak?

u1QFp5XlcOo

eller släppa fram axlarna och runda övre ryggen? eller är det skadligt och vad ger det för fördelar?

lw2YYd8HlGw

mysglenn
2012-02-09, 21:39
det är inte ditt största problem angående tekniken dock.. lyft mera med benen!

oscape
2012-02-09, 21:41
Är ingen expert men, försök koppla in benen mer. Tänk att du ska trycka dig genom golvet istället för att lyfta upp vikten. Ha även stången så tätt intill kroppen som möjligt.

willtjam
2012-02-09, 21:54
Jag tyckte första såg bra ut.

andeem
2012-02-09, 22:03
Snudd på raka mark ju. Vill se mer ben i början.

Och bättre sträckning i slutet. Bak med axlarna, upp med hakan.

Knaz
2012-02-09, 22:04
snudd på raka mark ju. Vill se mer ben i början.

Och bättre sträckning i slutet. Bak med axlarna, upp med hakan.

+1

mysglenn
2012-02-09, 22:05
han startare ju med ryggen parallelt med golvet i båda filmerna, knappast "bra" :P

oUZDFJ_Kqlg

så kör jag iaf, vet att jag släpper röven "för tidigt" men ändå

vikter : 120, 160, 180

Supermicke
2012-02-09, 22:10
avslappnad krökt övre rygg om man tkr det är roligt att lyfta tungt/tävlar sl

rak bröstrygg för lite extra träning av bröstryggs muskler(försöker hålla skuldrorna ihopdragna då) och hållning.

min syn på saken. Jag varierar.

Crocker
2012-02-09, 22:12
han startare ju med ryggen parallelt med golvet i båda filmerna, knappast "bra" :P

oUZDFJ_Kqlg

så kör jag iaf, vet att jag släpper röven "för tidigt" men ändå

vikter : 120, 160, 180
Så ska det se ut! :)
Helvete vad lik du är konstantin konstantinovs också. :)

willtjam
2012-02-09, 22:16
han startare ju med ryggen parallelt med golvet i båda filmerna, knappast "bra" :P

oUZDFJ_Kqlg

så kör jag iaf, vet att jag släpper röven "för tidigt" men ändå

vikter : 120, 160, 180

Så bra det kan bli utan att köra på plattform. Tycker jag.

fjuni
2012-02-09, 22:17
Med mer ben menar ni att jag ska sänka röven?

Det som händer när jag sänker röven är att jag hamnar bakom stången och sen när jag börjar dra stiger rumpan långt innan stången börjar röra sig tills axlarna är framför stången och sen börjar lyftet. Tror jag måste ha höften ganska högt pga mina långa ben och armar.

mysglenn
2012-02-09, 22:36
Med mer ben menar ni att jag ska sänka röven?

Det som händer när jag sänker röven är att jag hamnar bakom stången och sen när jag börjar dra stiger rumpan långt innan stången börjar röra sig tills axlarna är framför stången och sen börjar lyftet. Tror jag måste ha höften ganska högt pga mina långa ben och armar.

jag ska säga vad problemet är... du är för klen i benen helt enkelt! tyvärr

det är mitt problem också, bara så du vet, men jag jobbar på det dels genom att ge F'N i att lyfta om jag märker att röven sticker i väg "för mycket" och dels genom att köra genom att stå med fötterna på ett par viktskivor så att jag måste lyfta ännu djupare. En annan bra assistansövning är grunda benpressar och knäböjar.

Sedan måste du jobba med att ha stången närmare kroppen, den ska GLIDA upp för låren - gissa varför jag kör med babypuder och speedos i filmen?

Swisskniven
2012-02-09, 23:49
Jag håller med kören: använd benen mer. Har själv ändrat tekniken från ryggdrag till benarbete och det har ffa gjort ryggen gladare.

När det gäller axlarna kan man säga att allt efter som vikten ökar så kommer du inte att kunna hålla ihop skulderbladen i draget. Satsa på atletisk hållning och bra form i länden.

fjuni
2012-02-10, 00:19
Jag håller med kören: använd benen mer. Har själv ändrat tekniken från ryggdrag till benarbete och det har ffa gjort ryggen gladare.

När det gäller axlarna kan man säga att allt efter som vikten ökar så kommer du inte att kunna hålla ihop skulderbladen i draget. Satsa på atletisk hållning och bra form i länden.

Är fortfarande tveksam till hur detta ska gå till, som sagt, sänker jag röven hamnar axlarna bakom stången och tvingas tillbaka framför när vikten lämnar golvet. Tror mina långa ben tvingar mig till ett startläge med höften högt upp. Kanske kan sänka röven några cm utan att axlarna åker bakom, ska prova det nästa gång. Tack på input om skulderbladen dock.

mysglenn
2012-02-10, 05:51
Är fortfarande tveksam till hur detta ska gå till, som sagt, sänker jag röven hamnar axlarna bakom stången och tvingas tillbaka framför när vikten lämnar golvet. Tror mina långa ben tvingar mig till ett startläge med höften högt upp. Kanske kan sänka röven några cm utan att axlarna åker bakom, ska prova det nästa gång. Tack på input om skulderbladen dock.

filma så får vi se så kan vi kommentera ytterligare

Ego
2012-02-10, 06:38
Om stången är närmare underbenen, som den borde vara så skall det inte vara något problem.

Googla även på övningar för djupa nackflexorer, huvudet hänger en meter framför kroppen och du är relativt ugn.

Jappse
2012-02-10, 07:24
Gör en liten inflikning: Så man ska gå djupare med höfterna? Eller släpa mer med röven? Jag brukar marka så som Ripptoe instruerar men enligt er så är det bättre med mer Vertikal rygg?

rooz
2012-02-10, 07:30
Är fortfarande tveksam till hur detta ska gå till, som sagt, sänker jag röven hamnar axlarna bakom stången och tvingas tillbaka framför när vikten lämnar golvet. Tror mina långa ben tvingar mig till ett startläge med höften högt upp. Kanske kan sänka röven några cm utan att axlarna åker bakom, ska prova det nästa gång. Tack på input om skulderbladen dock.

Bara för att du är lång & smal behöver du inte ha dålig teknik..

Ner med röven, bredda fotställningen om det behövs och få vikten nära kroppen.

mysglenn
2012-02-10, 08:12
Gör en liten inflikning: Så man ska gå djupare med höfterna? Eller släpa mer med röven? Jag brukar marka så som Ripptoe instruerar men enligt er så är det bättre med mer Vertikal rygg?

Du har väl lärt dig i skolan hur man utför ergonomiska lyft från marken?

svenbanan
2012-02-10, 08:24
Här förklarar Rip en massa om marklyftanatomi i en lektion.

http://www.youtube.com/watch?v=Ht363HslwnM&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=vue17RjRhwM&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=uu3-64C7JEY&feature=relmfu

Och här ger han instruktioner till en snubbe om hur han ska positionera sig.

http://www.youtube.com/watch?v=Syt7A23YnpA&feature=relmfu

Jappse
2012-02-10, 08:47
Du har väl lärt dig i skolan hur man utför ergonomiska lyft från marken?

Jo det har jag lärt mig. Men därför jag undrar varför Ripptoe lär ut den andra metoden med mer horisontell rygg. Har det någon betydelse bara jag inte kör bananrygg och spänner bål?

Tack

edit: Ska spela in film när jag markar och kör benböj så får vi se hur illa det ser ut ;)

mysglenn
2012-02-10, 08:56
Jo det har jag lärt mig. Men därför jag undrar varför Ripptoe lär ut den andra metoden med mer horisontell rygg. Har det någon betydelse bara jag inte kör bananrygg och spänner bål?

Tack

edit: Ska spela in film när jag markar och kör benböj så får vi se hur illa det ser ut ;)

du kan lyfta betydligt mer och säkrare om du har ryggen mer vertikal och låter "benen lyfta upp vikten den första biten"

ja gör det :) Alltid kul att få och ge kritik - tycker det är en av huvudanledningarna till att vara med på ett träningsforum! :D

stemag
2012-02-10, 09:16
Är fortfarande tveksam till hur detta ska gå till, som sagt, sänker jag röven hamnar axlarna bakom stången och tvingas tillbaka framför när vikten lämnar golvet. Tror mina långa ben tvingar mig till ett startläge med höften högt upp.

Jag har samma problem med långa ben, Svenbanan länkar till bra filmer som hjälpte mej mycket.

PS: Du kan inte misslyckas när du har kollos bästa avatarbild ;)

"Moore weights, i need moore weights"

Jappse
2012-02-10, 09:45
du kan lyfta betydligt mer och säkrare om du har ryggen mer vertikal och låter "benen lyfta upp vikten den första biten"

ja gör det :) Alltid kul att få och ge kritik - tycker det är en av huvudanledningarna till att vara med på ett träningsforum! :D

Ja det är trevligt med kunnigt folk som hjälper till.

andeem
2012-02-10, 11:21
Jo det har jag lärt mig. Men därför jag undrar varför Ripptoe lär ut den andra metoden med mer horisontell rygg. Har det någon betydelse bara jag inte kör bananrygg och spänner bål?Jag håller inte riktigt med om att Rippetoe rekommenderar särskilt horisontell rygg. Frys filmen nedan vid 2:02:

Syt7A23YnpA

Ryggen i cirka 45 grader, nära 90 grader i knäleden.

svenbanan
2012-02-10, 11:32
Rip säger väl att vinklarna blir olika beroende på vem som lyfter. För vissa blir ryggvinkeln på ett sätt och för vissa helt annorlunda. Vissa har helt enkelt inte bra vinklar i kroppen att bli bra marklyftare.

Jag tycker det ser ut som om ts följer Rippetoes råd ganska väl (i variant 1):
Stå nära stången.
Greppa utan att böja (mycket) i knäna.
Böj (lite) i knäna tills skenbenet tar i stången.
Räta upp ryggen och få upp bröstkorgen (då sjunker ju höften automatiskt).
Lyft.

svenbanan
2012-02-10, 11:36
Angående orginalfrågan om bröstryggen ska vara krum eller inte har jag för mig att Rippetoe säger att man ska den rak och att den kan få krumma när man lyfter så tungt att man inte kan hålla emot. Men att man alltså ska sträva efter att hela ryggen extenderad. Tror det ska vara med i nån av de filmer jag länkade till. Inte helt hundra på detta dock.

mysglenn
2012-02-10, 11:37
Rip säger väl att vinklarna blir olika beroende på vem som lyfter. För vissa blir ryggvinkeln på ett sätt och för vissa helt annorlunda. Vissa har helt enkelt inte bra vinklar i kroppen att bli bra marklyftare.
...

givetvis, och TS har ju extremt långa lår i proportion till övriga kroppen så att bli en marklyfare av rang kan han nog glömma men det är nog inte hans ambition heller...

I en annan tråd så berättar han lite om sina ryggproblem och vill uppsöka bra sjukgymnast för att kika på detta, så jag antar att vi först och främst skall hjälpa TS att lyfta "säkert"

Pepz
2012-02-10, 11:45
Är fortfarande tveksam till hur detta ska gå till, som sagt, sänker jag röven hamnar axlarna bakom stången och tvingas tillbaka framför när vikten lämnar golvet. Tror mina långa ben tvingar mig till ett startläge med höften högt upp. Kanske kan sänka röven några cm utan att axlarna åker bakom, ska prova det nästa gång. Tack på input om skulderbladen dock.

Skjut knäna över stången då så axlarna fortfarande ligger över stången
http://www.weighttrainingequipment.org/assets/images/deadlifts.jpg

Riktigt så djupt behöver du kanske inte sitta men med din nuvarande teknik så kommer du aldrig att kunna lyfta några tyngre vikter.

Vet många som har långa ben och drar bra smalmark.
http://www.youtube.com/watch?v=y8DbbRxm_uU
bra teknik med långa ben, det viktiga är att benen får börja trycka loss vikten, inte ryggen

herzie
2012-02-10, 12:54
Något som hjälpte mig var detta tipset. När du greppar stången ska benen vara ca 10-15 cm ifrån stången, och sedan sänker du arslet tills smalbenen nuddar stången. Lyft.

Jappse
2012-02-10, 13:27
Rip säger väl att vinklarna blir olika beroende på vem som lyfter. För vissa blir ryggvinkeln på ett sätt och för vissa helt annorlunda. Vissa har helt enkelt inte bra vinklar i kroppen att bli bra marklyftare.

Jag tycker det ser ut som om ts följer Rippetoes råd ganska väl (i variant 1):
Stå nära stången.
Greppa utan att böja (mycket) i knäna.
Böj (lite) i knäna tills skenbenet tar i stången.
Räta upp ryggen och få upp bröstkorgen (då sjunker ju höften automatiskt).
Lyft.

Jag kanske formulerade mig dåligt. Det jag egentligen menar är att Ripptoe säger att man inte ska sänka höften så lågt. Det beror på vem som lyfter, jag har samma form som TS i första klipppet och det känns bra. Ska lägga upp klipp ikväll om jag kommer ihåg. :cool:

svenbanan
2012-02-10, 13:44
Något som hjälpte mig var detta tipset. När du greppar stången ska benen vara ca 10-15 cm ifrån stången, och sedan sänker du arslet tills smalbenen nuddar stången. Lyft.

Det är ju ungefär som Rip säger, fast enligt honom ska stången vara mitt över foten (så typ 1-2cm framför benet). Får du inte stången för långt framför kroppen om du står så långt bakom?

Matsa
2012-02-10, 14:29
Angående höftens höjd så är det inte alltid så att en lägre starthöjd per automatik ger ett säkrare lyft. Det gäller att hitta ett startläge där man kan använda benstyrkan för att bryta vikten från marken. Om man böjer för lite på benen så att det blir ett rygglyft redan från start så tröttar man ut rygg och ändalykt i förtid och kommer att få svårt att låsa ut. Böjer man för lite på benen så hamnar man i en position där benen blir för svaga för att orka bryta vikten från marken och då skjuter baken upp före stången och det blir ett rygglyft i alla fall. I skolan fick vi lära oss att när man plockar upp saker från marken ska man sätta sig som någon sorts groda med maximalt böjda ben och helt lodrät rygg, det tycker jag inte att är någon bra metod om man ska plocka upp tyngre saker än en mattebok.

I TS fall tycker jag att han kan böja mer på benen. Prova dig fram och försök hitta ett läge där benen fortfarande känns starka, för de flesta tror jag att detta hamnar någonstans mellan en halvböj och en kvartsböj. Prova även att stå på olika avstånd från stången, det påverkar hur mycket du kan skjuta fram knäna. Så länge som du behåller formen på ländryggen så är dock lyftet säkert oavsett hur mycket eller lite du böjer på benen.

Vad gäller den ursprungliga frågan så sägs det ofta att det inte är någon fara att runda övre ryggen så länge ländryggen är neutral. Rundar man övre ryggen får man fördelen att lyftvägen förkortas vilket kan göra lyftet lättare, det är dock inte helt säkert att man blir starkare i den positionen. Personligen tänker jag inte så mycket på övre ryggen när jag markar utan jag fokuserar mest på att spänna magen och latsen och sedan hamnar axlarna där de hamnar.

göransson
2012-02-10, 14:29
Ned med rumpan så du inte kör rakmark! Du får med driv med bena då!!

svenbanan
2012-02-10, 15:53
Angående höftens höjd så är det inte alltid så att en lägre starthöjd per automatik ger ett säkrare lyft. Det gäller att hitta ett startläge där man kan använda benstyrkan för att bryta vikten från marken. Om man böjer för lite på benen så att det blir ett rygglyft redan från start så tröttar man ut rygg och ändalykt i förtid och kommer att få svårt att låsa ut. Böjer man för lite på benen så hamnar man i en position där benen blir för svaga för att orka bryta vikten från marken och då skjuter baken upp före stången och det blir ett rygglyft i alla fall. I skolan fick vi lära oss att när man plockar upp saker från marken ska man sätta sig som någon sorts groda med maximalt böjda ben och helt lodrät rygg, det tycker jag inte att är någon bra metod om man ska plocka upp tyngre saker än en mattebok.

I TS fall tycker jag att han kan böja mer på benen. Prova dig fram och försök hitta ett läge där benen fortfarande känns starka, för de flesta tror jag att detta hamnar någonstans mellan en halvböj och en kvartsböj. Prova även att stå på olika avstånd från stången, det påverkar hur mycket du kan skjuta fram knäna. Så länge som du behåller formen på ländryggen så är dock lyftet säkert oavsett hur mycket eller lite du böjer på benen.

Vad gäller den ursprungliga frågan så sägs det ofta att det inte är någon fara att runda övre ryggen så länge ländryggen är neutral. Rundar man övre ryggen får man fördelen att lyftvägen förkortas vilket kan göra lyftet lättare, det är dock inte helt säkert att man blir starkare i den positionen. Personligen tänker jag inte så mycket på övre ryggen när jag markar utan jag fokuserar mest på att spänna magen och latsen och sedan hamnar axlarna där de hamnar.

För mycket menar du eller?

Matsa
2012-02-10, 16:08
För mycket menar du eller?

Men doh! Ja, för mycket ska det givetvis stå.

nHz
2012-02-10, 16:09
Bra instruktion för mark (http://www.youtube.com/watch?v=MX8jgCFXYTU&feature=relmfu)

fjuni
2012-02-10, 16:35
filma så får vi se så kan vi kommentera ytterligare

Ska till gymet snart och prova lite olika, återkommer med fler filmer.



PS: Du kan inte misslyckas när du har kollos bästa avatarbild ;)


haha :Virro

Skjut knäna över stången då så axlarna fortfarande ligger över stången
http://www.weighttrainingequipment.org/assets/images/deadlifts.jpg

Riktigt så djupt behöver du kanske inte sitta men med din nuvarande teknik så kommer du aldrig att kunna lyfta några tyngre vikter.

Vet många som har långa ben och drar bra smalmark.
http://www.youtube.com/watch?v=y8DbbRxm_uU
bra teknik med långa ben, det viktiga är att benen får börja trycka loss vikten, inte ryggen

Okej, ska prova skjuta knäna framför stången.



I TS fall tycker jag att han kan böja mer på benen. Prova dig fram och försök hitta ett läge där benen fortfarande känns starka, för de flesta tror jag att detta hamnar någonstans mellan en halvböj och en kvartsböj. Prova även att stå på olika avstånd från stången, det påverkar hur mycket du kan skjuta fram knäna. Så länge som du behåller formen på ländryggen så är dock lyftet säkert oavsett hur mycket eller lite du böjer på benen.

Vad gäller den ursprungliga frågan så sägs det ofta att det inte är någon fara att runda övre ryggen så länge ländryggen är neutral. Rundar man övre ryggen får man fördelen att lyftvägen förkortas vilket kan göra lyftet lättare, det är dock inte helt säkert att man blir starkare i den positionen. Personligen tänker jag inte så mycket på övre ryggen när jag markar utan jag fokuserar mest på att spänna magen och latsen och sedan hamnar axlarna där de hamnar.

Ok, tack. Ska iväg o köra snart, ska prova det ni sagt och försöka få en bättre start position. Kommer filmer sen.

Mjölkprotein
2012-02-10, 19:24
Testat köra sumo-mark?

fjuni
2012-02-10, 19:34
Här kommer 5 set mark, där jag försökte sänka röven och tänka på vad ni sa.

100kg
SSr27RsqEpM

100kg
U4KWvmnXzkc

100kg
WWCK0pjtTdc

120kg
BGzVbBlLyEE

120kg
ct3yTMzrUp8

mysglenn
2012-02-11, 18:08
okej lite bättre nu!


fäst inte blicken i marken utan kolla lite uppåt/Frammåt, detta hjälper dig att hålla ryggen rak.

skippa dojjorna, kör i strumplästen

Piotr Sardonov
2012-02-11, 22:08
"de e' on"

Crocker
2012-02-11, 23:01
Ser riktigt bra ut nu, skippa skor bara.

Niveus
2012-02-11, 23:09
Jag hade nog gått ännu längre ner med röven innan lyftet för att få med mer ben i lyftet, du har ju rätt långa ben.

Angående fötternas position så är det ett bra riktmärke att skosnörerna bör vara precis under stången när du greppar stången, sedan böjer du på knäna tills skenbenen vidrör stången. Sedan ner med höften, titta uppåt och ställ dig upp med benen (skjut ner hälarna i marken). Vid knänivå börjar du räta upp ryggen. Detta är vad jag brukar göra och det funkar fint - jag följer Mark Rippetoes instruktioner.

Detta är din sista film, precis före lyftet. Jämför bilderna:

http://img215.imageshack.us/img215/4403/lyft.jpg

Sheogorath
2012-02-11, 23:22
Jag hade nog gått ännu längre ner med röven innan lyftet för att få med mer ben i lyftet, du har ju rätt långa ben.

Angående fötternas position så är det ett bra riktmärke att skosnörerna bör vara precis under stången när du greppar stången, sedan böjer du på knäna tills skenbenen vidrör stången. Sedan ner med höften, titta uppåt och ställ dig upp med benen (skjut ner hälarna i marken). Vid knänivå börjar du räta upp ryggen. Detta är vad jag brukar göra och det funkar fint - jag följer Mark Rippetoes instruktioner.

Detta är din sista film, precis före lyftet. Jämför bilderna:

http://img215.imageshack.us/img215/4403/lyft.jpg

Hur får du det till att låg höftposition är fördelaktigt för någon med långa ben? Det är ofta precis tvärt om. Bilden du tar upp som exempel på ett bra lyft ser värdelöst ut för maximal kraftutveckling. Det ser bara stageat ut som för att visa "hur det ska se ut" men inte fan får man till ett bra lyft på det sättet om man har långa ben.

EkarN
2012-02-11, 23:31
Jag tycker det ser jävligt bra ut på den sista videon. Du behöver absolut inte titta upp om det inte känns bra, men kanske titta upp lite mer(inte rakt ner utan mer snett ner).

Jappse
2012-02-11, 23:32
...Sedan ner med höften, titta uppåt och ställ dig upp med benen (skjut ner hälarna i marken). Vid knänivå börjar du räta upp ryggen. Detta är vad jag brukar göra och det funkar fint - jag följer Mark Rippetoes instruktioner.

D

Ripptoe vill att höften ska hålla samma höjd från start. Du måste nog uppfatta det fel.

Ripptoe's instruktioner är typ

~2.5 cm från stången från benet.
Sänk dig ner så skenbenet nuddar vid stången. Och utan att stången flyttar sig.
Lyft upp bröst (brösta upp dig), utan att förändra höftens position. Så ryggen blir rak
Nacken ska vara i neutral position.
Dra!

Såg nyss på Mark Ripptoe's Starting Strength DVD, även läst boken (Jag är också i behov av tekniska förändringar i min teknik). Kan citera direkt ur filmen om att brösta upp sig

"Chest up, squeeze it up. Pull! Good!"
"See the squeezing up of the chest is what sets that whole posterior chain"
"So, it ought to be a challenge to raise your chest"
"If that's party easy, you are probably in the wrong position"

Några av dom här grejerna jag ska tänka på imorgon på min mark träning.

Sheogorath
2012-02-11, 23:34
Jag tycker det ser jävligt bra ut på den sista videon. Du behöver absolut inte titta upp om det inte känns bra, men kanske titta upp lite mer(inte rakt ner utan mer snett ner).

Instämmer. Sista videon på 120 (har inte tittat på de andra) är helt exemplarisk. Finns inget som behöver justeras där egentligen.

Matsa
2012-02-12, 01:37
Även jag tycker att det ser riktigt bra ut nu. Bara att fortsätta nöta på det viset nu.

Ser riktigt bra ut nu, skippa skor bara.

Det ser ut som ett par Metal skor, om det stämmer så kan ha gott använda dem om han vill. Det är stabila skor med tunn och platt sula, det kommer inte att göra någon större (sannolikt ingen) skillnad om han har dem på eller inte.

Hur får du det till att låg höftposition är fördelaktigt för någon med långa ben? Det är ofta precis tvärt om. Bilden du tar upp som exempel på ett bra lyft ser värdelöst ut för maximal kraftutveckling. Det ser bara stageat ut som för att visa "hur det ska se ut" men inte fan får man till ett bra lyft på det sättet om man har långa ben.

Instämmer helt, det ser inte ut att vara någon effektiv position att utveckla kraft ur. Du mer eller mindre reflekterade mina tankar där.

Niveus
2012-02-12, 09:51
Hur får du det till att låg höftposition är fördelaktigt för någon med långa ben? Det är ofta precis tvärt om. Bilden du tar upp som exempel på ett bra lyft ser värdelöst ut för maximal kraftutveckling. Det ser bara stageat ut som för att visa "hur det ska se ut" men inte fan får man till ett bra lyft på det sättet om man har långa ben.

Varför skulle lyftet med han i röda byxor skulle vara undermåligt för god muskelutveckling?

Så du säger att man typiskt skall ha en högre höftposition ju längre man är? Är det inte större risk att krumma ländryggen då? *popcorn*

Dreas
2012-02-12, 09:56
Varför skulle lyftet med han i röda byxor skulle vara undermåligt för god muskelutveckling?

Så du säger att man typiskt skall ha en högre höftposition ju längre man är? Är det inte större risk att krumma ländryggen då? *popcorn*KRAFTUTVECKLING, inte muskelutveckling.

Du ser att hans höft är långt ifrån stången och personen kommer med största sannolikhet lyfta på röven när det blir tungt.

Ja, det är viktigt att få med benen i marklyft, men det är heller ingen idé att börja med höften lägre än vad man klarar av. Sticker den innan varje lyft även på lägre vikter, höj den.

Måste ju inte vara lång för att ha en högre höftposition, räcker väl med att benen är långa i förhållande till överkroppen.

Sheogorath
2012-02-12, 10:04
1. Varför skulle lyftet med han i röda byxor skulle vara undermåligt för god muskelutveckling?

2. Så du säger att man typiskt skall ha en högre höftposition ju längre man är? 3. Är det inte större risk att krumma ländryggen då? *popcorn*

1. Därför att det tillåter submaximala vikter.
2. Ja.
3. Nej, och det har bland annat med fotlederna att göra. Om man har långa ben måste knäna skjutas fram med över stången vilket dels gör att skenbenen är i vägen när man ska dra, och dels kommer rörligheten i fotlederna att begränsa. På samma sätt som i knäböj kommer man behöva ha större flexion i höften för att kompensera vilket utmanar rörligheten i höftsträckarna. Med höften högre kommer skenbenen att ställas mer vertikalt och man kan hålla svanken lättare. Det blir som en bent-knee-good-morning. För någon med långa ben kommer den optimala marklyftstekniken att vara mer "good-morning-lik" och för någon med korta ben mer "knäböj-lik", som generell regel.

Niveus
2012-02-12, 12:02
Okej, tack för den förklaringen. Kraftuveckling givetvis, jag läste fel.
Hur är det med positioneringen av axlarna före lyftet? Såg att de var framför i videon.

Dreas
2012-02-12, 12:40
Okej, tack för den förklaringen. Kraftuveckling givetvis, jag läste fel.
Hur är det med positioneringen av axlarna före lyftet? Såg att de var framför i videon.Där diskuterar de lärde.

Vissa svär över att axlarna inte ska vara framför stången, andra säger att det är okej.

svenbanan
2012-02-12, 13:03
Enligt Rippetoe ska axlarna vara framför (om man inte rundar övre ryggen) eftersom skulderbladen är det som ska vara rakt över stången (eftersom det är där armarna så att säga är upphängda i ryggraden). Om man tror på detta ska alltså axlarna vara framför och armarna peka lite inåt/bakåt mot kroppen. Men enligt honom så ska väl armarna och stången i princip gunga in mot benen automatiskt om vikten är tung också...

Dreas
2012-02-12, 13:28
Enligt Rippetoe ska axlarna vara framför (om man inte rundar övre ryggen) eftersom skulderbladen är det som ska vara rakt över stången (eftersom det är där armarna så att säga är upphängda i ryggraden). Om man tror på detta ska alltså axlarna vara framför och armarna peka lite inåt/bakåt mot kroppen. Men enligt honom så ska väl armarna och stången i princip gunga in mot benen automatiskt om vikten är tung också...De flesta som kan något här inne lyssnar inte på Toe har jag fått uppfattningen av.

svenbanan
2012-02-12, 13:30
Det låter konstigt. Tror jag skulle hellre välja att lyssna på en välkänd styrkecoach än random snubbe på internetforum... ;-)

Crocker
2012-02-12, 13:32
Det låter konstigt. Tror jag skulle hellre välja att lyssna på en välkänd styrkecoach än random snubbe på internetforum... ;-)
Du menar att det inte finns några kunniga personer på forumet som även kan backa upp det de säger?

svenbanan
2012-02-12, 13:33
Nej det menar jag inte.
Menar du att Rippetoe snackar i nattmössan?

Crocker
2012-02-12, 13:36
Nej, men han har lite av en gud-status. Ska jag vara ärlig litar jag nog mer på sheo än Mark.
Lösningen på världens problem är faktiskt inte styrkelyft för allt och alla.

svenbanan
2012-02-12, 13:42
Jag vet inte vem sheo är. Men jag vet vem Rip är. Det var väl ungefär det som var min poäng...
Annars tycker jag sunt förnuft är ett underskattat sätt att hitta ungefär rätt i sin träning i alla fall.

Nej styrkelyft är nog inte det bästa för alla. Men det är nog rätt få som inte får i alla fall några positiva resultat från den typen av träning. Att lyfta så tungt som möjligt borde ju inte vara helt kasst... ;-)

svenbanan
2012-02-12, 13:43
Louie Simmons skulle man ju kunna lyssna på istället. Tyvärr är det ju helt omöjligt att höra ett enda ord karln säger i intervjuer. Maskingevärsmun är bara förnamnet. hehe

Crocker
2012-02-12, 13:45
Jag vet inte vem sheo är. Men jag vet vem Rip är. Det var väl ungefär det som var min poäng...
Annars tycker jag sunt förnuft är ett underskattat sätt att hitta ungefär rätt i sin träning i alla fall.

Nej styrkelyft är nog inte det bästa för alla. Men det är nog rätt få som inte får i alla fall några positiva resultat från den typen av träning. Att lyfta så tungt som möjligt borde ju inte vara helt kasst... ;-)
Kolla vem som skrev idag i tråden 10:04.
OCh nej det är ju inte helt kasst. ;)

Dreas
2012-02-12, 13:49
Det låter konstigt. Tror jag skulle hellre välja att lyssna på en välkänd styrkecoach än random snubbe på internetforum... ;-)Välkänd styrkecoach? Vem som kan något förespråkar killen?

z_bumbi
2012-02-12, 13:56
Nej, men han har lite av en gud-status. Ska jag vara ärlig litar jag nog mer på sheo än Mark.
Lösningen på världens problem är faktiskt inte styrkelyft för allt och alla.

Rippetoe instruerar inte i styrkelyft i sina böcker eller videor utan en generell styrketräning för nybörjare. Om man läser vad han skriver så framgår också det som nämns i tråden dvs att man måste hitta sin höftposition. Inte så oväntat då det är allmän kunskap hos alla som är något så när seriösa när det gäller att faktiskt instruera folk i verkligheten, i ett gym och dessutom få resultat. (inget personligt mot dig på något sätt).
Problemet är mer alla som blint tar till sig det som nämns i några artiklar eller videor och inte inser begränsningarna. Där skiljer han sig tyvärr inte från många andra internetkändisar men delen där han faktiskt tränat folk skiljer sig åt från förvånande många.

mysglenn
2012-02-12, 15:22
Du menar att det inte finns några kunniga personer på forumet som även kan backa upp det de säger?

beror väl på VAD man kan backa upp det med?

egna eller klienters framgångar? antal "1" han/hon har erhållit?

fjuni
2012-02-12, 15:26
Ser riktigt bra ut nu, skippa skor bara.

Jag tycker det ser jävligt bra ut på den sista videon. Du behöver absolut inte titta upp om det inte känns bra, men kanske titta upp lite mer(inte rakt ner utan mer snett ner).

Instämmer. Sista videon på 120 (har inte tittat på de andra) är helt exemplarisk. Finns inget som behöver justeras där egentligen.

Även jag tycker att det ser riktigt bra ut nu. Bara att fortsätta nöta på det viset nu.



Det ser ut som ett par Metal skor, om det stämmer så kan ha gott använda dem om han vill. Det är stabila skor med tunn och platt sula, det kommer inte att göra någon större (sannolikt ingen) skillnad om han har dem på eller inte.


Kul att höra att det ser bättre ut och det känns bättre också. Blir säker ännu bättre när jag börjar marklyfta mer regelbundet också. Du har rätt angående skorna Matsa så det bör vara lugnt att marka med dom på.

mysglenn
2012-02-12, 15:28
Kul att höra att det ser bättre ut och det känns bättre också. Blir säker ännu bättre när jag börjar marklyfta mer regelbundet också. Du har rätt angående skorna Matsa så det bör vara lugnt att marka med dom på.

Ja, övning ger färdighet brukar man ju säga :)

Silencer
2012-02-12, 15:33
Tekniken är helt OK i bemärkelsen att röven och vikten stiger lika fort.

Däremot startar du väldigt högt, så det liknar mer raka marklyft.
Det är egentligen inget problem i sig men du kanske borde börja lite djupare.
Om det får dig att räta ut röven före lyftet så betyder det helt enkelt att quadsen är din svagaste länk i lyftet.