handdator

Visa fullständig version : 5-split, träna varannandag.


Bjornmoberg
2012-02-09, 16:52
Hola!

Håller sakta men säkert på att komma tillbaka till gymmandet efter 3 månaders "från-och-till-förkylning" som jag äntligen fått kontroll på. Älskar verkligen att köra ur mina muskler när jag väl tränar, men det gör också att jag oftast inte orkar mer än två muskelgrupper per pass för att känna att jag sliter ut de tillräckligt hårt. Och nu i början efter förkylningen så har jag bestämt mig för att träna "bara" varannan dag, bara för att hålla koll på så att kroppen inte säger emot och sen sitter jag i förkylningshelvetet igen.

Men det är det här jag är lite tveksam till. Jag kör just nu:

Bröst/triceps
Biceps/underarmar
Rygg/axlar
ben/mage
cardio

Uppläggen är 3 övningar per muskel:

1. Basövning, 4-6 set, 4-6 reps.
2. Komplement: 4-6 set, 6-8 reps.
3. Komplement: 4-6 set, 8-12 reps.

Hoppas ni förstår vad jag skriver hehe.

Men ja, jag kör ju då alltså igenom kroppen bara var 10:e dag. Känns lite lite, är det negativt för muskeluppbyggnaden? Är för mig att jag läst nånstans att över 8 dagar per gång man tränar en enskild muskelgrupp är negativt. Stämmer detta? Eftersom jag känner att kroppen/immunförsvaret håller, kommer jag självklart dra ner på vilodagarna men kommer köra så här ett tag iaf. OM det inte är rent av dåligt, då får jag väl ändra! =)

Ligger på kaloribalans.

Vad tycker ni?

Dribinho
2012-02-10, 11:59
Hola!

Håller sakta men säkert på att komma tillbaka till gymmandet efter 3 månaders "från-och-till-förkylning" som jag äntligen fått kontroll på. Älskar verkligen att köra ur mina muskler när jag väl tränar, men det gör också att jag oftast inte orkar mer än två muskelgrupper per pass för att känna att jag sliter ut de tillräckligt hårt. Och nu i början efter förkylningen så har jag bestämt mig för att träna "bara" varannan dag, bara för att hålla koll på så att kroppen inte säger emot och sen sitter jag i förkylningshelvetet igen.

Men det är det här jag är lite tveksam till. Jag kör just nu:

Bröst/triceps
Biceps/underarmar
Rygg/axlar
ben/mage
cardio

Uppläggen är 3 övningar per muskel:

1. Basövning, 4-6 set, 4-6 reps.
2. Komplement: 4-6 set, 6-8 reps.
3. Komplement: 4-6 set, 8-12 reps.

Hoppas ni förstår vad jag skriver hehe.

Men ja, jag kör ju då alltså igenom kroppen bara var 10:e dag. Känns lite lite, är det negativt för muskeluppbyggnaden? Är för mig att jag läst nånstans att över 8 dagar per gång man tränar en enskild muskelgrupp är negativt. Stämmer detta? Eftersom jag känner att kroppen/immunförsvaret håller, kommer jag självklart dra ner på vilodagarna men kommer köra så här ett tag iaf. OM det inte är rent av dåligt, då får jag väl ändra! =)

Ligger på kaloribalans.

Vad tycker ni?

En muskel var 10:e dag är absolut inte optimalt, möjligtvis som underhållsträning för att fokusera på annat än just styrketräning. Men vill du fokusera på styrketräning bör du ha en frekvens på minst var 7:e dag.
För de flesta som inte är på riktigt hög nivå i sin träning är det bättre att köra varje muskel oftare än var 7:e dag.

Om du inte vill välja ett bra, färdigt schema (finns några exempel i stickys här på kolo) kan du ju kanske prova en hederlig 3 split i stil med:

Ben/Mage
Bröst/Axlar/Triceps
Rygg/Biceps/Underarmar

Med cardio på vilodagarna...

mysglenn
2012-02-10, 12:08
För de flesta som inte är på riktigt hög nivå i sin träning är det bättre att köra varje muskel oftare än var 7:e dag.


även tränade atleter kan utnyttja de facto att muskler "bara" behöver ~48-72h återhämtning

Dribinho
2012-02-10, 14:14
även tränade atleter kan utnyttja de facto att muskler "bara" behöver ~48-72h återhämtning

Absolut.. menade bara att om man nu anser sig behöva en hel veckas återhämtning så är man förmodligen på hög BB-nivå och har kört skiten ur musklerna med fail, dropsets osv...
Men för 99% av alla tränande är det sannolikt bättre med en högre frekvens än var 7:e dag iaf.