handdator

Visa fullständig version : Tips på att bli av med sötsuget?


DatNoob
2012-02-09, 16:40
Tjenare nu är det så att jag känner av mitt sötsug ganska så ofta och tänkte därför fråga er om ni har några bra tips på att bli av med sötsuget?

Tack på förhand!

Qiuq
2012-02-09, 16:47
Ala

Eddie Vedder
2012-02-09, 16:52
Att helt utesluta allt sött. Jag själv äter sötsaker och har ingen lust att sluta men under perioder jag inte äter det alls är jag heller inte sugen på det.

Stacco
2012-02-09, 16:53
prova med bukfylla. Fyll upp magsäcken med vatten, dämpar iallafall hunger och troligtvis sötsuget.

Annars är en rejäl dos med disciplin att rekomendera ;)

midwinterholes
2012-02-09, 16:53
Mitt tips är gammalmodigt och trist men du ska definitivt inte mata söt-trollet. Suget kommer öka x100 om du ger efter. Det är som att sluta röka - det går över efter några dagar. Total avhållsamhet från socker är det som gäller, tills det är borta.

Eller dricka magen full med vatten men det gör ont.

pleee
2012-02-09, 17:23
Ge fan i å köpa hem sötsaker, alt ha aldrig kontanter på dig så att du kan köpa någonting i kiosken. Efter ett tag kommer du inte vara sugen på sött längre

Funkat för mig, tänker inte ens på att köpa hem nåt gott till helgen när jag är och handlar t ex

andeem
2012-02-09, 17:30
Nötter (naturella) samt mörk (90 procent kakao) choklad är bra som substitut.

Ramrod
2012-02-09, 17:49
Det enda som fick mig att bli av med sötsuget var att sluta äta kolhydrater

Nutrid
2012-02-09, 18:23
Ät inte sötsaker förutom när det är speciella tillfällen (såsom födelsedagar, högtider osv).

Har noll sötsug kvar och det är så jävla skönt.

Tuban
2012-02-09, 19:35
Jag rekommenderar att tugga tuggummi! Det hjälper för mig.

Gurkyngel
2012-02-09, 20:32
Borsta tänderna!

Hjälper mig att avstå från små snacks och istället hålla mig till de stora måltiderna. Känns så onödigt att smutsa ner gaddarna när de är nypolerade. När jag borstat tänderna för kvällen blir det inget mer i munnen förrns frukost. Tycker faktiskt att det funkar :)

Det hjälper till att avstå, tar inte bort själva suget. Men som tidigare nämt; när du avstått tillräckligt länge kommer suget försvinna. De första 3-5 dagarna är värst, kämpa på!! :)

Victuhh
2012-02-09, 20:34
Jag lyckades genom att när jag blev sötsugen eller hungrig åt jag ett par mackor och mjölk.
Var en riktig godisgris förrut och älskade också fika och kakor, kakor idag är fortfarande för jävla gott men inget man äter mer än någon gång per månad kanske.. Godis är liksom inte mycket att tugga på längre och äter hellre mat.
Choklad e ju också jävligt gott :D

Nej men nu gav jag dig ett tips ovan, lycka till.

Onigiri
2012-02-09, 20:57
Jag hade tillåtit mig själv äta X antal kalorier från det du blir sugen på, om det nu är kakor, glass, godis eller vad det nu kan vara, dagligen eller varannan dag, vilket som nu lämpar sig bäst för dig. Var nere i en sötslisk-period själv ett tag och käkade småpåsar med tex colanappar och sånt för några kronor på ica dagligen, höll allt i schack rätt bra. Bättre det än att gå helt bananas en dag på ett halvkilo godis och en B&J samtidigt för att man inte orkar stå emot till slut.

Annars, bit ihop och totaluteslut allt sötslisk/fika - begär och behov stendör efter 2-3 veckor eller så.

willtjam
2012-02-09, 21:09
Jag läste nånstans att klortillskott kunder dämpa sötsug. Är det bara humbug?

Edit: vid närmare eftertanke kan det nog inte ha varit klor. Eller?

clavain
2012-02-09, 21:36
Jag läste nånstans att klortillskott kunder dämpa sötsug. Är det bara humbug?

Edit: vid närmare eftertanke kan det nog inte ha varit klor. Eller?

Du tänker nog på krom, många som tar det mot sötsug. Om det är humbug eller ej vettefan...

willtjam
2012-02-09, 21:38
Du tänker nog på krom, många som tar det mot sötsug. Om det är humbug eller ej vettefan...

Så var det ja! Båda börjar ju på k :em:

Pretorian
2012-02-10, 08:29
Mitt sötsug är näst intill obefintligt nu när jag legat på kaloriöverskott. Tror det blir värre när deffen börjar.

maqan
2012-02-10, 09:16
Total avhållsamhet fungerar för mig, äter sötsaker endast vid enstaka tillfällen som kalas och högtider och i rimliga mängder. Är aldrig sötsugen nuförtiden, har dock tidigare varit en riktig gottegris med planerat lördagsgodis en gång i veckan, då upplevde jag ett större sug.

StNicholaus
2012-02-10, 09:37
Det mesta har redan sagts. Det mest effektiva sättet att bli kvitt sitt sötsug torde vara total avhållsamhet. Äter man inte sött så blir man sällan sugen på densamma. Att "go cold turkey" rekommenderas härför.

För egen del fastnade jag - ganska nyligen - i en rejäl sötsugsperiod. Boven i dramat var emellertid inte socker utan sötningsmedel (flytande Hermesetas). Av någon anledning triggade sötningsmedlet såväl min hunger som mitt behov av att äta sött - vilket naturligtvis var fördelaktigt under då pågående bulk, men som sedan visade sig vara ett rejält ok när väl skulle inleda deffen.

Nu äter jag endast sötsaker när sådant bjuds, vid middagar och andra sociala aktiviteter. Det fungerar utomordentligt bra.

Mental
2012-02-10, 10:04
Jag läste nånstans att klortillskott kunder dämpa sötsug. Är det bara humbug?

Edit: vid närmare eftertanke kan det nog inte ha varit klor. Eller?

Men jag tror vid närmare eftertanke att ett ordentligt klortillskott borde eliminera sötsug... Bland annat

Shotta en 4:a klorin vid sötsug, kroppen lär förstå budskapet rätt fort. :D

Aggarn
2012-02-10, 15:14
Äppelcider vinäger, efter en matsked sådant är man inte sugen på nånting alls!

sinaui
2012-02-10, 21:57
Jag gör olika grejer med proteinpulver ;));;;)

Timme
2012-02-11, 06:32
plusettar på att det blir så mycket värre att ge efter. Man måste sluta tvärt och tvinga sig att avstå. Är förfärligt i början men sedan avtar sötsuget som tur är

Eddie Vedder
2012-02-11, 10:02
Jag gör olika grejer med proteinpulver ;));;;)

Om du gör det så tycker du väl fortfarande om sött?

KalleTeodor
2012-02-11, 23:02
jag har blivit av med det genom att äta mat ofta och dricka stora mängder vatten.