handdator

Visa fullständig version : Ska börja deffa, behöver lite hjälp


Raev
2012-02-09, 14:34
Tja.
Tänkte nu påbörja en deff som ska hålla på i åtminstone 15 veckor.

Har några små frågor som ni gärna få svara på..
1. Deffade förra året med periodisk fasta, tänkte testa att deffa "vanligt" denna gången, dvs utan fasta. Några för eller nackdelar med detta? Eller är PF bara en smaksak?

2. Jag undrar även om ni har något enklare knep än att räkna kalorier. Om ni liksom kör en bestämd kost under hela perioden eller liknande. Jag själv räknade förra året och det var inga konstigheter, bara tidskrävande och smått maniskt beteende i min mening.

3. Tänkte hålla protein-nivån hög (givetvis) men har inte tänkt så mycket på kolhydrater eller fett. Fick för mig att det inte spelade så stor roll, bara jag får i mig rätt okej proteinmängd och att de inte överstiger dagens kalorimängd så borde det inte spela roll om jag fått i mig 30g fett och 70g kolhydrater eller vice versa. Blev dock osäker nu, så spelar det någon roll? Ska det vara mer exakt på kolhydrater och fett under deff? Annat än att man kanske ska ligga på högre fett-intag på vilodagar.

4. Väger nu 71,5kg morgonvikt. Tänkte gå ner till 63-64kg. Kommer detta bli bisarrt smalt på mina 178cm? Har ändå tränat i 2 år, så lite muskler har jag. Skall tilläggas att mina ben är smala likt 2 tandpetare så kroppsvikten sjunker nog markant pga dessa. Frågan är, tror ni 63-64kg är tillräcklig målvikt?

Hoppas ni kan svara på detta så jag kan sätta igång med min deff så snart som möjligt. Tack!
865748657386572

vicarious
2012-02-09, 15:46
1. Deffade förra året med periodisk fasta, tänkte testa att deffa "vanligt" denna gången, dvs utan fasta. Några för eller nackdelar med detta? Eller är PF bara en smaksak?

Svårt att säga, finns ju en del fördelar med fasta men för själva viktnedgången är nog dessa ganska irrelevanta. Kaloribalansen är alltid avgörande.


2. Jag undrar även om ni har något enklare knep än att räkna kalorier. Om ni liksom kör en bestämd kost under hela perioden eller liknande. Jag själv räknade förra året och det var inga konstigheter, bara tidskrävande och smått maniskt beteende i min mening.


Lära sig uppskatta mängder och energiinnehåll. Sånt man lär sig efter att ha hållit på ett tag. Gå efter spegel och våg om man klarar av att bara "släppa" det så. För många är det en fråga om kontroll, och den kontrollen vill man oftast ha.


3. Tänkte hålla protein-nivån hög (givetvis) men har inte tänkt så mycket på kolhydrater eller fett. Fick för mig att det inte spelade så stor roll, bara jag får i mig rätt okej proteinmängd och att de inte överstiger dagens kalorimängd så borde det inte spela roll om jag fått i mig 30g fett och 70g kolhydrater eller vice versa. Blev dock osäker nu, så spelar det någon roll? Ska det vara mer exakt på kolhydrater och fett under deff? Annat än att man kanske ska ligga på högre fett-intag på vilodagar.

Stämmer att det inte spelar någon större roll. Det finns individuella variationer i hur bra man svarar på olika koster (lågfett, lågkolhydrat) men det är inget som är avgörande. Det är alltid kaloribalansen i slutändan. Skillnaden är väl att fett är essentiellt vilket kolhydrat inte är. Dock krävs det ganska små mängder för att täcka de livsnödvändiga fettbehoven.


4. Väger nu 71,5kg morgonvikt. Tänkte gå ner till 63-64kg. Kommer detta bli bisarrt smalt på mina 178cm? Har ändå tränat i 2 år, så lite muskler har jag. Skall tilläggas att mina ben är smala likt 2 tandpetare så kroppsvikten sjunker nog markant pga dessa. Frågan är, tror ni 63-64kg är tillräcklig målvikt?

Svårt att säga. Tycker det är ointressant. Vill du bli smalare och mer definierad så deffa, det är din kropp.

willtjam
2012-02-09, 15:49
4. Väldigt många underskattar mängden fett dom har på kroppen och måste ofta gå ner flera kilon mer än vad dom från början har tänkt. Men det är sånt man märker. Kör på tills du är nöjd helt enkelt.

Raev
2012-02-09, 15:56
..
Schysst!

4. Väldigt många underskattar mängden fett dom har på kroppen och måste ofta gå ner flera kilon mer än vad dom från början har tänkt. Men det är sånt man märker. Kör på tills du är nöjd helt enkelt.
Ja, så var det förra året. Då vägde jag runt 72 och gick ned till 66kg. Vart inte nöjd alls. Hade en massa "stubborn fat" runt magen/höfterna som vart helt oförändrat.
Så det såg tillochmed konstigare ut då man skalade av det lilla fett man hade på bröst och övre mage, medans de fettet i nedre mag-regionerna var helt kvar.

quikkz
2012-02-10, 09:33
Väger du verkligen 71,5 på de bilderna? Känns som att du borde väga lite mer ;)

StarkaUlf
2012-02-10, 09:42
Väger du verkligen 71,5 på de bilderna? Känns som att du borde väga lite mer ;)

Har man lite massa på benen så kan det mycket väl stämma, som även TS skrev; "mina ben är smala likt 2 tandpetare så kroppsvikten sjunker nog markant pga dessa"

quikkz
2012-02-10, 10:30
Har man lite massa på benen så kan det mycket väl stämma, som även TS skrev; "mina ben är smala likt 2 tandpetare så kroppsvikten sjunker nog markant pga dessa"

Jo absolut det kan stämma, men är väldigt lik kroppsmässigt och väger 23 kg mer. Har en polare som är smalare och har mindre massa och väger 80.

Och vi är 1,82 båda två.

Känns väldigt lustigt att det ska skilja så mycket :D

mysglenn
2012-02-10, 10:46
hehe så du bestämde dig för att deffa ändå?

Raev
2012-02-10, 16:13
Jo absolut det kan stämma, men är väldigt lik kroppsmässigt och väger 23 kg mer. Har en polare som är smalare och har mindre massa och väger 80.

Och vi är 1,82 båda två.

Känns väldigt lustigt att det ska skilja så mycket :D
Jag håller med. Alla mina polare väger mer än mig, ändå är jag "större". Men har smalare ben än dem. Tänk hur mycket massa man har på benen ändå, som jag saknar x( Tränar benen för fullt men de vill inte bli större :P

hehe så du bestämde dig för att deffa ändå?
Jepp, lika bra att få det gjort nu, så ska jag satsa på balans/litet överskott direkt efter. Mår inte så bra av att ha massa späck runt magen, även om jag försöker intala mig själv att skita i det

Raev
2012-03-14, 22:04
Jag måste bara fråga,
jag väger just nu 69,5kg. Kommer nog behöva gå ner runt 10kg totalt. 60kg på 178cm är ju helt sjukt lite? Hur kan jag väga så lite?
Finns det liknande exempel (t.ex. någon här på brädan) på någon som vägt som jag?
De flesta som är 175-180cm långa brukar ligga på 70-80kg och då ofta ganska rippade. Tycker det är väldigt märkligt att jag kommer sluta på 60kg, har jag så lite muskler? :D

Raev
2012-03-17, 18:12
Jag måste bara fråga,
jag väger just nu 69,5kg. Kommer nog behöva gå ner runt 10kg totalt. 60kg på 178cm är ju helt sjukt lite? Hur kan jag väga så lite?
Finns det liknande exempel (t.ex. någon här på brädan) på någon som vägt som jag?
De flesta som är 175-180cm långa brukar ligga på 70-80kg och då ofta ganska rippade. Tycker det är väldigt märkligt att jag kommer sluta på 60kg, har jag så lite muskler? :D

Bump på detta.

azrael109
2012-03-17, 22:11
60 kg på ~180cm är sjukligt lite, ja.

Raev
2012-03-18, 11:41
60 kg på ~180cm är sjukligt lite, ja.

Ja, då är ju min tanke - ska jag skita i en deff bara för att det kommer bli låg vikt i slutändan?

mysglenn
2012-03-18, 11:49
Ja, då är ju min tanke - ska jag skita i en deff bara för att det kommer bli låg vikt i slutändan?

Du verkar verkligen ha svårt att bestämma dig, jag påpekade ju detta för dig redan "från början"

försök ligga på balans om du är nojjig över ditt fläsk men samtidigt inte vill väga som en undernärd fotomodell.