handdator

Visa fullständig version : Effekter på energibalans av nikotin via AMPK-påverkan


King Grub
2012-02-09, 13:20
Smokers around the world commonly report increased body weight after smoking cessation as a major factor that interferes with their attempts to quit. Numerous controlled studies in both humans and rodents have reported that nicotine exerts a marked anorectic action. The effects of nicotine on energy homeostasis have been mostly pinpointed in the central nervous system, but the molecular mechanisms controlling its action are still not fully understood. The aim of this study was to investigate the effect of nicotine on hypothalamic AMP-activated protein kinase (AMPK) and its effect on energy balance. Here we demonstrate that nicotine-induced weight loss is associated with inactivation of hypothalamic AMPK, decreased orexigenic signaling in the hypothalamus, increased energy expenditure as a result of increased locomotor activity, increased thermogenesis in brown adipose tissue (BAT), and alterations in fuel substrate utilization. Conversely, nicotine withdrawal or genetic activation of hypothalamic AMPK in the ventromedial nucleus of the hypothalamus reversed nicotine-induced negative energy balance. Overall these data demonstrate that the effects of nicotine on energy balance involve specific modulation of the hypothalamic AMPK-BAT axis. These targets may be relevant for the development of new therapies for human obesity.

Diabetes. 2012 Feb 7. Nicotine Induces Negative Energy Balance Through Hypothalamic AMP-Activated Protein Kinase.

Fredriiik
2012-02-14, 15:23
Sorry men denna är fan svårförstådd då man inte förstår alla saker som aktiveras.
Någon som kort sagt kan förklara varför nikotinet har påverkan på energibalansen?

willtjam
2012-02-14, 16:48
Hur fasiken åstadkommer man en "nicotine-induced weight loss"?
Men vad jag förstår så är det lite av en fördel att bruka nikotin vid en viktnedgång? Fast då fattade jag knappast allt.

Surgency
2012-02-15, 00:02
Brukare av nikotin har rent praktiskt sett en ökad viktnedgång vid användning av nikotin respektive ökad viktuppgång vid avslutat intag av nikotin. Nikotin har en anorektiskt invekan, som mest ses i CSN.

Studien kollade på hypothalamus påverkan på AMPK (AMPK har med många saker att göra, t.ex muskelglykogeninlagring). Studien fastslog att om man går ner i vikt med hjälp av den anorektiska effekt nikotin innebär, så nedregleras AMPK (vilket leder till olika bieffekter, bl.a med avseende på styrketräning).

"Locomotor activity" ökar vid intag av nikotin, dvs man rör sig mer vilket leder till ökad kcal-förbrukning. Hur energin förbrukas förändras också, dvs i vilken procent fett, kolhydrater och protein används. Detta antar jag kommer från förändringen i AMPK.

Om man efter längre tids bruk av nikotin slutar helt, eller om liknande effekt uppstår från genetisk påverkan, så blir effekterna på kroppen tillbakavridna, genom att hypothalamus -> AMPK förändras tillbaka igen.

Med reservation för fel på alla punkter.

Fredriiik
2012-02-15, 12:11
tack för försöket av översättningen!

Tror dock att locomotor activity är inuti cellen, för man rör inte på sig mer bara för att man slutat röka(alltså inte automatiskt).

Ska bli intressant om någon som har stenkoll på alla termer kan hoppa in :)

Sniggel
2012-02-15, 13:28
tack för försöket av översättningen!

Tror dock att locomotor activity är inuti cellen, för man rör inte på sig mer bara för att man slutat röka(alltså inte automatiskt).

Ska bli intressant om någon som har stenkoll på alla termer kan hoppa in :)

Nu vet jag inte om du skrev fel men de syftar på att en ökning av "locomotor activity" sker då nikotin brukas, inte när man slutar.

Men det är intressant också att spekulera i vilka andra indirekta effekter som ett slutat bruk av nikotin kan medföra. Om man t ex slutar röka så kan man få bättre kondis, vilket kan göra att steget till att börja träna känns mer realistiskt eftersom man redan märkt av en förbättring av fysisk natur och därför kan bli mer motiverad än vad man varit om man fortsatt röka.

<sidenote>
Min bror har börjat bli en periodare när det gäller träning och detta verkar t om ha motiverat honom att sluta röka (han har inte varit motiverad tidigare) då han märker hur rökningen håller honom tillbaka för att utvecklas (Han har haft rätt bra kondis när han var yngre och inte rökade, skillnaden blir förmodligen rätt påtaglig och påminner honom om hur dåligt cigaretter är).
</sidenote>

edit: Fan vad jag missbrukar paranteser!

Fredriiik
2012-02-15, 13:34
Nu vet jag inte om du skrev fel men de syftar på att en ökning av "locomotor activity" sker då nikotin brukas, inte när man slutar.



Jag både skrev och förstod fel :) Så tackar för rättningen :)
Som sagt rackarns svårt att förstå allting, men ack så intressant!