handdator

Visa fullständig version : Arbetsset & failure


swiftin
2004-01-14, 21:50
ok. har 2 frågor.

1. vad är egentligen ett "arbetsset" och hur många % av ens "vikt" (som man klarar max 6 med) ska arbetssetten ligga på ungefär?
2. kör ni till failure i varje sett ni kör? vad är det bästa? failure eller inte? jag kör failure i varje sett, vet inte om det är rätt.

nu låter jag som värsta nybörjaren, men snälla svara på frågorna vore snällt
:)

Dipshit
2004-01-14, 21:54
Originally posted by swiftin
ok. har 2 frågor.

1. vad är egentligen ett "arbetsset" och hur många % av ens "vikt" (som man klarar max 6 med) ska arbetssetten ligga på ungefär?
2. kör ni till failure i varje sett ni kör? vad är det bästa? failure eller inte? jag kör failure i varje sett, vet inte om det är rätt.

nu låter jag som värsta nybörjaren, men snälla svara på frågorna vore snällt
:)

1. 100%? Lite lägre kanske..
2. 1-2 sista seten für mich..

AdrenalineRush
2004-01-14, 21:54
Arbetseten är de seten som bygger musklerna! Efter uppvärmningen börjar dom... reps antalet bestämmer du själv, men dom bör nog inte ligge på över 8 reps om du e ute efter styrkan o volym!

swiftin
2004-01-14, 21:57
Okey, så arbetseten är de helt vanliga setten man kör då. brukar ligga mellan 4-8 reps där isf och då kör jag alltid till failure.

det är just det är undrar över. är det vanligt att man alltid kör till failure? är det bra? är det dåligt? positivt, negativt osv osv

AdrenalineRush
2004-01-14, 22:00
Jag kör nästa failure i alla övningar, o de funkar bra för mig :bpump:

swiftin
2004-01-15, 12:09
Det är bra. så kör jag med.. fast kör typ bara 1 uppvärmingsset för varje muskelgrupp. är kanske rätt lite men emn

Mindek
2004-01-15, 12:16
Failure = att köra tills man inte orkar mer :confused:

Varför skulle man köra på något annat vis?

shifty
2004-01-15, 12:37
Brukar använda en vikt jag klarar fem gånger med. Det är väl failure antar jag :)

Dk1ng
2004-01-15, 12:39
Effektiv sovträning är endast Flex Wheeler förunnat....:D

Själv kör jag så gott som failure i alla arbetsset!

Medusa
2004-01-15, 12:52
Arbetset är väl de set där du aktivt försöker uppnå stimulering till tillväxt, vanligtvis 70-100 % av maxvikten, beroende på intensitet, går oftast till failure.

Uppvärmningset utförs oftast med 40-50 % av maxvikten, man går ej till failure.

Failure är att göra övningen tills det är fysiskt omöjligt att ta vikten genom hela rörelsebanan.
Den positiva styrkan failar först.
Sedan den Statiska styrkan.
Sist den negativa styrkan.

Karl_alfred
2004-01-15, 13:13
Originally posted by Mindek
Failure = att köra tills man inte orkar mer :confused:

Varför skulle man köra på något annat vis?

I dom tre stora kör jag aldrig till failure. På grund av övningsutförandet blir sämre och skaderisken ökar. Men jag ökar hela tiden ändå.