handdator

Visa fullständig version : Nya antagningskrav till polisutbildningen


Tricce
2012-02-09, 12:00
http://www.polisen.se/Vastra_Gotaland/sv/Aktuellt/Nyheter/Gemensam/jan-mars/Nya-antagningskrav-till-polisutbildningen/

Vad säger ni? Kommer detta påverka kvaliten på poliskåren överhuvudtaget egentligen eller kommer det fallera totalt?

De tidigare åldersgränser som gällt för sökanden har tagits bort. Sökande måste dock vara myndig.

Här kan man ju kanske ta och fundera på att skola om sig vid 65 för att fortsätta som polis till man fyller 75 och äntligen får gå i pension ;)

Kravet om att de sökande inte får ha kroniska sjukdomar har tagits bort.


Det tidigare kravet på att ha skrivit högskoleprovet har tagits bort.



Tidigare krav om ett samtal på en polismyndighet för bedömning av lämplighet är borttagen.

Språkprovet i svenska är borttaget.

Rikard Jansson
2012-02-09, 12:02
Haha vad fan. Incoming polisbrutalitet ala USA :)

Yxel
2012-02-09, 12:03
"Språkprovet i svenska är borttaget." :confused:

stridis
2012-02-09, 12:07
Det kommer med andra ord att ubildas fler olämpliga poliser som inte kan skriva vettiga rapporter och som egentligen inte borde få bära vapen, såsom stridspittar et al.

BigSpawn
2012-02-09, 12:09
Det jag ställer mig mest frågande till är borttagandet av språkprovet. Visst jag förstår att det är för att göra det enklare för invandrare att söka, men vill man ändå inte att poliser ska ha en viss nivå av språkkunskap? När man skriver rapporter osv eller träffar folk på stan?

filmjölk
2012-02-09, 12:10
Vi behöver kompetenta brutala poliser. Inga mjuka värderingar, "bra på att snacka" eller annat blaj. Stora, stronga, hårda män (och kvinnor) som inte är rädda för att veva loss med batongen eller inte backar för att spöa upp en förortsligist som kaxar sig.

Nitrometan
2012-02-09, 12:13
Tidigare krav om ett samtal på en polismyndighet för bedömning av lämplighet är borttagen.

Varför ska man bedöma om de är lämpliga? De som söker blir säkert bra poliser.

Grattis.

Akerhage
2012-02-09, 12:15
Fan man fortfarande måste ha körkort :/

grondahl
2012-02-09, 12:19
Det jag ställer mig mest frågande till är borttagandet av språkprovet. Visst jag förstår att det är för att göra det enklare för invandrare att söka, men vill man ändå inte att poliser ska ha en viss nivå av språkkunskap? När man skriver rapporter osv eller träffar folk på stan?

Måste man inte ha någon slags behörighet, ex fullständigt gymnasiebetyg?

L-Sami
2012-02-09, 12:21
Behöver man ha perfekt syn på båda ögonen för att bli polis?

Gober
2012-02-09, 12:22
För de som lyckas gå vidare till fystester och sedan eventuellt vidare till intervjuer och samtal blir ju precis lika hårt granskade och bedömda som innan så jag förstår inte hur detta skulle göra att sämre folk blev poliser?

Däremot lär det ju bli ett jäkla jobb att sålla bort ännu fler som inte är lämpliga.

Gober
2012-02-09, 12:23
Behöver man ha perfekt syn på båda ögonen för att bli polis?

Nej, det finns en gräns för hur dålig syn du får ha. Har man nersatt syn ska du ha ett intyg på att det inte överstiger den gränsen. Har du aldrig sett en polis med brillor? : )

L-Sami
2012-02-09, 12:32
Nej, det finns en gräns för hur dålig syn du får ha. Har man nersatt syn ska du ha ett intyg på att det inte överstiger den gränsen. Har du aldrig sett en polis med brillor? : )

Bara på amerikanska filmer. Jag har faktiskt aldrig reflekterad över det med brillorna.

Tricce
2012-02-09, 12:36
För de som lyckas gå vidare till fystester och sedan eventuellt vidare till intervjuer och samtal blir ju precis lika hårt granskade och bedömda som innan så jag förstår inte hur detta skulle göra att sämre folk blev poliser?

Däremot lär det ju bli ett jäkla jobb att sålla bort ännu fler som inte är lämpliga.

Hon skriver att det är för att få ett bredare urval så det kan ju vara så att nu kanske dom kan få in någon som glänser mer inom ett område men kanske inte är världsmästare på substantiv ;)

xodd
2012-02-09, 12:40
Min första tanke är "Vad i helvete?", och den försvinner verkligen inte. Att inte ha något kunskapstest i Svenska, att inte ha en åldersgräns och ingen bedömning av lämplighet?

Ren och skär idioti. Får mig att vilja slita mitt hår etc...

z_bumbi
2012-02-09, 12:54
Måste man inte ha någon slags behörighet, ex fullständigt gymnasiebetyg?

Högskolebehörighet torde ju innefatta svenska. De måste också bli godkänd på alla uppgifter under skolperioden och precis som på vilken annat utbildning på högskolenivå som helst är det nog ganska svårt att klara det utan att i alla fall ha en grundläggande svenska.

Hamsterkakan
2012-02-09, 13:08
Många med ACAB tröjor här inne som inte förstår att hela processen tar mycket lång tid och alla blir rejält granskade.

Gober
2012-02-09, 13:10
Högskolebehörighet torde ju innefatta svenska. De måste också bli godkänd på alla uppgifter under skolperioden och precis som på vilken annat utbildning på högskolenivå som helst är det nog ganska svårt att klara det utan att i alla fall ha en grundläggande svenska.

Ja självfallet kommer ju ingen som inte har grundläggande svenska att komma särskilt långt i ansökningsprocessen så jag tror inte folk behöver vara så oroliga. Dessutom tror jag faktiskt att ålder, yrkeserfarenhet, utbildning osv kommer prioriteras även i fortsättningen.

mattilainen
2012-02-09, 13:20
dom vill få fler sökande. Dom tyckte inte det räckte med 7500 sökande när dom har 700 platser :=)

Aight
2012-02-09, 13:34
Wow, fucking lysande! De som ska skydda medborgarna och göra så att man ska känna sig säker på gatorna behöver inte längre prata förståelig svenska, man behöver inte ens vara lämplig! Trevligt att snart lita på att ett gäng hormonstinna 94'or mycket väl kan vara på väg att utbildas till poliser redan imorgon! Fan man kan ju tro att man lever i legoland med dessa dumma jävla beslut som tas hela tiden.

hahavaffan
2012-02-09, 13:35
Legoland :D klockrent.

Gober
2012-02-09, 13:40
Man ser ju i denna tråd vem som inte borde söka då man tror att icke svensk talande tonåringar kommer att få springa runt och klubba ner folk efter dessa nya regler.

Som sagt, de som faktiskt lyckas ta sig vidare kommer granskas otroligt hårt så ni kan nog släppa era farhågor.

Aight
2012-02-09, 13:43
Man ser ju i denna tråd vem som inte borde söka då man tror att icke svensk talande tonåringar kommer att få springa runt och klubba ner folk efter dessa nya regler.

Som sagt, de som faktiskt lyckas ta sig vidare kommer granskas otroligt hårt så ni kan nog släppa era farhågor.

Nej, det finns redan rötägg i poliskåren, varför sänka kraven ytterligare?

Mental
2012-02-09, 13:44
Man ser ju i denna tråd vem som inte borde söka då man tror att icke svensk talande tonåringar kommer att få springa runt och klubba ner folk efter dessa nya regler.

Som sagt, de som faktiskt lyckas ta sig vidare kommer granskas otroligt hårt så ni kan nog släppa era farhågor.

Tur att det varken är språk, begåvning eller lämplighetstest innan man får posta på Kolozzeum, hade blivit så tomt och tyst här då ju.

:D

Mental
2012-02-09, 13:47
Ångrade du dig Cejay?

Gober
2012-02-09, 13:51
Nej, det finns redan rötägg i poliskåren, varför sänka kraven ytterligare?

Rötägg kommer det alltid att finnas i alla yrkesgrupper. Bara för att man ändrat kraven på VEM som får söka utbildningen betyder inte att man kommer sänka kraven när man granskar de som tar sig vidare. Tvärtom tror jag att man kommer vara ännu hårdare när man tittar på dessa individers lämplighet.

Men jag har kanske fel, om fem år kanske det kommer springa runt finniga små polisaspiranter skrikandes på finska och arabiska på våra gator, förmodligen kommer många av dessa tyvärr vara drogpåverkade och misshandla både barn och hundar :-(


*rolleyes*

ceejay
2012-02-09, 13:53
Ångrade du dig Cejay?

Hehe, jag pallade inte ge mig in i någon diskussion :]

Fordon
2012-02-09, 14:04
Varför ska man bedöma om de är lämpliga? De som söker blir säkert bra poliser.

Grattis.

Du, det är troligtvis rätt så kränkande att inte komma in på en utbildning :naughty:

Aight
2012-02-09, 14:07
Men jag har kanske fel, om fem år kanske det kommer springa runt finniga små polisaspiranter skrikandes på finska och arabiska på våra gator, förmodligen kommer många av dessa tyvärr vara drogpåverkade och misshandla både barn och hundar :-(


*rolleyes*

Nämen visst, du har rätt. Världen är svart eller vit. Du vinner. idiot

mjölk-dryck
2012-02-09, 14:15
Jag blir förbannad:

"Tidigare krav om ett samtal på en polismyndighet för bedömning av lämplighet är borttagen."

= Psykologerna tycker för få av de sökande är lämpliga -> vi löser ekvationen genom att subtrahera psykologerna.

:thumbup::thumbup: någon borde få en medalj!

z_bumbi
2012-02-09, 14:23
Det sker väl fortfarande samtal under ansökningsförfarandet?

Pudzianovski
2012-02-09, 14:23
Nu ver jag inte om det jag skriver nedan är helt sant men...

Det blir allt svårare att komma in på universiteten och människor ska ha allt mer utbildning för att kunna utföra arbeten idag. Då kontrar polisen och sänker kraven! :D

Mental
2012-02-09, 14:32
Det sker väl fortfarande samtal under ansökningsförfarandet?

Ja, kraven är desamma "•Lämplig för polisyrket (personliga
egenskaper och laglydnad)"

Både intervju med polis och med psykolog.
Skillnaden är att man inte måste göra det INNAN man ens ansöker.

Gober
2012-02-09, 14:34
Det sker väl fortfarande samtal under ansökningsförfarandet?

Ja självklart. Både med polis och psykolog.

favve
2012-02-09, 15:50
– Vi vill med dessa förändringar ge möjlighet för fler att söka till polisutbildningen. Detta för att få ett så brett underlag möjligt, säger Kim-Lena Ekvall Svedenblad, chef för kompetensutvecklingsenheten på Rikspolisstyrelsen.

Jag förstår inte riktigt hur Svedenblad tänker här. Jag hittade statistik på antalet sökande per intagning och vid senaste intagningen var det 7050 sökande och endast 303 blev antagna. Hur smycket bredare underlag vill de ha? Är det inte bättre att utnyttja det höga trycket genom att istället höja gränserna?

År

Antal sökande Antal antagna Andel kvinnor (procent) Andel med invandrar bakgrund (procent)
2011 Aug. 7050 303 38 19
2011 Jan. 9015 368 38 20
2010 Jan. 7160 140 50 27
2009 Aug. 6909 302 50 17
2009 Jan. 7219 351 50 20
2008 Aug. 7336 877 32 17
2008 Jan. 7632 830 42 16
2007 Aug. 6367 830 27 16
2007 Jan. 5982 480 39 21
2006 Aug. 6252 528 41 14
2006 Jan. 6290 528 40 17
http://www.polisen.se/sv/Bli-polis/Bli-polis/Statistik/

z_bumbi
2012-02-09, 17:26
20 per per plats är iofs inte så många.

spoonchest
2012-02-09, 17:36
Det är det inledande myndighetssamtalet på 15-20min som man gör i samband med det numera borttagna sv.provet som ryker.
Lämpligheten bedöms fortfarande på en djupare nivå om man tar sig till CT.
Första steget är numera alltså fystesterna, och lämpligheten börjar bedömas redan där.
Nackdelen, som nån polis sa, att nu tas de lokala polismyndigheternas möjlighet att påverka i sållningen till antagningen bort.

mjölk-dryck
2012-02-09, 17:48
Ja, kraven är desamma "•Lämplig för polisyrket (personliga
egenskaper och laglydnad)"

Både intervju med polis och med psykolog.
Skillnaden är att man inte måste göra det INNAN man ens ansöker.

Säker på att det är så det ligger till? I sånna fall har de formulerat sig otroligt osmidigt.

spoonchest
2012-02-09, 17:57
Ja, det är så det är. Fast jag vet inte vad han menade med att samtalet var ett steg innan ansökan ens. Hur skulle de veta vilka som skulle kallas om man inte ansökt?

EkarN
2012-02-09, 18:04
Gör det ju onekligen lättare att bli polis, men frågan om det är så värst lysande?

Mental
2012-02-09, 18:16
Ja, det är så det är. Fast jag vet inte vad han menade med att samtalet var ett steg innan ansökan ens. Hur skulle de veta vilka som skulle kallas om man inte ansökt?

Man fick själv uppsöka sitt polisdistrikt för en lämplighetsbedömning innan man skickade in ansökan om jag förstått saken rätt. Jag har inte själv sökt så jag går på andrahandsinformation.

Mental
2012-02-09, 18:20
Säker på att det är så det ligger till? I sånna fall har de formulerat sig otroligt osmidigt.

Formella krav:
http://www.polisen.se/sv/Bli-polis/Bli-polis/Ansokan--krav/Formella-krav/

Följande krav måste vara uppfyllda när du söker till polisutbildningen:

Svenskt medborgarskap
Lämplig för polisyrket (personliga
egenskaper och laglydnad)
Vara lägst 18 år vid kursstart
Körkort för bil (B-behörighet)
Normal fysisk förmåga
Simkunnighet
Fullgod synskärpa
Normalt färgseende
Fullgod hörsel
Grundläggande behörighet för högskolestudier
(läs mer på www.studera.nu)
Särskild behörighet, lägst G, 3 eller E (Gy11) i Svenska B
Historia A, Samhällskunskap A
Ansökan ska vara komplett vid sista ansökningsdag.

Övriga meriter:
Akademiska studier styrkta med godkänt studieintyg.
Ytterligare språkkunskaper styrkta med intyg på genomfört prov. Intygen utfärdas av olika utbildningsanordnare.
Arbetslivserfarenhet som överstiger ett år.
Meriterna måste styrkas med intyg för att tas med i en samlad bedömning.



http://www.polisen.se/sv/Bli-polis/Bli-polis/Ansokan--krav/Vad-hander-efter-ansokan/

Behörighetsgranskning
Polisrekryteringen vid Rikspolisstyrelsen granskar samtliga ansökningar. Det tidigare språkprovet har tagits bort eftersom Rikspolisstyrelsen anser att särskild behörighet i svenska är tillräckliga kunskaper.

Fysiska prov
Om du går vidare konkurrerar du om en plats till de fysiska testerna. Rikspolisstyrelsen avgör genom en helhetsbedömning vilka som går vidare.

Övriga tester och intervju
Efter de fysiska proven sker ytterligare en gallring. De sökande som bedöms vara mest lämpade kallas till Rekryteringsmyndigheten för att under två dagar genomgå ytterligare tester, intervju, psykologsamtal och medicinsk undersökning. Vid polisintervjun bedöms bland annat den sökandes attityd, kommunikativ kompetens, handlingsförmåga, flexibilitet samt omvärldsanalys. Samtliga dessa kriterier utgör viktiga delar i slutresultatet.

Slutbedömning
När alla tester och intervjuer är avklarade sker en samlad bedömning av alla dina testresultat. En antagningsnämnd fattar det slutgiltiga beslutet om antagning.

Om inte polisen ljuger så ligger det till så.

z_bumbi
2012-02-09, 19:14
Gör det ju onekligen lättare att bli polis, men frågan om det är så värst lysande?

Jag tycker kraven är ganska så lika sen tidigare men skulle jag gradera det så är det snarare svårare.

spoonchest
2012-02-10, 03:44
Man fick själv uppsöka sitt polisdistrikt för en lämplighetsbedömning innan man skickade in ansökan om jag förstått saken rätt. Jag har inte själv sökt så jag går på andrahandsinformation.

Nej, så går (gick) det inte till.
Men såvitt jag förstått så skedde det ingen gallring, bortsett ifrån de utan behörighet, till sv.provet och myndighetssmtal.
Och till en början stod det här på deras hemsida den 31/1

För att vara behörig att söka till utbildningen krävs det att du har ett resultat från Högskoleprovet på minst 0,9 poäng, alternativt om du har minst 30 högskolepoäng.
Men nu står det att det inte ens är ett krav med högskoleprovet.
Knepigt.

Manta
2012-02-10, 07:28
Varför den sänkta åldern? Kommer inte det i praktiken bara att leda till en massa ansökande som inte har en chans att bli antagna? Eller vill de komma åt smarta unga innan de skaffar sig livserfarenhet och inser att polisarbete är ett otacksamt skitgöra?

Krogbyggaren
2012-02-10, 08:58
Språkprovet i svenska är borttaget.


Mja, eftersom Sverige har tagit Multikultivägen så är inte det här förvånande. Det finns poliser i USA som inte har spec bra engelska men klarar sig bra ute på fältet bland ''deras egna''. Poängen är att Sverige ''behöver'' nog mer färgade poliser så alla färgade kan relatera.

Degpekka
2012-02-10, 09:13
Språktestet som dem haft nu har ju absolut ingenting att göra med om du kan skriva rapport eller ej, det lär du dig på utbildningen i vilket fall som helst. Fixar du 0.9 på HP och utbildningen så fixar du att skriva rapport med lite träning.

Mental
2012-02-10, 09:23
Mja, eftersom Sverige har tagit Multikultivägen så är inte det här förvånande. Det finns poliser i USA som inte har spec bra engelska men klarar sig bra ute på fältet bland ''deras egna''. Poängen är att Sverige ''behöver'' nog mer färgade poliser så alla färgade kan relatera.

Jo, det är ju där vi kommer att hamna :Virro

Kravet är godkänt i svenska B, högre språkkrav än så tror jag inte någon universitetsutbildning har i sverige? Undatang kanske från lärare i svenska.
Om det duger till att bli läkare, psykolog och liknande så ska det nog räcka för att bli polis med.

Jockefoten
2012-02-10, 09:25
Finns en intressant tråd på flashback där de tar upp nyutexaminerade poliser. Man blir nästan lite mörkrädd när man ser 21åriga tjejer som väger 45kilo stå med sina diplom, redo att möta verkligheten. Hur sjutton ska de kunna brotta ner mig när jag försöker tränga mig före i kön till premiärvisningen av The Hobbit?

z_bumbi
2012-02-10, 09:39
Finns en intressant tråd på flashback där de tar upp nyutexaminerade poliser. Man blir nästan lite mörkrädd när man ser 21åriga tjejer som väger 45kilo stå med sina diplom, redo att möta verkligheten. Hur sjutton ska de kunna brotta ner mig när jag försöker tränga mig före i kön till premiärvisningen av The Hobbit?

Gold dot

Mental
2012-02-10, 09:41
Finns en intressant tråd på flashback där de tar upp nyutexaminerade poliser. Man blir nästan lite mörkrädd när man ser 21åriga tjejer som väger 45kilo stå med sina diplom, redo att möta verkligheten. Hur sjutton ska de kunna brotta ner mig när jag försöker tränga mig före i kön till premiärvisningen av The Hobbit?

Vad har åldern med det att göra?

Och vad anser du är lämplig minstavikt för att få bli polis?

Morrris
2012-02-10, 09:44
Finns en intressant tråd på flashback där de tar upp nyutexaminerade poliser. Man blir nästan lite mörkrädd när man ser 21åriga tjejer som väger 45kilo stå med sina diplom, redo att möta verkligheten. Hur sjutton ska de kunna brotta ner mig när jag försöker tränga mig före i kön till premiärvisningen av The Hobbit?

Du glömmer bort den ultralätta teleskopbatongen och pepparsprayen med ~ 20 cm räckvidd!

rooz
2012-02-10, 09:45
Finns en intressant tråd på flashback där de tar upp nyutexaminerade poliser. Man blir nästan lite mörkrädd när man ser 21åriga tjejer som väger 45kilo stå med sina diplom, redo att möta verkligheten. Hur sjutton ska de kunna brotta ner mig när jag försöker tränga mig före i kön till premiärvisningen av The Hobbit?

Vet inte.

Men om du inte har en sexskjutare i byxan så kan dom ju dra sitt tjänstevapen på dig. eller batong. Eller pepparspray. Eller be sin kollega mange, 40 som är 192 och väger 115 att handskas med dig:)

Jockefoten
2012-02-10, 09:51
Så du menar på riktigt att du inte reagerar på uppgifterna? Poliser har blivit veka, när min morbror körde på ett rådjur tillkallades polis. De hade fått order om att döda rådjuret (det låg och kved) men ingen av dem klarade det utan istället började den kvinnliga polisen gråta. Bosse (min morbror) fick ta sin fiskekniv och skära halsen av rådjuret. Då började den manliga polisen klökas....

Visst unga, små poliser funkar kanske jättebra som trafikpoliser eller andra mindre krävande tjänster men när en hotfull situtation uppstår så kan de inte hantera det. Har varit på allt för många fotbollsmatcher och själv upplevt hur yngre poliser väljer batong och spray före prat. Sett flickor i 15års åldern blivit nedmejade när polisen känner sig hotad...


Summa summarum en 21årig tjej på 45kilo kommer aldrig vinna auktoritet i en hotfull situation, sen kan du komma med vilket argument du vill.

rooz
2012-02-10, 09:56
Och jag har sett en kvinnlig polis prata vett i en 100+ kroppsbyggare på fyllan.

Ska vi fortsätta med SM i kompisbrorssyster-historier?

Mental
2012-02-10, 09:57
Summa summarum en 21årig tjej på 45kilo kommer aldrig vinna auktoritet i en hotfull situation, sen kan du komma med vilket argument du vill.


Mitt motargument är, vad vill du se för krav för att få bli polis?

Måste vara man? Måste vara 30+? Måste väga 80+? Måste skära halsen av rådjur utan att kräkas som antaningsprov?

Vad är rimliga krav att ställa enligt dig?

Danne2k
2012-02-10, 09:59
Min första tanke:

http://lolwut.com/layout/lolwut.jpg

Är det redan 1:a April..?

Varför ta bort grundläggande krav? Då lär ju bara få fler ansökningar och en jävla massa mer att göra. Idioti.

z_bumbi
2012-02-10, 10:19
Så du menar på riktigt att du inte reagerar på uppgifterna? Poliser har blivit veka, när min morbror körde på ett rådjur tillkallades polis. De hade fått order om att döda rådjuret (det låg och kved) men ingen av dem klarade det utan istället började den kvinnliga polisen gråta. Bosse (min morbror) fick ta sin fiskekniv och skära halsen av rådjuret. Då började den manliga polisen klökas....

Avlivning av djur ingår inte i polisens utbildning utan det är en uppgift för en eftersöksjägare. Inte för att jag inte tycker att det borde ingå men då får de istället frågor av typen varför de inte går efter djuret som inte ligger kvar eller varför de inte avlivar ett skadat vildsvin som står fullt synligt. (Det får de iofs redan) Folk i allmänhet (och där ingår poliser) är inte alltid så hemma på att avliva djur.
Frågan är å andra sidan varför Bosse väntade till polisen kom för att avliva djuret? Det är ju bara att slå ihjäl det direkt man ser att det är skadat så historien känns inte helt komplett.

MathiasF
2012-02-10, 10:25
Avlivning av djur ingår inte i polisens utbildning utan det är en uppgift för en eftersöksjägare. Inte för att jag inte tycker att det borde ingå men då får de istället frågor av typen varför de inte går efter djuret som inte ligger kvar eller varför de inte avlivar ett skadat vildsvin som står fullt synligt. (Det får de iofs redan) Folk i allmänhet (och där ingår poliser) är inte alltid så hemma på att avliva djur.
Frågan är å andra sidan varför Bosse väntade till polisen kom för att avliva djuret? Det är ju bara att slå ihjäl det direkt man ser att det är skadat så historien känns inte helt komplett.

Ska du sätta dig gränsle över ett rådjur som fäktar med klövarna och slå det i huvudet upprepade gånger, eller tänkte du gå ut i skogen och leta upp lämplig påk?


Snälla..

Mental
2012-02-10, 10:28
Ska du sätta dig gränsle över ett rådjur som fäktar med klövarna och slå det i huvudet upprepade gånger, eller tänkte du gå ut i skogen och leta upp lämplig påk?


Snälla..

Han hade ju kniv på sig, och avlivade rådjuret, det man funderar på är varför han väntade om han 1 har kunskapen 2 har utrustning och 3 djuret lider?

z_bumbi
2012-02-10, 10:32
Ska du sätta dig gränsle över ett rådjur som fäktar med klövarna och slå det i huvudet upprepade gånger, eller tänkte du gå ut i skogen och leta upp lämplig påk?


Snälla..

Nej jag tar yxan (nacken), spaden eller ficklampan och slår djuret i huvudet tills det dör. Visst det är inte lika snyggt som att sticka men då måste jag veta var jag ska göra det och det vet jag inte tillräckligt väl.

MathiasF
2012-02-10, 10:32
Han hade ju kniv på sig, och avlivade rådjuret, det man funderar på är varför han väntade om han 1 har kunskapen 2 har utrustning och 3 djuret lider?

Du sätter dig inte och karvar i ett djurs hals med en jävla fiskekniv!
Tror ni alla att ni är rambo eller vad är grejen?
Detta medför bra mycket mer lidande än en kula i hjärta eller hjärna.

Vid viltolyckor ringer man polisen som kallar på en jägare, antagligen fanns det ingen att tillgå så polisen fick order att själv avliva djuret.

Nej jag tar yxan (nacken), spaden eller ficklampan och slår djuret i huvudet.

Vi talar inte om en hare, vi talar om 30kg rådjur!

Mental
2012-02-10, 10:33
Du sätter dig inte och karvar i ett djurs hals med en jävla fiskekniv!
Tror ni alla att ni är rambo eller vad är grejen?
Detta medför bra mycket mer lidande än en kula i hjärta eller hjärna.

Vid viltolyckor ringer man polisen som kallar på en jägare, antagligen fanns det ingen att tillgå så polisen fick order att själv avliva djuret.



Vi talar inte om en hare, vi talar om 30kg rådjur!

JAG hade inte gjort det, men det var inte mig, eller någon random det handlade om, utan en specifik person som hade kunnande och utrustning?

z_bumbi
2012-02-10, 10:36
Vi talar inte om en hare, vi talar om 30kg rådjur!

Ja det är jag fullt medveten om.

Ska man vänta 1 h på att polisen eller eftersöksjägaren dyker upp?

MathiasF
2012-02-10, 10:37
JAG hade inte gjort det, men det var inte mig, eller någon random det handlade om, utan en specifik person som hade kunnande och utrustning?

Vilket kunnande och utrustning?

Det enda han har skrivit är att han var magstark nog att skära djuret i halsen med en fiskekniv.
Fiskekniv är inte utrustning till att skära halsen av någon.
En fiskare är inte en jägare.

Ja det är jag fullt medveten om.

Ska man vänta 1 h på att polisen eller eftersöksjägaren dyker upp?

"Ledningscentralen": det kommer strax en patrull

När du står där och polisen "strax kommer" så funderar du nog inte på att ta ut fiskekittet och börja skära i ett sprattlande rådjur

z_bumbi
2012-02-10, 10:54
"Ledningscentralen": det kommer strax en patrull

När du står där och polisen "strax kommer" så funderar du nog inte på att ta ut fiskekittet och börja skära i ett sprattlande rådjur

I vilken utopi lever du om polisen alltid kommer snart för ett påkört rådjur? Nej jag har inte kunskap att sticka ett djur (vilket jag redan skrivit) men jag har andra redskap för att lösa det. Jag vet också att det fungerar på just rådjur.

MathiasF
2012-02-10, 10:59
I vilken utopi lever du om polisen alltid kommer snart för ett påkört rådjur? Nej jag har inte kunskap att sticka ett djur (vilket jag redan skrivit) men jag har andra redskap för att lösa det. Jag vet också att det fungerar på just rådjur.

Rådjur brukar inte bli påkörda bredvid Stockholm C,
Ringer du polisen så säger dom säkerligen att där kan inte komma någon, eller de kommer strax. Även om du får vänta 1 timme, det var min poäng.
(dessutom var det ett jäkligt lågt försök att förolämpa mig och förminska mina kommentarer)

Om du hade legat på marken påkörd, det fanns ingen annan utväg än att du blir avlivad. Dessutom finns det INGA andra alternativ än att du antingen ska

slås ihjäl av en darrande idiot med panik, som har sett för många rambofilmer
eller
vänta med smärta (chockerad, möjligtvis utan smärta) tills någon avslutar det hela med ett vapen

vad hade du valt?

z_bumbi
2012-02-10, 11:07
Rådjur brukar inte bli påkörda bredvid Stockholm C,
Ringer du polisen så säger dom säkerligen att där kan inte komma någon, eller de kommer strax. Även om du får vänta 1 timme, det var min poäng.

Om du hade legat på marken påkörd, det fanns ingen annan utväg än att du blir avlivad. Dessutom finns det INGA andra alternativ än att du antingen ska

slås ihjäl av en darrande idiot med panik, som har sett för många rambofilmer
eller
vänta med smärta tills någon avslutar det hela med ett vapen

vad hade du valt?

Får du panik av att se ett djur ligga påkört så förstår jag att du har lite svårt för att resonera om det (rambofilmerna får du förklara?) men nu var det frågan om att polisen inte heller klarade av det och de reagerade då ungefär som du verkar göra.

Mackan58
2012-02-10, 11:11
Som vanligt tycker alla att förslaget är uppåt väggarna. Sedan går alla och röstar på samma batikhäxepartier som föregående val.

Hantera det.

MathiasF
2012-02-10, 11:16
Får du panik av att se ett djur ligga påkört så förstår jag att du har lite svårt för att resonera om det (rambofilmerna får du förklara?) men nu var det frågan om att polisen inte heller klarade av det och de reagerade då ungefär som du verkar göra.

Ännu fler försök till att glorifiera dig och förminska mig, känner du dig pressad?

Du kan inte "sticka" ihjäl ett rådjur med en jävla fiskekniv,
ett rådjur dör inte av ett nätt slag i pannan.

Om polisen säger att de är påväg eller en jägare är påväg så börjar du inte döda djuret själv utan annat än fiskeerfarenhet, eller annat än en filékniv som knäcks om du försöker föra in den i djurkroppen.

Hintarna om rambo syftar jag på tron på att du, inte jag, utan du som i gemene man inte ska tro att ni iskallt går fram, sätter er på huk och kör in kniven i hjärtat på ett flämtande, fäktandes rådjur.

Du är töntig och pinsam, du bör insé det och sluta svara på detta.

Mental
2012-02-10, 11:16
Som vanligt tycker alla att förslaget är uppåt väggarna. Sedan går alla och röstar på samma batikhäxepartier som föregående val.

Hantera det.

Nej, som vanligt tycker de som inte läst och satt sig in i resonemanget att det är upp åt väggarna.

Jag tycker personligen att det ser helt ok ut och förstår hur man resonerat.

Och batikhäxepartier är enligt dig alla partier som inte är sverigedemokrater eller?

Mental
2012-02-10, 11:17
Ännu fler försök till att glorifiera dig och förminska mig, känner du dig pressad?

Du kan inte "sticka" ihjäl ett rådjur med en jävla fiskekniv,
ett rådjur dör inte av ett nätt slag i pannan.

Om polisen säger att de är påväg eller en jägare är påväg så börjar du inte döda djuret själv utan annat än fiskeerfarenhet, eller annat än en filékniv som knäcks om du försöker föra in den i djurkroppen.

Hintarna om rambo syftar jag på tron på att du, inte jag, utan du som i gemene man inte ska tro att ni iskallt går fram, sätter er på huk och kör in kniven i hjärtat på ett flämtande, fäktandes rådjur.

Du är töntig och pinsam, du bör insé det och sluta svara på detta.

Har du läst inlägget vi syftar på? Personen gjorde just det?

Själv tycker jag du är töntig och pinsam, men vad har det med något att göra?

z_bumbi
2012-02-10, 11:39
Ännu fler försök till att glorifiera dig och förminska mig, känner du dig pressad?

Va?

Du kan inte "sticka" ihjäl ett rådjur med en jävla fiskekniv,
ett rådjur dör inte av ett nätt slag i pannan.


Nej jag kan inte göra det men vet man vad man kör så funkar det. Om du pratar om en filekniv så är det inte det mest lämpliga men jag hoppas att de som vet hur de ska göra har bättre kniv med sig. Har de inte det så löser de problemet på något annat sätt t ex genom att slå ihjäl det.

Tolkar du som du vill för att vinna poäng? Slå så hårt som möjligt och slå tills det är klart. Det är inte trevligt, rent eller något man gör utan att tänka efter men det förkortar djurets lidande. Det kräver inte alls samma skicklighet som att sticka och det går inte heller lika snabbt (i vissa situationer) men det funkar.
Klarar man inte av det (jag tycker på intet sätt att alla ska klara av det) så väntar man på att någon som klarar av det anländer men det innefattar inte automatisk polisen då de inte heller har någon utbildning för det eller som krav att de ska klara av det.

Om polisen säger att de är påväg eller en jägare är påväg så börjar du inte döda djuret själv utan annat än fiskeerfarenhet, eller annat än en filékniv som knäcks om du försöker föra in den i djurkroppen.

Det beror självklart på hur lång tid det tar men ska djuret lida 5 minuter i onödan om någon kan avliva det direkt?

Hintarna om rambo syftar jag på tron på att du, inte jag, utan du som i gemene man inte ska tro att ni iskallt går fram, sätter er på huk och kör in kniven i hjärtat på ett flämtande, fäktandes rådjur.

Nej hjärtstick tror jag ingen som inte har utbildning gör och framför allt så ska de inte göra det om de inte vet med sig att vet hur de ska göra. Jag diskuterade att slå ihjäl djuret vilket jag vet funkar och jag har lämpliga redskap för det med mig.
Tycker jag det är kul? Garanterat inte.
Kommer jag att må illa efteråt? Ja antagligen även om jag har viss vana vid döda djur.
Överlåter jag det gärna till någon som är mer van om det går ungefär lika snabbt? Ja självklart.

MathiasF
2012-02-10, 12:05
Har du läst inlägget vi syftar på? Personen gjorde just det?

Själv tycker jag du är töntig och pinsam, men vad har det med något att göra?

Nej, personen skar halsen av rådjuret, efter att poliserna inte klarade av att döda det.

Va?



Nej jag kan inte göra det men vet man vad man kör så funkar det. Om du pratar om en filekniv så är det inte det mest lämpliga men jag hoppas att de som vet hur de ska göra har bättre kniv med sig. Har de inte det så löser de problemet på något annat sätt t ex genom att slå ihjäl det.

Tolkar du som du vill för att vinna poäng? Slå så hårt som möjligt och slå tills det är klart. Det är inte trevligt, rent eller något man gör utan att tänka efter men det förkortar djurets lidande. Det kräver inte alls samma skicklighet som att sticka och det går inte heller lika snabbt (i vissa situationer) men det funkar.
Klarar man inte av det (jag tycker på intet sätt att alla ska klara av det) så väntar man på att någon som klarar av det anländer men det innefattar inte automatisk polisen då de inte heller har någon utbildning för det eller som krav att de ska klara av det.



Det beror självklart på hur lång tid det tar men ska djuret lida 5 minuter i onödan om någon kan avliva det direkt?

.

Nej hjärtstick tror jag ingen som inte har utbildning gör och framför allt så ska de inte göra det om de inte vet med sig att vet hur de ska göra. Jag diskuterade att slå ihjäl djuret vilket jag vet funkar och jag har lämpliga redskap för det med mig.
Tycker jag det är kul? Garanterat inte.
Kommer jag att må illa efteråt? Ja antagligen även om jag har viss vana vid döda djur.
Överlåter jag det gärna till någon som är mer van om det går ungefär lika snabbt? Ja självklart.

Nu låter du vettigare.

Min poäng, allt sammanfattat är, att det är idiotiskt att om polisen säger sig vara påväg då börja slå ihjäl ett rådjur med olämpliga medel.

delta_mats
2012-02-10, 12:16
Du sätter dig inte och karvar i ett djurs hals med en jävla fiskekniv!
Tror ni alla att ni är rambo eller vad är grejen?
Detta medför bra mycket mer lidande än en kula i hjärta eller hjärna.

Vid viltolyckor ringer man polisen som kallar på en jägare, antagligen fanns det ingen att tillgå så polisen fick order att själv avliva djuret.



Vi talar inte om en hare, vi talar om 30kg rådjur!

Förr skulle lokförare som kört på och skadat renar stanna och avliva dessa med kniv. Man fick då ut en väldigt enkel schematisk bil över vart man skulle sticka djuret.

MathiasF
2012-02-10, 12:53
Förr skulle lokförare som kört på och skadat renar stanna och avliva dessa med kniv. Man fick då ut en väldigt enkel schematisk bil över vart man skulle sticka djuret.

Men vad går inte in?

Du behöver en lång och stadig kniv som inte knäcks.
Kniven ska in i djurets hjärta och punktera detta, inte punktera lungan.


Detta är inget du gör med en filékniv eller kort morakniv (framgår inte vad för typ av kniv han använder).

Vad vill du egentligen ha sagt?

z_bumbi
2012-02-10, 13:52
Nu låter du vettigare.

Min poäng, allt sammanfattat är, att det är idiotiskt att om polisen säger sig vara påväg då börja slå ihjäl ett rådjur med olämpliga medel.

Fast olämpliga metoder är det fortfarande bara du som har tagit upp som alternativ.

grondahl
2012-02-10, 14:00
Men vad går inte in?

Du behöver en lång och stadig kniv som inte knäcks.
Kniven ska in i djurets hjärta och punktera detta, inte punktera lungan.


Detta är inget du gör med en filékniv eller kort morakniv (framgår inte vad för typ av kniv han använder).

Vad vill du egentligen ha sagt?

Kan man avliva renar med en vanlig liten kniv (medelst stick i nacken) så måste det gå alldeles utmärkt även på rådjur. Men det är ju å andra sidan anmälningsplikt på klövviltsolyckor så man ringer Polisen oavsett.

delta_mats
2012-02-10, 23:25
Men vad går inte in?

Du behöver en lång och stadig kniv som inte knäcks.
Kniven ska in i djurets hjärta och punktera detta, inte punktera lungan.


Detta är inget du gör med en filékniv eller kort morakniv (framgår inte vad för typ av kniv han använder).

Vad vill du egentligen ha sagt?

En morakniv går alldeles utmärkt att sticka ihjäl en ren eller rådjur med.