handdator

Visa fullständig version : Polisanmäla fd inneboende?


Melinda
2012-02-08, 20:18
Hejsan!

Tänkte kolla ifall ni vet ifall man kan polisanmäla en fd inneboende som inte betalat hyra ??
Jag har kontraktet kvar osv och jag tror inte hon har kvar sin del.
Hon har stora skulder och finns hos fogden men senast jag hörde något så har hon numera bosatt sig i Malmö och har tydligen fått jobb, blir det lättare att kräva tillbaka då? Eller är det bäst att skita i allt ?

Är mest så sjukt förbannad och besviken då jag gjorde allt för att hjälpa henne upp på fötter igen men fattade inte hur manipulativ hon var.
Efter en hel del bråk, efter att hon flyttat ut, så lovade hon att betala en månadshyra men dela upp den på två månader. Hon hämtade sina sista grejer och sen i somras har jag inte fått tag på henne. Tills i dag. Hon gör mig fortfarande så arg pga hennes taskiga beteende.
Hon lurade allt och alla i sin omgivning.
Då hon egentligen inte betalat någon hyra alls, kanske 1/2 under någon månad, men det står på kontrakt och man kan se att hon inte fört över några pengar till mig, är det värt att polisanmäla ?

mela
2012-02-08, 20:20
Är det inte lättare att ringa 114 14 och fråga dem?

Jens.Andersson
2012-02-08, 20:22
Intressant, har en kompis som också hade en inneboende kvinna i Göteborg som inte heller
betalade sin hyra och sen gick upp i rök :D

Sniggel
2012-02-08, 20:22
Det är nog upp till dig att avgöra. Om det går att bevisa så kanske du har goda chanser att få tillbaka pengarna, speciellt om hon nu har jobb.
Om det verkar vara mycket jobb och låg chans att få tillbaka pengarna kanske det är dags att gå vidare och acceptera att du har förlorat pengarna (½ månadshyra? Kunde varit värre). Dumt att irritera sig över något du inte kan göra något åt.

Melinda
2012-02-08, 20:24
Det är nog upp till dig att avgöra. Om det går att bevisa så kanske du har goda chanser att få tillbaka pengarna, speciellt om hon nu har jobb.
Om det verkar vara mycket jobb och låg chans att få tillbaka pengarna kanske det är dags att gå vidare och acceptera att du har förlorat pengarna (½ månadshyra? Kunde varit värre). Dumt att irritera sig över något du inte kan göra något åt.

Det är 3-4 månadshyror,.. hon betalade bara 1/2

Whoopie
2012-02-08, 20:27
Anmäl henne :)

aijou
2012-02-08, 20:34
Så länge allt har gått enligt lag med kontrakt osv. så ser jag ingen anledning att inte anmäla personen. Om du har någon chans att få pengarna du har rätt till kan jag inte svara på.

Yes
2012-02-08, 20:57
Eftersom det är civilrättsligt och inte brottsligt går det inte att anmäla till polisen. Vad du kan göra är att lämna in en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden. Det finns en ansökningsblankett på deras hemsida, nr. 9012.

Ansökningsavgiften är 300Kr som kommer faktureras dig. Du kan ta upp den kostnaden i ansökan, samt 340Kr för eget arbete och ränta enligt 6§ räntelagen(8% ränta plus referensränta som idag är 2%).

Kronofogden gör dock ingen rättslig prövning av kravet, utan det är upp till svarande att bestrida det om hon anser att det är felaktigt. Vid en bestridan får du ta ställning till om du vill att målet överlämnas till tingsrätten.

Att hon har jobb kan göra det lättare att få betalt. Om hon inte betalar självmant kan det eventuellt finnas utrymme för löneutmätning. Det beror dock även på vad hon har för typ av skulder. Vissa skulder, exempelvis skatteskulder och underhållsstöd, är prioriterade vid löneutmätning. Annars proportioneras det utmätta beloppet efter skuldernas storlek.

Spiffy
2012-02-09, 07:38
Borde väl vara väldigt svårt att bevisa om hon nekar?
Bara för henne att säga att hon betalade kontant, och att du ljuger.

Mental
2012-02-09, 07:44
Borde väl vara väldigt svårt att bevisa om hon nekar?
Bara för henne att säga att hon betalade kontant, och att du ljuger.

Säga att man betalat kontant och inte har ett kvitto att visa upp brukar betyda att den som påstår att man inte betalat får rätt.

C.E.J.
2012-02-09, 07:50
Jag hade tur med en sån inneboende förut, han hade inte betalat typ två hyror eller så och jag hade räknat bort de där 8000 han var skyldig mig. Men efter en massa pushande så fick jag dem till slut, aldrig fel med lite capital injection.

Nitrometan
2012-02-09, 09:20
Gör som Yes säger och ta det till Kronofogden.

L Johnsson
2012-02-09, 10:23
Eftersom det är civilrättsligt och inte brottsligt går det inte att anmäla till polisen. Vad du kan göra är att lämna in en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden. Det finns en ansökningsblankett på deras hemsida, nr. 9012.

Ansökningsavgiften är 300Kr som kommer faktureras dig. Du kan ta upp den kostnaden i ansökan, samt 340Kr för eget arbete och ränta enligt 6§ räntelagen(8% ränta plus referensränta som idag är 2%).

Kronofogden gör dock ingen rättslig prövning av kravet, utan det är upp till svarande att bestrida det om hon anser att det är felaktigt. Vid en bestridan får du ta ställning till om du vill att målet överlämnas till tingsrätten.

Att hon har jobb kan göra det lättare att få betalt. Om hon inte betalar självmant kan det eventuellt finnas utrymme för löneutmätning. Det beror dock även på vad hon har för typ av skulder. Vissa skulder, exempelvis skatteskulder och underhållsstöd, är prioriterade vid löneutmätning. Annars proportioneras det utmätta beloppet efter skuldernas storlek.

+1ar på det!:thumbup:

Melinda
2012-02-09, 10:43
Pratat med fogden så det är det som gäller :) tack så mycket

Giljotinen
2012-02-09, 10:52
Veckovis betalning är att föredra då det gäller inneboende.

RAUBEZ
2012-02-09, 11:27
Håll oss uppdaterade hur det går sen ^^

tomccc
2012-02-09, 18:24
Det framgår inte riktigt i ditt första inlägg men har du kontaktat henne och bett henne överföra resterande del nu när hon har jobb och allt?

Melinda
2012-02-09, 18:34
Det framgår inte riktigt i ditt första inlägg men har du kontaktat henne och bett henne överföra resterande del nu när hon har jobb och allt?


Jag har försökt kontakta henne sen hon flyttade ut. Fick svar härom dagen att några 100-ar jag fått räcker tydligen

hultman
2012-02-09, 19:06
Hm. Lycka till att dra det till civilrättslig domstol för någon tusenlapp. Risken att du förlorar målet (och tvingas betala dyra rättegångskostnader) överstiger helt klart de eventuella vinsterna. Tycker du får skylla dig själv om du låtit henne bo kvar så pass länge utan att betala.

Det finns dessutom en risk att hon anmäler dig till hyresnämnden för oskäligt hög hyra i samband med hela karusellen. Som förvisso kommer dröja lååång tid innan den prövas.

Melinda
2012-02-09, 19:24
Hm. Lycka till att dra det till civilrättslig domstol för någon tusenlapp. Risken att du förlorar målet (och tvingas betala dyra rättegångskostnader) överstiger helt klart de eventuella vinsterna. Tycker du får skylla dig själv om du låtit henne bo kvar så pass länge utan att betala.

Det finns dessutom en risk att hon anmäler dig till hyresnämnden för oskäligt hög hyra i samband med hela karusellen. Som förvisso kommer dröja lååång tid innan den prövas.

Ja nu vet ju inte du hela bakgrunden, och oskälig hög hyra ? vad vet du om det ?
och domstol ? först går det till fogden

Yes
2012-02-09, 19:24
Förenklade tvistemål är inte dyra. Sen kan man alltid börja med en summarisk process, som jag skrev om.

C.E.J.
2012-02-09, 19:25
Veckovis betalning är att föredra då det gäller inneboende.

Jösses vilket onödigt krångel.

Pdaddy
2012-02-09, 19:27
Men en månads avg i förskott kan va bra, men är man polare så brukar det ju liksom inte kännas så nödvändigt.
Skit när de blir såhär, själv vart med om det när ja låna ut 10 000 till en kompis, tog mig mer än ett år att få tillbaka det :/

Pd

hultman
2012-02-10, 15:44
Ja nu vet ju inte du hela bakgrunden, och oskälig hög hyra ? vad vet du om det ?
och domstol ? först går det till fogden

För att det ska vara några pengar att tala om så har du krävt din inneboende på en oskäligt hög hyra. Oavsett vilket så är det inte omöjligt att hon kontrar medelst en sådan vinkling. Visst vet jag inte hela bakgrunden, men den info du presenterar i tråden får mig att fnissa.

Förenklade tvistemål är inte dyra. Sen kan man alltid börja med en summarisk process, som jag skrev om.

Både du och jag vet att hon inte kommer att dra in några pengar genom att försöka aktivera kronofogden. Och när det väl prövas i domstol så kommer hon förmodligen att lägga ned ärendet då hon har en ganska liten möjlighet att vinna. De summor hon i så fall vore berättigad kan ju omöjligt stå i paritet med energin det kräver, eller risken att förlora avsevärt mer pengar än hon skulle kunna vinna.
__

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, låt detta vara en läxa inför framtiden. Att du låter en idiot bo kvar är ju ditt eget fel.

LeBron
2012-02-10, 16:39
Förskottsbetalning or GTFO. <-- borde vara dina villkor :)

dream_theater_
2012-02-10, 20:56
Förskottsbetalning trodde jag var standard vid inneboende eller what so ever, men som du säger, du trodde att du skulle hjälpa en vän upp på fötter. Vilket svin. Om du har orken så ska du definitivt gå till fogden.

Giljotinen
2012-02-10, 21:05
Jösses vilket onödigt krångel.

Kan vara bra till en början ifall man vill slippa pusha hyresgästen pga obetald hyra. Det låter krångligt imo.

Yes
2012-02-11, 01:20
Både du och jag vet att hon inte kommer att dra in några pengar genom att försöka aktivera kronofogden.
Nej, det är det ingen av oss som vet. Vi kan inte förutse hur svaranden bemöter kravet. Det går bara att spekulera.

Och när det väl prövas i domstol så kommer hon förmodligen att lägga ned ärendet då hon har en ganska liten möjlighet att vinna.
Det är långt ifrån självklart att kravet kommer bestridas och därmed prövas i domstol. För att uttala sig om möjligheterna att vinna bör man veta vad det finns för bevisning och ha god erfarenhet om hur rätten gör sina bedömningar. Jag har då inte det. Har du?

De summor hon i så fall vore berättigad kan ju omöjligt stå i paritet med energin det kräver, eller risken att förlora avsevärt mer pengar än hon skulle kunna vinna.

Pengarna hon kan förlora är ungefär en timmes juridisk rådgivning. Sen lite avgifter för att ta upp målen(300Kr för ett betalningsföreläggande, sen vet jag inte om det tillkommer 450Kr som är kostnaden för en stämningsansökan).

Sundsarn
2012-02-11, 12:30
För att det ska vara några pengar att tala om så har du krävt din inneboende på en oskäligt hög hyra.

Det har ju mer med att göra vilken ekonomisk ställning man har. Hade jag låtit en inneboende bo 3-4 månader utan att betala hyra (förutom hälften en gång) skulle jag landa på.... 11200 kr back, det motsvarar ca 3 månaders levnadskostnader för mig som student utan hyran inräknad. Det hade jag inte kunnat släppa iaf. Men för andra som drar in 30k-40k netto per månad kan jag förstå att det är en mindre deal.

Sen håller jag med om att man bör vara aktsam när man har inneboende och sätta press tidigt vid behov och alltid se till att få betalt i förskott från början.

Inge Enveten
2012-02-11, 12:58
Yes läser du juridik eller har du gjort det? Mycket bra skrivet av dig i denna tråd. Många bra råd också.

Yes
2012-02-11, 15:15
Yes läser du juridik eller har du gjort det? Mycket bra skrivet av dig i denna tråd. Många bra råd också.
Tack!
Nej, har inte läst någon juridik. Fast blir jag antagen kommer jag läsa det till hösten. När det gäller just den här typen av frågor har jag dock bra koll, i varje fall så länge vi håller oss utanför rättsliga prövningar i domstol(och så länge vi inte går för djupt i att diskutera olika lagrum).