handdator

Visa fullständig version : Angående fail i knäböj


SvingarN
2012-02-08, 19:07
Tjo.

När ni kör knäböj och vill testa maxa eller verkligen köra slut på er, hur gör ni då? På bänkpress kan man ju lätt passa ifall man är på väg att faila, men på knäböj är det inte lika lätt att passa. Detta gör att jag inte "vågar" höja lika mycket osv för att man inte vill fastna nere på huk... :P

Så, hur löser ni detta? (Kan tillägga att det inte finns något squat-rack på gymmet, endast vanligt bänkpress-ställ)

r1kkie
2012-02-08, 19:10
Fattar inte riktigt va du menar, är det lätt när du inte orkar att lyfta upp stången i bänken, då är du väll fast med stången på bröstet eller?

göteborg
2012-02-08, 19:12
Jag kör med en passare på varje sida av stången

Fordon
2012-02-08, 19:21
Om jag maxar eller tänker gå till fail så behöver jag bara ett par kilo i hjälp för att orka pressa mig upp (vid fail) så därför kommer passaren inte att behöva hjälpa till alltför mycket. SKulle jag misslyckas så tänker jag inte bara ge upp och slappa av utan, utan jag fortsätter pressa för fullt med den lilla extrahjälp som behövs.

r1kkie
2012-02-08, 19:27
Brukar ha en passare när de blir tungt, står bakom å fattar tag om bröst å lyfter därifrån om det skulle behövas. Funkar prima.

Loke
2012-02-08, 19:37
Precis som när man passar i bänkpress behövs det vanligtvis ingen större kraft från passaren för att få upp stången, men det gäller att förstå hur den kraften ska appliceras.

Man kan ha två på vardera sida, men det gäller då att dessa är samspelta. Egentligen är nog faktiskt den viktigaste passaren den som man har precis bakom. Den passaren står ganska nära och följer med dig ner i böjen så att ni nästan skedar varandra. Failar du så lägger han underararna på ditt bröst och reser sig upp med dig. I värsta fall kan han även skjuta din höft framåt med sin egen höft, vilket rätar ut kroppen. Jag har dock aldrig varit med om att passaren behöver ta i så mycket.

Finns en del filmer på youtube, här är en:

FC64aQ7ptFU

Träna på detta med vänner om du har några som är intresserade av knäböj.

StarkaUlf
2012-02-08, 21:39
Jag kör med en bänk på vardera sida av stången, som fångar upp om jag failar. Fungerat utmärkt hittills. Man får bara se till så att man släpper greppet om stången så fort vikterna tar i bänkarna.

Pjotor
2012-02-08, 21:41
Det bästa är att släppa stången bakom dig, men har du inte bumpers eller gummimattor så kanske det inte är tillåtet.

Fredriiik
2012-02-08, 21:46
Jag och polaren kör som Loke postade och det funkar så jävla bra! Det behövs inte mycket för att hjälpa till det där lilla extra

z_bumbi
2012-02-09, 08:47
FC64aQ7ptFU


Jag hoppas ingen passar på det viset. Det blir mer belastning på axlarna, axlarna pressas bakåt vilket gör att greppet om stången försvagas, hela vikten ligger helt plötsligt i de försvagade händerna och passaren måste vara bra mycket längre än den som böjer.

Ta ett stadigt tag runt bröstkorgen.

Det bästa är att släppa stången bakom dig, men har du inte bumpers eller gummimattor så kanske det inte är tillåtet.

Det är en nödlösning och på intet sätt det bästa. Faller ryggen framåt så är det t ex helt kört.

Supermicke
2012-02-09, 11:22
Jag hoppas ingen passar på det viset. Det blir mer belastning på axlarna, axlarna pressas bakåt vilket gör att greppet om stången försvagas, hela vikten ligger helt plötsligt i de försvagade händerna och passaren måste vara bra mycket längre än den som böjer.

Ta ett stadigt tag runt bröstkorgen.



Det är en nödlösning och på intet sätt det bästa. Faller ryggen framåt så är det t ex helt kört.

kvinnor då? *rolleyes*

ceejay
2012-02-09, 11:26
Jag hoppas ingen passar på det viset. Det blir mer belastning på axlarna, axlarna pressas bakåt vilket gör att greppet om stången försvagas, hela vikten ligger helt plötsligt i de försvagade händerna och passaren måste vara bra mycket längre än den som böjer.

Ta ett stadigt tag runt bröstkorgen.



Det är en nödlösning och på intet sätt det bästa. Faller ryggen framåt så är det t ex helt kört.

nej, jag har dumpat stången över huvudet flera gånger då ryggen fällts för mycket framåt.

fast givetvis är det bättre att dumpa bakåt.

schröder
2012-02-09, 11:41
när du sitter fast på huk så e det bara luta att dig bakåt så stången åker av. smärtfritt och låter inte speciellt mycket.

Andreas Ki
2012-02-09, 11:44
Jag kör i bur, då gör det inget om man failar. Det som irriterar mig dock är att de placerat en spegel framför buren. Jag får fukusera på att inte betrakta mig själv hela tiden

z_bumbi
2012-02-09, 11:53
kvinnor då? *rolleyes*

Det blir ingen skillnad på teknik, varken om de passar eller vill ha pass. Jag förklarar kanske lite mer noga innan hur man gör då det kan vara lite känsligt. Är det någon som tycker det känns obekvämt finns powerrack eller att man är två som passar.
I värsta fall, om vikten inte är så hög och personen är kortare än mig så kan jag bara ta stången. För nybörjare kan det vara säkrare för alla men då handlar det om stången eller stången och lite mer vikt. Nybörjare brukar inte vet att de inte ska dumpa stången eller riktigt var de har kroppen och då är det bra om jag har mer utrymme.

ceejay: Grattis om du inte gått sönder av det och grattis till att ha lyckats upprepa det flera gånger. Hur tänkte du efter typ andra gången?

ceejay
2012-02-09, 11:55
Varför skulle jag ha gått sönder?

Nuförtiden har jag inga problem med för mkt ryggfäll.

Nitrometan
2012-02-09, 12:44
Varför skulle jag ha gått sönder?
De jag känner som har dumpat stången över huvudet har fått offra en bit av skalpen.

Att dumpa stången är en nödlösning när man inte har tillgång till passare.

ceejay
2012-02-09, 12:47
Det är inga problem att hinna undan med huvet :]

Jag föredrar att köra utan passare.

Nitrometan
2012-02-09, 12:57
Det är inga problem att hinna undan med huvet :]
Det kanske beror på hur många kg du rullar över nacken?
Eller hur snabb man är?

Jag tycker fortfarande inte att det är en bra lösning att dumpa stången.

ceejay
2012-02-09, 12:59
Jag rullar inte stången givetvis, man duckar ju undan? Derp.

Det håller jag med om, bättre om man kan dumpa bakåt :)

Nitrometan
2012-02-09, 13:08
Jag rullar inte stången givetvis, man duckar ju undan? Derp.
Tja, de gånger jag har sett någon faila och dumpat stången framåt så har den rullat. Kan kanske bero på vikten (i alla fallen jag har varit med så har det varit över 320 på stången), men i vilket fall som helst så ahr det gått fort och de har inte hunnit få undan huvudet.

Hur menar du att du inte rullar stången från en placering på rygg/axlar över huvudet och ner på golvet?

Det håller jag med om, bättre om man kan dumpa bakåt :)
Det är bättre att inte dumpa stången.

ceejay
2012-02-09, 13:10
Tja, de jag har sett faila och dumpat stången framåt så har den rullat. Kan kanske bero på vikten (i alla fallen jag har varit med så har det varit över 320 på stången), men i vilket fall som helst så ahr det gått fort och de har inte hunnit få undan huvudet.

Hur menar du att du inte rullar stången från en placering på rygg/axlar över huvudet och ner på golvet?


Det är bättre att inte dumpa stången.

En tyngre vikt faller inte fortare till golvet än en lätt så är man bara snabb är det inga problem oavsett vikt. Ser ingen mening att diskutera detta :)

Ett klarat lyft är alltid bättre såklart

tntballe
2012-02-09, 13:20
Tung vikt med fail fram.
R7pebAX-BeQ

Nitrometan
2012-02-09, 13:54
En tyngre vikt faller inte fortare till golvet än en lätt så är man bara snabb är det inga problem oavsett vikt.
Bra där. Stångplaceringen påverkar nog mest, samt hur vass lättringen på stången är. Tur att du inte har gjort dig illa.

ceejay
2012-02-09, 13:57
jag har en film på en fail på 180kg tror jag som ligger på brors mobil. Ett antal månader gammal men kan se om den finns kvar

EeJay
2012-02-09, 15:10
Det blir ingen skillnad på teknik, varken om de passar eller vill ha pass.

Men doh, han driver ju med dig för att han vill att du ska säga "TA DOM PÅ TUTTARNA!" eller något.