handdator

Visa fullständig version : Angående mitt träningschema.


Tuban
2012-02-08, 18:20
Tjenare! Detta blir mitt första men förmodligen de viktigaste inlägget på Kolozzeum. Jag har under några dagar läst lite här och där angående folks sätt att träna och har förstått att det finns extremt många olika sätt att träna på.

Jag är 20 bast och har gymat en del nu de senaste 6 veckorna. Har tidigare skede också gymat men då inte alls varit lika seriöst och målinriktad som jag nu är. Jag har bestämt mig för att bli så stor och muskelös som möjligt på sån kort tid det bara går.

Anledningen till att jag skriver här på Kolozzeum är för att få era åsikter angående mitt sätt att träna, förstår om inlägg som dessa dyker upp dagligen men för mig räcker de med att jag får svar från någon som besitter en del rutin ifrån just styrketräning under några år. Nu kommer jag att skriva ner hur mina pass för respektiva muskelgrupp och vilka dagar jag tränar.

Obs! Jag kan inte alla namn på övningarna men hoppas ni förstår vad jag menar, ni får gärna skriva ner övningarnas riktiga namn om ni nu vet om dess namn.

Bröst och Axlar

Bänkpress 3x10 55kg (Bröst)
Bröstpress med två handlar, liggandes 3x10 15 kg per hantel (Bröst)
Cabel cross på knä 3x10 43 kg (Bröst)

Side Laterals 3x10 10 kg (Axlar)
Militärpress sittandes på smithmasking 3x10 45 kg (Axlar)
Axeldrag med korsande armar 37 kg (Axlar)


Biceps och Triceps

Stående Biceps Curls 3x10 15 kg
Sittande Hammer curls 3x10 15 kg
Stående Biceps Cursl med lutande arm mot bänk 3x10 10 kg


Liggandes Triceppress med hantel i vardera arm. 3x10 10 kg
Overhead Triceps med Rep 3x10 55 kg
Dips 3x10 Egen kroppsvikt (77kg)

Ben och Rygg

Stångrodd med Z stång 3x10 37 kg (rygg)
Korsryggspress (istället för marklyft) 3x10 67 kg (rygg)
Ryggdrag 3x10 67 kg (rygg)

Benböj 3x10 60 kg (ben)
Utfall med 10 kgs hantlar 3x10 (ben)
Vadpress 3x10 170 kg (ben)

Kanske kan vara svårt att förstå vilka övningar jag menar men förhoppningsvis så förstår ni.
Jag har kört dessa pass två gånger i veckan nu i 6 veckor. Jag är ute att bygga så stora muskler som möjligt på sån kort tid det bara går och undrar därför vad ni tycker om detta schema? är jag inne på rätt spår? vad bör ändras?

Är det någonting utöver det jag skrivit ut som ni mer vill veta om mig så fråga på jag ska svara så gott jag kan.


Mvh Tuban!

nelanak
2012-02-08, 18:31
170kg vadpress och 60kg knäböj ;)

Tuban
2012-02-08, 18:35
Haha.. felskrivet.

Machop
2012-02-08, 18:39
Jag rekommenderar dig att köra en "vanlig" 3-split.

Ditt Träningsschema ser aningen obalanserat ut enligt mig, att du till exempel ska köra lika mycket biceps som ben..

Jag tycker du borde köra såhär istället;

Dag 1: Axlar, bröst, triceps
Dag 2: Ben, vader, mage
Dag 3: Rygg, biceps, ländrygg

nelanak
2012-02-08, 18:46
Tycker du ska titta in SL 5x5
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Eller en 3-split tex;
Bröst/axlar/tricep
Rygg/bicep
Ben/mage

Har du tid så låt de rulla mån-lör och vila söndag sen börja om.
Annars pass1 vila pass 2 vila pass 3 vila osv.

2g protein / kg kv

Och räkna med att det kommer ta tid, skynda långsamt.
Lycka till!*flex*

Dedication
2012-02-08, 18:51
Att snickra ihop ett eget schema kan vara knepigt och egentligen helt onödigt när det finns färdiga scheman. Till exempel (om du tränar utan vilodagar mellan varje pass) så kör du triceps efter bröst/axlar och biceps dagen före rygg. Jag skulle inte heller kunna köra ben och rygg på samma pass eftersom de två är riktigt stora muskelgrupper.

Tycker du ska köra en klassisk 3-split som Machop skrev över mig. :)

Tuban
2012-02-08, 18:59
Okej! Har inte sån koll på vad som gäller när man kör ett 3-splits schema. Men antar att det är meningen att man fortfarande kan köra alla muskelgrupper två gånger i veckan?

mån , pass 1, tis, pass 2 ons, pass 3, tors, pass 1, fre, pass 2 lörd, pass 3?

Men vad tycker ni om övningarna jag gör? är det någonting som bör ändras? eller går det att få tag i något bra schema som ni vet fungerar? Som jag också skrev så har jag ökat en del i vikt på dessa 6 veckor från att jag börja, men i bland undrar jag när jag tittar på hur andra tränar om mina övningar verkligen är så bra.

mvh Tuban

Tuban
2012-02-08, 19:00
Nelanek, glömde nämna att jag är väldigt noggran med kosten. Ser till så att jag får i mig mina 2-3 gram protein per kg.

nelanak
2012-02-08, 19:09
Okej! Har inte sån koll på vad som gäller när man kör ett 3-splits schema. Men antar att det är meningen att man fortfarande kan köra alla muskelgrupper två gånger i veckan?

mån , pass 1, tis, pass 2 ons, pass 3, tors, pass 1, fre, pass 2 lörd, pass 3?

Men vad tycker ni om övningarna jag gör? är det någonting som bör ändras? eller går det att få tag i något bra schema som ni vet fungerar? Som jag också skrev så har jag ökat en del i vikt på dessa 6 veckor från att jag börja, men i bland undrar jag när jag tittar på hur andra tränar om mina övningar verkligen är så bra.

mvh Tuban
Funkar bra att köra mån-lördag som jag skrev, lyssna på kroppen bara..
Och söker du runt lite så kommer du hitta ett 10-tal "olika" 3-split scheman, själv tycker jag du ska prioritera basövningar

Tuban
2012-02-08, 19:14
Funkar bra att köra mån-lördag som jag skrev, lyssna på kroppen bara..
Och söker du runt lite så kommer du hitta ett 10-tal "olika" 3-split scheman, själv tycker jag du ska prioritera basövningar

Okej! Ska kika lite. Med basövningar menar du t.ex. Bänk,Böj,Axelpress? osv.

nelanak
2012-02-08, 19:17
Okej! Ska kika lite. Med basövningar menar du t.ex. Bänk,Böj,Axelpress? osv.

Gör de:)
Marklyft
Knäböj
Bänkpress
Militärpress