handdator

Visa fullständig version : Frågor ang varför folk deffar?


Eskils
2012-02-08, 17:13
Tjena, jag har en liten fråga till er som deffar för att se bra ut. Tycker ni det är värt att gå ner kanske 10-15 kilo om ni redan ligger på en bra vikt bara för att se bra ut? Jag är nämligen rätt överviktig men kör ändå rätt hårt gym. Väger 86,9 och är 177cm lång. Så jag har rätt mycket övervikt. Men skulle inte vilja väga 65kg och ha varenda muskel synlig, man ser så tanig ut?

Varför deffar just DU? och vad är ditt syfte?

Tack för mig, en nykomling här på kolozzeum.

vicarious
2012-02-08, 17:14
Tycker det är snyggt och tilltalande med definierade muskler. Tycker det är fult att vara "oaptitligt fet" :D Mår sämre psykiskt av att vara överviktig.

hidden
2012-02-08, 17:32
Vill passa i kläder bättre och inte bli så satans varm efter en liten promenad. Sen vill jag se bra ut också.

Sheogorath
2012-02-08, 17:39
Tjena, jag har en liten fråga till er som deffar för att se bra ut. Tycker ni det är värt att gå ner kanske 10-15 kilo om ni redan ligger på en bra vikt bara för att se bra ut? Jag är nämligen rätt överviktig men kör ändå rätt hårt gym. Väger 86,9 och är 177cm lång. Så jag har rätt mycket övervikt. Men skulle inte vilja väga 65kg och ha varenda muskel synlig, man ser så tanig ut?

Varför deffar just DU? och vad är ditt syfte?

Tack för mig, en nykomling här på kolozzeum.

Fast alternativet för någon som styrketränat länge behöver inte vara (bör inte vara!) att se tanig ut. Man kan vara i riktigt bra form med normalt eller t.o.m. högt BMI. För dig kanske "riktigt bra form" innebär att du måste vara underviktig?

Hade jag tyckt att det var värt att deffa om jag hade 10 kg mindre muskler? Nej. Då hade jag hellre fortsatt bygga. Men hade jag haft mycket fettövervikt hade jag deffat ner mig till normalvikt med marginal även om jag inte hade så mycket muskler. Typ så.

Raev
2012-02-08, 17:54
Fast alternativet för någon som styrketränat länge behöver inte vara (bör inte vara!) att se tanig ut. Man kan vara i riktigt bra form med normalt eller t.o.m. högt BMI. För dig kanske "riktigt bra form" innebär att du måste vara underviktig?

Hade jag tyckt att det var värt att deffa om jag hade 10 kg mindre muskler? Nej. Då hade jag hellre fortsatt bygga. Men hade jag haft mycket fettövervikt hade jag deffat ner mig till normalvikt med marginal även om jag inte hade så mycket muskler. Typ så.

Vad klassar du som "mycket fettövervikt"? Startade nämligen ganska nyligen en tråd där jag var allmänt förvirrad över hur man ska göra när man tränat i 2 år och är plufsig runt kaggen men har "för lite" muskler för att deffa, samt för mycket fett för att bulka. Därför undrar jag.

vicarious
2012-02-08, 18:00
Vad klassar du som "mycket fettövervikt"? Startade nämligen ganska nyligen en tråd där jag var allmänt förvirrad över hur man ska göra när man tränat i 2 år och är plufsig runt kaggen men har "för lite" muskler för att deffa, samt för mycket fett för att bulka. Därför undrar jag.

Deffa.

Raev
2012-02-08, 18:02
Deffa.

Ligger på 71kg på 178cm, och skulle behöva gå ner ca10kg. Så 61kg vore väl inte särskilt hälsosamt på min längd? Fan, 59kg vägde jag när jag började träna, vore ju kasst att ha gått upp 2kg på 2 års träning ;P

vicarious
2012-02-08, 18:15
Ligger på 71kg på 178cm, och skulle behöva gå ner ca10kg. Så 61kg vore väl inte särskilt hälsosamt på min längd? Fan, 59kg vägde jag när jag började träna, vore ju kasst att ha gått upp 2kg på 2 års träning ;P

Gå ner tills du är nöjd med mängden fett du har. Om du gått upp från 59 till 71 och det mesta av det varit fett har du gjort något galet. Gör om gör rätt nästa gång du bulkar.

Sheogorath
2012-02-08, 18:20
Ligger på 71kg på 178cm, och skulle behöva gå ner ca10kg. Så 61kg vore väl inte särskilt hälsosamt på min längd? Fan, 59kg vägde jag när jag började träna, vore ju kasst att ha gått upp 2kg på 2 års träning ;P

61 kg skulle vara ett BMI på 19,3 så det vore precis under gränsen för underviktig för en man. Å andra sidan levde du väl gott på 59 kg också och nu bör du förhoppningsvis ha FLERA kg mer muskler än vad du hade då. Det är ju till syverne och sist inte vad som står på vågen som räknas, utan vad de kilona består av och hur kroppen (inklusive knoppen) mår. :)

Raev
2012-02-08, 18:29
61 kg skulle vara ett BMI på 19,3 så det vore precis under gränsen för underviktig för en man. Å andra sidan levde du väl gott på 59 kg också och nu bör du förhoppningsvis ha FLERA kg mer muskler än vad du hade då. Det är ju till syverne och sist inte vad som står på vågen som räknas, utan vad de kilona består av och hur kroppen (inklusive knoppen) mår. :)

Ja, klart man har mer muskler, men ändå inte tillräckligt för att det ska de någorlunda respektabelt på låg fettprocent.
Får tänka vidare lite :P Många säger olika, jag själv ändrar mig fram och tillbaka hela tiden.

RobinSilver
2012-02-08, 19:56
tycker det är snyggt och tilltalande med definierade muskler. Tycker det är fult att vara "oaptitligt fet" :d mår sämre psykiskt av att vara överviktig.

+1

Squamata
2012-02-08, 19:59
De är snyggt+ jag blir inte i närheten av så varm som jag blir när jag är tjock :D

Albin Eriksson
2012-02-08, 20:14
Lite lustig fråga då du skriver:

Tjena, jag har en liten fråga till er som deffar för att se bra ut. Tycker ni det är värt att gå ner kanske 10-15 kilo om ni redan ligger på en bra vikt bara för att se bra ut?

Deffar man 10-15kilo för att se bra ut, så betyder nog det att man inte tycker att man ser lika bra ut i nuvarande formen.

Min anledning till att deffa då:
Utseende, utveckling, tävlande.

agazza
2012-02-08, 20:17
Jag deffar inte, jag håller mig runt 10-17% ungefär hela tiden.

Hade jag jagat snabba ökningar hade jag antagligen bulkat lite hårdare, men efter det tagit en långdragen deff efter det. Finns inte mycket andra anledningar med tokbulk än att man blir starkare fortare. Ovärt för utseendet.

OneManArmy
2012-02-08, 21:43
Jag deffar för att kunna bygga utan att se ut som en michelin gubbe tillslut.

Springer
2012-02-08, 23:16
För att väga mindre och springa fortare, samtidigt som jag behåller en del muskler. Ja, om jag haft viljestyrkan nog att deffa ordentligt så hade det varit så. ;)

kalajset
2012-02-08, 23:44
man ser så tanig ut?

Varför deffar just DU? och vad är ditt syfte?


Ja det gör "man" och det får man även acceptera om man vill vara i riktigt bra form och inte är av kroppsbyggarstorlek, men samtidigt av någorlunda normallängd. Det är inget fel/konstigt med det, (om man nu då inte har som mål att "se stor ut"), då det helt enkelt är fysiskt omöjligt att fullt påklädd se särskilt stor ut med ett BMI kring 25, (max), som man som någorlunda seriöst tränande kan komma upp i efter en del års träning i en bra form, generellt. Vill man se stor ut är ökat kroppsfett på en någorlunda muskulös kropp vägen att välja före deff - helt klart. Att man ser större ut av en deff är en sanning med modifikation och gäller enbart någorlunda avklätt.

Fast allting är som vanligt relativt förstås. Har man som mål att se "lagom" deffad ut kommer gränsen ligga betydligt högre.

Mitt eget syfte med nuvarande deff är just att ha så lite kroppsfett som möjligt med någorlunda bibehållen prestationsförmåga.

andeem
2012-02-09, 00:17
Deffar för att kunna bulka utan att bli för tjock. Ligger på 18-20 procent i dag och tycker det känns okej (jag är ju gammal), men vill inte ha mer fett än så.

Nutrid
2012-02-09, 01:39
Jag deffade/bantade förra året under perioden april - juli och insåg därefter när jag inte ville gå ned mer samt att en bulk kändes lite förhastat. Tränat på balans/underskott och helt enkelt trimmat kroppen genom att göra ökningar sakta men säkert i muskler och även gått ner i fett.

Ska jag vara ärlig så har jag varit sjukt sugen på att bulka flera gånger under den här perioden men har inte blivit av. Jag känner att en bulk utan tillräcklig beslutsamhet bara kommer resultera i ångest. Efter den sommaren som kommer nu lär jag köra en långsam bulk dock men fan inte före ^^

limenka
2012-02-09, 02:00
Anledningen till merparten av mina "deffar" har varit för att väga in till en lägre viktklass. Nu det senaste året har jag inte deffat något trots att jag väger ~97kg på 184cm. Kommer kanske deffa runt april om motivationen finns men det tror jag inte.

<Mike>
2012-02-09, 12:48
Jag har stagnerat lite med min styrkeutveckling så tycker det är onödigt att ligga på en vikt ca 5 kg över den vikten jag egentligen vill ligga på. Bättre att deffa ner sig och bygga kring en vikt där man känner sig helt nöjd. Har tappat suget på bulk- och deffperioder eftersom jag märkt att det går bra nog att bygga på kaloribalans, eftersom deffperioder suger rent allmänt och eftersom det är skönare att vara i bra form hela året än bara några månader om året.

Spartansk
2012-02-09, 12:58
Lite lustig fråga då du skriver:



Deffar man 10-15kilo för att se bra ut, så betyder nog det att man inte tycker att man ser lika bra ut i nuvarande formen.

Tänkte också på det.

Jag är 1,80 och tycker jag har nästan perfekt kropp (utseendemässigt) när jag väger 72. Har även vägt 82 med samma muskelmassa. Jag ser normal ut då med kläder på, absolut inte fet, men har lite mage, och tar jag av tröjan så ser man att det är bra mycket "flabb".

Mitt skäl att deffa: Vill ha nästan perfekt kropp utseendemässigt, vill leva längre, och vill orka jogga och arbeta fysiskt längre tid (enklare när man har en lättare kropp).

davvvan
2012-02-09, 15:10
Deffar för att försöka bli vaskulär.