handdator

Visa fullständig version : Sova innan ett pass?


Shirt
2012-02-08, 15:22
Låt oss säga att man sover mellan 30 min - 2h på dagen. Sen ska man iväg och träna nån/några timmar efter man vaknat, har det något påverkan på träningen? både ur negativa och positiva aspekter. Är rätt nyfiken, så berätta lite om vad som helst samt påverkan. Hormoniver, prestation, metabolism, egna erfarenheter etc.

EDIT: Ibland känner jag mig trött, då brukar jag gå och lägga min innan jag drar och tränar. Ibland har jag presterat väldigt dåligt och ibland riktigt bra beroende på hur tätt intill uppvaknandet och passet legat. Vad händer egentligen i kroppen? positivt/negativt? Som sagt.

vicarious
2012-02-08, 15:23
Troligtvis ingen alls.

Eddie Vedder
2012-02-08, 15:24
egna erfarenheter etc.

Positivt för prestationen i alla fall. Det har jag upplevt så många gånger nu att jag inte tror det kan vara slumpen längre. Det brukar kunna vara så att jag är lite seg efter att just ha vaknat men det försvinner snabbt och passet går riktigt bra. Det gäller både styrketräning och konditionsträning.

mysglenn
2012-02-08, 15:25
dricka kaffe och protein, sedan sova en halvtimme innan gymmet brukar göra underverk =)

Arctos
2012-02-10, 21:54
Funderar själv lite på det. Personligen brukar jag inte känna någon större skillnad, ibland bättre :)

limenka
2012-02-10, 22:06
positivt för prestationen i alla fall. Det har jag upplevt så många gånger nu att jag inte tror det kan vara slumpen längre. Det brukar kunna vara så att jag är lite seg efter att just ha vaknat men det försvinner snabbt och passet går riktigt bra. Det gäller både styrketräning och konditionsträning.

+1

Mr.Sjöborg
2012-02-10, 22:14
Instämmer, händer ganska ofta att jag kommer hem tidigt från jobbet och somnar på soffan. Blir väckt av träningspolarn, sveper PWO:n och åker ner till gymmet. Dom passen blir alltid bra.
Brukar även känna mig pigg efter passet, men de gånger jag hållt mig vaken har jag kraschat helt efteråt

Pzorz
2012-02-10, 22:22
Gillar det starkt när man är tvungen att vakna tidigt. Sova 20-30 minuter på dagen och träna 1-2 timmar efter det fungerar skitbra för mig.

svenbanan
2012-02-11, 07:10
Om man sover längre (typ en hel natt) så har jag hört att ryggen blir såpass avslappnad att det inte är nån höjdare att köra knäböj o.dyl. Inte helt hundra på att det stämmer dock. Inga problem för mig som gillar att träna så sent som möjligt... :)

Niveus
2012-02-11, 13:53
Jag har positiva erfarenheter av det. Dock inget jag tillämpar regulbundet

creperiet
2012-02-11, 14:00
Sover ofta på eftermiddagen. Det som generellt har försämrat prestationen är när det går för kort tid mellan tuppluren och passet och kroppen inte har vaknat än.

TREX
2012-02-11, 14:03
Vet många idrottare som gör det som rutin.

Shirt
2012-02-11, 14:10
Många verkar ha samma erfarenheter (förbättrad prestation) av att sova innan ett pass. Hur kommer det sig att prestationen förbättras av det?

Eddie Vedder
2012-02-11, 15:40
Hur kommer det sig att prestationen förbättras av det?

Antagligen för att jag annars är tröttare. Och en tröttare kropp presterar ju sämre. Det känns ganska logiskt för mig. Man kan säkert hitta någon som snackar på om hormoner och dylikt men jag nöjer mig med förklaringsmodellen att jag står i valet mellan trött/utvilad och tjänar på att välja utvilad. ;)

Supermicke
2012-02-11, 15:49
har hänt att man sover typ 20-30mins vaknar väldigt taggad.. men ibland har jag sovit lite längre, då vaknar man helt förstörd :D

Bizarro
2012-02-11, 15:51
Hur sover man i 20-30m om jag får fråga? :O
Man vet ju inte hur lång tid det tar att somna in liksom..