handdator

Visa fullständig version : Intag innan/ i samband med styrketrän.


Rumi
2012-02-08, 10:17
Hittade detta på BODY har modifierat det lite:

Intag i samband med träning

60 min: 30-50 g kolh. (2-3 frukter) för energi under passet

30 min: PWO + 30 g långsamma kolh. (ökat blodflöde och vätsketryck) t.ex. kreatin eller beta alanin

15 min: 0,3 g snabbt protein per kilokroppsvikt (ca 21 g protein) + 0,45 g snabba kolh. per kilokroppsvikt (ca 31,5 g)
Ett insulinpåslag induceras för transport av kolh. samt aa till muskelceller

Under träning: 0,45 g per kilokroppsvikt proteiner 31,5 g

Efter träning: Måltid

Är detta bra att följa? Jag känner mig TRÖTT under träningen, tror att jag inte får i mig tillräckliga mängder kolhydrater. Men är det så jävla illa egentligen? Blir inte proteinöverskottet omv. till kolhydrater? Så äre lungt ändå?

Pretorian
2012-02-08, 10:21
Jag är själv dålig på att optimera sånt där till ett pass med en viss mängd kolhydrater en viss tid innan passet. Men det viktiga för mig är att inte gå hungrig när jag ska träna.

Energi till nästkommande pass fyller jag på hela dagen innan det passet. Ursäkta mitt svamlande inlägg...

exor
2012-02-08, 12:04
Låter överdrivet och kommer förmodligen inte hålla i längden. Räcker med eaa innan/efter eller vassle efter och komplitera med pwo/koffein om man känner sig trött/omotiverad.

ICKS
2012-02-08, 15:27
Låter överdrivet och kommer förmodligen inte hålla i längden. Räcker med eaa innan/efter eller vassle efter och komplitera med pwo/koffein om man känner sig trött/omotiverad.


vad är det som inte kommer hålla i längden? det handlar väl om hur mycket självdisciplin man har

z_bumbi
2012-02-08, 15:40
En mycket enklare variant:
Ät mat innan, 1-4 h beroende på hur man funkar som person.
Fyll på med något direkt innan passet, kolhydrater och protein.
Tränar du länge som i 1,5 h eller längre så fyll på med lite kolhydrater om det gör att passet går bättre.
Efter träningen, kolhydrater och protein.

Protein ovan kan ersättas med EAA men vill du ha mer energi så finns det ingen mening med det.

Kreatin kan du ta när som helst då det inte har någon akut effekt.

Rova
2012-02-08, 18:06
Jag kör alltid runt 2 timmars pass, och kände mig rätt trött 3/4 genom passet, brukade ta eaa före och efter. Men har ändrat det så att jag ta pwo (30min innan) 10g eaa + 20g kolhydrater precis i början och samma sak i mitten av passet, tycker det har hjälpt en del så det är kanske något du kan prova

Rumi
2012-02-09, 12:29
Alltså det här med snabba och långsamma kolhydrater? Någon som har några tips på vad dessa kan vara för ngt?

mysglenn
2012-02-09, 12:44
Alltså det här med snabba och långsamma kolhydrater? Någon som har några tips på vad dessa kan vara för ngt?

seriöst, har du ingen aning om detta?

andeem
2012-02-09, 12:45
Google är din vän här.

mattilainen
2012-02-09, 13:15
får du i den 32 g protein och inte 31.5 g så är det ingen ide. Samma om du får i dig 31 g och inte 31.5 g. Det blir negativt allt och ditt pass är totalt meningslöst..

nej men..