handdator

Visa fullständig version : Axelproblem klassiskt


Räven
2012-02-08, 08:31
Hejsan !! Första inlägget här på Kolozzeum, tyvärr mindre roligt inlägg :)...

Jag har styrketränat från och till i några år nu, nu de senaste året har jag haft problem med värk i mina axlar...
Varenda övning känns de som att de värker eller att axeln tar slut på nåt vis ....
Speciellt känns de när jag kör lite tyngre vikter, kör jag triceps så känns de nästan bara i axlar, det går nästan inte köra triceps alls =(...

När jag kör latsdrag å drar ner då värker de också i axlarna så fort jag drar ner på lite tyngre vikt....

Kör jag hantelpress på tyngre då värker de också, sen är det även när jag är uppe med hantlarna högst upp under hantelpressen då händer de ofta att axeln "viker sig" eller hoppar ur led.....Hela axeln känns jävligt instabil när jag har några vikter och jag har raka armar uppåt....

Jag kör även ofta träning på låg vikt med rotationskuffarna men då värker de också när jag kör den...
När jag kör dips är det hur lugnt som helst känner ingenting då, biceps är oftast ganska lugnt också men de säger väl sig själv axeln är inte så involverad då......

Kan de vara så att jag är jättesvag i axlarna och det är de som gör att alla övningar känns ? Eller är det någon inflammation tror ni ?...Har ju vilat från styrketräning någon månad också utan att de gått över....

Har inga problem alls i de vardagliga med de, spelar mycket tennis också och där känner jag inte av nånting av de....


Tacksam för alla svar å funderingar :)

Mjölkprotein
2012-02-08, 21:36
Eftersom du vilat såpass länge och smärtan inte går över, föreslår jag att du besöker en naprapat/sjukgymnast eller liknande.

Jag lovar dig, det kommer bli väldigt dött här. Folk svarar sällan på såna här sorts frågor.

Donkey Kong
2012-02-09, 10:25
Jag instämmer med föregående talare. Besök sjukgymnasten, få en "diagnos" och 2-3 troliga "gummibandsövningar". Kör dessa i 2-3 månader. Bli återställd. Annars, vänta 6 månader, bli frisk, gör om samma misstag igen med axlarna, vänta 6 månader på att bli frisk... upprepa, gör om... Det blir väldigt inneffektiv träning det, tyvärr. ;)

Min egen lilla "teori" är att de flesta (jag inkluderat) missar att greppa vilken komplicerad muskelgrupp och led axlarna är. Så iallafall jag körde fel i många år, vilket till slut gav mig förtjockad sena i vänsteraxeln och nån slemsäcksinflammation (burska slemsäcken) i högern - väldigt trist. :(

Lycka till!