handdator

Visa fullständig version : Muskelvolym kontra Styrka


Rumi
2012-02-07, 22:03
Alltså folk snackar ju om att muskelvolym fås genom att man kör flera reps typ 8-12 eller ngt däromkring. Till skillnad från styrka som tränas med få reps typ 4-6.

Alltså samtidigt har man ju denna artikel av bartroll. http://forum.bartoll.se/​showthread.php?109-Att-variera-​repsantal

Som jag förstår det är det alltså bra att fortsätta köra få reps för att inte köra FÖR många och ha den risken att man kör FEL så att det skickar FEL nervimpuls?

En fråga till: Vilken muskelfiber ger mest volym, då kanske man skall träna just den för att få störst muskelvolym?

ffillez
2012-02-07, 22:16
Det är väl tvärtom? Muskelvolym får du igenom att köra några tunga reps alltså 4-6 och styrka får du igenom att köra fler reps 8-12. Eller hur är det där?

benacii
2012-02-07, 22:16
Det är väl tvärtom? Muskelvolym får du igenom att köra några tunga reps alltså 4-6 och styrka får du igenom att köra fler reps 8-12.

nej.

mysglenn
2012-02-07, 22:19
men musklerna är ju mera än bara muskelfibrerna, även massa minimini blodkärl osv som bygger upp din muskel och bidrar till dess tvärsnittsarea.

svenbanan
2012-02-07, 22:30
Vill du bli stark ska du lyfta tungt. Inga konstigheter. Det brukar väl sägas att 1-3reps är bäst för styrka. För hypertrofi (muskelmassa/volym) brukar det sägas att 10-15 är bäst. 6-8reps brukar anges som nån slags gyllene medelväg om man vill träna bägge aspekterna.

Men det handlar alltså om att vikterna ska vara såpass tunga att du orkar ungefär så många repetitioner. Om du har en vikt du kan lyfta 25ggr fast du lyfter den bara 3ggr så tränar du ju inte maxstyrka.

Snabba muskelfibrer är de som är starkast och växer mest. Detta innebär dock inte att det är optimalt att träna supertunga tripplar för att få så mkt muskelmassa som möjligt. Alla de klenare muskelfibrerna får noll träning då nämligen. När du kör 12 reps och inte orkar en 13:e så har du tröttat ut alla dina muskelfibrer och därför växer du mest av detta.

Om du kör maxtungt så ska du se till att vila ordentligt mellan seten, annars kommer du inte orka och du måste sänka vikten och så blev det helt plötsligt inte maxtungt (och inte lika bra för styrka). Du kan heller inte köra lika ofta eftersom det är mycket slitigare för nervsystemet.

Fredriiik
2012-02-07, 22:37
Alltså folk snackar ju om att muskelvolym fås genom att man kör flera reps typ 8-12 eller ngt däromkring. Till skillnad från styrka som tränas med få reps typ 4-6.

Alltså samtidigt har man ju denna artikel av bartroll. http://forum.bartoll.se/​showthread.php?109-Att-variera-​repsantal

Som jag förstår det är det alltså bra att fortsätta köra få reps för att inte köra FÖR många och ha den risken att man kör FEL så att det skickar FEL nervimpuls?

En fråga till: Vilken muskelfiber ger mest volym, då kanske man skall träna just den för att få störst muskelvolym?

Du ger ju svar på din egen fråga. 8-12 reps aktiverar de muskelfibrerna som växer mest i volym och det är dem du ska träna om du vill uppnå det.
Dock är det bra med variation i form av vila, repetitioner, övningar och utförande för att inte vänja kroppen :)

Det är väl tvärtom? Muskelvolym får du igenom att köra några tunga reps alltså 4-6 och styrka får du igenom att köra fler reps 8-12. Eller hur är det där?

Nej nej nej!

mysglenn
2012-02-07, 22:40
Du ger ju svar på din egen fråga. 8-12 reps aktiverar de muskelfibrerna som växer mest i volym och det är dem du ska träna om du vill uppnå det.
Dock är det bra med variation i form av vila, repetitioner, övningar och utförande för att inte vänja kroppen :)






jag skulle påstå att det är lite som svenbanan skriver, att 8-12reps blir typ "gyllene medelvägen". De fibrer som kan växa till sig bäst, typ II-A, stimuleras bäst vid tung träning ~3 reps explosivt. Men som jag skrev är en muskelstvärsnittsarea mera än bara muskelfibrerna

det där är så sjukt överskattat, att variera sig för varierandets skull.

Fredriiik
2012-02-07, 22:47
jag skulle påstå att det är lite som svenbanan skriver, att 8-12reps blir typ "gyllene medelvägen". De fibrer som kan växa till sig bäst, typ II-A, stimuleras bäst vid tung träning ~3 reps explosivt. Men som jag skrev är en muskelstvärsnittsarea mera än bara muskelfibrerna

det där är så sjukt överskattat, att variera sig för varierandets skull.

ja å det skrev ju jag också :P

Men nu blev det lite fel väll? 3 tunga reps aktiverar ju inte de fibrerna som växer bäst? De aktiverar ju styrkefibrerna bäst?

Jag är hellre övertydlig med variationen för allt för många går till gymmet å kör sin bänk på samma vikt å samma reps vecka ut å vecka in.
Det du behöver är progression, hur du uppnår den är upp till var och en :)

Rumi
2012-02-07, 22:53
Asså om ni läser vad bartroll skriver?

Så är det inte så "lätt" att säga att 8-12 ger mer muskelvolym jämfört med få reps som 4-6.

Just detta ovan är verkar vara typ skitsnack eller? Alltaå EGENTLIGEN.

Bartroll skriver att repsantal inte är så viktigt. Sen skriver han att få perfekta repetitioner är svårt speciellt över 5 repetitioner. Sen att man skall generera maximalt med kraft.

Asså ärligt talat kan jag inte utröna det essentiella i hans inlägg kanske. Men fattar ni vad jag försöker säga? Kanske inte är så lätt att säga amen 8-17 ger muskelvolym jämfört med 4-6 som ger styrka.????

mysglenn
2012-02-07, 22:55
ja å det skrev ju jag också :P

Men nu blev det lite fel väll? 3 tunga reps aktiverar ju inte de fibrerna som växer bäst? De aktiverar ju styrkefibrerna bäst?

Jag är hellre övertydlig med variationen för allt för många går till gymmet å kör sin bänk på samma vikt å samma reps vecka ut å vecka in.
Det du behöver är progression, hur du uppnår den är upp till var och en :)

vad är en styrkefiber? Jag försökte googla, men vi har typ 1 och typ 2 samt vissa undertyper av dessa.

urdrag ur wiki http://sv.wikipedia.org/wiki/Skelettmuskel#Typ_II-fibertr.C3.A4ning

tung belastning gör att typ 2 fibrerna växer, fibrernas storlek (tvärsnittsarea) är i proportion till hur mycket kraft (vikt per tid, dvs explosivitet) de kan utveckla.

lätt belastning, men under lång tid, bygger upp kapilärnätet, dvs minimini blodkärl kring muskelfibrerna.

Så antingen kör man ca 3-5 reppare en period sedan 15-20reps en annan, eller så ligger man kring ~8-12 för att hamna i ett slags gyllende medelland.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177749

progression handlar ju om att öka vikterna, inte variera sig och säga att nej nu måste jag köra 10reppare för har kört 5reps 2pass i rad ojojoj .... i slutändan kanske man inte uppnår progression mha variation heller så att variera sig för varierandets skull är sååå fail

stromming
2012-02-07, 22:59
Kanske inte är så lätt att säga amen 8-17 ger muskelvolym jämfört med 4-6 som ger styrka

Nej det är inte så lätt att du kan säga att "16 repetitioner är 1.3 gånger bättre än 4 repetitioner för muskeltillväxt". Däremot kan man generalisera och säga att de flesta växer bra på högreps, och de flesta blir väldigt starka på lågreps. Det betyder inte att du kommer se ut som en sticka om du kör 5*5, eller att du blir supersvag av att köra 4sets*12reps.

svenbanan
2012-02-07, 23:00
anledningen att man växer bättre av högre reps är ju att det är en lättare vikt, då kan de svagare fibrerna hantera det i de första repsen sedan när dessa tröttnar måste de starkaste rycka in. Men eftersom de starkaste också är de som är minst uthålliga så orkar ju inte de många repetitioner heller.

I teorin skulle man alltså kunna köra ett set till 15 (om man går riktigt till döds-failure) och trötta ut muskeln helt optimalt så man inte böhöver några fler set. Men det är bara i teorin. I verkligheten behöver man fler set på sig för att trötta ut muskeln eftersom de sista repsen är så svåra att få till. Det är ju de sista repsen som också har störst påverkan på muskeltillväxten, eftersom det är då de starkaste/snabbaste fibrerna arbetar (de som kan växa mest).

Anledningen att tunga tripplar inte är bäst för muskeltillväxten är att det är enbart de snabba/starka som växer. Även om de är störst så gäller ju "många bäckar små" ;-)

mysglenn
2012-02-07, 23:02
anledningen att man växer bättre av högre reps är ju att det är en lättare vikt, då kan de svagare fibrerna hantera det i de första repsen sedan när dessa tröttnar måste de starkaste rycka in. Men eftersom de starkaste också är de som är minst uthålliga så orkar ju inte de många repetitioner heller.

I teorin skulle man alltså kunna köra ett set till 15 (om man går riktigt till döds-failure) och trötta ut muskeln helt optimalt så man inte böhöver några fler set. Men det är bara i teorin. I verkligheten behöver man fler set på sig för att trötta ut muskeln eftersom de sista repsen är så svåra att få till. Det är ju de sista repsen som också har störst påverkan på muskeltillväxten, eftersom det är då de starkaste/snabbaste fibrerna arbetar (de som kan växa mest).

Anledningen att tunga tripplar inte är bäst för muskeltillväxten är att det är enbart de snabba/starka som växer. Även om de är störst så gäller ju "många bäckar små" ;-)

men nu växer ju knappt typ-I fibrerna, det är ju kapilärnätet kring dem som växer... skitsamma, men rätt ska va rätt!

Vill man vara opti så bör man köra TUNGT med så att man verkligen kör slut på typ-II. Vanligt är ju att man börjar tungt typ några set 5or sedan "pumpar" man ut sig på lättare vikt men många reps till mjölksyran och pumpen sprutar ut genom öronen.

Sen ja, det är väl det där som själva Nautilus-metoden bygger på, ett set per muskel/maskin, till total failure?

svenbanan
2012-02-07, 23:06
Fan vad obegripligt jag skriver.

Anledningen att man växer bättre av högre reps är ju att det är en lättare vikt, då kan de svagare fibrerna hantera det i de första repsen sedan när dessa tröttnar måste de starkaste rycka in. Därför får alla fibrer träning och växer. De starkaste/snabbaste fibrerna typ IIx (eller IIb eller IId eller vad fan de nu heter) är också minst uthålliga och det är därför de sista repetitionerna är viktiga. För slutar man innan dess så får ju inte dessa fibrer nån träning (eftersom de ju bara är aktiva i nån enstaka repetition).

Så kanske jag skulle skrivit i första stycket. Fast det är säkert också obegripligt.

Fredriiik
2012-02-07, 23:07
vad är en styrkefiber? Jag försökte googla, men vi har typ 1 och typ 2 samt vissa undertyper av dessa.

urdrag ur wiki http://sv.wikipedia.org/wiki/Skelettmuskel#Typ_II-fibertr.C3.A4ning

tung belastning gör att typ 2 fibrerna växer, fibrernas storlek (tvärsnittsarea) är i proportion till hur mycket kraft (vikt per tid, dvs explosivitet) de kan utveckla.

lätt belastning, men under lång tid, bygger upp kapilärnätet, dvs minimini blodkärl kring muskelfibrerna.

Så antingen kör man ca 3-5 reppare en period sedan 15-20reps en annan, eller så ligger man kring ~8-12 för att hamna i ett slags gyllende medelland.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177749

progression handlar ju om att öka vikterna, inte variera sig och säga att nej nu måste jag köra 10reppare för har kört 5reps 2pass i rad ojojoj .... i slutändan kanske man inte uppnår progression mha variation heller så att variera sig för varierandets skull är sååå fail

Du förstod vad jag menade :P
Kolla tabellen på denna:
http://www.criticalbench.com/muscle-fiber-type.htm
Enligt den så träffar 1-5 reps dåligt på den muskelfibern.

Det fetmarkerade motsäger ju alla starka ungdomar som knappt väger något å har ben som fåglar men böjer 200kg? Helt hundra på din sak?
Absolut ingen nedklankning mot dig bara intresserad av lärorik diskussion :)

Ja jag vet att du tycker det om progression. Men du är kunnig inom ämnet och alla är absolut inte det. så garderar hellre med kryss där :)

svenbanan
2012-02-07, 23:13
men nu växer ju knappt typ-I fibrerna, det är ju kapilärnätet kring dem som växer... skitsamma, men rätt ska va rätt!

Vill man vara opti så bör man köra TUNGT med så att man verkligen kör slut på typ-II. Vanligt är ju att man börjar tungt typ några set 5or sedan "pumpar" man ut sig på lättare vikt men många reps till mjölksyran och pumpen sprutar ut genom öronen.

Sen ja, det är väl det där som själva Nautilus-metoden bygger på, ett set per muskel/maskin, till total failure?

Ja vad det nu än är som växer på typI fibrerna... Kapillärnät eller whatever.


Tror Nautilus bygger på ett set ja. Hyfsat kasst.

svenbanan
2012-02-07, 23:19
Det är inte enbart tvärsnittsarean som påverkar. Nervbanor/koordination har jättestor betydelse. När man lyfter tungt (singlar och tripplar) tränar man upp dessa aspekter.

Det säger inte emot att man blir starkare om man har har större tvärsnittsarea på muskeln.

Kolla på traningslara.se
Där finns en artikelserie om styrketräning. Tror det finns en sökfunktion så man kan hitta den. Där finns alla dessa mekanismer (och många fler) grundligt genomgångna av allas vår Guddi.

Rumi
2012-02-07, 23:24
Alltså har enl denna länk http://www.criticalbench.com/muscle-fiber-type.htm
så är tvärsnittsarean för muskeln av fibertyp 2 störst? Jämfört med fibertyp 1 som har en MINDRE tvärsnittsarea?

Typ 2 rekryteras vid väldigt hög belastning? Alltså är det bra att köra tungt för Muskelvolym?

Men inte FÖR tungt? typ 6-8 reps för att det "träffar" alla olika muskelfibertyper?

Har jag förstått det rätt?

Om man vill öka i muskelvolym borde jag alltså inte köra max-OT?

Tack

frong
2012-02-07, 23:30
Rumi; Klart du ökar i muskelvolym av max-ot också. Sedan kan man diskutera ifall det är optimalt eller inte. Själv förespråkar jag Ronnie Colemans träningssätt för att bygga mycket volym. Dock bör man sköta allt annat som sömn och kost bra då.

Strommings inlägg var bra tycker jag.

svenbanan
2012-02-07, 23:39
1-5 reps maxstyrka
6-8 maxstyrka och hypertrofi
8-12 hypertrofi

Så är du bara ute efter att maximera hypertrofi så ska du hamna på 8-12 reps.
Anledningen (såvitt jag förstått) är just för att det träffar alla fibrerna i muskeln. Det ska alltså inte vara nödvändigt att köra TUNGT.

Typ II fibrerna är jättemycket större än typI fibrerna. De kan också utveckla större kraft (de är starkare) och de blir också mycket snabbare uttröttade. Dessa fibrer kan också växa mycket mer.

Om du gör 3 tunga reps så kommer du bli starkare (främst för att en massa nervbanor får träning) och dina typII fibrer kommer växa.

Om du gör 12 reps (orkar inte 13) så kommer dina typI fibrer få slita i början, mot slutet kommer även dina typII fibrer få rycka in. Detta kommer göra att du växer mer än i första exemplet. Du kommer dock inte bli lika stark.

Lyfter du 8 reps blir det ett mellanting. Både stark och stor. Jippi.

Läs och lär:
http://traningslara.se/styrketraning-del-i-introduktion-och-lite-fysiologi/

Röda Björnen
2012-02-07, 23:42
Ja vad det nu än är som växer på typI fibrerna... Kapillärnät eller whatever.


Tror Nautilus bygger på ett set ja. Hyfsat kasst.

Varför skulle ett set till total failure bygga kasst ? Optimalt. Nej. Kasst, absolut inte.

progression handlar ju om att öka vikterna, inte variera sig och säga att nej nu måste jag köra 10reppare för har kört 5reps 2pass i rad ojojoj .... i slutändan kanske man inte uppnår progression mha variation heller så att variera sig för varierandets skull är sååå fail

Ja men är progression allt i träning ?
Är det vikterna på stången som är progression ?

Både säger jag nej på!

MVH

svenbanan
2012-02-08, 00:22
ett set till failure funkar ju nästan bara i teorin. normalt sett så lyckas man ofta inte riktigt (även om det kanske känns så). resultatet av att man missat nån rep blir att de fibrer som kan växa mest inte får tillräcklig träning. sedan blir ju en massa andra grejer också lidande, som time under tension.

sedan är det ju en del andra aspekter på nautilus som gör att just det blir extra kasst, vilket jag främst menade. Klart att shake-weight och body-pump kanske är ännu sämre, men av sådant som faktiskt ÄR styrketräning har jag svårt att komma på nåt sämre.


Om man vänder lite på dina frågor då?

Om man inte har någon progression i träningen vad uppnår man då?

Som bäst bibehåller man det man byggt upp tidigare. Men i princip så uppnår man ju ingenting till slut. Kroppen anpassar sig till den stress man utsätter den för. Lyfter man samma vikter varje gång kommer kroppen till slut ha anpassat sig perfekt till detta.

Vad kan man förvänta sig för reslutat om man hela tiden kan öka vikterna på stången?

Starkare muskler och/eller större muskler. Det är väl främst därför man styrketränar.

Om man börjar mecka med vila så kan man ju kanske till viss del se det som progression också. Men skippar du till exempel setvilan helt om du kör 5x5 (extremt exempel), så blir det helt plötsligt 1x25 istället. Orkar man det så är det ju mestadels uthållighet man förbättrar.

mysglenn
2012-02-08, 09:09
Du förstod vad jag menade :P
Kolla tabellen på denna:
http://www.criticalbench.com/muscle-fiber-type.htm
Enligt den så träffar 1-5 reps dåligt på den muskelfibern.

Det fetmarkerade motsäger ju alla starka ungdomar som knappt väger något å har ben som fåglar men böjer 200kg? Helt hundra på din sak?
Absolut ingen nedklankning mot dig bara intresserad av lärorik diskussion :)

Ja jag vet att du tycker det om progression. Men du är kunnig inom ämnet och alla är absolut inte det. så garderar hellre med kryss där :)

i tråden jag länkade till finns det en annan bild på vilka reps som aktiverar vad. ( http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5528636&postcount=17 )
Det finns så många olika studier och skolor om vad som aktiverar vad. Vi ska nog säga det rakt ut nu att det vi talar om här är inte direkt sanning huggen i sten. Det är sällan dessa tabeller har studier att backa upp sig på utan bygger ofta på författarens erfarenheter mm.

Jag vet inga ungdomar som har ben som fåglar men böjer 200kg utan dräkt, lindor och bälte - då är jag ganska insatt i styrkelyft så detta är ett "straw man argument" :)

Om vi istället går till tyngdlyftning så kan ungdomar har hur taniga överkroppar som helst men ändå vända och stöta över 100kg - hur kommer det sig? Jo, kolla på deras ben.. deras muskelmassa ligger där. De har tränat explosiva 3or mestadels.

Sedan finns det ju givetvis "undantag som bekräftar regeln"

Men de som är duktiga i tex. klassisk styrkelyft i tyngviktsklasserna, de är ju inte direkt små killar... så uppenbart "funkar det" att köra lågreps om man vill bli stor.

Och så här kan vi hålla på och tjata i all oändlighet "men kolla på Ronnie Coleman, han är ju en gamal styrkelyftare" då säger någon "men kolla på Lee Proest istället han kör 30set biceps på 15reps/set"

Anton Fräs
2012-02-08, 09:20
Jag vill bara lägga in en anekdot från min sida. Jag har aldrig ökat så mycket i muskelvolym som när jag tränade styrkeinriktad i 1-1,5 år. Skillnaden var helt enorm.

Jag vet inte om det kan tillskrivas att jag hade sådant fokus på progression (viss saknad av det innan,) under perioden eller repsintervallet men skillnad var det.

z_bumbi
2012-02-08, 09:38
Själv förespråkar jag Ronnie Colemans träningssätt för att bygga mycket volym. Dock bör man sköta allt annat som sömn och kost bra

Ja att vara större än de flesta tävlande byggarna när du är 18/19 är nog en av de bättre metoderna. Komplettera med att bli riktigt stark så att du kan träna på väldigt tunga vikter med lite högre reps så har du ett vinnande koncept.

Rumi
2012-02-08, 10:15
Alltså förvirrad är vad jag blir. Kan ni inte sammanfatta detta med lite enklare termer?

Vilket schema skall jag köra om jag vill primärt få muskelvolym?
Om ni inte vet vilket schema så hur MÅNGA reps? Enl. era erfarenheter?
Kan jag modifiera Max-OT och köra fler reps? (Kör just nu 4-6)

Det jag inte fattar är: Typ 2 har störst tvärsnittsarea. Just den tränas vid STYRKA eftersom att den är starkast. Då så? Träna styrka och Typ 2 växer = störst muskelvolym? Men jag tänker fel varför?

När typ 2 rekryteras vid FLERA reps betyder det att man först har rekryterat Typ 1 fiber? Och att NÄR typ 2 fiberrekryteringen slår in så funkar som som samverkande att BÅDE typ 1 och 2 arbetar?

Tack

z_bumbi
2012-02-08, 10:17
Ja men är progression allt i träning ?
Är det vikterna på stången som är progression ?

Både säger jag nej på!

MVH

Nej man kan ju träna med helt andra mål, göra av med energi, underhålla etc.

Ja och nej men mest ja.

mysglenn
2012-02-08, 10:20
Alltså förvirrad är vad jag blir. Kan ni inte sammanfatta detta med lite enklare termer?

Vilket schema skall jag köra om jag vill primärt få muskelvolym?
Om ni inte vet vilket schema så hur MÅNGA reps? Enl. era erfarenheter?
Kan jag modifiera Max-OT och köra fler reps? (Kör just nu 4-6)

Det jag inte fattar är: Typ 2 har störst tvärsnittsarea. Just den tränas vid STYRKA eftersom att den är starkast. Då så? Träna styrka och Typ 2 växer = störst muskelvolym? Men jag tänker fel varför?

När typ 2 rekryteras vid FLERA reps betyder det att man först har rekryterat Typ 1 fiber? Och att NÄR typ 2 fiberrekryteringen slår in så funkar som som samverkande att BÅDE typ 1 och 2 arbetar?

Tack

det råder en konsensus men inget som är hugget i sten.

kanske är därför du inte får ett svar som är "gör såhär"

grejen är att muskler är MER än bara muskelcellerna, jag har skrivit detta 5gånger nu tror jag - svårt att fatta?

Sedan är det lite genetiskt betingat med, hur stor andel typ-II och typ-I fibrer man har. De som föds med relativt många typ-I kanske ska satsa mera på att bygga upp kapilärnäten kring dem? Osv.

svar: Du får testa dig fram själv. De flesta verkar ha antingen en period där de kör tyngre typ 4-6reps och en med lättare 12-15 reps, eller så ligger man kring 8 reps året runt. De är de två vanligaste "metoderna" iaf.

svenbanan
2012-02-08, 10:38
Om du vill FÖRSTÅ något om VARFÖR musklerna funkar som de gör vid styrketräning så kan du följa den länken jag gav förut...

För övrigt är alla dina frågor besvarade massvis av gånger av flera olika.

Följ de råd du fick av glenn här ovanför.

z_bumbi
2012-02-08, 10:38
*Välj ett program du trivs med, trivs du inte så håll ut ett tag till för att se om det blir bättre. Byt med andra ord inte program varannan vecka som många gör.
*Se till att du blir starkare inom det programmet. Blir du inte starkare med samma utförande av övningarna så ändra så att du blir det eller byt program efter en tid.
*Är du nybörjare så kör medelhöga reps som huvudfokus
*Har du tränat ett tag så kör lägre reps som huvudfokus
*Har du redan mjölkat ut styrkan ur flera olika program så att du utvecklats bra styrkemässigt så välj program med den specifika inriktningen du vill ha på träningen.

Enligt min erfarenhet:
Majoriteten av alla som tränar för styrka kör 1-15 reps, majoriteten av alla som tränar för volym kör 1-15 reps. Det som skiljer är var fokus ligger så genomsnittet kanske hamnar på 5 för styrka och 8 för volym. Det finns fler inom de som "volymtränar" som går över 15 reps än vad det gör bland de som tränar för styrka även om det också förekommer.

Rent tekniskt så finns det två varianter av hypertrofi (tillväxt) men ingen av dem existerar utan den andra, det är bara skillnad på hur mycket det blir av varje under en viss period och efter tillräckligt lång träningstid så har det också antagligen jämnat ut sig.
Sarkoplastisk hypertrofi, inlagring av vätska och energi. Den är begränsad av hur mycket man kan lagra in i en muskelfiber och går antagligen bara att öka till en viss nivå i förhållande till storleken på fibern.
Myofibril hypertrofi, inlagring av protein i muskelfibrerna. Om man lagrar in mer protein så växer själva fibrerna och kan på sätt lagra in mer energi och vätska.

Sniggel
2012-02-08, 10:41
Tycker också du ska testa dig fram.
Nyckeln är progression och när du hittar ett träningssätt som ger progression. Håll dig till det så länge det funkar.

Rumi
2012-02-09, 12:29
Bra sagt som fan. Progression är vad jag går igenom just nu. Bör faktiskt inter förändra någonting känns det som. Kanske när man möter en platå? Eller så köttar man igenom den platån också...

frong
2012-02-14, 22:43
Ja att vara större än de flesta tävlande byggarna när du är 18/19 är nog en av de bättre metoderna. Komplettera med att bli riktigt stark så att du kan träna på väldigt tunga vikter med lite högre reps så har du ett vinnande koncept.

..?

z_bumbi
2012-02-15, 07:54
..?

Det var ju så han gjorde.

frong
2012-02-15, 13:26
Det var ju så han gjorde.

Pratade om hans träningssätt, inte självklara saker som att det är bättre att vara större än motståndarna samt starkare?

z_bumbi
2012-02-15, 13:33
Pratade om hans träningssätt, inte självklara saker som att det är bättre att vara större än motståndarna samt starkare?

Ja det var hans träningsätt jag beskrev. Han har gener som få andra och kombinerade det med att satsa på att bli starkare än de flesta andra. När han väl blivit ohemult stark så började han fila på det som behövdes fixas men behöll fortfarande ett stort mått av maxstyrka genom att köra tungt (som i hög intensitet).