handdator

Visa fullständig version : Kost efter träning och innan sömn


köttmannen
2012-02-07, 19:10
Jag är väldigt osäker på hur jag ska göra i min situation och skulle behöva lite råd för att få ut bästa återhämtningen.

Styrketräningen sker klockan 18:30 och tar oftast 1½ timma och då har jag 1 timma innan 21:00 då jag måste sova för att få ut mina 8 timmars sömn jag verkligen behöver. Vad bör jag få i mig efter träningen och innan sömnen för bästa återhämtningen? Mitt mål är viktuppgång och bulkning.

Under dagen har jag fått i mig 4 måltider, några proteindrinkar. Innan träning är det måltid 2 timmar innan, pwo, bcaa och eventuell vitargo drink vid behov. I dagens läge brukar jag köra på en Serious Mass drink efter som innehåller ca 1300 kalorier. Men frågan är, räcker verkligen det?

Borde jag slänga i mig en till måltid? Isåfall är det verkligen bra precis innan sömn? Eller kanske en blandning av bcaa, måltid och gainer?

Vad tror ni är det bästa för min situation? :)
Tack

Popliteus
2012-02-07, 19:44
Say whaaaaat, 1300 kalorier i en drink? Fan ere flytande margarin eller?

köttmannen
2012-02-07, 19:50
http://www.optimumnutrition.com/products/images/serious-mass-facts.jpg

Det står iofs "heaping scoops". Svårt att veta hur mycket dom menar. Jag tar iaf 2 fulla skopor.

Popliteus
2012-02-07, 20:18
"Servings per container 8." Serving size 334g.. Det låter sjukt.

köttmannen
2012-02-07, 20:32
Den är sjukt god och lättdrucken. Rekommenderas.

Popliteus
2012-02-07, 20:34
Iaf.. Om du ska lägga in ett till mål bör det vara efter ditt pass.

köttmannen
2012-02-07, 20:41
Iaf.. Om du ska lägga in ett till mål bör det vara efter ditt pass.

Då blir det som sagt innan sömn. Finns det några nackdelar med att äta direkt innan? Någon speciell kolhydrat källa som jag ska äta?

mysglenn
2012-02-07, 21:13
du vet att den innehåller exakt samma skit som alla andra gainers fast det står att en portion är 334gram? Enkelt försäljningsknep!!


Kolhydrater är skitsamma, se till att få i dig något långsamt protein så som kasein eller ägg innan sänggående.

Popliteus
2012-02-08, 07:55
Då blir det som sagt innan sömn. Finns det några nackdelar med att äta direkt innan? Någon speciell kolhydrat källa som jag ska äta?

Nä, magen kan inte klockan. Det är nog bara personligt, jag tkr tex om att äta ett kolhydratrikt mål innan sänggång, då sover jag som en stock.

Popliteus
2012-02-08, 07:56
du vet att den innehåller exakt samma skit som alla andra gainers fast det står att en portion är 334gram? Enkelt försäljningsknep!!


Kolhydrater är skitsamma, se till att få i dig något långsamt protein så som kasein eller ägg innan sänggående.

Aa precis, skulloe vilja se den portion IRL. Blir inga 1300 kalorier på 2 skopor isf.

mysglenn
2012-02-08, 09:16
Aa precis, skulloe vilja se den portion IRL. Blir inga 1300 kalorier på 2 skopor isf.

beror väl på skopan storlek

men om man vill ha 1300kcal i en drink så duger ju vilken gainer som helst

mysglenn
2012-02-08, 09:18
Nä, magen kan inte klockan. Det är nog bara personligt, jag tkr tex om att äta ett kolhydratrikt mål innan sänggång, då sover jag som en stock.

insulinkänsligheten är väl lite sämre nattetid?...

Morty
2012-02-08, 09:42
Vad sjukt, 334 gram gainer, plus mjölk på det.

Eddie Vedder
2012-02-08, 09:44
Nä, magen kan inte klockan.

Den cirkadiska dygnsrytmen påverkar metabolismen, det råder inga tvivel om det. Vilken påverkan det sedan har i praktiken på kroppsfettbalans och hälsa är en annan fråga.

Inge Enveten
2012-02-08, 10:07
Går inte att svara på om man inte vet kalorimängd och makronutrientfördelningen på förgående måltider och shakes. Förutsatt att dessa är ok så skulle jag säga att du bara borde fortsätta som du gör nu och se om du går upp i vikt eller inte. Gör du det så har du ju inga problem. Går du inte upp i vikt så kan du lägga till något mer på den sista måltiden.

Popliteus
2012-02-08, 13:35
Den cirkadiska dygnsrytmen påverkar metabolismen, det råder inga tvivel om det. Vilken påverkan det sedan har i praktiken på kroppsfettbalans och hälsa är en annan fråga.

På vilket sätt påverkas metabolismen? I dennes fall handlar det om att nöja sig med en gainer 1,5-2h innan sömn eller precis innan sömn.

Nu sa jag förvisso att magen inte kan klockan generellt men du får gärna förklara mer ingående.

Popliteus
2012-02-08, 13:43
insulinkänsligheten är väl lite sämre nattetid?...

Styrketräning mitt i natten -> problem solved

köttmannen
2012-02-11, 15:00
Jag ska helt klart börja testa en måltid innan sängen då. Tror inte det kommer påverka sömnen något vilket en gainer inte gör mer än något toalettbesök nattetid :)

Men då blir det som sagt måltid 1 timma efter gymmet. Vad borde jag få i mig direkt efter avslutat gympass? Ytterligare en BCAA drink eller?

312
2012-02-11, 15:06
Jag ska helt klart börja testa en måltid innan sängen då. Tror inte det kommer påverka sömnen något vilket en gainer inte gör mer än något toalettbesök nattetid :)

Men då blir det som sagt måltid 1 timma efter gymmet. Vad borde jag få i mig direkt efter avslutat gympass? Ytterligare en BCAA drink eller?

En skopa BCAA, eller någon typ av proteinpulver är ju lätt att få i sig. :) Perfekt efter styrketräningen.