handdator

Visa fullständig version : Otränad kropp till snygg kropp?


hultinem
2012-02-07, 17:43
Jag har inte tränat "ordentligt" på ca 5 år, bara sporadiskt när jag har försökt få igång motivationen. Nu har jag dock gått upp 10 kg, vilket i sig inte gör mig något då jag i dagsläget väger 59 kg till mina 162 cm. Det som stör mig något grymt är att jag för 5 år sedan hade en vältränad kropp med synliga muskler och lite fett - nu känns det som att det endast är fett på den här kroppen.

Jag vill bli fastare och få definierade muskler och jag tänker ge allt vad som krävs, om det så krävs att jag tränar 7 dagar i veckan. Mitt största problem är dock att jag alltid går igång på ett program som jag tycker verkar bra men slutar efter typ 4 veckor när jag börjar fundera på om det verkligen är ett bra program jag håller på med. Jag vill helt enkelt ha ett fungerande program som gör att jag får en snygg kropp igen.

Jag vill inte hålla på med maskiner då jag reser ganska mycket och är på olika gym i Sverige (vill inte behöva lägga 10 min varje gång på att leta upp maskiner) och fria vikter är jag inte så hemma på heller tyvärr men försöker lära mig. Jag försöker lägga mycket fokus på bodyweight övningar. Jag tänker mig något i stil med det här:

Dag1: Ben + rumpa
Dag2: Kondition
Dag3: Mage + axlar
Dag4: Kondition
Dag5: Armar + Rygg
Dag6: Kondition
Dag7: Vila, eventuellt något lättare konditionspass som rask promenad ex.

Vad tror ni om det? Jag tar gärna emot tips och reflektioner på både mitt upplägg men också på övningar. Någon som har/haft samma mål som jag?

mysglenn
2012-02-07, 18:16
alla program funkar, bara man tränar länge, det är vad man gör med dom som räknas inte programmen i sig. Om man inte får resultat så är det så jäkla bekvämt att skylla på programmet och byta för "det funkade inte" istället för att rannsaka sig själv och inse att man har kass teknik, 0 intensitet, äter kasst osv.

du skrev inte ens ner ett program heller

stromming
2012-02-07, 20:14
Jag skulle personligen rekommendera att du börjar lära dig övningar med fria vikter. Kroppsviktsövningar kan vara väldigt svåra att få progression i. Vad gör du t.ex. när 30 armhävningar inte är tungt längre?

Börja med att lära dig Militärpress, Knäböj, Bänkpress och Marklyft ordentligt, kan nästan lova att det ger mer. Vill inte verka fördomsfull, men jag gissar på att du är tjej (Eftersom du ber om "Fastare" muskler, killar brukar säga "Större", och att du nämner rumpa som en målmuskel) och jag personligen och många med mig tror att just "Tjejträning" är den träning som ger minst resultat per investerad tid.