handdator

Visa fullständig version : 7 ägg till frukost


OnMyWay
2012-02-07, 16:20
Tjenare

Bara undrar vad ni tycker om att äta 7 ägg till frukost. Jag har nämligen gjort det under en längre tid och undrar om det verkligen är bra. Behöver så många som 7 för att bli någorlunda mätt. Skulle säkert kunna dra i mig 9..

vicarious
2012-02-07, 16:22
Sök.

mysglenn
2012-02-07, 16:22
Vad skulle vara dåligt med det?

King Grub
2012-02-07, 16:25
Det vet man inte; det finns inga studier på sådan enorm konsumtion under lång tid.

Rakanichy
2012-02-07, 18:07
Rent vetenskapligt finns det nog inga belägg på det i dagsläget.
Med lite sunt förnuft så är det nog ok om du inkluderar lite variation på din kost under resten av dagen.

OnMyWay
2012-02-07, 18:15
Resten av dagen äter jag kycklingfilé, pasta och kvarg. Thats it. Kanske några frukter.

1684_
2012-02-07, 19:08
7st ägg, kycklingfile, pasta å kvarg skulle min mage inom kort tid, rasa ihop av... ja nått. Men de e ju min, inga grönsaker? frukter? Andra fettkällor? omega 3? Kalium? Blabla...

Holabandola
2012-02-07, 19:53
What, så kan du ju fan inte äta.

Frukt, grönsaker, havre, fisk, fett!?
Kom igen något mer kan du väl peta i dej?

Du kommer få problem med njurarna. Du käkar som Hockespelaren Jonathan Hedström. Hans njurar började strejka.

Måste du upp och pissa flera gånger om nätterna så vet du varför, dina njurar säger ifrån av din skumma kost.

vicarious
2012-02-07, 20:12
What, så kan du ju fan inte äta.

Frukt, grönsaker, havre, fisk, fett!?
Kom igen något mer kan du väl peta i dej?

Du kommer få problem med njurarna. Du käkar som Hockespelaren Jonathan Hedström. Hans njurar började strejka.

Måste du upp och pissa flera gånger om nätterna så vet du varför, dina njurar säger ifrån av din skumma kost.

Sluta prata massa smörja nu, snälla.

Hetz
2012-02-07, 20:58
What, så kan du ju fan inte äta.

Frukt, grönsaker, havre, fisk, fett!?
Kom igen något mer kan du väl peta i dej?

Du kommer få problem med njurarna. Du käkar som Hockespelaren Jonathan Hedström. Hans njurar började strejka.

Måste du upp och pissa flera gånger om nätterna så vet du varför, dina njurar säger ifrån av din skumma kost.

Jag trodde att du var ironisk tills jag insåg att du menade allvar

+1 till Vicarious

mysglenn
2012-02-07, 21:14
sluta prata massa smörja nu, snälla.

+1

OnMyWay
2012-02-07, 21:28
Ibland lägger jag till lite broccoli till kycklingen. Men min kost ser ut såhär:

Frukost: 7ägg, 4x omega-3 kapslar, vatten

Lunch: 300-400g kycklingfilé, 50g pasta, ev broccoli, vatten

Middag: 300-400g kycklingfilé, 50g pasta, ev broccoli, vatten. Brukar slänga på lite sås till middag, typ chilisås.

Efterrätt/kvällsmål: 250g kvarg + sötningsmedel

Under dagen dricker jag även en hel del grönt te och kaffe.

Ser det hyffsat ok ut?

Crocker
2012-02-07, 21:39
Ser okej ut, äter du inte så mycket broccoli ser jag dock ingen C-vitamin källa?
Och ägg innehåller väl kalium?

Matsa
2012-02-08, 01:23
What, så kan du ju fan inte äta.

Frukt, grönsaker, havre, fisk, fett!?
Kom igen något mer kan du väl peta i dej?

Du kommer få problem med njurarna. Du käkar som Hockespelaren Jonathan Hedström. Hans njurar började strejka.

Måste du upp och pissa flera gånger om nätterna så vet du varför, dina njurar säger ifrån av din skumma kost.

Jonathan blev sjuk av en jästsvamp i magen som han tros ha fått i sig via rå fisk. Utöver det hade han även rätt allvarliga ätstörningar, undernäring i kombination med så pass hård träning leder sällan till bra saker.

Hans situation är med andra ord inte ett dugg applicerbar på TS.

KaptenKnäsvag
2012-02-08, 07:18
Jag har gjort samma sak i två år nu. 5-7 kokta ägg till frukost är mättande och fint. Huruvida det är nyttigt är jag icke införstådd med.

Eddie Vedder
2012-02-08, 08:56
Ser det hyffsat ok ut?

Jag har lite svårt att förstå varför du äter allt fett på morgon och sedan verkar undvika det som pesten.

exevision
2012-02-08, 09:03
Måste du upp och pissa flera gånger om nätterna så vet du varför, dina njurar säger ifrån av din skumma kost.

Oj då! Då är mina njurar körda för länge sen! Trotts att jag pinkar på natten för att jag dricker så mycket. Och trotts att jag varit hos vårdcentralen och lämnat urinprov som sa att det var inget fel på mina njurar (topform sa läkaren)!

Eddie Vedder
2012-02-08, 09:08
Oj då! Då är mina njurar körda för länge sen! Trotts att jag pinkar på natten för att jag dricker så mycket. Och trotts att jag varit hos vårdcentralen och lämnat urinprov som sa att det var inget fel på mina njurar (topform sa läkaren)!

Jag vet inte om du är seriös nu men om du är det så rekommenderar jag att du väljer med lite bättre omsorg vilka medlemmars inlägg du tar på allvar.

Sniggel
2012-02-08, 09:28
Ibland lägger jag till lite broccoli till kycklingen. Men min kost ser ut såhär:

Frukost: 7ägg, 4x omega-3 kapslar, vatten

Lunch: 300-400g kycklingfilé, 50g pasta, ev broccoli, vatten

Middag: 300-400g kycklingfilé, 50g pasta, ev broccoli, vatten. Brukar slänga på lite sås till middag, typ chilisås.

Efterrätt/kvällsmål: 250g kvarg + sötningsmedel

Under dagen dricker jag även en hel del grönt te och kaffe.

Ser det hyffsat ok ut?

Om du har tänkt hålla dieten en begränsad period så är det väl ok.

Jag har lite svårt att förstå varför du äter allt fett på morgon och sedan verkar undvika det som pesten.

Är det något fel i att ha vissa måltider feta och andra fettsnåla? Eller kommenterade du just den extremt låga andelen fett i de flesta måltiderna?

Eddie Vedder
2012-02-08, 09:32
Är det något fel i att ha vissa måltider feta och andra fettsnåla? Eller kommenterade du just den extremt låga andelen fett i de flesta måltiderna?

Man får inte i sig fettlösliga vitaminer om det är helt fettfritt. Men det kanske räcker med kycklingfettet. Men det var inte därför jag kommenterade, jag undrade mest varför.

Sniggel
2012-02-08, 10:24
Man får inte i sig fettlösliga vitaminer om det är helt fettfritt. Men det kanske räcker med kycklingfettet. Men det var inte därför jag kommenterade, jag undrade mest varför.

Ok

Stacco
2012-02-08, 23:24
Utifrån att ha läst denna tråden så tolkar jag det som att det inte är skadligt för njurarna att äta 7 ägg om dagen ? brukar dock ta bort dom flesta gulorna

Spartansk
2012-02-08, 23:27
Utifrån att ha läst denna tråden så tolkar jag det som att det inte är skadligt för njurarna att äta 7 ägg om dagen ? brukar dock ta bort dom flesta gulorna

Nja, som King Grub skrev så vet man det inte.

Sverker
2012-02-09, 07:13
Utifrån att ha läst denna tråden så tolkar jag det som att det inte är skadligt för njurarna att äta 7 ägg om dagen ? brukar dock ta bort dom flesta gulorna


Klart att ägg inte är skadligt för njurarna. Finns inga ämnen i ägg som angriper njurarna.

Men 7 ägg är ca 45 gram protein. För att bli av med kvävet krävs ungefär 4 dl extra vatten. Häller du salt på äggen krävs mer vatten;)

Eddie Vedder
2012-02-09, 08:28
Nja, som King Grub skrev så vet man det inte.

Fast det var nog inte en fråga om njurar. Den risk man tidigare varit mer orolig för har ju handlat om hjärta och kärl. Njurarna lär inte påverkas annorlunda om ett högt proteinintag till stor del utgörs av ägg jämfört med kyckling eller kvarg.

Idén om hjärt- kärlrisk är emellertid betydligt mer nyanserad nu. Att man inte vet betyder inte att det finns en befogad oro, man vet ju inte vad sju knäckebrödskivor eller sju äpplen leder till heller.

Onigiri
2012-02-09, 08:37
Tjenare

Bara undrar vad ni tycker om att äta 7 ägg till frukost. Jag har nämligen gjort det under en längre tid och undrar om det verkligen är bra. Behöver så många som 7 för att bli någorlunda mätt. Skulle säkert kunna dra i mig 9..Fick ett ryck för längesen och trodde IF och LCHF var king. Så jag käkade en gång om dagen. Efter träning, 20 st XL ägg (en sån stor gul låda på ica) kokta med random salt/örtsalt och några liter vatten. :D Jag lever än så 7 ägg är nog safe!

Såg måttligt dum i huvudet ut i kassan när jag handlade för en vecka också på ica :) bästa var att så många kollade men ingen frågade något någonsin!

1684_
2012-02-09, 09:26
Fick ett ryck för längesen och trodde IF och LCHF var king. Så jag käkade en gång om dagen. Efter träning, 20 st XL ägg (en sån stor gul låda på ica) kokta med random salt/örtsalt och några liter vatten. :D Jag lever än så 7 ägg är nog safe!
Såg måttligt dum i huvudet ut i kassan när jag handlade för en vecka också på ica :) bästa var att så många kollade men ingen frågade något någonsin!

Visst men de handlar om ev livsstil på längre sikt, å folk glömmer alltid bort att alla människor e vi olika. Tex, jag kan inte äta så för min mage ska kaosaihop totalt efter bara några dagar.
Jag åt själv förbaskat jävla mkt protein, ja defentivt över de jag egentligen behövde för 3år sen. Jag var väldigt låg på kolhydrater men hög på fett oxå. Efter några månader var inte mina lever eller njurvärden speciellt bra... Detta KAN & jag säger bara kan ha gjort min mage känslig idag. Uppblåst, rapig, gasig mm.... :smash:

Sen e detta samma sak med andra grejer här i livet oxå, de "negativa" följderna behöver inte komma NU det kan komma längre fram i livet, om några år. Jag tror iaf, att de e bättre med en varierad kost om inte roligare för psyket och det sociala livet.

Stacco
2012-02-09, 13:01
Klart att ägg inte är skadligt för njurarna. Finns inga ämnen i ägg som angriper njurarna.

Men 7 ägg är ca 45 gram protein. För att bli av med kvävet krävs ungefär 4 dl extra vatten. Häller du salt på äggen krävs mer vatten;)

Brukar äta 7-9 ägg till frukost, fast som sagt tar bort alla gulor utom 2 men jag saltar inte, knäcker dom i en plastbunke och kör i micron. Yummie :hbang:
Jo jag dricker rikligt med vatten.

Stacco
2012-02-09, 13:04
Fick ett ryck för längesen och trodde IF och LCHF var king. Så jag käkade en gång om dagen. Efter träning, 20 st XL ägg (en sån stor gul låda på ica) kokta med random salt/örtsalt och några liter vatten. :D Jag lever än så 7 ägg är nog safe!

Såg måttligt dum i huvudet ut i kassan när jag handlade för en vecka också på ica :) bästa var att så många kollade men ingen frågade något någonsin!

Jag håller helt klart med dig, brukar köpa 3 plattor ägg åt gången, och flera burkar kvarg. Ser mest ut som att man ska hem o baka sockerkaka :cool:

Hokk
2012-02-09, 16:19
Första inlägget på detta eminenta forum;
Ät dina ägg med glädje, men varför kasta gulan? den är ju alldeles för god för det..
Jag har ätit LCHF i över ett år nu, o stort sett strikt, jag och min sambo gör slut på en 120 ägg i månaden och vi mår bra och kommer må bra. Att ägg på något sätt skulle vara skadligt är en seglevad myt och inget annat.

Men går du inte omkring och är hungrig resten av dan? du skulle behöva lite mer av nåt som ger energi, jag rekommenderar självklart nyttigt fett eftersom jag redan lever på det, vispa ihop egen majonäs och ta till äggen kanske? =)

vicarious
2012-02-09, 16:26
Jag har ätit LCHF i över ett år nu, o stort sett strikt, jag och min sambo gör slut på en 120 ägg i månaden och vi mår bra och kommer må bra. Att ägg på något sätt skulle vara skadligt är en seglevad myt och inget annat.

Hur vet du det? Dina tämligen kortvariga personliga erfarenheter bevisar ingenting.

Ungefär som att säga att rökning inte är skadligt eftersom "jag har rökt i 10 år och är frisk som en nötkärna".

Stacco
2012-02-09, 17:05
Första inlägget på detta eminenta forum;
Ät dina ägg med glädje, men varför kasta gulan? den är ju alldeles för god för det..
Jag har ätit LCHF i över ett år nu, o stort sett strikt, jag och min sambo gör slut på en 120 ägg i månaden och vi mår bra och kommer må bra. Att ägg på något sätt skulle vara skadligt är en seglevad myt och inget annat.

Men går du inte omkring och är hungrig resten av dan? du skulle behöva lite mer av nåt som ger energi, jag rekommenderar självklart nyttigt fett eftersom jag redan lever på det, vispa ihop egen majonäs och ta till äggen kanske? =)

Nämnde dock inte att jag även äter 3dl fiberberikade havregryn(torrvikten innan gröten), 2 avokado och en banan till frukost, så jag går med andra ord inte hungrig

Ramrod
2012-02-09, 17:51
Varför skulle det vara farligt att äta 7 ägg till frukost varje dag?

Sniggel
2012-02-09, 18:01
Varför skulle det vara farligt att äta 7 ägg till frukost varje dag?

Eventuellt påfrestande mängd kolesterol att ta hand om för kroppen. Kroppen reglerar ner sin egna kolesterolproduktion om mycket kolesterol tillförs, men 7 ägg är nog över den dagliga produktionen.

Jag är tyvärr lite dålig på hur kroppen tar hand om stora mängder kolesterol men har fått höra ord som "kylomikronmetabolismen" som kanske kan vara intressant att googla upp.

Som motvikt så har det varit uppe något case (eller 2) om gamla män som ätit 20/25 ägg om dagen under väldigt lång tid och haft normala blodvärden.

nisse1976
2012-02-09, 19:16
Jag har ätit LCHF i över ett år nu, o stort sett strikt, jag och min sambo gör slut på en 120 ägg i månaden och vi mår bra och kommer må bra. Att ägg på något sätt skulle vara skadligt är en seglevad myt och inget annat.


Håller med vicarious. Sen äter du 2 ägg om dan, TS pratar om 7 ägg till frukost.

Sverker
2012-02-09, 19:24
Jag är tyvärr lite dålig på hur kroppen tar hand om stora mängder kolesterol men har fått höra ord som "kylomikronmetabolismen" som kanske kan vara intressant att googla upp.


Vi lär absorbera kolesterolet och låta kolesterolet snurra ett varv i kroppen med kylimikronerna.
Men hur vi blir av med överskottet har jag ingen koll på. Antar att kolesterolet ombildas till gallsalter och utsöndras i gallan. Måste finnas någon reglering i nedre tunntarmen som säger till att vi ska minska återupptaget av gallsalterna:confused:

Hokk
2012-02-09, 21:48
Hur vet du det? Dina tämligen kortvariga personliga erfarenheter bevisar ingenting.

Ungefär som att säga att rökning inte är skadligt eftersom "jag har rökt i 10 år och är frisk som en nötkärna".

Håller med vicarious. Sen äter du 2 ägg om dan, TS pratar om 7 ägg till frukost.

Jag äter mer än 2 ägg om dan, det va värst va en del vill ta taggarna utåt på en gång? Min sambo äter 1-2 ägg om dan resten står jag för.
Människan har ju bara levt på kolhydrater som energikälla i typ 500 år och se var den hälsosamma maten har tagit oss. Jag är inte nån forskare, men att äta 7 ägg om dan är inte farligt oavsett hur länge jag har ätit min kost eller inte.

http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/ingen-fara-med-kolesterol-i-aegg-488676

här är en länk till ett press meddelande från Kronägg, finns en rad bevis på att det inte är farligt att äta ägg så länge som du är "normalt frisk"

Det där är bara en länk...
Här kommer en till länk där man kan få en snabbkurs i kolesterol, finns några länkar där om man vill fördjupa sig:
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/


Nämnde dock inte att jag även äter 3dl fiberberikade havregryn(torrvikten innan gröten),

Haha ok, du o Gunde ;)

Stacco
2012-02-09, 22:10
Haha ok, du o Gunde ;)


Haha japp ;)

vicarious
2012-02-09, 23:15
Människan har ju bara levt på kolhydrater som energikälla i typ 500 år och se var den hälsosamma maten har tagit oss. Jag är inte nån forskare, men att äta 7 ägg om dan är inte farligt oavsett hur länge jag har ätit min kost eller inte.


Vi vet. Du säger saker som du saknar belägg för. Jag säger inte att det är farligt att äta 7 ägg om dagen, jag säger att man inte vet. Varken jag, du eller nån annan.

BlötSnö
2012-02-09, 23:26
Nu är jag ju vegeterian, men har konsumerat stora mängder ägg i flera år och vet inte om jag mår varken bättre eller sämre av det. Kör på till du tröttnar eller du märker att det inte räcker.

vicarious: vad får du ut av att vara så dryg?

Matsa
2012-02-09, 23:40
Jag upplever inte Vicarious som särskilt dryg, jag tycker att det är vettigt att ifrågasätta sådant som andra påstår grundat på rena anekdoter. Visst kanske vissa av hans kommentarer har en lätt syrlig underton men nog är det väl fortfarande på en ganska lättsam nivå?

Sluta vara så känsliga nu, man måste kunna kritisera och ifrågasätta sådant som ni skriver utan att det tolkas som att man är dryg eller har "taggarna utåt".

BlötSnö
2012-02-09, 23:56
Det är en väldigt bra idé att ifrågasätta saker som folk påstår utan belägg. Man kan dock uttrycka sig på ett mer eller mindre ouppfostrat sätt.
Känslig kan du vara själv. Du jobbar säkert med att krama kattungar!

Matsa
2012-02-10, 01:02
Det är en väldigt bra idé att ifrågasätta saker som folk påstår utan belägg. Man kan dock uttrycka sig på ett mer eller mindre ouppfostrat sätt.
Känslig kan du vara själv. Du jobbar säkert med att krama kattungar!

Ja, och jag tycker som sagt inte att han uttryckte sig ouppfostrat. Förövrigt gillar jag att krama kattungar och därför gör jag det rent ideellt utan att någon betalar mig för det, frågor på detta?

BlötSnö: vad får du ut av att vara så dryg?

BlötSnö
2012-02-10, 01:39
Nej, och jag tyckte som sagt att han gjorde det.
Du kan få välja ett av svaren:

1: Jag brukar inte vara den som är upphovet till ett dåligt beteende, men jag kan spinna vidare på det.
2: Jag har svårt att säga ifrån i verkliga livet och tar därför ut det på främmande människor på internet, eftersom jag då slipper stå till svars för mina handlingar.

Sniggel
2012-02-10, 06:34
Människan har ju bara levt på kolhydrater som energikälla i typ 500 år och se var den hälsosamma maten har tagit oss.

Lägg till åtminstone 2 nollor (och gånga med 2) på det där så blir det nog närmre sanningen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=3330174

Hokk
2012-02-10, 19:11
Lägg till åtminstone 2 nollor (och gånga med 2) på det där så blir det nog närmre sanningen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=3330174

Verkligen intressant, helt nya fakta för mig. Tar tillbaka mitt tidigare inlägg om hur länge människan har ätit spannmål och står kvar vid att de flesta kostråd gällande kolhydratsintag inte är så bra för väldigt många, tex mig.

Nu ska jag röka 10 cigg och strypa ett par kattungar...

gargantua
2012-02-10, 19:50
En relevant fråga att ställa sig är: "Hinner människan fullt anpassa sig till en ny födogrup på 10 000 år?"

Vad händer om eventuella biverkningar primärt ger utslag senare i livet (dvs. man hinner föda och uppfostra självständiga barn)?