handdator

Visa fullständig version : Mat/snacks som bör undvikas?


Shipp
2012-02-07, 14:38
Hallå!

Jag har små tränat ett tag och nu efter vintern ska jag börja träna ordentlig, jag vill se resultat som jag inte gör ifrån hur jag tränar nu.

Jag har varit sjuk idag och kollat runt på kolozzeum i ett par timmar för att kunna få ut det bästa av min träning men jag har inte hittat mycket om mat eller snacks som man bör undvika.

T. ex bör jag undvika att äta godis på vardagar? ( kanske blir en liten bit 2-3 gånger på vardagarna )

Finns det något annat vanligt jag bör undvika, som oboy eller mycket ost?

Jag är 172 lång, väger cirka 60kg, 17 år.
Mitt mål är att väga runt 60-65kg med fina formade muskler, jag vill nt äta en massa och bygga muskler efter det och sluta som en 75-80kgs biff.

-Shipp!:hbang:

andeem
2012-02-07, 14:50
/.../75-80kgs biff.:laugh:

Pretorian
2012-02-07, 14:50
Själv undviker jag ingenting men jag försöker äta mindre av alltför söta saker.

Inget fel på ost. Du kan nog äta det mesta och se till att få i dig rikligt med protein. Finns en del trådar om vad du kan äta för en bra viktuppgång.

zeusden1
2012-02-07, 14:53
Svål. Sjukligt gott men om man tänker näringsmässig så är proteinerna som man får i sig helt värdelösa.

Köttis
2012-02-07, 14:56
Lite intressant att du skriver att du vill gå upp 0-5kg men inte bygga muskler. vill du bli längre eller gå upp i fett istället?

Annars har du väl en spegel och en våg så du kan trappa ner när du kommit till den nivån du vill. Kommer inte gå upp 20kg över natten iaf.

andeem
2012-02-07, 14:57
Du bör äta ganska mycket protein (som du främst får genom mjölk, ost, kyckling, fisk, kött, keso etc.). Om du inte vill gå upp mycket i vikt bör du kompensera med att dra ner lite på annat. Till exempel godis, som ju inte ger något annat än energi. Så lördagsgodis är en bra idé. Bra för tänderna också.

Bra att äta mycket grönsaker också eftersom det ger vitaminer och mineraler som din kropp uppskattar.

Shipp
2012-02-07, 15:39
Lite intressant att du skriver att du vill gå upp 0-5kg men inte bygga muskler. vill du bli längre eller gå upp i fett istället?

Annars har du väl en spegel och en våg så du kan trappa ner när du kommit till den nivån du vill. Kommer inte gå upp 20kg över natten iaf.

Jag menade med ett långtsiktigt mål, och jag vill bygga muskler men jag vill inte öka dramatiskt i vikt för det.

Shipp
2012-02-07, 15:39
Du bör äta ganska mycket protein (som du främst får genom mjölk, ost, kyckling, fisk, kött, keso etc.). Om du inte vill gå upp mycket i vikt bör du kompensera med att dra ner lite på annat. Till exempel godis, som ju inte ger något annat än energi. Så lördagsgodis är en bra idé. Bra för tänderna också.

Bra att äta mycket grönsaker också eftersom det ger vitaminer och mineraler som din kropp uppskattar.

okej tack, ska tänka på detta! :)

Köttis
2012-02-07, 17:31
Jag menade med ett långsiktigt mål, och jag vill bygga muskler men jag vill inte öka dramatiskt i vikt för det.

När jag var nåt år yngre än dig och började träna styrketräning så käkade jag i princip det som serverades hemma och det som serverades till lunch på skolan. Märkte absolut resultat men har insett i efterhand att det går fortare om man kör en ordentlig bulk och sen deff, men om du inte tycker det spelar någon roll om det tar lång tid så är det bara att köra på. Är ju som sagt bara att chilla lite med maten om du tycker viktuppgången blir för snabb.

I samma veva som jag började styrketräna hade jag även fått diabetes och det kom därför ganska naturligt att dra ner en hel del på godis osv. Tränade även en hel del handboll under den perioden så var ganska svårt för mig att hamna på ett stort överskott, och vet inte hur mycket du tränar. Kanske ska tänka lite mer på det om du bara kör styrka någon gång i veckan

mysglenn
2012-02-07, 17:36
80kg biff? huh, riktiga män väger över 100kg dude

andeem
2012-02-07, 18:03
En grej: om du börjar äta "nyttigare" (t ex mer grönsaker) finns det en risk att du får i dig mindre energi än du behöver, vilket ganska snart kommer att försämra dina resultat. Var beredd att trycka i dig några extra mackor.

Shipp
2012-02-07, 18:08
Ty for tipsen, ska börja äta lite mera än vad jag gör och lägga in ett extra konditionspass i veckan.

Såg nyss en tråd om ketchup ( inte på detta forumet ) men vissa sa att man ska undvika att ha det till maten pga att det innehåller så mkt socker. vad säger ni om det? Jag har ketchup till nästan allting.

mysglenn
2012-02-07, 18:10
Ty for tipsen, ska börja äta lite mera än vad jag gör och lägga in ett extra konditionspass i veckan.

Såg nyss en tråd om ketchup ( inte på detta forumet ) men vissa sa att man ska undvika att ha det till maten pga att det innehåller så mkt socker. vad säger ni om det? Jag har ketchup till nästan allting.

vadå "så mycket socker", klart du inte ska ha det till allting - det fattar du väl

Shipp
2012-02-07, 18:12
vadå "så mycket socker", klart du inte ska ha det till allting - det fattar du väl

Jag bara läste, kollade nt fakta. Har själv ingen aning om hur mkt socker ketchup innehåller.

mysglenn
2012-02-07, 18:13
Jag bara läste, kollade nt fakta. Har själv ingen aning om hur mkt socker ketchup innehåller.

står på flaskan ju!

MtotheM
2012-02-07, 18:38
Det finns i princip inga dåliga livsmedel, allt beror på mängden och övriga kosten.