handdator

Visa fullständig version : Ska försöka tappa 10-20 kilo (kille)


arm
2012-02-07, 14:15
Hej allihopa.

Jag är en kille i 20 års åldern som lagt på mig lite väl mycket (pga mycket stillasittande vid datorn). Väger numera över 100 kilo, vilket är mer än jag någonsin vägt. Har vad många skulle kalla en ölmage, det hänger på sidan och ser inte så jätte trevligt ut (enligt mig själv då). Vanligtvis pekar vågen på 104 eller 105 kilo vilket är på tok för mycket då det mesta är fett (visst kroppen är mycket vatten också men ni förstår). Har skaffat mig ett gymkort och funderar på vilket det bästa sättet att tappa vikt på är?

Hade läst eller hört någonstans att fett ska vara bra att äta när man vill tappa vikt? Stämmer detta?

Vill förutom att tappa vikt bygga lite muskler.
Tar för närvarande en etta i bänk på 50 kilo vilket jag tycker är rätt kasst med tanke på min vikt. Har förut kunnat ta en fyra på 70. Orkar springa på löpbandet i femton minuter på nivå 9,6. Ja vad mer ska man säga.

Har som mål att väga mellan 90 och 85. Och att ta mer i bänken. Vill egentligen vara ungefär normal tränad + kanske lite bättre (med tiden). Har någon lite statestik på hur mycket snitt killen tar i bänk eller hur långt en snitt människa kan springa eller hur många armhävningar folk vanligtvis klarar så skulle detta även vara av intresse. Tror nämligen det skulle ge mig ett fint delmål om inte annat.

Förutom en förtjockad kropp (vägde för 1,5 år sen kring 82 kilo) så tycker jag mig märka att hjärnan arbetar på halvfart (med andra ord, upplever att jag tänker långsammare). Är detta ett vanligt fenomen att man upplever att hjärnan inte tänker lika snabbt om man lagt på sig mycket extra fett?

Dessutom, antar att jag oavsett träning kommer ha en massa häng hud? Aja shit happens eller hur man nu säger.

Stefan J
2012-02-07, 14:22
Jag överlåter tipsen om vad du bör äta till personer som kan sånt bättre, men jag kan lugna dig med att 100kg verkligen inte är så mycket vikt att du behöver bekymra dig om lös hud resten av livet. I synnerhet om din målvikt är 85kg. Många på forumet deffar ner betydligt mer än 15kg utan att få slapp hud.

Men håll utkik här i tråden så får du nog strax vettiga tips. Kanske någon till och med vill ta sig an dig och skriva ett vettigt matschema om du har tur?

andeem
2012-02-07, 14:37
Har du gått upp 22 kilo på 18 månader? Då låter det ärligt talat som om något jobbigt hänt i ditt liv. Har du din shit in order nu?

arm
2012-02-07, 14:46
Jag överlåter tipsen om vad du bör äta till personer som kan sånt bättre, men jag kan lugna dig med att 100kg verkligen inte är så mycket vikt att du behöver bekymra dig om lös hud resten av livet. I synnerhet om din målvikt är 85kg. Många på forumet deffar ner betydligt mer än 15kg utan att få slapp hud.

Men håll utkik här i tråden så får du nog strax vettiga tips. Kanske någon till och med vill ta sig an dig och skriva ett vettigt matschema om du har tur?

Det är möjligt att jag slipper häng, detta går enbart att spekulera i iofs.

Dock tror jag personligen tyvärr att min kropp har nått det stadiet att häng (i alla fall kring magen) är att räkna med. Men det bekommer mig inte ofantligt mycket. Det jag är mest orolig för är min nedsatta koncentrationsförmåga och upplevda mentala nedsättning. Känns som sagt som att hjärnan är lite sölig.

Svårt att beskriva. =S Men det har fått mig att reagera och inse att kroppen farit illa (troligtvis pga bristen på träning).. Misstänker att mycket att syret som förr gick till hjärnan numera sväljs av alla fett celler och alldrig når hela vägen, eller att hjärtat blivit svagt? Och därav nedsatt brain power.

Kommer hålla utsikt i tråden för vidare svar. Tack.

arm
2012-02-07, 14:56
Har du gått upp 22 kilo på 18 månader? Då låter det ärligt talat som om något jobbigt hänt i ditt liv. Har du din shit in order nu?

Jobbigt och jobbigt, jag är arbetslös saknar utbildning.

Men mår bra och har mått ganska bra. Då jag varit arbetslös och saknar utbildning har jag försökt skapa min egen lycka genom att lära mig programmering. Och därav har kroppen fått sig en törn och brist på träning. Har i princip suttit still på en stol och inte rört mig utanför dörren annat än för att handla, detta har orsakat min fettma (i alla fall så tror jag att det beror på detta).

Men man är där man är och får jobba därifrån.

Man får blicka framåt. Har i alla fall insett nu att om man inte rör på sig så mår kroppen inte bra, även hjärnan verkar drabbas negativt. =/

andeem
2012-02-07, 15:13
Det visar ju att du har handlingskraft och förmåga att förändra din situation. Bara att kanalisera den i träning och diet framöver.

Jag skulle välja ett nybörjarprogram (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) och kombinera med en ganska tuff diet (http://forum.body.se/showthread.php?t=5414) för att kicka igång det hela. Sedan när du kommit halvvägs i viktnedgång kan du kanske gå över till till exempel Stronglifts (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071) och ligga på kaloribalans för att bygga styrka en period innan du tar ett nytt tag med deff.

arm
2012-02-07, 16:08
Det visar ju att du har handlingskraft och förmåga att förändra din situation. Bara att kanalisera den i träning och diet framöver.

Jag skulle välja ett nybörjarprogram (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) och kombinera med en ganska tuff diet (http://forum.body.se/showthread.php?t=5414) för att kicka igång det hela. Sedan när du kommit halvvägs i viktnedgång kan du kanske gå över till till exempel Stronglifts (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071) och ligga på kaloribalans för att bygga styrka en period innan du tar ett nytt tag med deff.


Mycket nyttigt verkar stå i diet tråden speciellt. Tack för länkarna. :)

944RS
2012-02-07, 18:24
Lös hud behöver det inte bli. Går man ner extremt fort är troligtvis risken större till en början.
Jag har pendlat mellan 117 & 77 några gånger och har inte några problem alls med huden.

Vad andra tar i bänkpress är helt ointressant då alla har helt olika förutsättningar. Men lämpliga mål kan väl ändå vara att klara din egen kroppsvikt? Det kan motivera dig till att gå ner några kilon & bli starkare. Inom löpningen så brukar 10km under 60min vara ett lämpligt riktmärke för nybörjare.

Visst ska du äta fett. Men att äta extra mycket kommer inte göra att du förbränner extra med kroppsfett. Mycket protein är snarare att föredra. Hur mycket av kolhydrat och fett du sedan äter beror på hur stor "kcal-budget" du har.
Viktigast är att du äter sånt som är hållbart i längden. Det är en ny livsstil du behöver för att inte hamna tillbaka på ruta 1 igen.