handdator

Visa fullständig version : Bättre att träna efter kondition, än inte alls?


mommy
2012-02-07, 08:01
Jag deffar nu så det känns inte bra att missa träningspass, men min son är hemma sjuk så jag har begränsade möjligheter att smita iväg och träna. Idag har jag två möjligheter:


Inte träna styrketräning idag och resultatet blir ett pass mindre den här veckan.
Träna styrketräning idag, men efter ett 40 min konditionspass (som jag leder, jag behöver inte ta ut mig fullt men det är fortfarande konditionsträning).


Är någon styrketräning bättre än ingen i det här fallet? Om jag äter mellan passen, hjälper det?

de_dave
2012-02-07, 08:09
Om alternativet är inget pass alls, tycker jag alt 2 är bäst

Fishtank
2012-02-07, 08:12
Klart det är bättre med aktivitet än att inte träna alls.

Inte optimalt i muskelbyggande syfte men bra för välmående och själ :)

mysglenn
2012-02-07, 08:14
alltså att vara o-optimal någon gång ibland "gör ju inget", kör på alt nummer 2

nej att äta mellan hjälper inte så mycket, konditionsträningen kommer att försämra resultaten från styrketräningen (men inte screena dom)

mommy
2012-02-07, 08:18
Tack för svar, då får det bli ett o-optimalt gympass ikväll! Tror att det absolut kommer göra under för psyket, har haft två hela vilodagar nu - det räcker. ;)

Är det några muskelgrupper som är bättre att träna än andra när jag tränat kondition med framförallt ben? Är det bättre att köra överkropp på gymmet då?

apfel
2012-02-07, 08:25
Tack för svar, då får det bli ett o-optimalt gympass ikväll! Tror att det absolut kommer göra under för psyket, har haft två hela vilodagar nu - det räcker. ;)

Är det några muskelgrupper som är bättre att träna än andra när jag tränat kondition med framförallt ben? Är det bättre att köra överkropp på gymmet då?
om konditionsträningen gör att du inte kan ta ut dig lika mycket i benen som i överkroppen så, ja.

mysglenn
2012-02-07, 09:36
om konditionsträningen gör att du inte kan ta ut dig lika mycket i benen som i överkroppen så, ja.

hon skulle ju köra styrka först...

mysglenn
2012-02-07, 09:39
Tack för svar, då får det bli ett o-optimalt gympass ikväll! Tror att det absolut kommer göra under för psyket, har haft två hela vilodagar nu - det räcker. ;)

Är det några muskelgrupper som är bättre att träna än andra när jag tränat kondition med framförallt ben? Är det bättre att köra överkropp på gymmet då?

jag skulle ha kört överkropp

men anledningen till att konditionsträning nära inpå styrketräning har med signalerna i kroppen att göra, dvs det blir ooptimalt hur du än gör.

mommy
2012-02-07, 09:56
hon skulle ju köra styrka först...

Nej, konditionen först. Hinner inte köra styrkan föra, måste vänta på att maken kommer hem från jobbet och tar över passningen av barnen.

mommy
2012-02-07, 09:58
jag skulle ha kört överkropp

men anledningen till att konditionsträning nära inpå styrketräning har med signalerna i kroppen att göra, dvs det blir ooptimalt hur du än gör.

Jo, att det inte blir optimalt oavsett om jag kör ben eller överkropp är jag fullt medveten om. Tänkte mest på om glykogenlagren i benmusklerna förbrukats vid konditionsträningen och om jag då skulle ha mer ut av ett överkroppspass.

mysglenn
2012-02-07, 10:22
Jo, att det inte blir optimalt oavsett om jag kör ben eller överkropp är jag fullt medveten om. Tänkte mest på om glykogenlagren i benmusklerna förbrukats vid konditionsträningen och om jag då skulle ha mer ut av ett överkroppspass.

tror knappast att hela lagret av glykogen hinner förbrukas om du bara skulle köra lätt kondition.. annars dra i dig en ganska stor drink maltodetrin eller vitargo innan du kör kondis, men ja - för säkerhetsskull, kör överkropp.

annars får du väl testa dig fram, om det bara är någon enstaka gång.

Kan ju vara värt att ta reda på om detta konditionspass förbrukar så pass mycket energi från dina ben att du inte kan prestera på gymmet.

mommy
2012-02-07, 10:32
tror knappast att hela lagret av glykogen hinner förbrukas om du bara skulle köra lätt kondition.. annars dra i dig en ganska stor drink maltodetrin eller vitargo innan du kör kondis, men ja - för säkerhetsskull, kör överkropp.

annars får du väl testa dig fram, om det bara är någon enstaka gång.

Kan ju vara värt att ta reda på om detta konditionspass förbrukar så pass mycket energi från dina ben att du inte kan prestera på gymmet.

Känner inte att jag har plats för någon malto i mitt schema när jag deffar. :(

Ja, förhoppningsvis kommer min son inte vara sjuk alltför ofta och då kommer jag inte köra så här. :)

Tänkte du att jag skulle testa köra ben och se om jag orkar lika mycket som vanligt?

mysglenn
2012-02-07, 10:36
Känner inte att jag har plats för någon malto i mitt schema när jag deffar. :(

Ja, förhoppningsvis kommer min son inte vara sjuk alltför ofta och då kommer jag inte köra så här. :)

Tänkte du att jag skulle testa köra ben och se om jag orkar lika mycket som vanligt?

hepp, skit i malto då

kan ju vara en bra kunskap med för framtiden att veta vad man pallar med.

mysglenn
2012-02-07, 10:42
ett tillägg till maltot, du är ju redan ooptimal, så vad gör ~100kcal i form av malto då?

mommy
2012-02-07, 10:44
kan ju vara en bra kunskap med för framtiden att veta vad man pallar med.

Jo, absolut. Jag har kört så nån gång förut, brukar gå bra. Är väl mest att det blir så "sent" som typ 19:30 när jag kör mitt pass, jag presterar bäst på förmiddagen. :)

mommy
2012-02-07, 10:45
ett tillägg till maltot, du är ju redan ooptimal, så vad gör ~100kcal i form av malto då?

Sant. Har det hemma också, så jag kanske lika bra ska dra i mig en drink.

Fishtank
2012-02-07, 11:33
De extra kalorierna från malto lär ju inte göra någon skillnad då du kommer bränna mer på 2 pass också :)

mommy
2012-02-07, 11:58
De extra kalorierna från malto lär ju inte göra någon skillnad då du kommer bränna mer på 2 pass också :)

Fast de gör ju ändå skillnad när mitt kcalbehov är uträknat efter hur mycket jag tränar och dividerat med 7. Styrkepasset blir ju inte extra, utan ett som jag alltid kör (bara inte på just den tiden). Om jag tänker köra passet eller inte beror ju inte på malton.

mysglenn
2012-02-07, 12:06
Fast de gör ju ändå skillnad när mitt kcalbehov är uträknat efter hur mycket jag tränar och dividerat med 7. Styrkepasset blir ju inte extra, utan ett som jag alltid kör (bara inte på just den tiden). Om jag tänker köra passet eller inte beror ju inte på malton.

100 kcal ligger ändå lätt inom felmarginalerna för vad teoretiska formler ger dig.

mommy
2012-02-07, 12:13
100 kcal ligger ändå lätt inom felmarginalerna för vad teoretiska formler ger dig.

Sant.