handdator

Visa fullständig version : Varför lägre insulinvärden på morgonen?


SannaK
2012-02-06, 23:20
Ja, varför har man lägre insulinvärden på morgonen?
Är det för att det var ett x antal timmar sedan man åt?

"ät inte snabba kolhydrater precis innan träning för då missar man fettförbränningen vid träning". finns det alltså en tidsgräns vid fettförbränning?
hur länge ska man vänta efter en måltid för att förbränna fett, finns det en tidsram inom detta? tex efter 30 min så bränner du bara kolhydrater efter en måltid, men väntar man 4 h efter en måltid så är det fett man förbränner?

Jag undrar eftersom man pratar om fettförbränning innan frukost.
"Det totala energiförbrukningen som spelar roll" säger ju andra.

Så om jag tränar bort säg 300 kcal innan frukost så händer EXAKT samma sak med kroppen som om jag kl 20.00 äter godis för för den mängden och precis efteråt promenerar bort 300 kcal?

Dreas
2012-02-06, 23:31
Alltså, har du inte greppat något som sagts i dina andra trådar?

Kroppen förbränner och lagrar fett konstant. Över en längre period är det kcal in vs kcal ut som gäller.

Kcalbalansen styr fettbalansen.

Är fettförbränningen högre vid ett tillfälle ökar fettinlagringen senare vid måltid.

Som svar på sista frågan: Ja, troligen är det så.

SannaK
2012-02-06, 23:34
Alltså, har du inte greppat något som sagts i dina andra trådar?

Kroppen förbränner och lagrar fett konstant. Över en längre period är det kcal in vs kcal ut som gäller.

Kcalbalansen styr fettbalansen.

Är fettförbränningen högre vid ett tillfälle ökar fettinlagringen senare vid måltid.

Som svar på sista frågan: Ja, troligen är det så.


jo, men jag har svårt att inse endel för tex att det är den totala enrgimängden som man förbrukar som spelar roll, eftersom jag känner att när jag tränar direkt efter måltid med mycket kolhydrater att inte samma sak händer som när man tex tränar på morgonen.

men tack för svar! rakt på sak!

werpa
2012-02-07, 01:27
kollar du vad som händer timme för timme under dagen skiljer det sig.
Men under en längre period så spelar det ingen roll. Dvs det jämnar ut sig.
Då är det kcal in - kcal ut som gäller, för oss "vanliga'' personer.

mysglenn
2012-02-07, 07:52
jo, men jag har svårt att inse endel för tex att det är den totala enrgimängden som man förbrukar som spelar roll, eftersom jag känner att när jag tränar direkt efter måltid med mycket kolhydrater att inte samma sak händer som när man tex tränar på morgonen.

men tack för svar! rakt på sak!

vadå "känner"?

Vicke
2012-02-23, 13:59
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Dawn_phenomenon

Gäller diabetiker, men förklarar lite varför insulinkänsligheten skiljer sig. Sen om det spelar nån roll för en frisk människa låter jag vara osagt ;)

TheIsh
2012-02-23, 15:36
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Dawn_phenomenon

Gäller diabetiker, men förklarar lite varför insulinkänsligheten skiljer sig. Sen om det spelar nån roll för en frisk människa låter jag vara osagt ;)

Jag antar att friska har det så också? Har väl med att göra att "kroppen ska vakna till" eller? Därför man får ta långtidsverkande insulin på kvällen så man slipper vakna med att det kryper i huden pga av skyhögt blodsocker.. Sen är det ju inte bra i längden heller.

Sniggel
2012-02-23, 15:53
Ja, varför har man lägre insulinvärden på morgonen?
Är det för att det var ett x antal timmar sedan man åt?

"ät inte snabba kolhydrater precis innan träning för då missar man fettförbränningen vid träning".

Ja, men å andra sidan "vinner man" kolhydratsförbränning. Den förbränningen av kolhydrater hade du inte fått om du skippat kolhydraterna. Sen kan kolhydraterna (kanske) dessutom öka prestationsförmågan vilket ökar mängden förbränning totalt (i kcal).

Som werpa sa:

kollar du vad som händer timme för timme under dagen skiljer det sig.
Men under en längre period så spelar det ingen roll. Dvs det jämnar ut sig.
Då är det kcal in - kcal ut som gäller, för oss "vanliga'' personer.

Precis så är det. Detta spelar mycket mer roll än vad som händer under tiden 17:00 till 19:00. För det som händer under de där två timmarna, kommer att påverka vad som händer i framtiden också.
Har mer kolhydrat förbrännts, kommer kolhydratstatus vara lägre framöver vilket i sin tur kommer att öka fettförbränningen vid senare tillfällen.

Omvänt så ifall du skippar kolhydraterna vid intaget så kommer fettförbränningen under de 2 timmarna att vara högre, vilket innebär att kolhydratstatus kommer att vara högre framöver, vilket gör att du kommer att bränna mindre fett vid senare tillfällen.
(Jag förutsätter att de kolhydraterna du skippade kommer att ätas vid annan tidpunkt, annars jämför du 2 olika kostupplägg med olika kaloriinnehåll)

Så min förklaring är bara en mer invecklad förklaring av kalori in - kalori ut.

Sniggel
2012-02-23, 16:01
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Dawn_phenomenon

Gäller diabetiker, men förklarar lite varför insulinkänsligheten skiljer sig. Sen om det spelar nån roll för en frisk människa låter jag vara osagt ;)

OffT:

Är det möjligt för en frisk person att få förhöjt blodsocker av att störa dygnsrytmen? T ex genom att sova mitt på dagen om man aldrig gör det annars?

Jag har ibland sovit 1-2 timmar mitt på dagen eller kvällen och när jag vaknar upp är jag verkligen inte mig själv. Jag är fruktansvärt irriterad/arg på min omgivning och har en tendens att skylla saker och ting på andra (helt motsats till vad för personlighet jag har). Jag har dessutom huvudvärk, vilket är extremt ovanligt för mig och är otroligt törstig och extremt sugen på sötsaker (låter iofs som lågt blodsocker).

Oavsett så ska jag nog fortsätta att undvika att sova mitt på dagen. :D

isakt
2012-02-23, 21:29
alltså, har du inte greppat något som sagts i dina andra trådar?

Kroppen förbränner och lagrar fett konstant. över en längre period är det kcal in vs kcal ut som gäller.

Kcalbalansen styr fettbalansen.

är fettförbränningen högre vid ett tillfälle ökar fettinlagringen senare vid måltid.

Som svar på sista frågan: Ja, troligen är det så.

+1000000

Vicke
2012-02-24, 12:38
Jag antar att friska har det så också? Har väl med att göra att "kroppen ska vakna till" eller? Därför man får ta långtidsverkande insulin på kvällen så man slipper vakna med att det kryper i huden pga av skyhögt blodsocker.. Sen är det ju inte bra i längden heller.

Därför många har insulinpump, långtidsverkande räcker inte hela natten.

Friska har så också, men friska kompenserar genom att producera insulin som tar hand om kroppens produktion, vilket diabetiker inte kan.
Dock tar det en timme eller två tror jag så en liten brist på insulin inträffar på morgonen hos en frisk men inget nämnvärt vad jag har förstått det som, det är väl där som hela morgonpromenad-diskussionen började antar jag.

Vicke
2012-02-24, 12:40
OffT:

Är det möjligt för en frisk person att få förhöjt blodsocker av att störa dygnsrytmen? T ex genom att sova mitt på dagen om man aldrig gör det annars?

Jag har ibland sovit 1-2 timmar mitt på dagen eller kvällen och när jag vaknar upp är jag verkligen inte mig själv. Jag är fruktansvärt irriterad/arg på min omgivning och har en tendens att skylla saker och ting på andra (helt motsats till vad för personlighet jag har). Jag har dessutom huvudvärk, vilket är extremt ovanligt för mig och är otroligt törstig och extremt sugen på sötsaker (låter iofs som lågt blodsocker).

Oavsett så ska jag nog fortsätta att undvika att sova mitt på dagen. :D

Jag tror inte det är möjligt, eller jag vet inte men jag har aldrig märkt nåt på blodsockret när jag sovit på dan, det kanske är så att det är dåsigheten som tar ut sin rätt på humöret ?;)