handdator

Visa fullständig version : Porslinsbesök: Casein / protein allmänt


strikt
2012-02-06, 23:17
Har problem med att paketen är för jvla hårda (härdat glas ffs!)

Kör med PF och lite modifierat upplägg sedan sommaren.

Körde ett tag 1 kg kvarg om dagen men tar numera casein enbart som extra intag.

Lunch: 10 omega-3, 1 d-vitamin kapsel. 100 gram casein pulver mixat till en smet på 1 minut (snabbt ska det gå)

Sedan är det gym på tom mage vid kvällstid och bcaa direkt efter träning.

Middag vid 21 tiden, lax, köttfärs, kyckling, pizza, något av dessa brukar det bli.

Kvällsmål vid 22: 100 gram casin pulver igen i smetform.

Detta resulterar ju i hårda jvla glaspaket kan det kännas som, är ok så länge paketen är mjuka i formerna, men ibland känns det ju som man ska rispa upp sig under processen av besöket.


Någon som har tips på att blanda något vettigt i casein smeten som gör det lite skonsammare? Rätt bekväm av mig att trycka i mig 150 gram protein per dag via pulver och sedan inte fundera på hur mycket jag får i mig av middagen eller en proteinkaka eller två som slinker ner som bonus under dagen.

Dunka in lite havrekli eller liknande i skiten, men vettefan om det inte skapar värre paket i slutändan med tanke på hur det där jvla casein pulvret verkar stelna och dra ihop sig i slutändan.


Annat alternativ är ju att börja med 1 kg kvarg om dagen, lite billigare, men lite tråkigare iom med all förvaring och köpande av milbona hela tiden.

Dock så började jag med caseinet för det kändes som att det inte kanske var så vettigt med 1 kg kvarg om dagen. Inte för att jag märkte några problem under kvargtiden direkt.



Tips på något som gör det lättare för tarmen att processa är vad som efterfrågas!

Sen kan jag väl ställa en fråga, 1 kg kvarg om dagen 7 dagar i veckan eller 200 gram caseinpulver, vad skulle ni välja och varför?

mysglenn
2012-02-07, 07:35
jag tror inte att sådär mycket kasein om dagen är att föredra ur ett långtidigt hälsoperspektiv

är inte kvarg = kasein då?

så varför skulle inte kvarg vara vettigt om kasein nu är det?

måste du välja, varför inte ½kvarg ½kasein?

Lychgate
2012-02-07, 07:43
Lite mycket mjölkprotein för din matsmältning? Ät kvargen om det är skonsammare. Pulver i smetform blir lätt väldigt koncentrerat.

strikt
2012-02-07, 11:59
jag tror inte att sådär mycket kasein om dagen är att föredra ur ett långtidigt hälsoperspektiv

är inte kvarg = kasein då?

så varför skulle inte kvarg vara vettigt om kasein nu är det?

måste du välja, varför inte ½kvarg ½kasein?

Känns som att 1 kg kvarg kan vara tyngre för kroppen att processa än motsvarande 200 gram casein pulver.

Lite mycket mjölkprotein för din matsmältning? Ät kvargen om det är skonsammare. Pulver i smetform blir lätt väldigt koncentrerat.

Kvargen är ju bra skonsammare just ur denna vinkel, aldrig samma problem så säga. Smooth sailing all the way. Frågan är hur bra det är att äta 1 kg kvarg om dagen eller casein 200 gram pulverform med för den delen.

z_bumbi
2012-02-07, 13:58
Det finns andra proteinkällor än kvarg och kasein så varför bara äta det?

vicarious
2012-02-07, 14:34
Lite fiberrika grönsaker kanske?

strikt
2012-02-07, 15:18
Det finns andra proteinkällor än kvarg och kasein så varför bara äta det?

Mest för att det är smidigt och ekonomiskt. Samt jag försöker hålla mig i energibalans.

Men lista på andra saker du tycker jag ska mumsa till lunch som ger mig likvärdig proteinmängd runt samma prisklass, rätt svårt att slå 500 gr kvarg för 13-14 kr eller casein för 17 kr. Sen har det väldigt mycket med smidigheten att göra. Men visst, kan ju äta 10 ägg om dagen, kycklingfile, liten keso osv. Men då blir det ett jävla meck med fler intag per dag. Vilket jag försöker hålla mig ifrån.

Sniggel
2012-02-07, 15:49
Du väger nog två skålar:
* I den ena har du smidigheten och ekonomisk fördel.
* I den andra har du en kompromiss med lägre mängd kasein och mer meck och ökade kostnader men förmodligen ett löst problem (pun intended).

Det tror jag iaf!

Kischen
2012-02-07, 16:18
Se det från den ljusa sidan, du sparar toapapper kompis :)

strikt
2012-02-07, 17:15
Du väger nog två skålar:
* I den ena har du smidigheten och ekonomisk fördel.
* I den andra har du en kompromiss med lägre mängd kasein och mer meck och ökade kostnader men förmodligen ett löst problem (pun intended).

Det tror jag iaf!

Magproblemet av hårda paket är en del av dilemmat, det jag mest är orolig över är det långa loppet och cancer och skit på grund av allt, och känslan blir ju inte bättre när man ser att man producerar kristaller varje dag.

strikt
2012-02-07, 17:17
Se det från den ljusa sidan, du sparar toapapper kompis :)

Jag köper billigaste sorten ändå. Hel bal för 69 kronor!

Sniggel
2012-02-07, 17:19
Magproblemet av hårda paket är en del av dilemmat, det jag mest är orolig över är det långa loppet och cancer och skit på grund av allt, och känslan blir ju inte bättre när man ser att man producerar kristaller varje dag.
Ah ok, men då kanske fisk låter mer lockande. Iaf om man har viss koll på tungmetaller så man inte i majoritet väljer fisk med mycket gifter i sig. Fisk lär ju dock göra kosten ännu dyrare.

Annars kan du ju äta mer rött kött (vilket visserligen verkar någorlunda korrelerat med tjocktarmscancer, men inte i närheten av massa andra farliga grejer man kan utsätta sig för) då det går att få rätt billigt det med (fläskfärs och karréer t ex).

strikt
2012-02-07, 17:36
Ja, det är inte lätt att försöka ligga på 120 gram protein varje dag OCH tänka på vad som är bäst för kroppen.

10 omega 3 om dagen blir det iaf sedan somras samt d-vitamin.

Fishtank
2012-02-07, 18:49
Bara 120 gram protein?
Det är väl enkelt
600 gram kyckling så är du ju där direkt.

exevision
2012-02-07, 21:17
Bara 120 gram protein?
Det är väl enkelt
600 gram kyckling så är du ju där direkt.

+1
Själv så använder jag knappt kasein till fördel för vassle.

Sheogorath
2012-02-07, 21:31
Ja, det är inte lätt att försöka ligga på 120 gram protein varje dag OCH tänka på vad som är bäst för kroppen.

10 omega 3 om dagen blir det iaf sedan somras samt d-vitamin.

Va? 120 gram? Det är ju bebismängder. Jag har svårt att komma under 200 g protein per dag och då är det med vanlig mat och en proteindryck innan läggdags. Inget keso, tonfisk eller kvarg direkt ur burken. VANLIG mat. Å andra sidan: Vanlig måltidsfrekvens också... ;)

strikt
2012-02-07, 22:47
Ja, men nu lever jag inte ensam. Och äta 600 gram köttfärs/kyckling varje dag slaviskt är lite påfrestningar i ett förhållande. Enklare att tillgodose sitt proteinintag på ett smidigt sätt om du frågar mig, och sedan äta tillsammans i princip vad som helst som serveras eftersom man vet att behoven är hyfsat täckta.

Jag får ju i mig mer än 120 gram protein varje dag, men jag vill hitta ett billigt, smidigt och vettigt sätt för kroppen. Äta 1 kg kvarg om dagen är ju ett av dom för att sedan äta vanlig mat, men hur bra är det för kroppen att trycka 1 kg kvarg varje dag, eller casein för den delen.

Klein
2012-02-08, 04:09
Ja, men nu lever jag inte ensam. Och äta 600 gram köttfärs/kyckling varje dag slaviskt är lite påfrestningar i ett förhållande. Enklare att tillgodose sitt proteinintag på ett smidigt sätt om du frågar mig, och sedan äta tillsammans i princip vad som helst som serveras eftersom man vet att behoven är hyfsat täckta.

Jag får ju i mig mer än 120 gram protein varje dag, men jag vill hitta ett billigt, smidigt och vettigt sätt för kroppen. Äta 1 kg kvarg om dagen är ju ett av dom för att sedan äta vanlig mat, men hur bra är det för kroppen att trycka 1 kg kvarg varje dag, eller casein för den delen.

Det finns ju ingen logik i att det skulle vara mer påfrestande för ditt förhållande att äta kött än kvarg. Problemet är att du är för lat. Lösningen är vassleprotein.

strikt
2012-02-09, 00:11
Nja, visst kan jag äta mer varierat till lunch för där delar jag inte tid med min tjej. Men det är lite av en ekonomisk fråga samt lathet för att slippa hålla på med flera lådor mat om dagen, samt att jag kör enligt periodisk fasta.

Skulle jag däremot försöka äta kyckling/köttfärs/fisk varje dag som på ett rullande schema så skulle min tjej få krupp på mig. Därför är jag väldigt bekväm av att få i mig proteinet på ett smidigt sätt med lågt kcal värde, så jag enkelt når upp till 120-150 per dag utan att fundera på massa extra matlådor.

Fishtank
2012-02-09, 00:34
Du är lat.
Om du lärde dig laga mat skulle nog din tjej bara bli imponerad.
Inte svårt att laga varierande mat med högt proteinvärde.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

strikt
2012-02-09, 18:29
Inga problem att laga mat, är mest lathet.

vicarious
2012-02-09, 18:45
Nja, visst kan jag äta mer varierat till lunch för där delar jag inte tid med min tjej. Men det är lite av en ekonomisk fråga samt lathet för att slippa hålla på med flera lådor mat om dagen, samt att jag kör enligt periodisk fasta.

Skulle jag däremot försöka äta kyckling/köttfärs/fisk varje dag som på ett rullande schema så skulle min tjej få krupp på mig. Därför är jag väldigt bekväm av att få i mig proteinet på ett smidigt sätt med lågt kcal värde, så jag enkelt når upp till 120-150 per dag utan att fundera på massa extra matlådor.

Stör sig din tjej om du äter kött eller? Verkar som att hon styr vad du ska äta och att du kompenserar med en herrans massa proteinpulver för det.

strikt
2012-02-09, 19:45
Handlar inte om styra eller störa. Handlar om enformigt. Jag kan äta pasta och köttfärs varje dag utan att tröttna, tyvär kan inte tjejen det och vi gillar att äta middagen åtminstånde ihop. Så det blir väldigt varierat till middag. Därför jag försöker se till att jag får ett lägsta behov över 100 gram minst varje dag utöver middagen. Och matlådor går som sagt bort lite, och det har mer av en ekonomisk fråga att göra samt lathet.

Kischen
2012-02-09, 21:45
Dude, jag får 11 kilo kasein i dagarna :-P

Pepz
2012-02-09, 21:53
. Därför är jag väldigt bekväm av att få i mig proteinet på ett smidigt sätt med lågt kcal värde, så jag enkelt når upp till 120-150 per dag utan att fundera på massa extra matlådor.

jag hänger inte med.

du vill ha i dig 120-150g protein om dagen men drar i dig 200g kaseinprotein?

Kischen
2012-02-09, 22:18
jag hänger inte med.

du vill ha i dig 120-150g protein om dagen men drar i dig 200g kaseinprotein?

200 gram pulver troligtvis och det landar väl i snitt på 150 gram protein då.

strikt
2012-02-11, 05:03
Dude, jag får 11 kilo kasein i dagarna :-P

Äter jag på mindre än 2 månader. hur länge kommer ditt räcka? :)

strikt
2012-02-11, 05:08
jag hänger inte med.

du vill ha i dig 120-150g protein om dagen men drar i dig 200g kaseinprotein?

200 gram pulver troligtvis och det landar väl i snitt på 150 gram protein då.

Som kischen skriver. 200 gram caseinpulver == 150 gram protein.

Ett alternativ är ju vassleprotein, frågan är hur många shakes per dag man bör sikta på. Vassle är ju lite snabbare i kroppen än casein. Måste kolla upp det. Avsluta med liten caseinshake kanske på kvällen också.

G_lund
2012-02-11, 08:34
Jag förstår inte problemet, blir din flockvän sur om du äter mer kött än henne vid måltiderna?
Tycker hon att det blir för monotont att bara äta kött från fågel,fisk,gris,nöt? Isf är det dags att skaffa en ny kokbok.