handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. 2 split schema


Trapz
2012-02-06, 21:23
Jag kör just nu på en rullande 2 split uppdelat på överkropp/underkropp (såklart) och funderar på när jag tränar om jag borde köra en muskelgrupp i taget eller köra mina set i bänkpress, sen köra mina set militärpress sen köra ryggövning, t.ex.

För tillfället så kör jag i denna ordning:

Sittande rodd
Bänkpress eller lutande bänk
Militärpress
Latsdrag
enarmspress med hantel, för axlarna.
lyft åt sidan
stående rodd eller hantelrodd
bröst i kabelmaskin eller maskinpress
baksida axel kabel
dips
triceps pushdown
bicepscurl i kabel
koncentration bicepscurl

Borde jag istället köra mina övningar för bröst, sen gå vidare till rygg osv?
Och ser det ut att vara för mycket övningar? brukar ligga på 3-4 set, exklusive uppvärmning, per övning och 8-12 reps.

mysglenn
2012-02-06, 21:42
det där är fler övningar än vad jag kör på 2 veckor....

Marra
2012-02-06, 21:44
Mysglenn måste du alltid vara så arg?

mysglenn
2012-02-06, 21:47
Mysglenn måste du alltid vara så arg?

jag är väl inte arg?!?! *gah!* :MrT: :furious:

jag bara kommenterade att det där är sjuukt många övningar, hur orkar man om man ska ge "allt" i varje övning?

Trapz
2012-02-06, 22:08
Jo, känner att det blir lite mycket övningar också och ska nog skära ner lite på det faktiskt. Men har svårt att känna mig nöjd efter bara några få övningar tyvärr, men ska som sagt försöka ge verkligen allt i färre övningar istället.

En fråga till angående samma sak ungefär, jag "vet" inte riktigt när det är nog och kan fortsätta köra ganska länge, ska jag bara köra tills jag fått upp bra pump i musklerna och jag har pressat på bra eller ska jag försöka köra slut mig helt? så att jag inte orkar med en endaste armhävning t.ex.

mysglenn
2012-02-06, 22:31
hyffsad pump brukar räcka

det är antalet set som räknas, inte övningar

det du skrev ner var övningar och set/reps för 3pass

Att köra 2split eller helkroppspass innebär INTE att man ska köra fler "vanliga"pass på samma gång utan att man kör flerledsövningar i större usträckning (sk basövningar) och fler set på dem för att minska eventuell "plottrighet"

Testat att "bara" köra typ 8set bänkpress, 8set chins/latsdrag och smycka ut med lite hantellyft åt sidan och några set bicepscurl? Sen ge ALLT i VARJE set, om du kan ge ALLT i 13övningar x 3-4 = 39 - 52 ARBETSSET på ett pass, ja då kör du nog inte rent kan jag påpeka... seriöst

mysglenn
2012-02-06, 22:38
sen heter det styrketräning, du ska försöka öka i träningsvikter med samma utförande från pass till pass. Det är detta som kommer ge dig större och starkare muskler.

Trapz
2012-02-07, 07:28
Ska testa idag och köra som du säger och se hur det känns, för det låter helt klart bättre. Och så kanske jag kan få lite ordning på mina pass, då dom blivit lite röriga ibland på sistone.

Vilka övningar skulle ni rekommendera för ett överkroppspass och sen det här med ordningen på övningarna?

mysglenn
2012-02-07, 07:39
Jag skulle köra:

Bänkpress&miliärpress ~8set
Chins/pullups/latsdrag ~8set (2 av dem)
Hantellyft åt sidan 2-3set
tricepspushdowns 2-3set
Bicepscurl med rak stång 2-3set

De 3 sista övningarna kan du med fördel superseta för att spara tid.

Sen skulle jag köra varannat pass pressar först och varannat drag först

Sen "känns" är väl underordnat, vad som räknas är ju om man ökar i träningsvikter och muskelmassa under en längre period.