handdator

Visa fullständig version : Deff hjälp.


eequal
2012-02-06, 21:21
Jag håller på med en deff för att få ner kroppsfettet. Har runt 15% BF då jag gjort en BF vägning och även några olika beräkningar med diverse formler osv.

Jag snittar 2200kcal i veckan. Varje dag försöker jag att få i mig 170g protein. Runt 100g kolhydrater och resten fett. Kan diffa med 1-200kcal nån vecka.

Längd: 190cm
Vikt: 86kg
Träning: 6-7ggr per vecka. Varav 5st styrke- och 1-2 cardiopass.

Mitt problem är att jag inte tappar så mkt i vikt. Väger det mesta av min mat, så jag är ganska så säker på mitt kcal intag.

På mina 86kg och 190cm med 6-7 träningar i veckan. Så borde jag ha ett energibehov på runt 3200-3500kcal per dag. Detta betyder ett underskott på
1000-1300kcal per dag. Vilket blir -7000 till - 9100kcal per vecka. -7000kcal sägs ju ge en viktnedgång på 1kg, men jag tappar runt 200-300g per vecka. Har jag låg ämnesomsättning eller vad gör jag för fel? Äter jag för lite så kroppen går in i ett svält läge? Har för övrigt fortsatta ökningar på gymmet trots detta stora underskott.

willtjam
2012-02-06, 21:27
Du äter väl för mycket. Hur länge har du hållit på?

eequal
2012-02-06, 21:34
Du äter väl för mycket. Hur länge har du hållit på?
Men jag kan ju inte ha en avvikelse på 1000kcal per dag? Väger allt jag äter, hållt på sen 1e januari. Gått från 88-86,4kg. Vilket är otroligt segt med tanke på allt slit och träning + det underskottet jag legat på. Vill ju inte gå ner för mkt i kcal underskott, då jag vill behålla så mkt muskler som möjligt.

Tappade en hel del vikt under hösten också. Gick från 98-86 under hösten, så slappade jag till mig rejält under julen så jag hamna på 88kg. Under hösten gick 2kg per månad bra. Då höll jag inte ens kosten lika bra.

vicarious
2012-02-06, 21:38
Det finns inga som helst garantier att några teoretiska formler ska fungera till 100%. Tycker du att viktnedgången går för långsamt får du äta mindre. Tänk dock på att en viktnedgång nästan aldrig är linjär.

mattilainen
2012-02-06, 21:39
du har antagligen räknat fel någonstans då. Om du inte räknat fel på kosten, vilket är lätt, så har du räknat fel på hur mycket du gör av med. Hur mycket kcal tolkar du t.ex ett gympass? Att ha "ganska bra" koll på det man äter gör att det kan diffa mellan 200-800 kcal utan problem.

mysglenn
2012-02-06, 21:55
skippa "cardion" och minska på fettet i kosten periodvis?

eequal
2012-02-06, 22:11
Jag räknar på att ett gym pass är 150-200kcal. Men asså när jag säger ungefär så kan det vara att jag kanske skriver 250g fläskfile och det är 270g jag äter. Det skall ju inte göra en jätte skillnad. Får väl helt enkelt köra på ett tag till och vara superstrikt med att skriva in den exakta kosten. Även sänka kolhydrat och fett intaget, de mesta kolhydraterna och fettet tar jag innan/efter träning för att ha energi och fylla på glykogen lagrena.

Kanske ska lita mer på spegeln och mindre på vågen också, då jag kanske ligger på balans / minimalt underskott. Där av så kanske jag ökar lite i muskler och går ner mig i fett%. Vilket jämnar ut vikt -/+ men minskar fett%?

mysglenn
2012-02-06, 22:15
Jag räknar på att ett gym pass är 150-200kcal. Men asså när jag säger ungefär så kan det vara att jag kanske skriver 250g fläskfile och det är 270g jag äter. Det skall ju inte göra en jätte skillnad. Får väl helt enkelt köra på ett tag till och vara superstrikt med att skriva in den exakta kosten. Även sänka kolhydrat och fett intaget, de mesta kolhydraterna och fettet tar jag innan/efter träning för att ha energi och fylla på glykogen lagrena.

Kanske ska lita mer på spegeln och mindre på vågen också, då jag kanske ligger på balans / minimalt underskott. Där av så kanske jag ökar lite i muskler och går ner mig i fett%. Vilket jämnar ut vikt -/+ men minskar fett%?

du lär ju inte ha ökat 2kg muskler sedan 1 januari om du nu menar att du borde ha gått ner ~4kg totalt...

eequal
2012-02-07, 18:25
du lär ju inte ha ökat 2kg muskler sedan 1 januari om du nu menar att du borde ha gått ner ~4kg totalt...
Menade att jag kanske ligger nära +/- 0 kcal så att jag ökar muskelmassa och minskar fett%.