handdator

Visa fullständig version : Vad är viktigast att lägga fokus på, enligt er?


Raev
2012-02-06, 18:51
Hejsan,
har läst mycket runt om på nätet om folk som kanske inte nått önskat resultat, då brukar folk alltid säga att kosten är det som bör prioriteras, "diet is everything", kalorier, proteiner är det som styr muskelutveckling - och träningen sköts av sig självt, bara gå dit och lyft vikter liksom.

Många andra säger raka motsatsen, alltså att man bara ska käka på som vanligt och fokusera på träningen istället dvs progression, variation, kontakt, styrka och så vidare. Vad tycker ni? Vad är det man bör lägga fokus på?
Eller är båda lika viktiga?

Lider av optinojja of doom, försöker hela tiden få reda på vad som är bäst, effektivast och snabbast för att nå sin drömfysik på ren väg.

Flummig tråd, hoppas någon kan lägga in en kommentar om sin syn på det.
Tack! *rolleyes*

Popliteus
2012-02-06, 18:53
Träningen e viktigast!

Rakanichy
2012-02-06, 18:55
Förutsatt att man gör allting så skulle jag säga kosten.

Spartansk
2012-02-06, 18:57
Träningen.

Lychgate
2012-02-06, 18:57
100% Kost 100% träning.

Fokuserar häldre fullt ut på en sak och gör ett långtidsschema än att småhöfta kontinuerligt.

mysglenn
2012-02-06, 19:01
Det beror väl på vad man har lättast för ("talang")


orka vara "optimal", ha kul för fan

som Roddy sa på svt - debatt, det enda som var bra på det programmet var fan denna kommentar "man kommer alltid tillbaka till tallriksmodellen"

Ät helt vanlig "svensson-mat" fast med "lite mera" fokus på protein och se till att öka i vikter på gymmet.

För de som tycker det är tråkigt och jobbigt att träna och ta i osv även när det inte "känns kul och rätt" kanske är de som måste lägga ner mer tid på att bli bättre på att träna

de som älskar att träna, kanske t o m tränar varje dag! men inte har stor aptit och avskyr kött mm, ja de kanske måste lägga mera fokus på kosten.

sanningen är iaf att det spelar ingen roll om du inte tränar hårt och ökar i vikter på gymmet ,då kan ingen mat i världen hjälpa dig att bli mera muskulös.

och du kommer aldrig kunna bygga rejält med muskler utan ordentligt med bra käk

det ena säger sig själv, och kommer att leda till att man bättrar på den andra faktorn.

King Grub
2012-02-06, 19:02
Träningen har mycket större betydelse för resultaten än kosten. Kostens betydelse är kraftigt överdriven.

Nickz0
2012-02-06, 19:09
Det beror väl på vad man har lättast för ("talang")


orka vara "optimal", ha kul för fan

som Roddy sa på svt - debatt, det enda som var bra på det programmet var fan denna kommentar "man kommer alltid tillbaka till tallriksmodellen"

Ät helt vanlig "svensson-mat" fast med "lite mera" fokus på protein och se till att öka i vikter på gymmet.

För de som tycker det är tråkigt och jobbigt att träna och ta i osv även när det inte "känns kul och rätt" kanske är de som måste lägga ner mer tid på att bli bättre på att träna

de som älskar att träna, kanske t o m tränar varje dag! men inte har stor aptit och avskyr kött mm, ja de kanske måste lägga mera fokus på kosten.

sanningen är iaf att det spelar ingen roll om du inte tränar hårt och ökar i vikter på gymmet ,då kan ingen mat i världen hjälpa dig att bli mera muskulös.

och du kommer aldrig kunna bygga rejält med muskler utan ordentligt med bra käk

det ena säger sig själv, och kommer att leda till att man bättrar på den andra faktorn.





Jag tycker det man ska göra är att sätta sig ner, tänka över vad man verkligen vill och hur gärna man vill det. Sen hur mycket du är redo att offra för det, och sen ska du göra det du vill så bra du bara kan.

Och sen ska du självklart träna hårt och äta bra om du ska komma någonvart.

Men jag tycker det som är viktigast, är verkligen bestämma vad fan man vill göra och hur du ska göra det.

Och att alltid komma ihåg vad du vill, och hur viktigt det är att ta vara på tiden

Raev
2012-02-06, 19:14
Träningen har mycket större betydelse för resultaten än kosten. Kostens betydelse är kraftigt överdriven.
Jasså? Ja, många säger som du.
Har sett många "transformations" på bodybuilding.com och i väldigt många fall så är de kosten de trycker på. De är deras "unika" diet de lägger störst vikt på.

Tack för svaren ;D

midwinterholes
2012-02-06, 19:23
Jasså? Ja, många säger som du.
Har sett många "transformations" på bodybuilding.com och i väldigt många fall så är de kosten de trycker på. De är deras "unika" diet de lägger störst vikt på.

Tack för svaren ;D
Mja jag tror Grub menar på att det är kalori-mängd och i någon mån fördelning av p/k/f som spelar roll, sen om det är källor från "lean foods" och "mycket frukt och grönt" är mer eller mindre skit samma sett ut muskelbyggande perspektiv.

Jag har velat mellan LCHF och massa kolhydrater och känner att det inte är nåt fel på den originella tallriksmodellen, även om jag skjuter till lite mer protein än livsmedelsverket säger.

Jag tror att folk hellre lägger skulden på vad dem äter, för att då kan skylla på någon annan ("Det är inte mitt fel att jag blivit uppfostrad med tallriksmodellen") än att inse den nakna sanningen; Jag är ett fetto för jag är så förbannat lat att jag inte orkar ta mig ur min svettiga säng.
Därför kommer det komma nya dieter i all oändlighet.

Popliteus
2012-02-06, 19:25
Jasså? Ja, många säger som du.
Har sett många "transformations" på bodybuilding.com och i väldigt många fall så är de kosten de trycker på. De är deras "unika" diet de lägger störst vikt på.

Tack för svaren ;D

Mixtra med kosten och du kan tappa kilon fort, detta kan ge snabba visuella resultat men resultat för att bygga massa har mer med träningen att göra.

Raev
2012-02-06, 19:30
Mixtra med kosten och du kan tappa kilon fort, detta kan ge snabba visuella resultat men resultat för att bygga massa har mer med träningen att göra.
Bra svar! Du har förmodligen rätt

Raschmus
2012-02-06, 19:31
Träningen har mycket större betydelse för resultaten än kosten. Kostens betydelse är kraftigt överdriven.

Få inlägg ger glädjetårar.

daloatf
2012-02-06, 20:03
Tycker att man ska lägga fokus på sin träning.

Sen kommer sömn,kost och vila.

Sniggel
2012-02-06, 20:34
Träningen är viktigast. När den väl sköts på ett sätt som man misstänker är "bra nog" då blir kosten viktigast :P

Alltså om träningen är 100% så kan man förbättra resultaten med hjälp av kosten (om kosten inte är riktigt i hamn! Vissa underäter och försämrar resultaten de kunnat få t ex. Vissa kan ha nytta av att öka proteinintaget till åtminstone 2g/kg kroppsvikt ifall de inte redan är där etc...)

Stefan J
2012-02-06, 20:47
Träningen är den överlägset viktigaste parametern. Att folk väljer att fokusera på kosten likväl förbannat är för att det inte är fysiskt jobbigt, det är ett lätt och enkelt sätt att tillfredsställa ett tvångsmässigt beteende och troligen går folk också omkring och inbillar sig en massa skit som har med födointag att göra (tryck, pump och hela registret). Sedan ger det för den oinvigde ett seriöst intryck om man äter födomål som ingen annan vill stoppa i sig, räknar kalorier och äter på exakta tidpunkter. Och kanske lurar man sig själv också att tro att man är mer seriös än man egentligen är?

Whoopie
2012-02-06, 21:00
1+ på att ha kul.

Gör det man trivs med då brukar det hålla i längden.

Dock så om man ska välja att köra halvdant på antingen träning eller kost så kör man såklart halvdant på kosten, den är väldigt viktigt, men enligt mig är träningen mycket viktigare.

Snorkelfarsan
2012-02-07, 06:42
Bra kommentarer i den här tråden. Utbrast i glädjetjut av Grubs kommentar på förra sidan, mitt i prick.

Å ena sidan kräver muskelutveckling både kost och träning, dom går ju hand i hand. Men å andra sidan blir man starkare (och större) endast genom att utsätta musklerna för stress och motstånd regelbundet och mer och mer allt eftersom man blir starkare. Dock är det ju ganska svårt att bygga muskler om man konstant svälter sig själv eller vilar för lite så att kroppen inte hinner återhämta sig. Men allting börjar och slutar med att styrketräningen.

Endorah
2012-02-07, 17:45
Tycker det är omöjligt att svar på vilket som är viktigast... Om träningen ELLER kosten är horribel så kommer även resultaten bli det. Men tror definitivt att träningen är svårare att lyckas bra med.

bigtraps
2012-02-07, 18:48
Träningen är den överlägset viktigaste parametern. Att folk väljer att fokusera på kosten likväl förbannat är för att det inte är fysiskt jobbigt, det är ett lätt och enkelt sätt att tillfredsställa ett tvångsmässigt beteende och troligen går folk också omkring och inbillar sig en massa skit som har med födointag att göra (tryck, pump och hela registret). Sedan ger det för den oinvigde ett seriöst intryck om man äter födomål som ingen annan vill stoppa i sig, räknar kalorier och äter på exakta tidpunkter. Och kanske lurar man sig själv också att tro att man är mer seriös än man egentligen är?

+1 Mycket bra inlägg