handdator

Visa fullständig version : Har jag satt ihop ett komplett helkroppspass?


Clajj
2012-02-06, 18:49
Hej!

Jag är 26 år, tjej, 164cm lång och 55kg.
Jag har ett mål att bli av med det sista fettet runt magen, men i övrigt är jag redan smal. Jag går på ett kaloriunderskott på 500kcal om dagen.

Jag har nu lagt upp ett styrketräningspass som jag tänkte utföra 3ggr i veckan (och smyga in cardiopass i form av löpning eller gruppträning däremellan när tid och tillfälle ges).

Jag har bestämt mig för helkroppspass (som man kan variera med tiden) och har fokuserat mycket på basövningar som involverar stora delar av kroppen.

Jag är inte särskilt van eller kunnig i gymmet, men de här övningarna har jag iaf koll på. Jag försöker hålla det så enkelt som möjligt i början eftersom jag inte känner mig helt bekväm på gymmet. Det jag undrar är om jag har fått med allt viktigt, eller om jag bör lägga till/ta bort något. Eller om jag ska ändra ordningen på övningarna (om sånt spelar stor roll för vad man orkar?). Eftersom mitt stora mål är att få en vältränad mage så lägger jag gärna krut på det, eftersom jag vill att det ska synas när jag väl blir av med fettet (jag vet att man inte kan punktförbränna, det är inte det jag talar om).


Helkroppspass 1:

1) Ben (core)
- benböj med stång 8x3

2) Bröst
- hantelpress 8x3
- eller bänkpress 8x3

3) Rygg (övre)
- chins 8x3

4) Axlar
- hantellyft åt sidorna 8x3
- eller militärpress med skivstång 8x3

5) Rygg (nedre)
- rodd 8x3

6) Mage (inre och yttre sneda magmuskler)
- woodchop middle 8x3

7) Mage (raka magmuskler)
- situps med viktskiva 8x3

(är 7 övningar för lite?)

En fråga är dock om situpsen med viktskiva. Spelar det någon roll om man har vikten bakom huvudet eller håller den vid bröstkorgen?

Hemskt tacksam för input!

Pjotor
2012-02-06, 18:57
Det ser ut som om du har fått med allt. Jag skulle personligen skippa åtminstone en av magövningarna. För axlarna skulle jag bara göra militärpress eftersom fler muskler får arbeta då.

För nedre rygg skulle jag göra ryggresningar hellre än rodd.

Mitt justerade program alltså:
1) Knäböj ("benböj")
2) Bänkpress/hantelpress
3) Chins
4) Militärpress
5) Ryggresningar
6) Någon magövning (min favorit är omvända crunches på lutande bänk)

Clajj
2012-02-06, 19:55
Varför rekommenderar du ryggresningar framför rodd?
Menar du då typen då man ligger på golvet och använder enbart sin egen kropp? Ger inte rodden mer, då man kan lägga på vikt?

svenbanan
2012-02-06, 20:30
Ryggresningar (eller snarare höftresningar eftersom man rätar i höften med rak rygg) i en bellyback. Då kan man ju hålla i viktskiva mot bröstet.

Jag skulle kanske ha valt rumänska marklyft (rdl) istället för ryggresningarna. Det är en riktig kanonövning för ländryggen. Det finns en bra video någonstans på youtube eller vimeo där Mark Rippetoe visar hur man utför denna övning om du är intresserad. Den tar en hel del på hamstrings också.

Jag tycker inte det är för få övningar. Men däremot kanske du kan prioritera ett par övningar lite extra genom att lägga på ett set eller två till. Inte samma övningar varje gång alltså, utan rotera runt. Det kanske du kan börja med efter att du kört några månader och du tycker att du nåt en platå.

svenbanan
2012-02-06, 20:32
Här är RDL-länken

http://vimeo.com/25264828