handdator

Visa fullständig version : Intervallträning på morgonen


lliB lliK
2004-01-14, 18:11
Hittade inget på sökfunktionen..

Är det någon ide att köra intervallträning istället för lågintesiv träning på morgonen, ska man tänka på något särskilt? I och med skola klockan 8 så vill man helst ha så kort tid som möjligt på löpningen..

King Grub
2004-01-14, 18:13
Originally posted by lliB lliK
Hittade inget på sökfunktionen..

Är det någon ide att köra intervallträning istället för lågintesiv träning på morgonen, ska man tänka på något särskilt? I och med skola klockan 8 så vill man helst ha så kort tid som möjligt på löpningen..

En sak skall du tänka på: att äta frukost någon timme innan. Utan att vara laddad och ha blodsockret uppe är det bortkastad tid och energi med intensiv cardio. Du kommer att förbruka muskelprotein som energi och kommer inte att kunna utnyttja de andra fördelarna med intensiv konditionsträning om du redan är tömd innan du börjar. En av huvudpoängerna med intervallerna är att förbruka så mycket kolhydrater som möjligt under så kort tid som möjligt. Det är inte fettförbränning under själva aktiviteten som är av intresse. Annars är det ingen skillnad mot att göra det senare på dagen.

lliB lliK
2004-01-14, 18:36
Ok, tackar, får se om jag orkar gå upp i tid för att köra intervall då, annars får det bli lågintensivt på tom mage. Kör förresten även mina styrkepass på morgonen, 7-8 vanligtvis, men då käkar jag ordentligt innan, försöker få i mig lite protein innan också (stora mängder skinka :P), får jag fortfarande effekt av passen? Är inte ute efter några supersnabba muskelökningar, mer välbefinnande med muskelökning. Skulle nog kunna skippa det korta motionspass (15-20 min) jag kör efter styrketräningen på morgonen med tanke på det du sade om nivån på depåerna.

King Grub
2004-01-14, 18:38
Originally posted by lliB lliK
Ok, tackar, får se om jag orkar gå upp i tid för att köra intervall då, annars får det bli lågintensivt på tom mage. Kör förresten även mina styrkepass på morgonen, 7-8 vanligtvis, men då käkar jag ordentligt innan, försöker få i mig lite protein innan också (stora mängder skinka :P), får jag fortfarande effekt av passen? Är inte ute efter några supersnabba muskelökningar, mer välbefinnande med muskelökning. Skulle nog kunna skippa det korta motionspass (15-20 min) jag kör efter styrketräningen på morgonen med tanke på det du sade om nivån på depåerna.

Styrketräning på morgonen (efter frukost, förstås) är optimalt, och ger i min mening förutsättningar för bättre resultat än på kvällen. Jag kör alltid morgonpass.

lliB lliK
2004-01-14, 18:45
w00t, så gör man något rätt iaf :P, mitt motiv var iofs att det var mindre folk på gymmet vid den tiden :D, men får se över mina frukost/sömnvanor, kan nog ge en del att stiga upp vid 5 istället, och få lite mer framförhållning med frukosten innan passet.

Tack så mycket för tipsen iaf :bow:

King Grub
2004-01-14, 18:48
Den största fördelen med morgonstyrketräning är nog att du har 4-6 mål att fylla på med näring efteråt i stället för bara ett ynka och så hopp i säng, om du tränat sent.

Bubba
2004-01-14, 23:32
Varför inte köra intervall passet på kvällen istället? Då boostar du förbränningen 2ggr. Bättre för fettförbränningen+att du nog presterar bättre vid de enskilda passen...