handdator

Visa fullständig version : Någon risk med att äta stora mängder (ca 1,5kg) lax i veckan?


midwinterholes
2012-02-06, 18:34
Som topic lyder. Det verkar ju vara risker med många livsmedel i stora mängder, hur är det med rå skandinavisk lax (salmo salar) som varit fryst i 3 dagar?

mysglenn
2012-02-06, 18:50
ska du äta det EN vecka nu eller kontinuerligt i säg ett halvår?

midwinterholes
2012-02-06, 18:52
ska du äta det EN vecka nu eller kontinuerligt i säg ett halvår?
Jag skrev 1,5 kg i topic men det blir nog snarare 1 kg/veckan, som jag tänkt äta kontinuerligt.

willtjam
2012-02-06, 19:48
Enligt detta så minskar det risken för kolorektal cancer.
http://i7.tinypic.com/8f1wyu1.jpg

midwinterholes
2012-02-06, 19:57
Har hittat lite blandat här och var på nätet om att norsk odlad lax innehåller en del gifter och det var inte så kul.

Men nu känner jag att fan heller. Jag har slutat röka och snusa. Jag dricker högst måttligt, äter i princip aldrig snacks och godis. Tränar regelbundet. Äter knappt halvfabrikat. Nu vill jag ha sushi till lunch varenda dag och all fakta som påtalar det negativa kan dra åt helvete. Jag ska bli laxmannen.

andeem
2012-02-06, 20:07
Hur många sushibitar blir det i veckan för ett kilo lax?

midwinterholes
2012-02-06, 20:21
Hur många sushibitar blir det i veckan för ett kilo lax?
I butikerna har bitarna ungefär 12 gram lax på sig. Jag kommer göra min själv och kommer inte göra riktiga bitar. En hög med skivad lax, en hög med ris, en bit avokado, en hög med ingefära och lite soja och wasabi.

Popliteus
2012-02-06, 20:27
"Fisk gör dig smart"

Alelale
2012-02-06, 20:43
Jag har ätit ca 750gram laxfilé i veckan de senaste 3 veckorna och jag känner inget speciellt, fast det är inte så mycket men ändå.

vicarious
2012-02-06, 21:45
Jag har ätit ca 750gram laxfilé i veckan de senaste 3 veckorna och jag känner inget speciellt, fast det är inte så mycket men ändå.

Vad exakt tror du att det bevisar? Inte ett skvatt.

Sniggel
2012-02-06, 21:47
Jag har ätit ca 750gram laxfilé i veckan de senaste 3 veckorna och jag känner inget speciellt, fast det är inte så mycket men ändå.

Kom igen när du är över 70 och har käkat så i 50 år....
Fast inte ens då kan man dra några slutsatser på eventuell avsaknad av cancer eller tvärtom.

midwinterholes
2012-02-06, 21:55
Kom igen när du är över 70 och har käkat så i 50 år....
Fast inte ens då kan man dra några slutsatser på eventuell avsaknad av cancer eller tvärtom.
Grejen är att alternativen i mitt fall är rött kött eller kyckling. De har dåliga saker på sig i längden allihopa. Så nu blir jag åtminstone ubersmart, får i mig bra fettsyror, sparar tid och tycker lunchen är god innan mitt DNA själv-förstörs och min kropps celler separerar av sig självt vid 49 års ålder vilket medför att jag faller ihop i en sladdrig hög.

mysglenn
2012-02-06, 21:56
Grejen är att alternativen i mitt fall är rött kött eller kyckling. De har dåliga saker på sig i längden allihopa. Så nu blir jag åtminstone ubersmart, får i mig bra fettsyror, sparar tid och tycker lunchen är god innan mitt DNA själv-förstörs och min kropps celler separerar av sig självt vid 49 års ålder vilket medför att jag faller ihop i en sladdrig hög.

vad är dåligt med kyckling nu då?

kan du inte bara äta lite av varje, du vet, varierat?

midwinterholes
2012-02-06, 21:58
vad är dåligt med kyckling nu då?

kan du inte bara äta lite av varje, du vet, varierat?
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hoga-halter-gift-i-svensk-kyckling_101247.svd

Nej jag gillar rutin på lunch samt frukost. Enkelt och gott ska det va.

mysglenn
2012-02-06, 22:09
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hoga-halter-gift-i-svensk-kyckling_101247.svd

Nej jag gillar rutin på lunch samt frukost. Enkelt och gott ska det va.

nyheten var från 2003 !!!!!!!!!!!!!

okej, men det är väl just enformighet som är det "dåliga", om någon har tungmetallar i sig tex, så ökar ju risken att man blir förgiftad av det. Om det man äter saknar eller har dåliga proportioner och mängder av mikronutrienter så uppstår lätt brist.

Fru_Flisa
2012-02-06, 23:32
Enligt detta så minskar det risken för kolorektal cancer.


Enligt "vadå"? Alltså, vem, hur, vart??

Och säger det nåt om evetuella risker eller faror med högt intag?

willtjam
2012-02-07, 00:00
Enligt "vadå"? Alltså, vem, hur, vart??

Och säger det nåt om evetuella risker eller faror med högt intag?

Whoops, trodde det stod en källa där. Snodde bilden av Grub härifrån: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103956&page=5

Apos78
2012-02-07, 11:14
Whoops, trodde det stod en källa där. Snodde bilden av Grub härifrån: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103956&page=5

Bilden kommer härifrån --> http://www.dietandcancerreport.org/cancer_resource_center/downloads/chapters/chapter_04.pdf.

Sid 116.

midwinterholes
2012-02-11, 16:17
Är näringsupptaget på rå lax sämre än för tillagad?
Min trådtitel är lite överdriven. 1,5 kg i veckan är inte så himla mycket. Det är knappt en hel sida på en hel vecka. Inget att hetsa upp sig för.

Sverker
2012-02-11, 16:22
Du ska inte äta rå fisk. Risken för parasiter är uppenbar. Anisaki mfl.

Fiskkött är relativt lättsmält och fiskköttet i sig innehåller proteolytiska enzymer som gynnar nedbrytningen av proteinet till aminosyror. Säkert ingen skillnad. Men fisk ska inte ätas rå.

Anders The Peak
2012-02-11, 16:35
Den hade varit fryst i tre dagar... Franco Colombo åt massor av lax och pratade Fish mest varje gång han fick prata. Jag tror att Lax är ett bättre alternativ jämfört med kyckling om man vill hålla sig till bra byggarmat.

Holabandola
2012-02-11, 17:50
Coolt med att täta 1kg lax i veckan. det borde ha signifikanta effekter på sikt. Vad för effekter vet jag inte, men intaget lär helt klart påverka dej på något sätt, troligen positivt.
Du lär bli Lax-mannen.

Barbastark
2012-02-11, 18:21
Var väll en del snack för ett par månader sedan att det blivit mycket gifter i lax numera. Jag äter det inte ofta längre pga det i alla fall.

Zorban
2012-02-11, 19:34
Du ska inte äta rå fisk. Risken för parasiter är uppenbar. Anisaki mfl.

Så länge man fryser laxen ordentligt, eller ser till att köpa sushi-grade, så är det väl ingen fara med rå lax? Äter väldigt mycket lax, inte helt rå, men lagad i lägre temperatur än vad som dödar parasiterna.

Sverker
2012-02-11, 19:43
Fryst fisk är säker m a p parasiter. Några dygn i frysen dödar parasiterna.

Tyvärr är fisken fortfarande inte säker m a p Listeria monocytogenes.







Kan inte förstå varför det finns ett intresse för råa livsmedel. En enkel tillagning och maten blir säker. Vem har tid att vara sjuk:confused:

Zorban
2012-02-11, 20:00
Fryst fisk är säker m a p parasiter. Några dygn i frysen dödar parasiterna.

Tyvärr är fisken fortfarande inte säker m a p Listeria monocytogenes.







Kan inte förstå varför det finns ett intresse för råa livsmedel. En enkel tillagning och maten blir säker. Vem har tid att vara sjuk:confused:
Hur pass vanlig är Listeria i vettig lax då, i mängder som kan vara skadliga för en "vanlig" frisk människa med normalt immunförsvar? Nu snackar jag iofs bara om lax av sushi-grade som är väldigt färsk.

Det är gott :) Lax blir torrt väldigt lätt.

Sverker
2012-02-12, 07:21
Viste inte att det fanns något som kallades sushi-grade.
En sökning på nätet gav att det enbart kräver att fisken ska varit fryst och hanterad på ett hygieniskt sätt. Vi får anta på goda grunder att fisken är utmärkt.




Tror att du kommer lyckas bra med en fisk som du värmer tills hela köttet stelnat;)

Catstyle
2012-02-12, 10:49
Kan inte förstå varför det finns ett intresse för råa livsmedel.
Sushi blir inte riktigt lika gott om fisken är stekt.

Zorban
2012-02-12, 12:09
Viste inte att det fanns något som kallades sushi-grade.
En sökning på nätet gav att det enbart kräver att fisken ska varit fryst och hanterad på ett hygieniskt sätt. Vi får anta på goda grunder att fisken är utmärkt.




Tror att du kommer lyckas bra med en fisk som du värmer tills hela köttet stelnat;)
Jag _tror_ listeria främst är ett problem för processad lax. De Listeria-halter som finns i fisk när den fångas är nog inte tillräckliga för att skada en frisk människa.

Jag är inget stort fan av rå lax heller, men det krävs rätt höga tillagningstemperaturer för att döda Listeria, temperaturer som är långt bortom att laxen är "lagad" (dvs att den flagnar eller vad man kallar det).

Sverker
2012-02-12, 14:33
Listerian sitter på ytan av fiskfilén. Genom att upphetta ytan på fisken så att kärntemperaturen hamnar kring 55-60°C är fisken säker m a p listeria.

Zorban
2012-02-12, 15:07
Listerian sitter på ytan av fiskfilén. Genom att upphetta ytan på fisken så att kärntemperaturen hamnar kring 55-60°C är fisken säker m a p listeria.
Oki, är det något som beror på handhavandet av fisken, som för oxkött, där det e.v. kan finnas Listeria på ytan?

Antar att några få sekunders stekning på riktigt hög värme fixar det också. Gillar laxen vid 42 grader, och sen en snabb stekning av ytan :-)

Oj vad jag går off-topic här :)

midwinterholes
2012-02-12, 23:18
Du lär bli Lax-mannen.
Yesssssss

Tyvärr är fisken fortfarande inte säker m a p Listeria monocytogenes.
Jag köper fisk som av utseendet att döma fryses in så fort den blivit styckad. Den kommer fryst till affären. Jag läste att Listeria mono. växer till sig i kylskåpstemperatur och att det främst är personer med nedsatt immunförsvar som behöver oroa sig... men jag tackar för att du pekar ut dåliga saker med att sätta i sig rå mat. Jag gör det för att det är gott och smidigt.