handdator

Visa fullständig version : Väga mat


andradeff
2012-02-06, 18:17
Hej allihop!!

När är det man ska väga mat? när den är fryst, upptinad/rå eller lagad?
antal kalorier beror ju dels på vikten också och jag vill ha stenkoll på det jag käkar!

Lychgate
2012-02-06, 18:22
Som den är i paketet/otilllagad oftast. Kycklingfilé som är fryst etc.

Ponitus
2012-02-06, 18:26
En fryst kycklingfilé väger massa vatten (is), färdiglagade makaroner har sugit upp vatten osv osv.

Så när varan är "original", eller vad man ska säga, ska man väga. Om det ska stämma med innehållsförteckningen.

BelowAverage
2012-02-06, 18:36
1kg fryst kyckling är väl 1kg fryst kyclking (;)) och innehåller så många kcal som det står på förpackningen. Steks den kommer det bli mer kcal per 100gram (vatten försvinner) men total mängd kcal är mer eller mindre densamma eftersom vikten sjunkit.

Näringsinnehållet för pasta anges när den är okokt, blir mycket mindre kcal/100gram när den kokts. Men den totala mängden kcal i kastrullen förblir densamma.

Jag tycker det är lättast att väga maten före tillagning, brukar vara mindre kladdigt ;)

Du kan väga maten när som, det gäller bara att du har koll på näringsvärdet för maten i det tillstånd du väger den i. (dvs du kan inte räkna 350kcal/100 gram för kokt pasta, men du kan göra det för okokt)

Lychgate
2012-02-06, 18:39
Självklart ska man inte räkna med vikten av en stor isbit eller ett frysblock som kan ha fastnat på kycklingen.

mysglenn
2012-02-06, 18:48
tycker denna fråga ställs typ jämt

vicarious
2012-02-06, 21:47
tycker denna fråga ställs typ jämt

Ja väldigt ofta faktiskt.

På nästan alla livsmedel så gäller näringsvärdet på paketet för den form livsmedel kommer i. Köper du okokt pasta så gäller näringsvärdet på paketet för otillagad pasta. Köper du fryst kycklingfilé gäller näringsvärdet på paketet för fryst kycklingfilé osv.