handdator

Visa fullständig version : Nödvändigt med protein direkt efter träning


South Samton
2012-02-06, 17:15
Hej kolo!

Idag under biologin pratade vi om ämnesupptagning och jag fick då höra att det tar cirka 3-4 timmar för även de mest simpla proteinkomplex att reagera med peptidas för att brytas ner till aminosyror som sedan kan tas upp av mikrovilli i tunntarmen. Borde inte effekten av att ta en proteinshake direkt efter träning nästan dörför vara försumbar, eller änuu hellre, ta en två tre timmar innan ditt pass?

MvH

King Grub
2012-02-06, 17:21
Det är det mest anabola tillfället för proteinintag, och stimulansen av proteinsyntesen sker mycket snabbt.

http://www.ajcn.org/content/89/1/161/T1.expansion.html

South Samton
2012-02-06, 17:31
Nu är detta väl endast aminosyror, alltså kan EEA/BCAA vara fördelaktigt? Skulle samma sak gälla för, säg, vassleprotein?

rolf
2012-02-06, 17:56
Nu är detta väl endast aminosyror, alltså kan EEA/BCAA vara fördelaktigt? Skulle samma sak gälla för, säg, vassleprotein?

Studien är ju gjord på äggprotein, men samma resultat fås antagligen med vassleprotein också. Det hela handlar ju om att få upp leucinhalten i blodet till ett tröskelvärde, vilket man åstadkommer vid 20g vassleprotein också. Finns säkert andra studier gjorda på just vassle också om man vill se just det.

vicarious
2012-02-06, 21:49
Nu är detta väl endast aminosyror, alltså kan EEA/BCAA vara fördelaktigt? Skulle samma sak gälla för, säg, vassleprotein?

Allt protein är uppbyggt av aminosyror. Vassle brukar innehålla ungefär 50% EAA.

Oddish
2012-02-06, 23:15
Grubs länk funkar inte för mig så jag frågar istället: vad innebär "direkt efter träning"? D.v.s. missar man den mest anabola perioden om man häller i sig proteindrinken 30 minuter efter avslutad träning? När ska det ske, inom 5 minuter? 10 minuter?

stromming
2012-02-06, 23:24
Grubs länk funkar inte för mig så jag frågar istället: vad innebär "direkt efter träning"? D.v.s. missar man den mest anabola perioden om man häller i sig proteindrinken 30 minuter efter avslutad träning? När ska det ske, inom 5 minuter? 10 minuter?

Om optinojan bitit dig allt för hårt kan du ju alltid köra EAA inom en minut efter träning, för att sedan ta shaken senare.

Fordon
2012-02-07, 06:44
Om optinojan bitit dig allt för hårt kan du ju alltid köra EAA inom en minut efter träning, för att sedan ta shaken senare.

Har ju ingenting med optinojan att göra utan en fråga. Exempelvis om man ska ta den innan man byter om på gymmet, eller om man tar den hemma efter dusch/ombyte/hemfärd med buss = 40 minuter.

vicarious
2012-02-07, 07:24
Om optinojan bitit dig allt för hårt kan du ju alltid köra EAA inom en minut efter träning, för att sedan ta shaken senare.

Varför skulle han inte lika gärna kunna hälla i sig shakern inom en minut efter träning isåfall?