handdator

Visa fullständig version : Slösa bort "Första året" med en deff?


Guitarg124
2012-02-06, 16:42
Hejsan alla!

Jag har lite beslutsångest hur jag ska lägga upp bulk och deff.

Lite historia:

Började i november att tänka på att äta rätt och sunt. Gick från 89 kg till 80.5 kg på drygt två månader fram till jul då jag beslutade mig för att börja träna hårt och skaffade mig således gymkort.

Sedan dess har jag tränat och ätit bra och ser skillnad i spegeln och tjejen säger att mina armar blivit bra större (wiho).

Dock har jag som ni kanske förstår på de 85 kg på en 173 cm lång kropp även en del fett jag skulle vilja bli av med.

Dock vill jag helst inte slösa bort det "första året" (där man tydligen ska öka som mest) på att deffa. Samtidigt har jag läst här på kolo att det är ofördelaktigt att bygga muskler vid för hög fettprocent.

Bild tagen 10 dagar innan jag började träna, lite större armar och fastare bröst och ja det mesta men i ansiktet börjar dubbelhaka växa fram

http://imageshack.us/photo/my-images...00091make.jpg/

Tack för alla åsikter!

mvh

King Grub
2012-02-06, 16:46
Det är väl upp till dig; hur kan det vara "slösa bort" något om du inte trivs med din nuvarande situation? Trivs du bättre ännu tjockare om ett år?

Guitarg124
2012-02-06, 16:52
Det är väl det mitt syfte är att se hur andra har gjort som också varit i min situation.

Troligtvis är jag inte lyckligare då.

Men finns det någon substans i att det är ofördelaktigt att bygga vid en för hög fettprocent?

Zorban
2012-02-06, 16:53
Hur mycket man ökar beror väl på hur mycket muskelmassa man redan har, och inte huruvida det är första året eller inte? Om du deffar direkt kommer väl ökningarna efter deffen.

Popliteus
2012-02-06, 16:54
Deffa, må bättre, prestera bättre och du kommer inte ha slösat bort ngt.

mysglenn
2012-02-06, 16:56
måste du vara "optimal" vad gäller "bygga vid en viss fettprocent"?

Guitarg124
2012-02-06, 17:03
Optimal försöker jag inte vara på så sätt. Tror inte det handlar om att uppfinna hjulet igen.

Ang. fettprocent bryr jag mig mest vad spegeln säger och den säger lite för mycket. Dock kanske jag fått det om bakfoten vad gäller det "första året".

Eller menade du något annat?

JohanG
2012-02-06, 17:16
Jag har gjort som du funderar på och "slösat" bort mitt första år. Har gått ner från 115-84 kg. Kände att jag ville se musklerna som jag tränade och få bort fettet. Personligen är jag väldigt nöjd med att jag gjorde det. Är mycket smidigare nu och det är mycket lättare att träna. Sen vet jag inte om "slösa bort" är rätt ord. Jag har ökat i allting och inte förlorat muskler, skulle givetvis ökat mer om jag inte hade legat på underskott men nu när jag snart är klar med deffen så känns det ännu mer motiverande att börja träna stenhårt och äta bra :)

http://i42.tinypic.com/2s94z2e.jpg

Guitarg124
2012-02-06, 17:26
Inspirerande JohanG!

Du gjorde mitt val mycket enklare med en kanonbra jämförelsebild! Blir skönt att skala bort några kilo trots allt och kul att se andra varit i samma situation. :)

Fishtank
2012-02-06, 17:31
Skala bort
Du har gott om tid på dig och som nybörjare kommer du garanterat öka ändå om du tar tag i kosten och käkar mycket protein.

Vill du optigoata så kan du lägga all mat efter träningen också.

Guitarg124
2012-02-06, 17:33
Kosten har jag ett bra grepp om känner jag.

Sen har jag ett jobbigt jobb att gå till varje dag vilket säkert bombar iväg en 1000 kcal extra per dag.. :)

JohanG
2012-02-06, 17:36
Inspirerande JohanG!

Du gjorde mitt val mycket enklare med en kanonbra jämförelsebild! Blir skönt att skala bort några kilo trots allt och kul att se andra varit i samma situation. :)

Okej va bra! :) aa, jag tänkte liksom " hur kul är det att träna, när man inte ser musklerna som man tränar?" Det är typ som att skjuta en snygg frispark i krysset, men inte se den för att muren står i vägen.. Haha nee inte riktigt kanske men du förstår nog ;)