handdator

Visa fullständig version : Youtubeklipp på utförande av övningar


shadowfire
2012-02-06, 16:25
Snubblade över "Instructional Fitness" på youtube, som är en kanal med 188 videoklipp, varav många klipp är instruktioner till de vanligaste övningarna (både maskin och fria vikter).

Utförandet som demonstreras i övningarna är baserad på ett långsamt utförande med god kontakt och fullt ROM, utan cheating, dvs lägre vikter och mer kontaktträning. Instruktören (Joe Tong) förklarar vilka muskler som påverkas och hur, under respektive rörelse och övning.

Jag fann en del klipp intressanta pga att de som utför övningarna ofta har bra muskeldefinition, så man ser verkligen muskelkontraktionen genom hela rörelsebanan osv och de pratar mycket om vinklar (hålla smalt, hålla brett, påverkan på armbågar, stödmuskulatur etc) och visar vad som händer om man utför övningar på olika sätt.

Däremot tyckte jag väl inte att deras instruktionsfilm för knäböj var den bästa, även om de visade lite kring stansbredd mm (Charles Glass som instruerar). Man bör väl alltså som alltid ha ett "träningskritiskt öga" när man tittar på sådana instruktionsfilmer, men kanske ett komplement till "övningsbanken" för den som är nyfiken på olika övningar.

frong
2012-02-06, 16:51
Släng in en länk för oss bortskämda 90-talister också ;)

BTC
2012-02-06, 18:31
Släng in en länk för oss bortskämda 90-talister också ;)

http://www.instructionalfitness.com/workouts.php

Har haft mycket nytta av den här.

groda
2012-02-06, 22:15
Gick in på sidan för att få en instruktion på hur bra knäböj skall utföras. Fick välja body part legs sen goal "mass" eller "shaping", valde mass. Sedan "focus area" valde quads.

Då fick jag se en halvböj med hälarna på viktskivor, jag blev inte imponerad.

De fick en chans till med militärpress. Shoulders > all shoulder heads > military presses. Då gör killen en sittande press bakom huvudet med ryggstöd.

*whatever*

Och för allt i världen glöm inte viktskivorna under hälarna när ni gör era "Plie squats" för att shapa era quads*screwy*

Edit: ser nu att TS redan kritiserat böjfilmen, så kan det gå när man inte orkar läsa ordentligt.

stromming
2012-02-06, 22:25
Han påstår att Arnoldpress ger mer fokus på anterior deltoid än vanlig sittande hantelpress. Stämmer detta? Känns som den rörelsen borde ge en liten knuff åt lateral delta snarare?

whak
2012-02-06, 22:29
Jag kan tipsa om Scott Herman, han har enligt mig bra instruktions filmer.

stromming
2012-02-06, 22:53
Jag kan tipsa om Scott Herman, han har enligt mig bra instruktions filmer.

Haha!

http://britfa.gs/pol/src/130810251687.jpg

Loke
2012-02-06, 23:34
Hmm, dom instruerar stående skivstångsrodd med böjd ländrygg men samtidigt rekomenderar att man ska ha bälte.

Och triceps extensions låter dom gå ner till pannan snarare än bakom huvudet.

Känns som att dom går emot många andra kunniga personer då.

Proxy
2012-02-06, 23:39
Hmm, dom instruerar stående skivstångsrodd med böjd ländrygg men samtidigt rekomenderar att man ska ha bälte.

Och triceps extensions låter dom gå ner till pannan snarare än bakom huvudet.

Känns som att dom går emot många andra kunniga personer då.

Finns väldigt kunniga personer som förespråkar både och. :) Är väll för övrigt inga problem att svanka med bälte?

Loke
2012-02-07, 00:05
Finns väldigt kunniga personer som förespråkar både och. :) Är väll för övrigt inga problem att svanka med bälte?

Det är inte svank som instrueras, det är lättare ostbåge. Det enda skälet till att göra det är att ju att träna erektorerna, och bältets enda funktion är att avlasta erektorerna. Så hur ska dom ha det?

Proxy
2012-02-07, 00:21
Det är inte svank som instrueras, det är lättare ostbåge. Det enda skälet till att göra det är att ju att träna erektorerna, och bältets enda funktion är att avlasta erektorerna. Så hur ska dom ha det?

Man svankar inte direkt för att träna erektorerna (okej, kan vara en anledning), man tvingar fram en svank för att koppla in latsen ordentligt. Latsen för inte bara armen nedåt och bakåt, utan är även en stark ryggstabilisator. Tänk dig när man squeezar latsen i en back double bicep, eller om vi ska dra en styrkeparallell - spänner latsen för att stabilisera i en knäböj.

Bältet har man ju knappast för att avlasta erektorerna, snarare magen isf. Bältet har man ju kort och gott för att pressa magen mot för att uppnå buktryck och bålstabilitet.

Loke
2012-02-07, 00:46
Man svankar inte direkt för att träna erektorerna (okej, kan vara en anledning), man tvingar fram en svank för att koppla in latsen ordentligt. Latsen för inte bara armen nedåt och bakåt, utan är även en stark ryggstabilisator. Tänk dig när man squeezar latsen i en back double bicep, eller om vi ska dra en styrkeparallell - spänner latsen för att stabilisera i en knäböj.

Bältet har man ju knappast för att avlasta erektorerna, snarare magen isf. Bältet har man ju kort och gott för att pressa magen mot för att uppnå buktryck och bålstabilitet.

Yes, latsen fungerar så, men jag är jäkligt tveksam till om latsens arbete påverkas av hur ryggraden är krökt eftersom latsen fäster i ryggraden från sidan och själva muskeln faktiskt till största del tar slut en bra bit ifrån ryggraden. Till skillnad då från erektorerna, vars lägen påverkas rätt mycket av ryggens exakta böjning, så att man kanske kan bli svag i lägen utanför "rak rygg" om man bar tränar med rak rygg. Men visst, det är iaf ett rimligt argument, och huruvida jag tror att det har betydelse är ju meningslöst. Så ok, det handar om latsen snarare än erektorerna.

Nej, det finns bevis för att magen aktiveras mer när bälte används. Men vad är det du tror att buktrycket har för funktion? Det håller ju uppe bröstkorgen så att ryggen lättare hålls rak av erektorerna (och för den delen latsen).

Loke
2012-02-07, 01:00
Ett tillägg är att det såklart finns många magmuskler, och det jag vet man kollat på är rectus abdominis. Det kan alltså vara så att vissa magmuskler används mindre. Det man ska notera dock är att bälte inte skapar samma tryck med mindre ansträngning, det skapar ett högre tryck. Så oavsett hur mycket olika magmuskler arbetar, så ligger prestationsskillnaden i effekterna som ökningen av buktrycket skapar. Det i sin tur är att erektorer och lats får jobba mindre, vilket gör att man kan fälla ryggen mer, vilket gör att man kan böja mer.