handdator

Visa fullständig version : Värk i främre partiet av axeln


edvindelvecchio
2012-02-06, 16:21
Hejsan !
Har tränat nu i två år och de 2 senaste veckorna har jag haft extra ont i framsida av axeln. Kan detta vara en inflammation i någon led i axeln och ska ja bara vila då eller skall ja söka upp sjukgymnast . Skulle vara tacksam för råd:)

Vunnis
2012-02-06, 16:26
Med den beskrivningen så tycker jag att du ska uppsöka en sjukgymnast.

edvindelvecchio
2012-02-06, 16:31
Okej , kan säga att det gör inte ont hela tiden utan känns lite grann då jag lyfter armen ( inte mycket ) och om jag nu skulle få för mig att köra det på gymet då kommer smärtan tillbaka. Känns inte så värst mycket men jag kan inget om det....

Ado2000
2012-02-06, 16:36
hade själv samma problem med samma muskel för nån vecka sen visa sig vara överansträngning, ta d lugnt bara med dom övningarna som du gör att du får ont i den vila lite längre så borde det lugna ner sig, alternativt smörj det något med voltaren

edvindelvecchio
2012-02-06, 16:41
Så du hade också ont i framsidan och lite i mitten på axeln? känns som det sitter precis vid knölen vid axeln ungefär..

Ado2000
2012-02-06, 16:45
Så du hade också ont i framsidan och lite i mitten på axeln? känns som det sitter precis vid knölen vid axeln ungefär..

aa exakt, gjorde mest ont då jag maxade på bänkpressen, men sen gjorde det även ont när jag körde andra muskelgrupper som sagt överansträngde den lite väl men tog det lugnt några dagar körde inte lika tungt på bänken å nu är det bra igen,

edvindelvecchio
2012-02-06, 16:47
Japp får också ont då jag kör tungt i bänken så det måste ha varit samma ! ska nog vila lite från axelövningar o bröst några dagar. Bättre att få bort det än att det kanske bildar någon allvarlig skada så att man får vara borta en längre tidsperiod! Så du sökte upp med sjukgymnast o sånt?

Ado2000
2012-02-06, 16:55
faktiskt inte utan snackade med en polare som haft det problemet och som varit hos en sjukgymnast och då berättade han allt som sjukgymnasten sagt till honom, bland annat att visa rätt vanliga övningar är inte bra för axlarna som side later raise med hantlar då man om man körde tex med böjda armbågar, istället skulle man köra med raka armar ut från kroppen eller uppright row att man inte ska ta upp stången enda till hakan men till precis under bröstet

men kom även på mig själv att jag ökade alldeles för mkt i flera olika muskelgrupper samtidigt vilket ledde till överansträngningen

du behöver inte sluta köra dom muskelgrupperna helt men bara ta lättare vikter , ett tag iaf 1 vecka lr så

edvindelvecchio
2012-02-06, 17:08
Okej , tack ska du ha får hoppas att de blir bättre inom de kommande veckorna så att man kan börja öka igen !:)

Ado2000
2012-02-06, 17:18
np :), blev lite frustrerande för mig med eftersom jag håller på med en bulk och började öka och var rädd att det skulle ta stopp pågrund av det tack å lov så blev d inte så, :)

edvindelvecchio
2012-02-06, 17:48
Gott att höra !! Önskar dig god fortsatt lycka :)

AndreasBastard
2012-02-07, 00:02
Jag fick liknande bekymmer i en axel i höstas, läste lite i skadetråden och det visade sig att jag inte var den första. Jag vilade en vecka från bänkpressen och började sedan träna lite lätt fast med fokus på att svanka ryggen och dra bak axlarna maximalt när jag körde bänk. Detta utförande skall vara skonsammare för axlarna, jag har inte haft problem efter heller.

edvindelvecchio
2012-02-07, 10:34
ahh okej! tack så mycket skall provas , allt för att få bort ontet... Är ju inte så kul när man har onte i tränar :P

edvindelvecchio
2012-02-18, 11:18
Har fortfarande lite ont och det har gått lite mer än en vecka, ska ja börja köra lugnt nu eller?