handdator

Visa fullständig version : Min första deff!


plotnik
2012-02-06, 14:20
Tjena!
Tänkte köra igång min första deff. Hoppas ni står ut med alla nybörjarfrågor.
Har tränar ett tag nu men aldrig riktigt brytt mig om kosten förens nu.
Jag hade tänkt äta ett stort mål per dag, det äter jag direkt efter träning. Lite Whey80 precis innan träning samt på kvällen eller om det blir lite keso istället då.

Tror att detta sätt skulle passa mig bäst. Bra / dåligt? Borde jag äta flera mindre mål istället?

Jag kommer f.ö gymma 4-5 gånger i veckan, 60min per pass(ingen cardio), så känns det rimligt att multiplicera mitt energibehov med 1,5 på träningsdagar?

Min plan ser ut såhär;

Energibehov - 1886,513 kcal~

Energibehov på träningsdagar; 2829 - 500 = 2300kcal

Energibehov på vilodagar; 1886,513 x 1.2 = 2263 - 500 = 1763kcal

Sprida ut 84g whey80 vid 2 olika tillfällen på dagen, 330kcal och 63g protein.
Direkt efter träning, 400g okokt pasta, 1424kcal och 48g protein. 300g kyckling, 240kcal och 54g protein - totalt 2100kcal~ och 175g protein . Fyller sedan ut med keso eller liknande om det behövs. Hoppas jag har räknat rätt:confused:

Hur ser detta ut? Kommer antagligen variera detta med annan mat allt eftersom.
Tack på förhand.

vicarious
2012-02-06, 14:39
Tror att detta sätt skulle passa mig bäst. Bra / dåligt? Borde jag äta flera mindre mål istället?

Svårt att säga men så länge det fungerar för dig och du trivs med upplägget så kör på. Det är ändå den totala kaloribalansen och proteinintaget som är mest avgörande, inte antalet måltider.


Jag kommer f.ö gymma 4-5 gånger i veckan, 60min per pass(ingen cardio), så känns det rimligt att multiplicera mitt energibehov med 1,5 på träningsdagar?

Det beror på hur ditt liv ser ut i övrigt. 1.5 kan vara för högt om man är en soffpotatis den tid man inte är på gymmet. Har man ett fysiskt krävande arbete kan 1.5 kanske vara för lågt.



Min plan ser ut såhär
Sprida ut 84g whey80 vid 2 olika tillfällen på dagen, 330kcal och 63g protein.


Jag skulle vilja rekommendera dig att äta fast föda istället för flytande när du deffar. Varför? Bättre mättnad och godare/roligare. Självklart funkar det med proteinshakes, det är smidigt, enkelt, billigt osv men kan vara värt att tänka på bara.

sebbimon
2012-02-06, 14:55
Deffa utan cardio? Hoppas verkligen du kör ett pass cardio efter styrket.. Rekommenderar HIIT = High Intensity Interval Training.

Sprid ut käket så du käkar 6-7 gånger om dagen (3-4 måltider och resten av målen t.ex keso/kvarg+frukt eller proteinshake) och inta de flesta kolhydrater på morgonen/lunchen. Är mitt i en deff och använder mig utav metoden carb-cycling, dvs lågt kolhydratintag (100-150g) måndag till onsdag, torsdagen lite mer än 200g så kroppen inte går in i svältläge, sen lågt till söndagen igen tills det är high carb day.

Drick mycket vatten (flera liter om dagen) och inhandla grönt te, drick 2 ggr per dag för ökad metabolism och har du pengar kan du köpa fettförbrännare (Ripped Fuel är bra, samt CLA).

Hoppas detta var till nytta!

plotnik
2012-02-06, 15:00
Tack för svaren!
Sitter i stort sett bara framför datorn när jag inte tränar, sorgligt men sant. Får nog räkna om lite kanske.

Det var verkligen till nytta, tackar sebbimon! :)

Pretorian
2012-02-06, 15:02
Hoppas detta var till nytta!

Nej.

Pretorian
2012-02-06, 15:09
Ursäkta mitt korta inlägg ovan.

Du behöver inte köra cardio för att kunna deffa och du behöver inte äta 6-7 gånger per dag. Ohhh... fettförbrännare är jag dålig på men jag tror du kan skippa det.

vicarious
2012-02-06, 15:48
Deffa utan cardio? Hoppas verkligen du kör ett pass cardio efter styrket.. Rekommenderar HIIT = High Intensity Interval Training.

Sprid ut käket så du käkar 6-7 gånger om dagen (3-4 måltider och resten av målen t.ex keso/kvarg+frukt eller proteinshake) och inta de flesta kolhydrater på morgonen/lunchen. Är mitt i en deff och använder mig utav metoden carb-cycling, dvs lågt kolhydratintag (100-150g) måndag till onsdag, torsdagen lite mer än 200g så kroppen inte går in i svältläge, sen lågt till söndagen igen tills det är high carb day.

Drick mycket vatten (flera liter om dagen) och inhandla grönt te, drick 2 ggr per dag för ökad metabolism och har du pengar kan du köpa fettförbrännare (Ripped Fuel är bra, samt CLA).

Hoppas detta var till nytta!

Du har lyckats få in förvånande mycket smörja i ett och samma inlägg.

plotnik
2012-02-06, 16:04
Det sebbimon skrev var ju bara idéer och tips som antagligen fungerar för honom. Jag är medveten om att man inte behöver köra cardio (kcal in vs kcal ut).

vicarious
2012-02-06, 16:38
Det sebbimon skrev var ju bara idéer och tips som antagligen fungerar för honom. Jag är medveten om att man inte behöver köra cardio (kcal in vs kcal ut).

Det där "funkar för mig" eller "funkar för dig" snacket är ganska mycket hitte-på. Så olika är inte våra kroppar.

plotnik
2012-02-06, 17:03
Det där "funkar för mig" eller "funkar för dig" snacket är ganska mycket hitte-på. Så olika är inte våra kroppar.

Jo fast man kan ju faktiskt deffa genom att köra cardio och äta 6-7 gånger per dag. Sen vet jag inte ingenting om hela det här "kohydrat-schemat" osv. Aja kanske inte är så lämpligt att köra det systemet första gången man deffar. Btw försöker inte starta någon diskussion emot dig vicarious eller något, just sayin' ;)

StarkaUlf
2012-02-06, 17:18
Jo fast man kan ju faktiskt deffa genom att köra cardio och äta 6-7 gånger per dag. Sen vet jag inte ingenting om hela det här "kohydrat-schemat" osv. Aja kanske inte är så lämpligt att köra det systemet första gången man deffar. Btw försöker inte starta någon diskussion emot dig vicarious eller något, just sayin' ;)

Man kan även deffa genom att bara äta två chokladkakor varje dag

julmjölk
2012-02-06, 18:08
Deffa utan cardio? Hoppas verkligen du kör ett pass cardio efter styrket.. Rekommenderar HIIT = High Intensity Interval Training.

Sprid ut käket så du käkar 6-7 gånger om dagen (3-4 måltider och resten av målen t.ex keso/kvarg+frukt eller proteinshake) och inta de flesta kolhydrater på morgonen/lunchen. Är mitt i en deff och använder mig utav metoden carb-cycling, dvs lågt kolhydratintag (100-150g) måndag till onsdag, torsdagen lite mer än 200g så kroppen inte går in i svältläge, sen lågt till söndagen igen tills det är high carb day.

Drick mycket vatten (flera liter om dagen) och inhandla grönt te, drick 2 ggr per dag för ökad metabolism och har du pengar kan du köpa fettförbrännare (Ripped Fuel är bra, samt CLA).

Hoppas detta var till nytta!


Helt otroligt vad många dåliga tips. Det enda jag gillar är att varje söndag är en high carb day. Och verkligen inte då för att det är optimalt, utan för att det låter riktigt jävla gött....haha...

vicarious
2012-02-06, 21:55
Jo fast man kan ju faktiskt deffa genom att köra cardio och äta 6-7 gånger per dag. Sen vet jag inte ingenting om hela det här "kohydrat-schemat" osv. Aja kanske inte är så lämpligt att köra det systemet första gången man deffar. Btw försöker inte starta någon diskussion emot dig vicarious eller något, just sayin' ;)

Klart man kan. Men sättet som inlägget skrevs på antydde att det var något som gällde som någon slags sanning, när det mest var en massa smörja.

Sheogorath
2012-02-06, 22:03
Deffa utan cardio? Hoppas verkligen du kör ett pass cardio efter styrket.. Rekommenderar HIIT = High Intensity Interval Training.

Sprid ut käket så du käkar 6-7 gånger om dagen (3-4 måltider och resten av målen t.ex keso/kvarg+frukt eller proteinshake) och inta de flesta kolhydrater på morgonen/lunchen. Är mitt i en deff och använder mig utav metoden carb-cycling, dvs lågt kolhydratintag (100-150g) måndag till onsdag, torsdagen lite mer än 200g så kroppen inte går in i svältläge, sen lågt till söndagen igen tills det är high carb day.

Drick mycket vatten (flera liter om dagen) och inhandla grönt te, drick 2 ggr per dag för ökad metabolism och har du pengar kan du köpa fettförbrännare (Ripped Fuel är bra, samt CLA).

Hoppas detta var till nytta!

Jag hoppas vid gudarna att du skämtar. Liksom... Wtf?

Lychgate
2012-02-06, 22:14
Låter som en vanlig populärmedia-deffare(sebbi)

plotnik
2012-02-06, 22:51
Ni som har lite mer "kött på benen" inom ämnet, va rekommenderar ni för metod/ sätt att gå tillväga?

Pretorian
2012-02-07, 08:22
Ni som har lite mer "kött på benen" inom ämnet, va rekommenderar ni för metod/ sätt att gå tillväga?

Metoden hade du ju koll på. Kalori in/ut. Du kan göra som du först skriver, äta en gång eller så gör du som någon annan skriver och äter 6-7 gånger (varför inte fler?). Få i dig rikligt med protein och träna tung styrketräning. Easy as cake!