handdator

Visa fullständig version : Överrörlighet och svårt att sitta. Vad göra?


Lillfightern
2012-02-06, 13:08
Kön: Kvinna
Ålder: 28
Längd och vikt. 157/53

Problembeskrivning:
Drog mig i backen för snart ett halvår sen, slog i huvet, stukade käke, nacke, och båda händer, och fick därefter successivt mer och mer problem med ländryggen. Ibland är det som ischias, ibland som ryggskott. Har uppenbar nervpåverkan i hela kroppen och hela högra sidan sover från halsen och neråt. Verkar som om nerver hamnat i kläm. Det känns av lite hela tiden, men sista tiden har jag inte ens kunnat sitta 5 minuter utan att det blir värre. Ibland blixtrar det till i ländryggen och det gör så ont att jag inte vet var jag ska ta vägen. Ibland känner jag inget förrän dagen efter, om jag suttit ner eller gjort träningsprogrammet jag fått från sjukgymnastiken och blir då nästan alltid halt i ländryggen och kan knappt gå för jag tappar styrka i alla muskler nedanför midjan och det känns som ryggpelaren ska braka ihop i ländryggen. Detta gör inte speciellt ont, utan är mer handikappande för jag inte klarar av att styra musklerna och kan inte göra sånt jag borde, typ gå ut med hunden eller köra bil. Har knappt suttit ner alls på en månad, utan står upp vad jag än gör, och så länge jag låter bli att sitta kan jag träna och skippa värktabletterna och jag slipper hältan och att riskera att bli sängliggande 2-4 dagar.

Upplever en kraftig försämring pga programmet jag fått av sjukgymnasten, där övningarna går ut på att nöta på och träna upp styrka i djupa stabiliserande musklerna och samtidigt stretcha och öka rörligheten i de större muskelgrupperna. Standardövningar man får när man kommer dit antar jag. Upplever däremot en klar förbättring om jag istället gör tvärtom, vilar de djupa musklerna och tränar skiten ur ex. sätesmusklerna och sen skippar stretchingen. Att stretcha och öka rörligheten i muskler på baksidan av kroppen gör det alltid värre! Kan tillägga att jag är överrörlig. Har inte gjort sjukgymnastikövningarna på en månad nu och det känns bättre. Har även kört crossstrainer på gymmet i uppförsbacke och med motstånd vilket tar på de områden som är känsliga, men efter den träningen känns det också bättre. Kan även köra knäböj och marklyft med 10 kg skivstång och utfall utan att det blir sämre. Men sitta och promenera kan jag alltså fortfarande inte..

Håller på och försöker få vårdcentralen att förstå att det behövs mer utredning med tanke på all nervpåverkan och det handikapp detta ger, men de är sjukt sega och skickar bara hem mig med mer tabletter som inte hjälper.

Undrar nu om det kan vara så att min framsida är för stark i jämförelse med baksidan? Det är inga fel på mina magmuskler, men om de är för starka kanske de drar ut ryggmusklerna framför allt i ländryggen? Tenderar även nu efter att ha fått problem att vara mer framåtböjd.
När man sitter töjs väl dessutom sätesmusklerna ut och det kan förmodligen vara det som gör det värre i samband med att trycket mot ryggpelaren ökar? För sen när jag reser mig upp är det nästan som jag inte skulle ha någon ryggrad och jag hittar inte musklerna som rätar ut kroppen >.<
Kan det vara så att det program jag fått av sjukgymnasten inte är anpassat efter att jag är överrörlig och förvärrar problemet? Kan det ha blivit något jox med de djupa musklerna, typ inflammation eller nåt, eller varför "fungerar" de inte?

Jag var ändå inte otränad när jag drog mig i backen utan har hållit på med magdans vilket verkligen tränar upp de djupa musklerna.
Vilade inte speciellt länge efter smällen (någon vecka) utan tog värktabletter och körde på ändå, bl.a. på magdansen men även karaten m.m. Inte helt smart kanske? Har någon förslag på vad det kan vara, och vad jag kan göra för att bli bättre i ryggen på riktigt, och inte bara för att jag flyr från problemet och allt som ger obehag? Jag vill kunna komma tillbaka till karaten och gå långpromenader med hunden igen..

Lillfightern
2012-02-06, 17:07
Besökte en massör nyss och fick mig några tankeställare..

För det första HAR jag jäkligt ont runt hela bäckenet känner jag nu efteråt. Har tydligen haft nedsatt känsel och "muskeltotalförsvaret" påkopplat i det området. Är redan väldigt stark i djupa stabiliserande musklerna och de hade jag tydligen kraftig kramp i nu, vilket kan förklara att jag inte kan anpassa stabiliteten efter belastning utan den har varit låst i ett och samma läge. Man kunde likna det mer vid en betongkorsett än muskelkorsett.. >.<

Problemet med sjukgymnastiken kan bero på att jag då aktivt tränar på att spänna och träna upp styrkan ännu mer i de muskler som redan är sjukt starka, utan att stretcha dom. Massören rådde mig att börja stretcha de djupa musklerna runt bäckenet istället för att träna dom, och visade övningar jag aldrig provat förut. Kändes idag som att det har hjälpt, även om det gör sjukt ont.


Någon som har några tankar kring detta?

Donkey Kong
2012-02-13, 16:10
Standardsvaret är, låter svårt det där, kolla med legitimerad personal, jag skriver mina 25 öre ändå...

Det var en väldigt lång post det där, jag försöker bena upp lite?

Det var en mycket tråkig historia det där, jag beklagar.

Maxstyrka lär vara det som behövs här, ökad maxstyrka i de skadade områdena, inte för tungt naturligtvis, men inga högrepsare heller (inga 70-repsare by muscle burnout lemans eller vad det heter...). Vet ej om det är läge att börja med dem än dock, troligen inte.

Det finns brukar jag säga "ont" och "ont-ont" ont är bra smärta under till exempel träning och stretching. "Ont-ont" är smärta som varnar om en skada som är nära eller har inträffat, sluta omedelbart!
Du måste även lyssna på kroppens skador, träna med värktabletter - mycket fult gjort! :P

Vid överrörlighet, borde det mycket riktigt ej behövas någon stretching. Satsa istället på att få musklerna att stabilisera det skadade området, vet ej hur exakt i detta fall.

Att få "friskt blod" in i området hjälper säkert, vare sig det är lättare träning eller massage.

Kost - mycket mat, mycket protein, bra med mineraler, vitaminer, spårämnen för att läka.

Allmänt om ryggont från Scooby:
http://www.youtube.com/watch?v=m2Evug73DoM

Hur funkar det nu då, en dryg vecka efteråt?

Du har provat sjukgymnastik och massage, dags att prova någon justering av ryggen kanske? Är det nåt som sitter lite snett?

Lycka till!

z_bumbi
2012-02-13, 18:30
Vad har sjukgymnasten sagt om det hela?

Lillfightern
2012-02-18, 19:54
Sjukgymnasten säger att det måste bli ordentligt utrett av läkare innan hon kan ge ytterligare hjälp. Jag håller med. Ingen vet nånting just nu.
Men läkarna har senaste månaderna sagt "Det där är väl ingenting, ta en panodil" och "du har psykiska problem och inbillar dig bara" och skickar sen tillbaka mig till samma sjukgymnast utan att ens ha kollat själva. Väntar nu äntligen remiss till skiktröntgen och ev. ortoped.

Har själv märkt senaste veckan att bäckenet är snett. Det känns tydligt när man lägger händerna på höftkammarna, då känns de helt olika. När det hände och om det är grundorsaken till problemen vet jag inte. Men det verkar ju logiskt isf. Svansbenet ligger nog inte så bra mot ett snett bäcken och det kan förklara nervpåverkan i benen också, om nåt är klämt där.

Tror på det där om blod- och näringstillförsel, och att skippa värktabletterna. Har läst någonstans att värktabletter hämmar kroppens egna återhämtning. Vet inte hur bra det stämmer men jag klarar mig lika bra utan värktabletter nu när jag väl vant mig. Tycker jag fått bättre kontakt med kroppen också.

Har börjat med pilates som är stabiliserande. tycker det känns mkt bättre än sjukgymnastiken så jag lär fortsätta med det. Det kluckar och knastrar överallt i bäckenet och ryggslutet men jag kan iaf röra på det nu :)
Har kunnat träna "på riktigt" 3 dagar i veckan nu utan att bli alltför trött i ryggen, hoppas det fortsätter så. Kan fortfarande inte sitta dock, då är det kört sen och jag är tvungen att vila hela underkroppen helt under flera dagar, halvt sängliggande.

Lillfightern
2012-02-19, 13:32
Har själv märkt senaste veckan att bäckenet är snett. Det känns tydligt när man lägger händerna på höftkammarna, då känns de helt olika. När det hände och om det är grundorsaken till problemen vet jag inte. Men det verkar ju logiskt isf. Svansbenet ligger nog inte så bra mot ett snett bäcken och det kan förklara nervpåverkan i benen också, om nåt är klämt där.
.

Menade korsbenet, och inte svansbenet :Virro

Ego
2012-02-20, 15:09
Upplever du att något gör dig sämre, gör inte det. Har du testat köra endast deras stabiliseringsövningar utan stretching? Misstänker att de skrev ut ett av deras "one size fits all" och träffade helt fel.

För mig låter det lite mer som att du har saker och ting som måste bli bättre i huvudkontoret, nerverna går ut därifrån, precis som du säger. När det blir värre efter sittande, kan du avlasta det på något sätt genom att ändra nackpositionen?

Att det finns en tidkomponent kan också peka på att vissa muskler inte orkar hålla upp dig och blir trötta. Har du fått några övningar för nacke?

Har du gått till någon naprapat eller kiropraktor?

Alltså, du måste hitta någon, pardon min franska, med lite bollar. Ditt nervsystem är ute och cyklar just nu och måste återställas lite.

Lillfightern
2012-02-22, 15:49
Upplever du att något gör dig sämre, gör inte det. Har du testat köra endast deras stabiliseringsövningar utan stretching? Misstänker att de skrev ut ett av deras "one size fits all" och träffade helt fel.

För mig låter det lite mer som att du har saker och ting som måste bli bättre i huvudkontoret, nerverna går ut därifrån, precis som du säger. När det blir värre efter sittande, kan du avlasta det på något sätt genom att ändra nackpositionen?

Att det finns en tidkomponent kan också peka på att vissa muskler inte orkar hålla upp dig och blir trötta. Har du fått några övningar för nacke?

Har du gått till någon naprapat eller kiropraktor?

Alltså, du måste hitta någon, pardon min franska, med lite bollar. Ditt nervsystem är ute och cyklar just nu och måste återställas lite.


Ja nervsystemet ÄR ute och cyklar. Det översignalerar och varje gång jag vrider nacken åt vänster så börjar musklerna krampa så det ser ut som jag får ett anfall, och så är det även i benen ganska ofta beroende på läge.
Har varit på akuten och träffat ortoped, fått uteslutet att det är något allvarligt och diskbrock vore relativt osannolikt fick jag till svar utan det är nervsystemet som blivit "felkopplat"

Ska boka tid hos naprapat eller motsv nu när en ortopeden gett fritt fram. Då borde de inte neka mig. Har gått bra att sitta lite senaste dagarna, känns som problemet flyttats upp till nacken. Nackmusklerna känns slappa och lite borta och det verkar som det överkompenseras genom kramperna. Håller huvet relativt still när jag inte har stöd för det men försöker röra på det mer under kontrollerade former. Har en del stabiliseringsövningar för nacke och bröstrygg som jag får börja med igen och låter bli att stretcha.

Har en buktande disk i nacken (c5-c6) sedan tidigare och det känns nu som att den kan ha stört mer än vanligt. Men det hoppas jag naprapaten får ordning på.

Tack för ditt svar!

Ego
2012-02-22, 20:26
Alltså, grejen är att om naprapaten kör klassiska MDR (Maximum Dorsal Rotation, när man ligger på sidan och de bara dunkar på) och du är överrörlig, så kommer det vara bra för stunden, men ingen klockren lösning i längden enligt mig. Det finns dock kompetenta naprapater som inte köra så.

Hänsyn till nacken måste tas, felställningen där har inverkan på ryggraden.

Stelheten i ditt fall är lite som du säger, uttryck för stabilitet.

Var bor du någonstans? Känner kanske någon i området.

Önskar jag kunde hjälpa mer, men det bästa jag kan ge dig är att göra det som får dig att må bättre och skita i det som får dig att må sämre.

Sedan glömde jag kommentera läkarens kommentar angående psykologisk smärta, vad fan spelar det för roll vilken typ det är, man inte förminska smärtans betydelse. Det hela påminner lite om när jag hade problem med finnar när jag var yngre: "Det här ser inte så farligt ut, finns folk som har det värre". Ja, det finns, men det är deras problem, jag är härför att lösa mina. Fifan vad jag exploderade efter den där meningen...föregår med bra exempel ;)

Holabandola
2012-02-24, 10:00
Sjukgymnastik kan vara helt fel om man har spända muskler.
Jag har själv varit där och tränat muskler som varit äckligt spända och bara blivit värre. allt på inrådan från sjukgymnasten.
Sjukgymnaster har begränsade kunskaper är min erfarenhet. De förstår sig itne på kramp och spänd muskulatur. Gå till en naprapat, det är av en annan uppfattning och anser att alla muskler hägner ihop och samspelar och en balans först måste infinna sig innan man kan börja träna. Man måste få normal rörlighet i musklerna innan man kan börja träna dem.
OM ajg får gissa så är ditt bäcken helt låst av spända muskler. Du behöver troligen stretcha allt som håller bäckenet. Dvs Höftböjar, rumpa, framsida lår och hamstring. Du lär dock bli instabil av dessa stretcher, men det DÅ du kan börja träna de stabiliserande musklerna. För så länge bäckenet är låst gör träning det bara värre.

Lillfightern
2012-03-02, 13:29
Kommer få ett helt eget rehab-team nu med både läkare, sjukgymnaster, arbetsteraputer m.m. och har dessutom fått tid hos naprapat för parallell behandling. Skönt att de börjat lyssna på mig på vårdcentralen.

Har märkt sista veckorna att det dels är leder och kotor längs hela ryggen som låser sig och att det är påverkan på nervsystemet som ställt till det. Förmodligen i form av klämda och tidigare skadade nerver som gjort att musklerna inte fattat vad de ska göra för att hålla upp och ihop kroppen på rätt sätt. Disken i nacken har nog en klar inblandning.

Har nyss insett att jag behöver en halv till en timmes uppvärmning inför all slags träning innan jag får ordentligt känsel och kontroll i kroppen. Slarvar jag med det får inte träningen nån vidare effekt och jag känner inte om jag gör fel eller förvärrar något. Men jag har märkt en klar förbättring nu efter att ha börjat köra 1,5-2,5 timmars pass med långsam upptrappning.

Har haft en del funktionella kramper och spasmer senaste veckorna och har även fått mer känsel igen, funderar på om det är nerverna som håller på att återhämta sig och hjärnan är ovan och blir förvirrad av alla nya signaler... Har varit på akuten pga kramperna och de hittade inget fel. Jag har iaf blivit starkare, fått bättre kontakt med musklerna under träning, kan sitta igen och klarar mer belastning överlag. Känns som att det är på väg åt rätt håll även om det är jobbigt när det spökar i nerverna och inte finns nån vidare balans mellan över- och underaktivitet.

Tack för era svar! Känns alltid bättre när man fått funderingarna ur huvet och bollat dom lite och jag tycker det har varit lättare att stå på mig och våga vara besvärlig på v.c efter att jag har fått det stödet :) Mina problem är under utredning nu och jag har fått remiss till ortoped.

Lillfightern
2012-03-02, 13:54
Alltså, grejen är att om naprapaten kör klassiska MDR (Maximum Dorsal Rotation, när man ligger på sidan och de bara dunkar på) och du är överrörlig, så kommer det vara bra för stunden, men ingen klockren lösning i längden enligt mig. Det finns dock kompetenta naprapater som inte köra så.

Hänsyn till nacken måste tas, felställningen där har inverkan på ryggraden.

Stelheten i ditt fall är lite som du säger, uttryck för stabilitet.

Var bor du någonstans? Känner kanske någon i området.

Önskar jag kunde hjälpa mer, men det bästa jag kan ge dig är att göra det som får dig att må bättre och skita i det som får dig att må sämre.

Sedan glömde jag kommentera läkarens kommentar angående psykologisk smärta, vad fan spelar det för roll vilken typ det är, man inte förminska smärtans betydelse. Det hela påminner lite om när jag hade problem med finnar när jag var yngre: "Det här ser inte så farligt ut, finns folk som har det värre". Ja, det finns, men det är deras problem, jag är härför att lösa mina. Fifan vad jag exploderade efter den där meningen...föregår med bra exempel ;)


Bor i värmlandskogen. Får se vad mitt rehab-team går för, kanske blir bättre åtgärder nu när personalen på vårdcentralen kommunicerar med varandra och läkarna slutar ta på sig rollen som föräldrar som ska trösta en när man har ont. Det är ju inte därför man går dit..
Förstår om du blev arg efter det. Inte nog med att man har problem, man ska känna sig dum om man lider av dom också. Mycket till hjälp.. :P

Tack för ditt stöd och uppmuntran! Har tänkt på dina svar när jag laddat upp inför krig med v.c, och jag har faktiskt lyckats bli arg och ställt krav :)
Får se vad det leder till