handdator

Visa fullständig version : Användning av kaliper under deff.


dannyM
2012-02-06, 12:08
Halloj!

Jag funderar på att köpa mig en kaliper för att mäta andel kroppsfett under mitt deffande.

1. Är en kaliper något som ni rekommenderar?
2. Hur precisa är dem?
3. Är de svårt att lära sig att använda dem på ett bra sätt?
4. Är de någon speciell ni rekommenderar?

Tack på förhand!

TheIsh
2012-02-06, 12:37
1. Vilket som helst som inte är vinn.
2. Beror lite på vilket mätsätt du använder, ju fler ställen du mäter på kroppen ju mer exakt.
3. Se ovan. Det är inte komplicerat, men det är omöjligt och mäta tex vid skulderbladet själv.
4. Dubbelfråga? 1??

dannyM
2012-02-06, 12:43
1. Vilket som helst som inte är vinn.
2. Beror lite på vilket mätsätt du använder, ju fler ställen du mäter på kroppen ju mer exakt.
3. Se ovan. Det är inte komplicerat, men det är omöjligt och mäta tex vid skulderbladet själv.
4. Dubbelfråga? 1??

Tack för ditt svar. Är vinn ett märke? Frågan 1 är om ni rekommenderar att använda en och fråga 4 isåfall vilken :).

vicarious
2012-02-06, 13:04
2an beror väldigt mycket på personen som mäter. Saknar man erfarenhet kan resultaten bli ganska missvisande.

dannyM
2012-02-06, 13:10
2an beror väldigt mycket på personen som mäter. Saknar man erfarenhet kan resultaten bli ganska missvisande.

Jo och det har jag ju inte, vilket suger. Men jag vet inte riktigt annars hur jag ska göra för att få fram kroppsfettprocenten. Visst, man kanske inte ska hänga upp sig på detta med kroppsfett men vore ändå kul att veta. Det ända som finns här där jag bor är någon "hightec" våg på gymmet där man får stå på en våg med två handtag och sedan får man ut ett kvitto på vikt, motstånd, vätska, kroppsfett osv. Men jag vet inte hur tillförlitlig denna är. Men den kanske blir mer korrekt än att jag som inte har någon erfarenhet börjar mäta fett med kaliper.

vicarious
2012-02-06, 13:13
Jo och det har jag ju inte, vilket suger. Men jag vet inte riktigt annars hur jag ska göra för att få fram kroppsfettprocenten. Visst, man kanske inte ska hänga upp sig på detta med kroppsfett men vore ändå kul att veta. Det ända som finns här där jag bor är någon "hightec" våg på gymmet där man får stå på en våg med två handtag och sedan får man ut ett kvitto på vikt, motstånd, vätska, kroppsfett osv. Men jag vet inte hur tillförlitlig denna är. Men den kanske blir mer korrekt än att jag som inte har någon erfarenhet börjar mäta fett med kaliper.

Bioimpedans kallas det. Du kan ju alltid anlita någon professionell som gör en kalipermätning på dig, brukar kosta ett par hundralappar.

daloatf
2012-02-06, 13:17
Om du ska betala för nått så skulle jag rekommendera bod pod

dannyM
2012-02-06, 13:18
Bioimpedans kallas det. Du kan ju alltid anlita någon professionell som gör en kalipermätning på dig, brukar kosta ett par hundralappar.

Jo det hade jag gärna gjort, är dock osäker om de finns någon som utför sådant där jag bor (Luleå). Har kikat runt lite men tycks mig inte hitta något förutom bioimpedans grejen.

Mental
2012-02-06, 13:23
Vad tänkte du göra med resultatet? Jag har aldrig riktigt förstått vitsen om jag ska vara ärlig :D

daloatf
2012-02-06, 13:26
Maximalt underskott, mäta framgång? Vid bulk kunna mäta fett/muskel-ration under ett visst upplägg osv.