handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter kring push/pull-schema


Alzie
2012-02-06, 00:17
Jag har kört med push/pull/ben schema ett bra tag och armarna har utvecklats mindre än resterande muskelgrupper och jag undrar om någon har upplevt något liknande eller vet vad det kan bero på?
Har fått väldigt bra resultat på bröst, rygg och axlar dock.
Har tränat:
1. Rygg Biceps
2. Bröst Axlar Triceps
3. Ben Mage
4. Vila

Förhållandet mellan rygg, bröst, axlar och biceps, triceps har sett ut ungefär så här:
Rygg: 16-20 set
Biceps: 6-12 set

Bröst: 16-20 set
Axlar: 16-18 set
Triceps: 8-13 set

Vet inte om det är något mer jag behöver nämna om hur jag har kört?
Vore grymt om någon vet vad det kan bero på.

Alzie

Aight
2012-02-06, 03:38
Låter intressant, posta hela upplägget samt kost pleaszeor, eller pma :)

mysglenn
2012-02-06, 07:25
om det är du på bilden så är väl armarna din starkaste muskelgrupp?

rooz
2012-02-06, 07:40
Hade lagt triceps med ryggträningen och så hade jag gjort extensions tills jag spytt.

Profit.

Alzie
2012-02-06, 09:04
PMar dig senare Aight! :)

om det är du på bilden så är väl armarna din starkaste muskelgrupp?

Mja, även om de är min starkaste muskelgrupp förändrar det inte det faktum att de inte har utvecklats så bra på senaste med detta upplägg.

panzerpig
2012-02-06, 09:29
hur länge har du kört upplägget? vilka repintervall har du kört? kanske blir det för lite vila, kanske för mycket? kanske behöver du gå ner till 5-8 reps ett tag eller höja till 10-15? byta övningar?
finns många saker att testa..
spliten i sig tror jag inte det är fel på, möjligen flytta biceps till bröstdagen och triceps till ryggen. finns risk för att du påverkar rygg och bröstträning negativ då iofs.

vicarious
2012-02-06, 10:03
Mina erfarenheter av push/pull är att det är extremt tråkigt att träna pressövningar för axlarna efter man har tränat pressövningar för bröst. Men det är ett väldigt smidigt sätt att köra igenom kroppen 2ggr per vecka, bara rulla på.

Sen tycker jag det är roligare att köra armar när man är fräsch i dom istället för att köra det efter bröst respektive ryggträning. Kul att försöka stångcurla tungt efter man har tränat 3-4 ryggövningar t ex :D

tumme
2012-02-06, 12:05
Jag har kört push/pull/ben under flera år tyvärr. Blev knappt nå armar alls, 3-5 set i slutet. Och det syns. Lagt in en armdag på senare tid.

z_bumbi
2012-02-06, 12:07
Mina erfarenheter av push/pull är att det är extremt tråkigt att träna pressövningar för axlarna efter man har tränat pressövningar för bröst. Men det är ett väldigt smidigt sätt att köra igenom kroppen 2ggr per vecka, bara rulla på.

Fast kör du två cykler per vecka finns det ju ingen anledning att köra bröst före axlar varje pass

hbe
2012-02-06, 12:09
Jag har kört push/pull/ben under flera år tyvärr. Blev knappt nå armar alls, 3-5 set i slutet. Och det syns. Lagt in en armdag på senare tid.

Kör du bröst/axlar, rygg, ben och sen armar då? Eller har du fortfarande med triceps och biceps på bröst- respektive ryggpassen?

tumme
2012-02-06, 12:15
Mina axlar har aldrig riktigt funkar som jag vela så kan inte köra för hög volym. Vilket gjorde att jag fick dela upp axlar i två pass också.

Så gick ifrån.

Bröst/axlar/triceps.
Rygg/biceps.
Ben/bål.

Till:

Bröst/axlar.
Rygg.
Ben/bål.
Biceps/triceps/axlar/underarmar.

Viktigt att man tränar ofta dock när det blir så splittat. Är nydumpad så har all tid i världen.

vicarious
2012-02-06, 12:44
Fast kör du två cykler per vecka finns det ju ingen anledning att köra bröst före axlar varje pass

Sant. Känns bara som att bröst är en större muskel och på så vis alltid förtjänar att ligga före anterior deltoid. Föredrar att dela upp bröst och axlar nuförtiden men visst kan man göra som du säger.

Alzie
2012-02-06, 13:12
En teori jag har angående detta problem jag upplever är att de större musklerna (som även utvecklats bäst med detta upplägg) kanske tar längre tid på sig att återhämtas och återhämtar sig nästan precis till nästa pass medan de små musklerna (armarna) återhämtar sig en lång tid (1-2dygn?) innan jag kör dem igen, alltså har de inte en maximal muskeltillväxt.
Vad tror ni om denna teorin? Och hur skulle man då kunna lägga upp det för att lösa problemet?

Eller så kanske problemet ligger i att muskeln redan är lite utmattad när man börjar köra den?

Rusk
2012-02-06, 13:22
Helvete vad sets du kör, även jag har kört ett push/pull/ben upplägg i snart 3 månader där jag tränar varannan dag och ett pass ser ut som det nedan och det tar mig runt 60-70 min att bli klar, så hur lång tid tar inte dina pass med den volymen? Vilar du ens något mellan setsen?

Hur ett ryggpass ser ut ->

Chins 4 x Max (2 min setvila)
Stångrodd 3 x 8-10 (1.45-2 min setvila)
Hantelrodd 2-3 x 12 (1.3 min setvila)
Stångcurl 3 x 6-8 (2 min setvila)
Hammercurl 2 x 12 (1.3 min setvila)
Marklyft 3 x 5 eller stege 10 - 6 - 3 (3 min setvila)

Pejij
2012-02-06, 13:51
Har du kört armövningarna i slutet av passen? Testa då att börja passen med armarna istället, så du kör dem när du är fräsch. Kanske hjälper =)

joasimo
2012-02-06, 13:59
Har du kört armövningarna i slutet av passen? Testa då att börja passen med armarna istället, så du kör dem när du är fräsch. Kanske hjälper =)

+1, dom muskelgrupper du vill prioritera bör ju ligga först i ett pass. Inte så konstigt att armarna ökar sämre när du kör dom sist varje pass när du är lite trött och dessutom mycket färre set.

Alzie
2012-02-06, 14:21
Känns som att rygg, bröst- och axelträning blir mer lidande då än endast armarna.

Vore det inte kanske bättre och köra:
Rygg Triceps
Ben Mage
Bröst Biceps Axlar
Vila

och sedan om igen?