handdator

Visa fullständig version : Varför ha speciella "säckhandskar" till tung boxsäck?


Barbastark
2012-02-05, 20:40
Hejhej

Undrar varför man ska ha speciella "säckhandskar" när man kör på tung boxsäck? Varför inte bara köra med vanliga boxhandskar som man tex använder till sparring?

Mago
2012-02-05, 20:56
For one så sliter det en del på handskarna, och säckhandskar är billigare.

Barbastark
2012-02-05, 20:59
For one så sliter det en del på handskarna, och säckhandskar är billigare.

Hmm, har hört mer i stil med att man kan skada händerna om man kör med vanliga handskar på tung säck. Vilket jag tycker låter konstigt.

delta_mats
2012-02-05, 21:01
Nää. Det är som sagt mest för att man vill ha fräscha boxningshandskar som inte stoppningen blivit knasig på.

Dav0d
2012-02-05, 21:01
Hmm, har hört mer i stil med att man kan skada händerna om man kör med vanliga handskar på tung säck. Vilket jag tycker låter konstigt.

Nej det har mer med att man sliter på sparringhandskar som oftast kostar det dubbla.

*the stupid second*

AhmedGrisen
2012-02-05, 21:08
är det inte lättare att träffa snett med tjockare handskar?

jag upplevde det när jag testade men kan haft en dålig dag eller nått

Barbastark
2012-02-05, 21:18
Okok.

Ska man ha tunna eller tjocka säckhandskar då? Och vad är skillnaden på tjocka säckhandskar och vanliga box/sparringhandskar?

Dav0d
2012-02-05, 21:24
Okok.

Ska man ha tunna eller tjocka säckhandskar då? Och vad är skillnaden på tjocka säckhandskar och vanliga box/sparringhandskar?

Finns det tjocka säckhandskar? :) Personligen går jag efter mottot "Använd något som förhindrar skador och sår på händerna". Efter det föredrar jag så smala handskar det går. De smala håller väldigt länge då stoppningen tål mycket och de har mer stygn.

Dav0d
2012-02-05, 21:25
är det inte lättare att träffa snett med tjockare handskar?

jag upplevde det när jag testade men kan haft en dålig dag eller nått

Beroende på vana kan det vara en större risk för det ja.

luderlasse
2012-02-05, 22:10
Säckhandskar brukar ha tummen fri och vara billigare, personligen tycker jag lite tyngre handskar kan vara bra när man slår säck för då får man upp hastigheten i slagen, man kan ju ha några hekton runt handleden med iof