handdator

Visa fullständig version : Ganglion (?)


94aN
2012-02-05, 20:25
Har haft en stor bula nu i handleden i snart ett år, allt tyder på att det är ett ganglion. Känns som om smärtan blir värre o värre.. Finns det på nått sätt man kan ta bort denna bula förutom att operera bort den eller att slå en tjock bok på den? :)

Ego
2012-02-05, 20:59
Min morsa fick dra några glas vin, sedan plockade jag fram den största boken jag kunde hitta och smashade till den ;)

Lillfightern
2012-02-06, 12:11
Jag hade ganglion i handleden under ca 2 års tid. Den hann bli två cm innan det blev taget på allvar och jag fick operera bort den. Då hade den börjat trycka på nerver så jag kunde inte använda högerarmen på nästan ett år, utan den bara hängde efter sidan. Trodde aldrig jag skulle kunna göra en enda armhävning till i hela mitt liv, men 4 månader efter operationen kunde jag göra min första armhävning på nästan två år och till och med stå på händer!

Den operationen var det absolut bästa jag kunde ha gjort!
Den tog ca 15-20 minuter, ca 45 min inkl alla förberedelser och jag fick vara vaken under tiden och prata med kirurgen och de andra och fråga dom vad de gjorde och hur det såg ut. Fick till och med se hur mitt ganglion såg ut när de tagit ut det. Operationen kostade mig 300 spänn.
2-3 månader senare kunde jag börja träna igen och körde då kick & box väldigt lätt under en period. Kändes sliskigt i början med all extraplats i leden som jag inte var van vid, men det gick över. De la snittet väldigt fint också så jag har knappt något ärr trots 8 stygn.

Har minskad styrka i handen och handleden fortfarande. Tror det är för att operationen fick vänta för länge, och för att jag inte var smart nog att gå till sjukgymnast efter operationen.

Lycka till och hoppas du blir av med ditt också

94aN
2012-02-06, 14:18
Lillfightern

Härligt att det gick bra med dig! De som är tråkigt är att man får vila 2-4 månader efter operationen, väldigt jobbigt.

Läste lite runt på internet, såg att man kan få en kortison spruta där ganglionet sitter så bör det fixas? Någon som vet nått om kortison+ganglion?

Lillfightern
2012-02-06, 16:12
Har testat kortison på en annan led, som varit förstorad. Tyckte det hjälpte så om du kan få kortison är det värt att testa om du drar dig för en operation.
Kortison in i leden gör gärna sjukt ont dagen efter men man kan ändå belasta leden som vanligt efteråt. Funkar det inte med kortisonet är det ju ingen större skada skedd och du kan alltid välja operation då.
Hör med en ortoped, föreslå kortison och se vad de säger?

phrack
2012-02-06, 16:15
Har också ganglion i ena handleden och har haft det från och till så länge jag kan minnas. Har aldrig gjort ont eller så, men det ser lite alien ut. Något man borde oroa sig för?

King Grub
2012-02-06, 16:19
Beror på vad du menar med oroa. Det är inget som kan utvecklas till något farligt. Har man inte besvär brukar rekommendationen vara att avvakta.

94aN
2012-02-06, 16:40
Lillfightern

Har fått kortison in i bägge fotlederna en gång redan, jag vet hur det känns, galet.

Phrack

Du har ju tur att din inte känns av, jag har jätte stora besvär med att ens klara av några armhävningar. Väldigt jobbigt.

Är det någon som har testat slå in en fet bok på den? Vad jag har hört så kommer dem tillbaka efter några månader när man slagit en bok på den..

Lillfightern
2012-02-06, 17:57
Tror operation är bästa sättet att minska risken för återfall. Men även efter operation kan de komma tillbaka och att mosa problemet gör det nog bara.. mosigare? I mitt fall plockade de bort hela skiten. Såg ut som ett tuggat rosa hubbabubba på 2x1 cm :P

Och jag kan göra ur många armhävningar jag vill nu. Värt att vila i 2-3 månader för tyckte jag. Det är inga problem att ta igen den vilan sen när kroppen faktiskt fungerar som den ska och ju längre du går med problem desto mindre och mindre kommer du kunna träna i alla fall?
Dessutom kan du ju träna allt utom just handleden efteråt, så du behöver ju inte sluta träna utan kanske bara byta träningsform tillfälligt och göra nåt annat? Kan ju vara positivt på mer än ett sätt att variera sig och prova nya saker.

Ganglionet kommer nog inte försvinna av sig själv serru. Dumt att skjuta på en ev. lösning och lida i onödan, det är vad jag tycker.

94aN
2012-02-06, 20:52
Just nu är jag rätt upptagen med två andra skador som jag försöker fixa till, kanske super mig full för o be sedan någon slå till ganglionet så hårt som möjligt :) Får se hur de blir!

Tack för alla svar!

Dieter
2012-02-07, 18:59
Har också ett ganglion på handleden. Hade det i sju år innan jag opererade och på slutet kunde jag knappt röra handen eller fingrarna om jag hade ansträngt handleden (typ gjort ett par armhävningar).
Tyvärr får ca 15 % tillbaks besvären efter operationen, jag var en av dem :(

94aN
2012-02-11, 22:03
Senaste dagarna har smärtan blivit så enorm att jag knappt kunnat röra på handleden, jag funderar starkt på att slå en jävla bok på denna bula.

Är det någon som har erfarenhet av detta? försvinner smärtan helt o hållet eller är de endast "bulan" som försvinner?

Vad är det egentligen som gör så att smärtan uppstår?

Orkar inte heller gå igenom en operation där jag e sedan tvungen att vila 2 månader, så jag tänker slå en bok på ganglionet men vill först vara säker på om det ska funka eller ej..

Någon med erfarenhet?

94aN
2012-02-14, 15:10
bump

Popliteus
2012-02-14, 15:17
Min morsa fick dra några glas vin, sedan plockade jag fram den största boken jag kunde hitta och smashade till den ;)

Det finns ingen infektionsrisk iom detta?

Simonstroem
2012-02-14, 15:18
Om bulan är tillräckligt stor så funkar det med att slå en bok på = ), eller trycka jääääävligt hårt på den

Halice
2012-02-14, 15:28
Senaste dagarna har smärtan blivit så enorm att jag knappt kunnat röra på handleden, jag funderar starkt på att slå en jävla bok på denna bula.

Är det någon som har erfarenhet av detta? försvinner smärtan helt o hållet eller är de endast "bulan" som försvinner?

Vad är det egentligen som gör så att smärtan uppstår?

Orkar inte heller gå igenom en operation där jag e sedan tvungen att vila 2 månader, så jag tänker slå en bok på ganglionet men vill först vara säker på om det ska funka eller ej..

Någon med erfarenhet?

Min ganglion har en tendens till att gå sönder utav sig självt när den är som störst.

Ett tips är att inte undvika att belasta den. Belasta den mer eller lika mycket som vanligt. Tillslut brukar den gå sönder. Att göra dips/armhävningar funkar :thumbup:

Ibland kan de gå sönder med en smäll, när man råkar belasta den för mycket, eller slår sönder den. Känns som om handleden gått sönder i ungefär en dag. Det blir svullet och kan ömma i någon dag. Men sedan är den borta, om den inte återkommer efter några veckor

Ibland märker man inte när de går sönder/går tillbaka och ganglionet minskar lite dag för dag. Ibland kan man även då bli svullen men inte alltid.

I vissa fall blivit så irriterad på den och slagit på den emot tex en vägg. Ja, det gör ont men den kan gå sönder = bli av med bulan och smärtan.

Have fun! :D

rooz
2012-02-14, 15:31
Ta och operera den eller stå och banka på den med en bok som en tjackpundande kroppsbyggare med bordelinesyptom och en trasig uppväxt.

*jorgen*

94aN
2012-02-14, 17:49
Tog en bild på mitt ganglion, tycker inte att den är för stor jämfört vad man har sett på youtube, men smärtan är förjävlig hehe.

http://i.imgur.com/N9d3p.jpg

Jag undrar samma sak som någon annan skrev tidigare, finns det ingen risk för infektion om man slår till den med en bok?

Halice
2012-02-15, 12:24
Tog en bild på mitt ganglion, tycker inte att den är för stor jämfört vad man har sett på youtube, men smärtan är förjävlig hehe.

http://i.imgur.com/N9d3p.jpg

Jag undrar samma sak som någon annan skrev tidigare, finns det ingen risk för infektion om man slår till den med en bok?


Det handlar väll ändå inte om hur stor den är utan vilka funktionsnedsättningar den ger.

Infektionsrisken är som allra störst om du skulle operera/öppna upp leden.
Att den går sönder inuti när man slår på den eller går sönder av sig själv skapar bara en liten inflammatorisk reaktion.

Om du nu funderar på att försöka få bort den så ta kontakt med vårdcentralen och diskutera dina möjligheter med en läkare. Sedan väga för och nackdelar med olika metoder.

Juxta
2012-03-12, 13:12
Käns som de enda trådarna jag svarar på i denna forumdel handlar om Ganglion men men.. :)

Att operera skulle jag inte ta för lätt på. Många komplikationer kan uppstå vid operation av handleden. Jag blev av med min Ganglion genom att massera bort kulan. Tryck på kulan och massera samtidigt runt. Gör flera gånger per dag. Efter du gjort detta ska kulan sakta försvinna och smärtan likaså.
Det hjälpte mig. Den kan återkomma ibland men då hjälper massage.