handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag göra?


Simo
2012-02-05, 19:56
Hej, jag bor på min skola och därför kan jag inte väga min mat, hur ska jag göra för att veta hur mycket jag stoppar i mig?

Mvh Simon

willtjam
2012-02-05, 20:06
Träna upp ögonmåttet eller ta med egen vägd mat. Eller så går du efter vågen och resultaten.

z_bumbi
2012-02-05, 20:06
Varför vill du väga maten?

Simo
2012-02-05, 20:23
Varför vill du väga maten?

Jag ska bulka några veckor framöver och vill veta lite mer exakt vad jag får i mig under en dag för just nu ligger jag under det jag behöver och jag har väldigt svårt att äta mer pga min aptit.

paatrik
2012-02-05, 20:35
Jag ska bulka några veckor framöver och vill veta lite mer exakt vad jag får i mig under en dag för just nu ligger jag under det jag behöver och jag har väldigt svårt att äta mer pga min aptit.

Testa att äta fler kaloritäta livsmedel istället för bukfyllnad. Men vad du än gör, kolla vågen/spegeln/ökningar på gymet och utvärdera allt eftersom. Låt det ta tid!

G_lund
2012-02-05, 20:57
Käka så mycket du orkar, avsluta med 4-5 glas mjölk. problem solved.

Fru_Flisa
2012-02-05, 21:04
Käka så mycket du orkar, avsluta med 4-5 glas mjölk. problem solved.
Säker på det?
Det kan säkert funka för vissa och de som har kunskap om näringsämnen. I andra fall kan det tolkas helt fel. Äta "så mycket som man orkar + massa mjölk" kan i värre fall innebära en skadlig akut fettinlagring om kaloriintaget är överdrivet högt.
Bulka räcker med några hundra kcal överskott så extra glasen mjölk lär väl räcka förmodligen tror jag då :).

cakehole
2012-02-05, 21:12
Säker på det?
Det kan säkert funka för vissa och de som har kunskap om näringsämnen. I andra fall kan det tolkas helt fel. Äta "så mycket som man orkar + massa mjölk" kan i värre fall innebära sjukt mycket kalorier och en skadlig akut fettinlagring.
Bulka räcker med några hundra kcal överskott så extra glasen mjölk lär väl räcka förmodligen tror jag då :).

Menar du skadlig fettinlagring i levern? Makronutrientfördelningen samt hur fysiskt aktiv du varit innan måltiden spelar ju stor roll vad det gäller eventuell fettinlagring i levern. Om det nu var det du syftade på?!

Fru_Flisa
2012-02-05, 21:23
Menar du skadlig fettinlagring i levern? Makronutrientfördelningen samt hur fysiskt aktiv du varit innan måltiden spelar ju stor roll vad det gäller eventuell fettinlagring i levern. Om det nu var det du syftade på?!

Nej, jag menade ogynnsam fettcellsbildning och insulinpåslag. Men fettlever, det tar väl längre tid att "uppnå" än en kortare bulkperiod?

Niveus
2012-02-05, 21:52
Nej, jag menade ogynnsam fettcellsbildning och insulinpåslag. Men fettlever, det tar väl längre tid att "uppnå" än en kortare bulkperiod?

Fettlever får typiskt alkoholiker som sabbat leverns förmåga. Förstår inte varför man skulle få fettlever av en bulk.

willtjam
2012-02-05, 22:10
Man kanske lever på fruktos?

sipufonatemo
2012-02-05, 22:37
När det gäller saker som du kan veta hur många stycken du äter; dvs två ägg, en halv paprika, ett glas mjölk eller liknande så är det lätt att använda dig av diverse tabeller och databaser som t.ex. denna:

http://mabra.com/hall-koll-pa-maten-med-var-kaloritabell/

och denna:

http://www7.slv.se/Naringssok/

eller på

www.shapeupclub.com (Jag rekommenderar denna starkt. Du registrerar dig och kan använda de flesta funktioner gratis. Har du iphone eller android kan du dessutom använda samma funktioner på mobilen med en gratis app.)

Det blir svårare med saker som ris och annat som man tar så att säga i lösvikt. Om du äter i skål eller djup tallrik i stället för vanlig tallrik så kan du ta reda på i förväg hur stor volym kärlet har och sedan vet du ungefär hur stor volym du åt, t.ex. en halv skål ris eller liknande. När du sen är på ditt rum kollar du upp förhållandet mellan vikt och volym och räknar ut det du vill veta om du inte har volymen angiven i tabellerna. På mabra.com och shapeupclub.com står ofta volymen angiven. Annars kan du nog hitta olika livsmedels densitet (förhållandet mellan vikt och volym om du inte visste det, jag vet inte hur gammal du är) om du söker lite på internet. Efter en kort googling hittade jag själv denna:

http://www.aqua-calc.com/page/density-table

Har du inte lärt dig om densitet ännu så fråga din matte- eller fysiklärare.

Lycka till

G_lund
2012-02-05, 22:47
Säker på det?
Det kan säkert funka för vissa och de som har kunskap om näringsämnen. I andra fall kan det tolkas helt fel. Äta "så mycket som man orkar + massa mjölk" kan i värre fall innebära en skadlig akut fettinlagring om kaloriintaget är överdrivet högt.
Bulka räcker med några hundra kcal överskott så extra glasen mjölk lär väl räcka förmodligen tror jag då :).

Ts skriver att han har dålig aptit, därav: "ät så mycket du orkar och ta några glas mjölk efteråt."

Förhoppningsvis väger ts sig nån gång per vecka och kollar i spegeln ibland om vikten skulle stiga alldeles för fort.

Skadlig akut fettinlagring som du kallar det är nog inget som kommer över en natt utan snarare efter månader/år av groteska mängder mat (fel mat).

sipufonatemo
2012-02-05, 23:09
Om det är för krångligt att uppskatta matens volym och du verkligen inte kan ta med en slimmad våg in i matsalen för det är skämmigt eller något sådant vilket jag själv förmodligen skulle tycka så borde det nog funka hyfsat bra vid din ålder att gå på vad din kropp ger för resultat; dvs. du väger dig varje morgon och kollar ditt bukfett med fingrarna och hur det ser ut med kroppsfettet när du kollar med ögonen. Om du inte går upp i vikt alls försöker du klämma i dig lite mer mat även om du inte känner för det, t.ex. en shake av något slag. Om du får för mycket fett så har du förmodligen klämt i dig lite väl mycket en period och får försöka äta lite mindre. Jag kan inte komma på något annat sätt utöver dessa jag nämnt. Det skulle vara att ha något slags mätkärl med sig möjligen i så fall. Typ en cylindrisk genomskinlig burk med gradering på sidan så att du kan lägga maten i där och kolla volymen och sen hälla ut den på tallriken igen. Men det är nog lika skämmigt som att väga maten. Du får nog tyvärr skämmas lite om du vill veta exakt hur mycket du får i dig eller så får det bli lite mer skjuta från höften.

Simo
2012-02-05, 23:16
När det gäller saker som du kan veta hur många stycken du äter; dvs två ägg, en halv paprika, ett glas mjölk eller liknande så är det lätt att använda dig av diverse tabeller och databaser som t.ex. denna:

http://mabra.com/hall-koll-pa-maten-med-var-kaloritabell/

och denna:

http://www7.slv.se/Naringssok/

eller på

www.shapeupclub.com (Jag rekommenderar denna starkt. Du registrerar dig och kan använda de flesta funktioner gratis. Har du iphone eller android kan du dessutom använda samma funktioner på mobilen med en gratis app.)

Det blir svårare med saker som ris och annat som man tar så att säga i lösvikt. Om du äter i skål eller djup tallrik i stället för vanlig tallrik så kan du ta reda på i förväg hur stor volym kärlet har och sedan vet du ungefär hur stor volym du åt, t.ex. en halv skål ris eller liknande. När du sen är på ditt rum kollar du upp förhållandet mellan vikt och volym och räknar ut det du vill veta om du inte har volymen angiven i tabellerna. På mabra.com och shapeupclub.com står ofta volymen angiven. Annars kan du nog hitta olika livsmedels densitet (förhållandet mellan vikt och volym om du inte visste det, jag vet inte hur gammal du är) om du söker lite på internet. Efter en kort googling hittade jag själv denna:

http://www.aqua-calc.com/page/density-table

Har du inte lärt dig om densitet ännu så fråga din matte- eller fysiklärare.

Lycka till

Tack för alla svaren men det var nog mest ett sånt här svar jag ville ha :) jag har fixat shapeup appen nu och jag får testa mig fram lite grann! Visst jag kan försöka möla i mig så mycket mat som går men grejen är ju att jag vill veta hur mycket jag äter så jag kan höja eller sänka till en stabil nivå.

sipufonatemo
2012-02-06, 06:46
Tack för alla svaren men det var nog mest ett sånt här svar jag ville ha :) jag har fixat shapeup appen nu och jag får testa mig fram lite grann! Visst jag kan försöka möla i mig så mycket mat som går men grejen är ju att jag vill veta hur mycket jag äter så jag kan höja eller sänka till en stabil nivå.

Ha i åtanke när du använder shapeupclub att det är ett verktyg för kalorimätning och näringsvärden, varken mer eller mindre; dvs som du säkert förstår själv så måste du fortfarande testa dig fram till vilket kaloriintag som är bra för just dig eftersom det är individuellt. Shapeupclub rekommenderade t.ex. mig att gå upp i vikt 4 kg/månad men Sniggel här på forumet och andra säger att 1-2 kg/månad är lagom annars lägger man på sig för mycket fett. Så jag ändrade inställningarna till 1 kg/månad (egentligen 0,25 kg/vecka). Du borde nog göra detsamma om du får denna information antar jag.

Simo
2012-02-06, 10:08
Ha i åtanke när du använder shapeupclub att det är ett verktyg för kalorimätning och näringsvärden, varken mer eller mindre; dvs som du säkert förstår själv så måste du fortfarande testa dig fram till vilket kaloriintag som är bra för just dig eftersom det är individuellt. Shapeupclub rekommenderade t.ex. mig att gå upp i vikt 4 kg/månad men Sniggel här på forumet och andra säger att 1-2 kg/månad är lagom annars lägger man på sig för mycket fett. Så jag ändrade inställningarna till 1 kg/månad (egentligen 0,25 kg/vecka). Du borde nog göra detsamma om du får denna information antar jag.

Tack för upplysningen! :)

Langster
2012-02-06, 10:23
Säker på det?
Det kan säkert funka för vissa och de som har kunskap om näringsämnen. I andra fall kan det tolkas helt fel. Äta "så mycket som man orkar + massa mjölk" kan i värre fall innebära en skadlig akut fettinlagring om kaloriintaget är överdrivet högt.
Bulka räcker med några hundra kcal överskott så extra glasen mjölk lär väl räcka förmodligen tror jag då :).

I den åldern, med de förutsättningarna som trådskaparen har så tror jag det är fritt fram att äta så mycket han orkar om han vill gå upp i vikt. Att börja räkna kalorier och väga maten för att gå UPP i vikt i den åldern verkar bra mycket sjukare än att äta sig ordentligt mätt och inte tänka så mycket mer på det.