handdator

Visa fullständig version : Nnnnnggghhhhh! Detta var jobbigt!


Lakritstomten
2012-02-05, 19:47
Nytt år, nya rutiner! För att peppa mig själv så ska jag börja skriva träningsjournal.


Om mig

25 år, jobbar som IT-tekniker. Har varit rejält överviktig sedan tiden efter gymnasiet (under gymnasiet var jag lite väl smal). Tränade karate när jag var lite yngre men det var rätt så många år sedan. Har aldrig tränat på gymmet men man måste börja någon gång!

Längd: 175 cm
Vikt: 100 kg



Upplägg

Måndag: Gym
Tisdag: Cardio
Onsdag: Gym
Torsdag: Cardio
Fredag: Gym

Jag kommer följa z_bumbi:s träningsupplägg för nybörjare (känns allmänt korkat att köra någonting anpassat när jag inte har en susning om vad man ska göra).
Hade även tänkt använda min spinningcykel här hemma (som har samlat damm i några år) varje dag.

Kommer gymma innan jag går till jobbet (6:15 öppnar gymmet på måndag, tisdag, fredagar) och jag kör för fullt fram tills 07:00-07:05.
Cykla kommer jag göra varje dag efter jobbet.
20 minuter dagarna när jag gymmar och sedan 40 minuter under vilodagarna.


Mål

Längre sikt: Få en allmänt "fit" kropp. Tjejerna ska tråna efter min kropp när jag visar upp den på beachen (Självklart när flickvännen inte ser!) :naughty:
Kort sikt: Gå ner till 95 kg till slutet av Mars.

Jag hade tänkt skriva Februari först men man ska inte förhasta sig alltför mycket. Går jag ner 5kg när april börjar är jag nöjd!


Tankar och funderingar

Att masa sig upp strax efter fem för att förbereda sig och sedan smita iväg till gymmet 2 timmar innan man börjar kan nog kännas tungt i början men gör jag detta tillräckligt längre så blir det som en rutin.... hoppas jag!

Jag har aldrig brytt mig om vad jag äter (uppenbarligen! :laugh:) och jag tänker inte börja väga allt jag äter för att hamna i kaloriunderskott utan jag kör "babysteps".
Först få gymmandet som en rutin och även cardion och sedan kan vi ta itu med maten!
Kan dock säga en sak på rak arm.... läsk försvinner från och med nu (varje gång jag slurpar i mig läsk kommer jag skriva det här till allmän beskådan så att jag ser mitt misstag).

Imorgon börjar det, önska mig lycka till!

Marcus Yngvesson
2012-02-05, 19:56
Stort lycka till!

Lakritstomten
2012-02-06, 11:27
Måndag 6:e februari

Bänkpress 4*8 55 kg (Sista settet så klarade jag enbart 7)
Lutande bänk 4*6 40 kg
Stående militärpress 3*10 25 kg
French press med hantel (stående) 3*8 14kg
Pushdown 3*8 3*8 17,5 kg
Rotator cuff, utåtrotation 2*10 7,5 kg
Rotatorcuff, innåtrotation 2*10 10 kg

Första passet för mig! :hbang:
Svinkallt i morse när man steg upp men nu jävlar ska det gymmas tänkte man.


Problem

Det finns 2 övningar som finns med i z_bumbis träningsförlag som jag försökte göra men misslyckades kapitalt med.

Smal bänkpress: Jag försökte på en hygglig vikt på 30 kg men högra armen sa emot nästan direkt. Inga problem att lyfta det hela men när jag skulle ner med stången så började det göra ont som fan med högra armen.
Att hålla armarna raka var inga problem utan det började göra ont så fort som jag försökte böja armarna.
Jag har inga dylika problem när jag kör bänkpress utan det är enbart när jag kör den här "smala" varianten som det dyker upp.

Tänker inte köra den där mer utan nästa gång så kommer jag köra "Stående tricepsextension i cable). Vad jag uppfattade på övningsbanken så tränar man samma "huvudmuskel" även om smala bänkpressen involverar några andra. Inte riktigt värt det om det gör ont.

Baksida axel i cable: Försökte även köra denna övning men jag fick knappt upp armarna trots att vikten låg på ynka 5 kg. Jag ska försöka igen nästa gång men annars får jag ta och försöka hitta en mer skonsammare övning även om denna inte gjorde lika ont som smala bänkpressen.


Tankar och funderingar

Tyckte att passet gick bra bortsett från övningarna jag listade ovan.
Bänkpressen kändes bra och jag fick ett bra grepp, klarade inte riktigt av 4*8 utan på sista settet så började det kännas riktigt ordet och var "rädd" för att jag inte skulle få upp stången igen utan stannade vid 7 reps.

Resten av övningarna kändes bra även om jag känner att jag kan öka lite mer på "Rotator cuff, utåtrotation".

Pushdown var inte riktigt den övningen jag gjorde men hittade ingenting på övningsbanken. Istället för en... "stång" så hade jag något slaps rep som luktade dynga som jag sedan fick trycka ner. Känns som om jag kanske borde ha gjort "riktiga" Pushdowns istället.

Överlag är jag helt nöjd med passet, längtar tills på onsdag då det ska köras Rygg och Biceps!


Om någon har förslag på övning till "Baksida axel i cable" så skulle det vara guld! *flex*

Lakritstomten
2012-02-06, 11:28
Stort lycka till!

Tack så mycket!

Lakritstomten
2012-02-06, 20:23
Måndag 6:e februari


Mat

Frukost: Nutrilett måltidsersättning shake
Efter gymmet när jag kom till jobbet: En banan + svart kaffe
Lunch: Köttbullar, potatismos, gräddsås och lingon
Mellanmål: En till banan och kaffe igen!
Middag: Korv stroganoff med ris

Jag har inte börjat väga min mat ännu så vet faktiskt inte hur mycket det här är men jag kan säga att lunch portionen var jävligt liten i jämförelse med andra restauranger (jag äter ute).
Brukar även köpa en grov macka med ost och smör efter gymmet men affären hade slut på bröd.


Imorgon börjar jag väga mig, ska väga mig varje dag vid ungefär samma tidpunk (vakna, duscha sedan väga!)

Lakritstomten
2012-02-06, 20:34
Glömde tillägga att jag gick en sträcka som jag brukar ta bussen (20 minuters gång woohoo!). Körde även på spinningcykeln i 20 minuter så fort jag kom innanför dörren. :)

Synd att man inte kan göra ändringar i sin post längre än 10 minuter bort.

Foilhat
2012-02-06, 21:10
Baksida axel i cable: Försökte även köra denna övning men jag fick knappt upp armarna trots att vikten låg på ynka 5 kg. Jag ska försöka igen nästa gång men annars får jag ta och försöka hitta en mer skonsammare övning även om denna inte gjorde lika ont som smala bänkpressen.

5 kg är inte så ynkligt i denna övningen. Jag tror att jag körde 2,5 kg när jag började med den. Sänk vikten utan att skämmas :P

Gött att du har kommit igång iallafall! Lycka till!

Lakritstomten
2012-02-07, 06:40
5 kg är inte så ynkligt i denna övningen. Jag tror att jag körde 2,5 kg när jag började med den. Sänk vikten utan att skämmas :P

Gött att du har kommit igång iallafall! Lycka till!

Du har rätt, det var en dum sak att fundera över.

Ska testa första settet utan vikter för att få in tekniken och sedan gradvis öka set för set.

Tack!

Vikt under morgonen: 98.3 kg

Lakritstomten
2012-02-07, 19:24
Tisdag 7:e Februari

Frukost: 2 brödskivor med kycklingpastej
Mellanmål: Banan och kaffe
Lunch: Indisk kycklinggryta
Mellanmål: Banan och kaffe
Middag: Chili con carne med ris

Gick hem som vanligt istället för bussen så rask promenad 20 minuter, dock blev det enbart spinning i 20 minuter istället för 40 minuter som jag hade skrivit tidigare.
Kändes redan jättetrögt från början och efter 20 minuter var jag redan svettig som få och trött.

Imorgon blir det gympass, rygg + biceps! *flex*

Lakritstomten
2012-02-08, 10:32
Onsdag 8:e Februari

Latsdrag 1*8, 1*6, 1*6 (45 kg)
Bicepscurl med stång 3*8 (25 kg)
Hantelrodd 3*8 (18 kg)
Pinch 3*20s (5 kg)
Hyperextensions 2*8 + 10kg
Ryggövning som riktade sig mot lower back (vet inte vad den heter) 3*8 55 kg

Rätt så missnöjd med träningen idag, jag missade 2 övningar:
Skivstångsrodd
Hammercurls

Jag glömde bort dessa övningar helt och hållet, från och med nu ska jag skriva en lapp där det står vilka övningar jag ska utföra!


Nu till någonting mer uppiggande:

Vikt under morgonen: 97.8 kg :)

Lakritstomten
2012-02-08, 20:03
Onsdag 8:e Februari


Mat

Frukost: Skål med musli och mild yoghurt
Efter gymmet när jag kom till jobbet: Kaffe och en banan
Lunch: 2 raggmunkar, lite fläsk och lingon + massa majs och morötter
Middag: Gratinerade köttbullar med potatis + majs

Skippade 20 minuters promenaden och tog bussen istället på grund av vädret. Däremot så tog jag en omväg och handlade jag lite mat så det jämnade nog ut sig ändå.
Körde även 20 minuters pass på spinningcykeln och det kändes trögt som tusan i början men efter några minuter så lättade det.


Tankar och funderingar

Missnöjd med passet på gymmet idag... hur fan kan man glömma bort övningar! *gah!*
Spinningen gick dock bättre än gårdagen och med tanke på att jag gick ner lite så är jag i överlag nöjd med dagen.

Har även en liten stegtävling på jobbet som går via tappa.se och jag toppar min avdelning med 22000 steg per dag.. wohoo!
Inte jättemycket att hurra över men förra året så snittade jag på runt 12000 så jag är helt klart mer aktiv nu :)

Imorgon blir det inget gymmande men däremot så kommer jag köra spinning igen.
Fredagspasset blir ben,vader och magen som får jobba!

Lakritstomten
2012-02-09, 18:57
Torsdag 9:e Februari

Mat

Frukost: 2 skivor bröd med kycklingpastej och skinka
Mellanmål: Kaffe och äpple
Lunch: Hamburgare med pommes från texas long horn
Mellanmål: Kaffe och päron
Middag: Korvstuvning

Blev rätt så mycket rörelse idag då jag gick till olika ställen på grund av möten, 20 minuter rask promenad hem från jobbet och spinning på 20 minuter när jag kom hem.

Vikt under morgonen: 97.7 kg (-0.1)


Imorgon benpass!

Lakritstomten
2012-02-10, 12:20
Fredag 10:e Februari


Träning

Knäböj 1*8, 3*6 55 kg
Benpress 3*8 110 kg
Bencurl 3*8 50 kg
Benspark 3*8 50 kg
Stående vadpress 2*10 70 kg
Situps 2*10


Fy helvete vad knäböjen tog hårt, jag tänkte köra på 70 kg först då jag testade några drag med vadpress men jag kunde/vågade inte gå ner riktigt djup så sänkte vikten.
Benpressen/Benspark/Bencurl var inte heller några lätta övningar, bensparken som jag tog efter bencurlen kändes riktigt riktigt ordentligt sista 2 setten.

Helnöjd med träningen även om jag hade tidsbrist och inte hann med raka ben marklyft.

Vikt under morgonen: 97.7 kg (0.0) Ingen förändring, jag tror starkt på hamburgarens fel!

Lakritstomten
2012-02-11, 10:08
Fredag 10:e Februari

Mat

Frukost: Havregrynsgröt
Efter gymmet: En halv macka med smör och gurka + kaffe
Lunch: Tandoorikyckling med ris
Mellanmål: Resten av mackan från frukosten + kaffe
Middag: Köttfärssås med spaghetti



Lördag 11: Februari


"Vilodagar" även om jag kommer köra spinning 1 timme under dagen.

Vikt under morgonen: 97.3 kg (-0.4 kg) :hbang:

Lakritstomten
2012-02-12, 10:43
Lördag 11:e Februari


Mat

Frukost/Lunch: 2 grova brödskivor med smör
Middag: Lasagne
Efter middag: Lite mer lasagne!

Spinning i 30 minuter.


Söndag 12:e Februari

Frukost: 2 grova brödskivor med smör/ost/skinka
Lunch: Husmanskost
Middag: Husmanskost

Osäker på om jag ska köra spinning idag, jag börjar känna mig sjuk.
Ska man träna om man vaknar med halsont? Ingen feber, nätt huvudvärk men för jävla värkande i halsen. Får ta och söka på forumet lite misstänker jag.
Skulle jag köra spinning blir det 30 minuter igen.


Tankar och funderingar

Vikt under morgonen: 97.2 kg (-0.1)
Viktminskning sedan jag började väga mig: 98:3 kg (-1.1 kg)

Vägde mig under tisdagen på 98.3 kg och nu på söndag är jag 1.1 kg lättare.
Misstänker att det nästan enbart är vätska som har försvunnit men det är helt ok det med.

Så nu har jag tagit mig igenom första veckan med gymmandet och jag måste säga att jag är helnöjd än så länge.
Det har varit roliga pass, finns inte så många människor på morgonen när jag gymmar, folket som var där var vänliga och även visade mig hur man gör en övning (jag hade kollat in övningarna på övningsbanken men alltid lättare när någon visar!).
Längtar till imorgon, då jävlar blir det bröst + triceps igen!

Hoppas att jag kan glida ner till 96.5-96.7 kg under samma tidpunkt som nu fast nästa vecka.

Lakritstomten
2012-02-20, 14:08
Måndag 20:e Februari

Träning

Bänkpress 4*8 55 kg
Lutande bänk 4*6 40 kg
Stående militärpress 3*8 25 kg
French press med hantel (stående) 3*8 14 kg
Pushdown 3*8 20 kg
Rotator cuff, utåtrotation 2*10 7,5 kg
Rotatorcuff, innåtrotation 2*10 7,5 kg


Mat

Frukost: Smoothie
Lunch: Hamburgare med pommes (texas long horn)
Middag: Husmanskost


Tankar och funderingar

Har varit sjuk hela förra veckan så blev ingen träning alls! :cryout:
Första dagen på jobbet idag och passade på att försöka träna vilket inte var det smartaste jag gjorde... jag hade ingen tryck alls och efter träningen så började jag känna mig vinglig och illamående.
Är inte helt frisk utan jag är fortfarande snuvig, hostar lite och fick huvudvärk efter träningen. Kommer gå hem tidigare från jobbet idag för att vila upp mig.

Förhoppningsvis släpper det här på onsdagen så jag kan börja köra igång igen.
Rygg + Biceps på onsdag!

Lakritstomten
2012-02-22, 12:24
Tisdag 21:e Februari

Mat

Frukost: 2 grova brödskivor med smör och skinka
Lunch: Tandoori kyckling med ris
Middag: Bacon med potatis + löksås

Spinning 20 minuter.

Var ingen större förändring jämfört med måndagen så kanske inte skulle ha cyklat alls men men!

Lakritstomten
2012-02-22, 12:33
Onsdag 22:e Februari


Träning

Latsdrag 2*8 45 kg, 1*8 40 kg
Bicepscurl med stång 3*8 25 kg
Hammercurl 3*8 12 kg
Hantelrodd 3*8 20 kg (+2kg)
Pinch 3*20s 5 kg
Hyperextension 2*8
Ryggövning som riktade sig mot lower back 3*8 60 kg (+5kg)


Mat

Frukost: En brödskiva med smör och skinka
Lunch: Pasta carbonara
Middag: Janssons frestelse


Tankar och funderingar

Känner mig betydligt mycket bättre idag och därför passade jag även på att gymma.
Rygg + biceps idag och det kändes helt ok även om jag känner mig svagare än tidigare. Ökningar på två övningar vilket inte är helt fy skam!
Kör rask promenad hem idag och sedan spinning i 20 minuter.
Ben på fredag!

Lakritstomten
2012-02-24, 09:35
Fredag 24:e Februari

Träning

Knäböj 4*6 60 kg (+5kg)
Benpress 3*8 110 kg
Bencurl 3*8 50 kg
Benspark 3*8 50 kg
Stående vadpress 3*10 80 kg (+10kg)
Situps 2*10

Ökade lite på knäböjen och stående vadpress.
Knäböjen var upptagen så körde benpress/bencurl och bensparken innan så känns som om jag skulle kunna öka lite till om jag kör den först.
Vadpressen kändes helt ok, ska testa 85 kg nästa gång!

Helt ok pass, tycker att jag tar ut mig mer när jag kör benpasset än övriga pass så ska testa öka lite vikter under måndag/onsdag passet.

Tar och väger mig under söndagen, blir lite för mycket att väga sig varje dag och noja sig över det hela så blir en gång i veckan istället.

Lakritstomten
2012-02-27, 15:54
Måndag 27:e Februari

Träning

Bänkpress 4*6 60 kg (+5kg)
Lutande bänk 4*6 42,5 kg (+2,5kg)
Stående militärpress 3*8 25 kg
French press med hantel (stående) 3*8 16 kg (+2kg)
Pushdown 3*8 25 kg (+5kg)
Baksida axel i kabel 3*8 2,5 kg
Rotator cuff, utåtrotation 2*8 7,5 kg
Rotatorcuff, innåtrotation 2*8 7,5 kg

Ökningar! *flex*

Skönt att öka på 4 övningar, kändes som om jag kunde öka lite mer på lutande bänken och även på french pressen men det väntar vi med till nästa vecka! (förhoppningsvis!)

Rygg + biceps på onsdag!

Lakritstomten
2012-02-29, 10:54
Måndag 29:e Februari

Träning

Latsdrag 2*8 45 kg, 1*8 40 kg
Bicepscurl med stång 2*8 25 kg, 2*8 20 kg
Hammercurl 3*8 12 kg
Hantelrodd 3*8 20 kg
Pinch 3*30s 5 kg (+10 s)
Hyperextension 2*8
Ryggövning som riktade sig mot lower back 3*8 60 kg

Fick tips av en på gymmet om att jag inte körde bicepscurlen som man ska göra (körde ungefär 3/4 ner men inte hela vägen!).
Fick därför sänka vikterna till 20 kg. Skönt med folk som säger till :)

Benpass på fredag!

Lakritstomten
2012-03-02, 08:39
Fredag 2:e Mars

Träning

Knäböj 4*8 70 kg (+10 kg)
Benpress 1*8 110 kg, 1*8 120 kg (+10 kg), 1*8 130 kg (+20 kg)
Benspark 3*8 55 kg (+5 kg)
Stående vadpress 3*10 80 kg (+10kg)
Situps 2*10

Hade bra tryck idag, ökning i samtliga grenar, woohoo!
Bencurl/Lårcurl maskinen var sönder så blev inget med det *gah!*

Kändes som om jag kunde trycka på mer med knäböjen så om jag känner samma tryck nästa vecka så ska jag testa 75 kg.

Lakritstomten
2012-03-04, 09:04
Nu såg jag att jag hade skrivit måndag 29:e Februari när jag menade onsdag.

Vikt nu under morgonen: 96.4 kg (-0.8 kg)

Var ett tag sedan jag skrev vilken vikt jag har även om jag har vägt mig sporadiskt.

Gick ner till 95.4 kg direkt efter att jag hade varit sjuk.
När veckan var slut hade jag gått upp till 99.2 kg vilket inte var så förvånande då jag åt rejält med fyllemat den veckan (ska försöka hålla mig undan från fyllemat i fortsättningen alternativt begränsa den till en korv med bröd).

Målet är att gå ner till 95 kg till slutet av denna månad så 1.4 kg på 4 veckor låter rätt rimligt.

Bröst/Triceps/Axlar imorgon!

Lakritstomten
2012-03-05, 09:20
Måndag 5:e mars


Träning

Bänkpress 1*8 60 kg, 3*6 62,5 kg (+2,5 kg)
Lutande bänk 1*8 40 kg, 1*6 42,5 kg, 2*6 45 kg (+2,5 kg)
Stående militärpress 3*8 25 kg
French press med hantel (stående) 3*8 16 kg
Pushdown 3*8 25 kg
Baksida axel i kabel 3*8 2,5 kg
Rotator cuff, utåtrotation 2*8 7,5 kg
Rotatorcuff, innåtrotation 2*8 7,5 kg


Ökningar igen!

Kör fortfarande spinning efter jobbet och går bättre och bättre.
Hoppar även av några stationer innan på hemvägen så man kan gå lite och njuta av naturen.

Lakritstomten
2012-03-07, 18:05
Onsdag 7:e mars

Träning

Latsdrag 1*8 45 kg, 2*8 40 kg
Bicepscurl med stång 1*8 25 kg, 3*6 20 kg
Hammercurl 3*8 12 kg
Hantelrodd 3*8 20 kg
Pinch 2*20s 7,5 kg (+2,5 kg), 1*20s 5 kg
Ryggövning som riktade sig mot lower back 3*8 60 kg
Hyperextension 1*8

Benpass på fredag, woohooo!

Lakritstomten
2012-03-09, 10:52
Fredag 9:e mars

Knäböj 4*8 70 kg
Benpress 3*8 130 kg
Benspark 3*8 55 kg
Lårcurl 3*8 55 kg
Stående vadpress 1*10 80 kg, 1*10 85 kg (+5 kg), 1*10 90 kg (+10 kg), 1*10 100 kg (+20 kg)
Situps 2*10

Helt ok, benpressen tog dock musten ur mig verkligen, bensparken och lårcurlen kändes jättetungt då jag körde dessa direkt efter benpressen.
Hade tänkt öka på Knäböjen men det sparar vi till nästa vecka!
Lägger även till "Raka marklyft" som övning under mina fredagsträningar.

Nu helg och det ska bli en hel del festande men även en hel del spinning så får hoppas att jag ligger på +- 0 när festandet är slut.

Måndag bröst + triceps! *flex*

Lakritstomten
2012-03-11, 11:43
Vikt under morgonen: 95.7 kg (-0.7 kg)

Går framåt... eller ska man säga nedåt?! ;)

Kroppen börjar vänja sig allt mer och mer vid träningen, börjar kännas som rutin nu vilket är jävligt skönt då det var jobbigt att gå upp så tidigt på morgonen för att hinna gymma.

Har ökat på mitt spinningpass till 40 minuter direkt efter jobbet alla vardagar och 1h 20 min under helgerna. Ska börja springa på löpbandet snart (när min kondition har blivit bättre så man orkar jogga 20 minuter i alla fall).

Har 3 veckor på mig att gå ner 0.7 kg som var mitt mål när jag skapade den här tråden, om man kollar på viktnedgången senaste tiden bör det vara lätt som en plätt men man ska aldrig underskatta hungern, bara att stå emot dock!

Imorgon är det bröst + triceps och lite axlar!

Lakritstomten
2012-03-12, 14:57
Måndag 12:e mars


Träning

Bänkpress 3*6 62,5 kg, 1*3 62,5 kg
Lutande bänk 4*6 45 kg
Stående militärpress 3*8 25 kg
French press med hantel (stående) 3*8 16 kg
Pushdown 3*8 25 kg
Baksida axel i kabel 3*8 2,5 kg
Rotator cuff, utåtrotation 2*8 7,5 kg
Rotatorcuff, innåtrotation 2*8 7,5 kg

Jobbar hemifrån idag och imorgon så gick till gymmet lite senare än vanligt och ta mig fan om det inte var mycket folk där!

Helt ok pass, bänkpressen var lite jobbigt sista settet då jag orkade enbart 3 st men förhoppningsvis går det bättre nästa vecka!

Rygg + Biceps på onsdag!

Lakritstomten
2012-03-16, 18:11
Fredag 16:e mars

Knäböj 4*4 72,5 kg (+2,5 kg)
Benpress 1*8 130 kg, 2*8 140 kg
Benspark 3*8 55 kg
Lårcurl 3*8 55 kg
Stående vadpress 3*6 100 kg
Situps 2*10

Alla stänger var upptagna så fick ta knäböjen efter benpress, benspark och lårcurlen vilket kändes som in i helvete! Orkade knappt böja mig ner efter första settet men fick köra på ändå till 4 i alla fall.
Glömde köra raka marklyft men får ta och köra nästa vecka istället.

Blev ingen träning i onsdag då jag fick hjälpa en kompis flytta så träningen kom via den istället.

Invägning på söndag för att se om jag har gått ner något!

Lakritstomten
2012-03-18, 09:59
Delmål nådd! :thumbup:

Vikt under morgonen: 94.2 kg (-1.5 kg!)

Mina förhoppningar var att jag skulle ner 0.7 kg när den här veckan var slut men ta mig tusan om det inte blev över dubbelt så mycket!
Skönt att gå ner i vikt så här mycket på en vecka men samtidigt inser jag ju att även musklerna bryts ned när det är så pass mycket så lite dubbla känslor över det hela.

Nåja, bara att ta nya tag!

Ny delmål: 90 kg fram till slutet av maj

Imorgon bröst + triceps!

Lakritstomten
2012-03-19, 12:33
Måndag 29:e mars

Bänkpress 3*6 65 kg, 1*3 65 kg (Maskin då den vanliga var upptagen!)
Lutande bänk 4*6 45 kg
Stående militärpress 3*8 25 kg
French press med hantel (stående) 3*8 16 kg
Pushdown 3*8 25 kg
Baksida axel i kabel 3*8 2,5 kg
Rotator cuff, utåtrotation 2*8 7,5 kg
Rotatorcuff, innåtrotation 2*8 7,5 kg

Körde lutande bänk före bänkpressen då både smith och standard var upptaget.
Hoppas på under 94 kg denna vecka, go go!

Rygg + biceps på onsdag!

Lakritstomten
2012-03-21, 13:41
Onsdag 21:e mars

Latsdrag 3*8 40 kg
Bicepscurl med stång 2*8 20 kg, 1*8 25 kg
Hammercurl 3*8 12 kg
Hantelrodd 3*8 20 kg
Pinch 2*20s 7,5 kg, 1*30s 5 kg
Ryggövning som riktade sig mot lower back 3*8 60 kg
Hyperextension 2*8

Inga större förändringar, bicepscurlen kändes lättare än för 2 veckor sedan vilket är skönt, bara att fortsätta nöta så blir det bättre och bättre.

Benpass på fredag... gillar det passet, knäböjen är en jätterolig övning som tar verkligen musten ur en!

Lakritstomten
2012-03-23, 13:47
Fredag 23:e mars

Knäböj 4*8 70 kg (-2.5 kg)
Benpress 3*8 140 kg
Benspark 3*8 55 kg
Lårcurl 3*8 55 kg
Stående vadpress 4*8 100 kg
Situps 2*10

Samma sak idag också vad gäller knäböjen, upptaget så tog benpress/benspark/lårcurl före. Helt ok pass ändå, kändes väldigt segt i början (märkte även av det på spinningen igår kväll då benen var sega som sirap!) men gick bättre när knäböjen tog över.

Nu är det helg, lite drickande men ska försöka tänka på vad jag trycker i mig ändå.

På söndag invägning (Yummeh!) och på måndag är det bröst + triceps igen!

Lakritstomten
2012-03-25, 08:36
Vikt under morgonen: 93.1 kg (-1.1 kg)

Inte lika stor viktnedgång som förra veckan men jag är nöjd ändå!
Bästa är att jag inte känner av dessa viktnedgångar särskilt mycket, jag äter precis samma mat som tidigare men skillnaden nu är att jag äter långsammare och fortsätter inte äta om mättnadskänslan slår in.

Tror maten är en starkt bidragande orsak till viktnedgången och även att jag har ökat intensiteten när jag gymmar och kör spinning och även att jag har ökat tiden som jag kör spinning.

Imorgon är det gym igen, woohoo! *flex*

Lakritstomten
2012-03-26, 10:01
Måndag 26:e mars

Bänkpress 4*6 62,5 kg
Lutande bänk 4*6 45 kg
Stående militärpress 3*8 25 kg
French press med hantel (stående) 3*8 16 kg
Pushdown 3*8 25 kg
Baksida axel i kabel 3*8 2,5 kg
Rotator cuff, utåtrotation 2*8 7,5 kg
Rotatorcuff, innåtrotation 2*8 10 kg (+2,5 kg)

Varken bu eller bä över dagens träning.
Kände mig rätt utmattad under träningen och direkt efter men efter duschen så kände jag att jag borde ha tagit i lite mer ändå.

Nåja, nya tag på onsdag, rygg + biceps!

Lakritstomten
2012-03-27, 08:29
Tisdag 27:e mars

Latsdrag 3*8 45 kg
Bicepscurl med stång 2*8 20 kg, 1*8 25 kg
Hammercurl 3*8 12 kg
Hantelrodd 3*8 20 kg
Pinch 2*15 s 10 kg (+2,5 kg)
Ryggövning som riktar sig mot lower back 3*8 60 kg
Hyperextension 2*8

Var lite osäker på om jag skulle gymma imorgon då jag ska gå på bio ikväll och det blir en sen kväll så passade på att ta morgondagens pass idag.

Nu verkar det dock som om jag inte ska på bio trots allt så vi får se om jag masar mig till gymmet imorgon och kör benpass!
Annars blir det benpass på fredag.

Lakritstomten
2012-03-28, 13:41
Onsdag 28:e mars

Knäböj 2*4, 2*6 72.5 kg
Benpress 3*8 140 kg
Benspark 3*8 55 kg
Lårcurl 3*8 55 kg
Stående vadpress 4*8 100 kg
Situps 2*10

Inga konstigheter, kände mig dock helt jävla slutkörd under knäböjen (yehep, tog övningen åter igen efter benpress/benspark/lårcurl).

Nästa träning blir antingen imorgon eller på fredag, vilodag skulle ju sitta fint men samtidigt skulle det vara skoj att köra bröst imorgon och sedan ryggen på fredag.

Vi får se!

Lakritstomten
2012-03-30, 09:27
Fredag 30:e mars


Bänkpress 3*6 62,5 kg, 1*5 65 kg (+2,5 kg)
Lutande bänk 2*6 45 kg, 2*6 47,5 kg (+2,5 kg)
Stående militärpress 3*8 25 kg
French press med hantel (stående) 3*8 16 kg
Pushdown 3*8 25 kg
Baksida axel i kabel 2*8 2,5 kg
Rotator cuff, utåtrotation 2*8 7,5 kg
Rotatorcuff, innåtrotation 2*8 10 kg

Lite ökning... woohooo!

Helg nu med alla dess onyttigheter men ska nog fortsätta hamna på underskott ändå... och om jag käkar något onödigt så får jag straffa mig själv med lite längre spinningpass!

Barbastark
2012-03-30, 09:45
Haha kul journalnamn :D

Lakritstomten
2012-04-01, 08:38
Haha kul journalnamn :D

Tack så mycket ;)

Sådär då, söndag morgon och dags för invägning!
Ska nu även börja hålla koll på hur mycket jag går ner varje månad genom att väga mig den första dagen i månaden.

Vikt under morgonen: 91.9 kg (-1.2 kg)
Vikt under 4:e mars (hade inte 1:e mars): 96.4 kg (-4.5 kg)

Då var den här veckan avklarad och jag har gått ner 1.2 kg!
Verkar som om jag håller viktminskningen på stabila -1 kg i veckan vilket är skönt. Det som jag gillar mest är att jag inte räknar kalorier utan jag äter helt enkelt bara långsammare och när mättnadskänslan slår in så är det dags att sluta äta.
-4.5 kg sen 4:e mars vilket ger viktminskning på lite drygt -1.1 kg i veckan vilket är underbart.

Jag hade satt delmål att komma fram till under 90 kg till slutet av maj och nog ser det ut att gå vägen :thumbup:

Ledig kommande vecka, blir intressant att se vågen när den veckan är slut då.

Imorgon är det bröst + triceps!

Lakritstomten
2012-04-02, 11:39
Måndag 2:e april

Bänkpress 4*5 65 kg
Lutande bänk 3*6 50 kg (+2,5 kg)
Stående militärpress 2*8, 1*6 25 kg
French press med hantel (stående) 2*8 16 kg
Pushdown 3*8 25 kg
Rotator cuff, utåtrotation 2*8 7,5 kg
Rotatorcuff, innåtrotation 2*8 10 kg

Ökningar! I fredags körde jag sista settet med 65 kg på bänkpressen så ville testa köra 4 set med den x5 repetitioner och det gick helt ok.
Lutande bänken kändes tyngre än vanligt vilket jag tyckte var konstigt men nu när jag håller på att skriva det här så såg jag att senaste vikten jag körde var 47,5 kg så ökning där med!
Militärpressen och french passen blev dock lidande då jag inte hade krafter nog för dessa 2 övningar.

Har kört spinning 40 min än så länge, kommer köra 40 min igen ikväll.

På onsdag är det rygg + biceps!

Lakritstomten
2012-04-04, 09:59
Onsdag 4:e april

Latsdrag 3*8 45 kg
Bicepscurl med stång 3*6 25 kg, 1*8 20 kg
Hammercurl 3*8 14 kg (+2,5 kg)
Hantelrodd 2*8 20 kg, 1*8 22 kg (+2 kg)
Pinch 3*15 s 10 kg
Ryggövning som riktar sig mot lower back 3*8 60 kg
Hyperextension 2*8

Ökningar!
Har varit och kommer fortsätta vara ledig hela veckan så känns som att jag är mer utvilad nu än tidigare vilket är jäkligt skönt.
Körde spinning 40 minuter direkt efter jobbet, ska köra en timme spinning senare framåt kvällen, ger väldigt bra känsla.

Imorgon blir det benpass (Fredag så har gymmet öppet men enbart från 10:00 till 13:00 så lär bli fullsmockat).

Prövade väga mig idag och det såg väldigt bra ut, blir dock en överraskning för Er på söndag! ;)

Lakritstomten
2012-04-05, 08:05
Torsdag 5:e april


Benpress 3*10 140 kg
Benspark 3*8 55 kg
Lårcurl 3*8 55 kg
Knäböj 2*4 60 kg (-12.5 kg)
Situps 2*10

Fy helvete vad jag är besviken.

Kommer till gymmet lite senare än vanligt då man är ledig och kör benpressen.
Går jättebra och ökade reppet till 10x som ni ser istället för 8x.
Sedan försöker man hitta en stång för att köra knäböjen men samtliga var upptagna så körde bensparken och lårcurlen.
Redan under lårcurlen kände jag att någonting inte riktigt var som det skulle.

Testar knäböj på 72.5 kg, går ner med kroppen men knäna böjer sig inte så fick räta upp mig igen (kändes i ryggen som fan när jag var på väg ner men knäna vägrar lyda).
Testar 3-4 gånger igen och precis samma resultat.
Går ner till 60 kg och klarar av enbart 4 repetitioner innan knäna än en gång vägrar böja sig så slutar med att jag kör 2 sets på 4 repetitioner vardera och avslutar passet med situps.

Redigt besviken, inte bara att jag misslyckades kapitalt med knäböjen men bestämde mig även för att skippa vadpressen. *cry*

Önskar jag kunde säga att jag inte hade energi men med tanke på att det gick bra på benpressen och även bensparken och i viss mån lårcurlen så vet jag inte riktigt om det stämmer.

Nu ser jag att jag skrev att jag körde 40 minuter spinning direkt efter jobbet igår men menar givetvis direkt efter gymmet. Körde även en timmes spinning på kvällen. Kan det ha något med det att göra?

Nåja sak samma, nästa pass blir inte förrän på tisdag då det blir bröst + triceps.

Lakritstomten
2012-04-07, 21:25
Nu när stegtävlingen är slut på jobbet så behöver jag skriva ner mina aktivitet någon annanstans och då får det bli på den här journalen.

Bra pepp för mig, kul att se vad man har gjort tidigare ifall motivationen skulle tryta.

Dagens träning bestod av 2 timmars spinning uppdelat på 2 olika pass, 1 timme på morgonen och 1 timme på kvällen.

Imorgon är det vägning, woohoo!

Lakritstomten
2012-04-08, 10:11
Söndag 8:e april

Vikt under morgonen: 90.2 kg (-1.7 kg)

Det var mig en jävla viktsänkning denna vecka men har inte varit på jobbet på ett bra tag tack vare påskledigheten så har kunnat välja exakt vad jag ska äta vilket är skönt.
Nåja bara att fortsätta, har fått väldigt bra veckor som har gått här och det tänker jag fortsätta med!

Cardioträningen idag har än så länge bestått av 65 minuter spinning.
Kommer bli 60 minuter till ikväll så det blir lite över 2h timmar idag.

Lakritstomten
2012-04-09, 17:17
Måndag 9:e april

40 minuter spinning så fort jag vaknade och blev precis klar med 60 minuter spinning.
Totalt: 100 minuter spinning.

Imorgon blir det gym! Det var ett tag sedan.

Lakritstomten
2012-04-10, 17:34
Tisdag 10:e april

Bänkpress 1*6, 1*5, 2*4 65 kg
Lutande bänk 3*6 50 kg
Stående militärpress 1*8, 2*7 25 kg
French press med hantel (stående) 2*8 18 kg
Pushdown 3*8 25 kg
Rotator cuff, utåtrotation 2*8 7,5 kg
Rotatorcuff, innåtrotation 2*8 10 kg

Ingen cardio idag... imorgon är det rygg + biceps!

Lakritstomten
2012-04-11, 19:13
Onsdag 11:e april

Latsdrag 3*8 45 kg
Bicepscurl med stång 3*6 25 kg
Hammercurl 3*6 14 kg
Ståndrodd 3*8 35 kg
Pinch 3*15 s 10 kg
Ryggövning som riktar sig mot lower back 3*8 60 kg
Hyperextension 2*8

Testade mig på stångrodd istället för hantelrodd och tyckte att hela övningen kändes konstig så får ta och kolla om videon som finns på övningsbanken och se vart jag gjorde fel.

Hade inte riktigt särskilt mycket krut under passet idag utan det tog rejält med krafter så gott som samtliga övningar.
Nåja, nya tag på fredag, imorgon är det vilodag!

Visst ja, spinning på 40 minuter direkt efter jobbet, benen kändes som spaghetti hela rundan.

Lakritstomten
2012-04-13, 13:57
Fredag 13:e april

Knäböj 1*6 60 kg, 1*6 70 kg, 2*6 75 kg (+2,5 kg)
Benpress 3*6 140 kg
Benspark 3*8 55 kg
Lårcurl 3*8 55 kg
Stående vadpress 4*8 100 kg
Situps 2*10


Fyfan vad skönt knäböjen kändes idag!
Var lite revanschsugen då det gick åt helvete förra veckan men nu gick det finemang.
Benen kändes dock rätt så slutkörda efteråt så benpressen fick jag köra 6 repetitioner vardera istället för 8.
Kan ju säga att jag svettades som en gris redan vid benpressen och blev ännu värre under benspark och lårcurlen :em:
Nåja, jag är bara glad att passet kändes bra!

Har smygvägt mig några dagar nu i väntan på söndag och kan säga att det inte blir någon större (om någon alls viktminskning).
Låg på 90.6 kg vilket är 0.4 kg mer än i söndags så vi får se hur det står till på söndag.
Anledningen till detta är påskmaten som jag glufsade i mig under söndagen/måndagen och tisdagen.

Nåja vi får se!

Glömde skriva att igår blev det 40 minuter spinning direkt efter jobbet, gick även istället för att ta bussen vilket blev en total promenad tid på 30 minuter extra.

Ska göra samma sak idag (om det kan sluta regna någon gång!). Spinning blir det oavsett.

Lakritstomten
2012-04-15, 10:56
Söndag 15:e april

Vikt under morgonen: 89.4 kg (-0.8 kg)

Fyfan vad bra det känns nu!
Trodde inte jag skulle gå ner denna vecka men att se att jag klarade av 0.8 kg trots påskens frestelser gör mig så jäkla glad!

Detta innebär då att jag har nått mitt delmål att komma under 90 kg!!! :hbang:
Självklart är det dags för nytt delmål.

Nytt delmål: 85kg till invägningen 17:e juni

Körde 2 timmar spinning igår uppdelat på 2 pass på 1 timme vardera och har precis kört 1 timme spinning nu... blir 1 timme till senare ikväll.

Imorgon är det bröst + triceps!
Ska testa nya vikter på militärpress och öka antalet reps på bänkpress.

FredrikC
2012-04-15, 11:08
Kör hårt och lycka till :)

Lakritstomten
2012-04-15, 19:21
Kör hårt och lycka till :)

Tack så mycket!

Blev 1h20 min spinning under kvällen istället för 1 timme då jag kände att jag hade mer krafter att ge.
Så totalt 2h20min spinning idag vilket jag är helnöjd med!

Kommer sova som en nöjd gris snart ;)

Lakritstomten
2012-04-16, 12:14
Måndag 16:e april

Bänkpress 4*5 65 kg
Lutande bänk 2*6, 1*4 50 kg
Stående militärpress 3*6 30 kg (+5 kg)
French press med hantel (liggandes) 1*8 18 kg, 1*8 16 kg
Pushdown 3*8 25 kg
Rotator cuff, utåtrotation 2*8 7,5 kg
Rotatorcuff, innåtrotation 2*8 10 kg

Ökning som utlovat på militärpressen, wooohoo!
Kardio senare ikväll på dryga timmen.

Lakritstomten
2012-04-17, 19:17
Tisdag 17:e april

Inte mycket att säga här, rask promenad på dryga 20 minuter på morgonen på väg till jobbet och 30 minuter på väg hem och sedan spinningpass på 40 minuter.

Imorgon är det dags för ryggen och biceps att jobba, hoppas på ökning med latsdraget och lite mer reps med curlandet!

Lakritstomten
2012-04-18, 19:47
Onsdag 18:e april

Latsdrag 1*6 50 kg, 1*4 50 kg, 2*8 45 kg
Bicepscurl med stång 3*6 25 kg
Hammercurl 3*6 14 kg
Ståndrodd 3*8 35 kg
Pinch 3*15 s 10 kg
Ryggövning som riktar sig mot lower back 3*8 60 kg
Hyperextension 2*10

Blev en liten ökning på latsdraget, körde 6 repetitioner andra settet men två sista repsen drog jag inte hela vägen ner till bröstet så räknade inte dessa.
Curlandet kändes bättre än tidigare, dock ingen ökning.
Stångrodden kändes betydligt mycket bättre än förra gången så blir nog en ökning på den nästa vecka!

Ingen spinningpass ikväll på grund av att jag jobbade över, får ta och straffa mig själv imorgon efter jobbet istället!

Lakritstomten
2012-04-19, 18:27
Torsdag 19:e april

Inget gym idag men hade en hel del fysisk arbete under dagen och lyckades undvika att ta en andra tallrik under thaibuffén! :hbang:

Rask promenad på 20 minuter på hemvägen och hämtade även ut mina saker som jag beställde på kolozzeums webbutik.

http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/kolozzeum-pure-whey-900gr.html
http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/qnt-delicious-protein-shake-330ml.html
http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/optimum-nutrition-100-whey-gold-standard-908gr.html

Blir att testa alla tre och se vad jag fastnar för, hoppas de smakar bra!

Körde spinning i ungefär en timme under tiden jag kollade på Spartacus: Vengeance.

Imorgon benpass, nu jävlar, taggad som fan!

Lakritstomten
2012-04-20, 16:56
Fredag 20:e april

Knäböj 1*6 60 kg, 1*6 75 kg, 1*6 77,5 kg, 1*6 80 kg (+5 kg)
Benpress 1*4 140 kg, 3*5 130 kg (-10 kg)
Benspark 3*6 55 kg
Lårcurl 3*8 55 kg
Stående vadpress 4*8 100 kg
Situps 2*10

Lite ökningar på knäböjen vilket kändes jävligt bra!
Trodde inte jag skulle kunna komma upp på sista repetitionen på sista settet på 80 kg men men lite jävlar anamma gick det!

Benpressen blev dock lidande och lite benspark.
Kollade precis på vilka muskler som aktiveras vid benpressen och såg att den var precis som knäböjen så kommer sluta med benpress och ersätta med raka marklyft istället!

Ingen spinning idag då jag kom precis hem och ska ut om 30 minuter men får ta igen det imorgon!

Testade en av proteinshaksen (den som man behövde bara skaka till), chokladsmak och den var jävligt god! *drool*

Lakritstomten
2012-04-21, 20:52
Lördag 21:e april

Körde inte 2 spinningpass på 1 timme vardera idag utan körde en enda spinningpass framåt kvällen som varade i lite drygt 1h25 min så rätt nöjd ändå.

Imorgon är det vägning, skall bli intressant!

Lakritstomten
2012-04-22, 11:34
Söndag 22:e april

Vikt under morgonen: 88.2 kg (-1.2 kg)

0.4 kg mer än förra veckan, skönt!

Missade två cardiopass (onsdagen och fredagen) och var lite orolig för att det skulle ha påverkat min viktminskning men uppenbarligen var det inte av någon särskild stor betydelse.

Köpte in proteindrinkar som sagt under veckan och har enbart testat den som redan var färdig, ska testa pulverdryckerna också!

1h spinningpass blev det nu på morgonen innan invägningen och kommer bli en timme till senare under kvällen.

Imorgon bröst + triceps, hoppas på en ökning med antalet reps på bänkpressen.

Lakritstomten
2012-04-23, 09:55
Måndag 23:e april

Bänkpress 1*6, 1*5, 1*4, 1*3 65 kg
Lutande bänk 3*6 50 kg
Stående militärpress 1*8, 2*6 30 kg
French press med hantel (liggandes) 1*8 18 kg, 1*8 16 kg
Pushdown 2*8, 25 kg, 1*6 30 kg
Rotator cuff, utåtrotation 2*8 7,5 kg
Rotatorcuff, innåtrotation 2*8 10 kg

Bänkpressen gick jävligt dåligt idag, lite smått besviken då jag hade tänkt öka repetitioner men istället fick jag sänka! :cryout:
Kändes inte riktigt som om jag hade något tryck alls efter första settet och så blev det som det blev.
Bättre gick det med de andra grenarna så helt uselt gick inte passet.

Bestämt mig för att öka cardiopasset till 1 timme under vardagarna och fortsätta på drygt 2 timmar under helger.

Träning på onsdag, rygg + biceps! OCH LÖÖÖÖÖN! :hbang:

Körde proteindrink igår och idag, blev raspberry idag och den var jättegod!
Drinken som jag testade igår var "Optimum Nutrition 100% Whey Gold Standard " och "Cookies and Cream" smaken.
Smaken och lukten (eller ska jag säga stanken) var minst sagt ovanlig och fick nästan kväljningar när jag drack det hela så passar inte riktigt mig.
Men ska testa flera gånger, kanske lär mig tycka om den. Om inte så får jag väl skänka bort den till någon.

Februari
2012-04-23, 10:23
Bra jobbat än så länge! Kämpa på :)

Lakritstomten
2012-04-23, 17:03
Bra jobbat än så länge! Kämpa på :)

Tack så mycket!

Än så länge har det gått bra :)

Lakritstomten
2012-04-24, 18:49
Blev en timmes spinning igår under kvällen och 1 timmes spinning idag direkt efter jobbet.

Imorgon är det ryggpass och lön, wooohooo!

Lakritstomten
2012-04-25, 09:18
Onsdag 18:e april

Latsdrag 1*6 50 kg, 1*6 50 kg, 2*8 45 kg
Bicepscurl med stång 2*8, 1*6 25 kg
Hammercurl 1*8 12 kg, 2*6 14 kg
Stångrodd 3*8 35 kg
Hantelrodd 2*8 20 kg
Pinch 3*15 s 10 kg
Ryggövning som riktar sig mot lower back 3*8 60 kg
Hyperextension 3*5

Några fler repetitioner på latsdrag på 50 kg och även bicepscurlen.
Hammercurlen blev en set på 12 kg på grund av att hantlarna var för tillfället upptagna och orkade inte vänta.
Har även stoppat in hantelrodden igen, tycker att den känns bättre än stångrodden och är mer ansträngande (Jag kanske gör fel helt enkelt med stångrodden).

Skönt med ett pass som inte innebar några sänkningar efter måndagens fadäser med bänkpressen. Nåja, man får ta nya tag och nästa gympass blir på fredag! Då jävlar ska benen få jobba.

PS.
Uppmärksammade att jag hade skrivit ståndrodd istället för stångrodd på alla onsdagspassen. Blev ju lite fel och kan misstolkas med lätthet. :em:

PS. igen!
Testade "Optimum Nutrition 100% Whey Gold Standard " med "Cookies and Cream" smaken igen och den var betydligt godare nu när tjejen blandade det av någon konstig anledning.
Misstänker att jag tog alldeles för mycket vatten förra gången så hela drinken blev utspätt.
Nu var den dock jävligt god! MUMMA!

Lakritstomten
2012-04-26, 17:59
Blev en timmes spinning igår och även 1 timmes spinning idag direkt efter jobbet.
Känns precis som tidigare men ökar motståndet hela tiden så än så länge är det bra!

Imorgon är det benpass som tidigare nämnt.
Raka marklyften kommer ersätta benpressen så det blir väldigt kul och jag hoppas jag klarar samma vikter som förra gången med knäböjen... taggad som fan i alla fall!

Lakritstomten
2012-04-27, 11:56
Fredag 27:e april

Knäböj 1*8 60 kg, 1*6 75 kg, 1*6 77,5 kg, 1*3 1*4 1*5 80 kg
Raka marklyft 1*8 40 kg, 2*8 50 kg
Benspark 3*8 55 kg
Lårcurl 3*8 60 kg (+5 kg)
Stående vadpress 3*10 100 kg
Situps 2*10

Lite ökningar på lårcurlen och även en ny övning tillsatt... raka marklyft wooohoo!
Raka marklyft kändes bra men ville verkligen se att jag utförde övningen ordentligt innan jag ökade på mer vikter.

Helgfrestelser nu men det ska man nog kunna stå emot!
Vägning på söndag.

Lakritstomten
2012-04-28, 22:41
2 timmars spinning idag.

Imorgon är det vägning!

Lakritstomten
2012-04-29, 10:30
Söndag 29:e april

Vikt under morgonen: 87.1 kg (-1.1 kg)
Vikt i början på denna månad: 91.9 kg (-4.8 kg)
Genomsnittlig viktminskning per vecka denna månad: -1.2 kg

1.1 kg viktminskning denna vecka vilket gör att jag har gått ner 4.8 kg denna månaden... woohooo!
Får ta och köpa ny uppsättning kläder snart, byxorna är alldeles för stora på mig (redan köpt 2 st) och skjortorna detsamma.

Måste säga att viktminskningen går jättebra, att dra ner kaloriintaget är inga problem alls och känner inte av någon hunger alls.
Har gått ner ungefär 13 kg sedan jag började med journalen och det känns jättebra!

Imorgon gym! Känns som att jag behöver rycka upp mig inom vissa övningar så ska ge lite jävlar anamma under bänkpressarna!

Lakritstomten
2012-04-30, 21:07
Måndag 30:e april

Inget gym idag... helvete!
Gymmet stängde lite väl tidigt idag så hann inte med och såg att den kommer vara stängd imorgon också så blir ingen träning förrän på onsdag.

Nåja, blev 2h30minuter spinning idag (1h på morgonen och 1h30min på kvällen).
Körde även 2h spinning igår.

Lakritstomten
2012-05-02, 14:59
Onsdag 2:e maj

Bänkpress 2*6 1*5 1*4 70 kg (Smith)
Lutande bänk 3*6 50 kg
Stående militärpress 2*6 1*5 35 kg (+5 kg)
French press med hantel (liggandes) 3*8 16 kg
Pushdown 3*6 30 kg (+5 kg)
Rotator cuff, utåtrotation 2*8 7,5 kg
Rotatorcuff, innåtrotation 2*8 10 kg

Ökningar på bänkpress (dock smith så räknar inte den som ökning), stående militärpress och pushdowns!

2h spinning blev det igår och tänkte cykla en timme så fort jag kommer hem.

Lakritstomten
2012-05-04, 08:56
Fredag 4:e maj

Latsdrag 3*6 50 kg (+5 kg)
Bicepscurl med stång 3*8 25 kg
Hammercurl 3*6 14 kg
Stångrodd 1*3 50 kg, 2*6 40 kg (+5 kg)
Hantelrodd 2*8 20 kg
Pinch 3*15 s 10 kg
Ryggövning som riktar sig mot lower back 3*8 60 kg
Hyperextension 2*8

Bra pass idag, ökning på latsdrag och stångrodden.
Var lite förtvivlad på stångrodden först, trodde att jag körde 50 kg stångroddar tidigare så när jag skulle försöka göra det så undrade jag varför i helvete det var så tungt?!
Körde 3 st och fick sedan sänka det till 40 kg.
Skönt att se att jag trots allt inte körde 50 kg stångroddar utan 35 kg förut så liten ökning!

Blev en timmes spinning igår efter jobbet och blir ungefär samma sak idag.

Lakritstomten
2012-05-05, 20:25
1 timmes spinning igår och 3 timmars spinning idag (1h30 min på morgonen och 1h30min under eftermiddagen).

Imorgon vägning, blir intressant då jag inte har ätit särskilt "nyttigt".

Lakritstomten
2012-05-06, 10:15
Söndag 6:e maj

Vikt under morgonen: 86 kg (-1.1 kg)

Samma viktnedgång som förra veckan, alltid trevligt!
Var ute igår och blev lite väl kallt och hade inte tillräckligt mycket kläder så nu har jag gått och blivit förkyld (+pollenallergin) och ont i halsen så blir ingen träning idag.
Jag hoppas att jag kommer känna mig tillräckligt frisk för att träna imorgon för att vara sjuk suger fan!!! *grr*
Blir ingen spinning imorgon av uppenbara skäl så känns lite surt.

Nåja, nöjd än så länge med viktnedgången och nog ser det ut som om jag kommer gå ner till under 85 kg innan den här månaden är slut.

Lakritstomten
2012-05-06, 10:26
Menade givetvis ingen spinning idag.

Lakritstomten
2012-05-13, 07:36
Söndag 13:e maj

Vikt under morgonen: 87.4 kg (+1.4 kg)

Varit sjuk hela veckan så ingen träning alls och väldigt mycket sittande/liggande.
Men jag hade aldrig trott att det skulle innebära mäktiga 1.4 kg mer i kroppsvikt!

Medveten om att det nog är väldigt mycket vätska då jag har pimplat i mig soppor som bara den men det är ju bara en liten tröst.

Nåja, nya tag den här veckan!
Känner mig fortfarande småkrasslig men hoppas att jag är tillräckligt frisk för morgondagens jobbande.

Lakritstomten
2012-05-21, 14:21
Måndag 21:e maj

Bänkpress 1*8 60 kg, 1*6 62,5 kg, 2*3 65 kg
Lutande bänk 1*4 50 kg, 2*8 40 kg
Stående militärpress 3*6 30 kg
Pushdown 3*6 30 kg


Nu är jag "frisk" (har fortfarande hosta och snuva).
Har haft halsfluss i 2 veckor nu och dagens träningspass var den första sedan 4:e maj.

Passet kändes väldigt väldigt tungt och orkade inte med samma vikter som tidigare och fick även sluta efter 30 minuter då jag började få en rejäl huvudvärk när jag höll på med lutande bänken (tog den som sista övning då bänken var upptagen).
Missade med andra ord french press och rotator cuffarna.

Vägde mig ingenting igår så nästa invägning blir på söndag.
Vet dock att jag har gått upp i vikt under förra veckan då jag tryckte i mig rätt mycket hämtmat då jag inte orkade laga mat på grund av sjukdomen.

Nåja, nya tag nu och jag är bara glad att jag har kommit igång igen!

HALSFLUSS SUGER!:devil:

Lakritstomten
2012-05-25, 12:18
Onsdag 23:e maj

Latsdrag
1*8 50 kg
2*6 50 kg

Bicepscurl med stång
1*8 25 kg
2*7 25 kg

Hammercurl
3*6 14 kg

Stångrodd
1*8 35 kg
1*7 35 kg
1*8 35 kg

Hantelrodd
3*8 20 kg

Pinch
2*15 s 10 kg

Hyperextension
3*8


Fredag 25:e maj

Knäböj
1*10 60 kg
1*8 70 kg
1*8 72,5 kg
1*6 75 kg

Lårcurl
3*8 60 kg

Benspark
3*8 55 kg

Stående vadpress
3*10 100 kg

Situps
2*10


Har som tidigare nämnt varit sjuk i 2 veckor och första gympasset var i måndags och trodde jag skulle bli sjuk igen då jag mådde riktigt jäkla risigt under dagen.
Men har blivit bättre och körde både under onsdagen och idag och kändes helt ok.
Jag är fortfarande lite sliten efter sjukdomen och har inte börjat med att cykla ännu men tänkte att idag blir första passet med cyklingen.

Viktmässigt så misstänker jag att jag har ökat en hel del utan träningen men det är bara att bita ihop... invägning på söndag så blir intressant.

Lakritstomten
2012-05-29, 06:56
Måndag 28:e maj

Bänkpress
1*6 65 kg
2*5 65 kg
1*4 65 kg

Lutande bänk
1*6 50 kg
1*5 50 kg
1*4 47.5 kg
1*4 47.5 kg

Stående militärpress
3*8 30 kg

French press med hantel
2*8 16 kg
1*8 18 kg

Pushdown
2*8 30 kg
1*6 30 kg

Rotator cuff, utåtrotation
2*8 7.5 kg

Rotatorcuff, innåtrotation
2*10 10 kg


Helt ok träning, stående militärpressen var lite lägre än vanligt men hade glömt bort att jag körde på 35 kg senast.. 30 kg kändes rätt tungt i alla fall.

Skönt att vara tillbaka igen, sjukdomen tärde både fysiskt och psykiskt och därav ingen viktvägning under söndagen.
Jag har dock satt som mål att väga 85 kg till 17:e juni (då går jag på semester) så jag har lite drygt 3 veckor kvar men det ska jag ta mig fan klara av!

Har även börjat med cyklandet igen, kör lite lugnare nu (40 minuter passet körde jag igår och blev 1h vardera både under lördag och söndag).

Imorgon är det ryggen och biceps som ska tränas!

Lakritstomten
2012-05-30, 10:25
Onsdag 30:e maj

Latsdrag
1*8 50 kg
2*6 55 kg Ökning!

Bicepscurl med stång
2*8 25 kg
1*6 25 kg

Hammercurl
3*6 14 kg

Stångrodd
2*8 35 kg

Hantelrodd
1*8 20 kg
1*8 22 kg Ökning!

Pinch
1*20s 10 kg Ökning med 5s!
1*15s 10 kg

Hyperextension
2*10

Kändes bra idag vilket är skönt!
Blev 40 min cykling igår och blir ungefär samma sak idag.

Lakritstomten
2012-06-01, 14:49
Fredag 1:e juni


Knäböj
1*10 60 kg
1*8 70 kg
1*6 75 kg
1*3 80 kg
1*3 80 kg

Lårcurl
3*8 60 kg

Benspark
3*8 60 kg Ökning!

Stående vadpress
4*10 100 kg

Situps
2*10

Känner mig fortfarande lite stel i benen trots att jag tränade för över 8 timmar sedan men passet gick bra överlag.
Blev ökningar på bensparken så är jättenöjd.
Invägning på söndag så kommer bli intressant.

Lakritstomten
2012-06-04, 12:24
Söndag 3:e Juni

Vikt under morgonen: 87.6 kg (+0.2 kg)
Vikt i början på maj månad: 87.1 kg (+0.5 kg)

Vägde mig igår och vågen slutade på 87.6 kg vilket innebär att jag har gått upp 0.5 kg i vikt under Maj månad.
Helt klart ett icke godkänt resultat då jag har fått bra resultat men samtidigt är jag inte särskilt ledsen över det hela då jag var sjuk under halva månaden också och åt inte särskilt nyttigt.

Vikt på 87.6 kg innebär att jag måste ner 2.6 kg om jag ska klara av mitt delmål (Under 85 kg fram till invägningen 17:e juni) vilket blir jobbigt men jag är väldigt motiverad nu att klara det!


Måndag 4:e juni

Bänkpress
1*6 65 kg
1*5 65 kg
2*4 65 kg

Lutande bänk
1*8 50 kg
2*6 50 kg

Stående militärpress
1*8 35 kg
2*8 30 kg

French press med hantel
3*8 16 kg

Pushdown
3*8 30 kg

Hann inte med rotatorcuffarna idag så kommer sätta övningarna under fredagsträningen.
Passet kändes bra och kände mig taggad.
Blir till att köra spinningcykeln där hemma under dryga timmen... nu börjar träningen för att nå mitt delmål med att gå ner 2.6 kg på 2 veckor!

Lakritstomten
2012-06-07, 13:09
Torsdag 7:e juni

Latsdrag
1*8 55 kg
2*6 55 kg

Bicepscurl med stång
3*8 25 kg

Hammercurl
1*6 16 kg
2*6 14 kg

Stångrodd
2*8 25 kg

Hantelrodd
1*8 22 kg
1*8 20 kg

Pinch
1*20s 10 kg
1*15s 10 kg

Hyperextension
2*10

Gymmet hade stängt igår så fick bli träning idag.
Passet kändes bra och ökade reps och behöll samma vikter från förra veckans ökningar.

Nästa pass blir ben och det blir redan imorgon!

Lakritstomten
2012-06-08, 09:56
Fredag 8:e juni

Knäböj
1*8 70 kg
1*8 72,5 kg
1*4 77,5 kg
1*4 80 kg

Lårcurl
3*8 60 kg

Benspark
3*8 60 kg

Stående vadpress
3*10 100 kg
1*10 110 kg Ökning!

Situps
2*10

Rotator cuff, utåtrotation
2*8 7.5 kg

Rotatorcuff, innåtrotation
2*10 10 kg

Hann inte med rotatorcuffarna under måndagen så körde dessa idag.
Bra pass även om jag glömde bort raka marklyft.

Lakritstomten
2012-06-11, 12:42
Söndag 10:e juni

Vikt under morgonen: 86.8 kg (-0.8 kg)

Kan nog bli svårt att komma under 85 kg på en vecka men jag håller mig till den takt som jag har just nu så blir det säkert bra.



Måndag 11:e juni

Bänkpress
1*8 70 kg (smith)
1*6 70 kg (smith)
2*4 65 kg


Lutande bänk
2*8 50 kg
1*7 50 kg (Lät stången vila på bröstet inför sista reppet, orkade inte få upp den sedan)

Stående militärpress
1*8 35 kg
2*6 35 kg

French press med hantel
3*8 18 kg

Pushdown
3*8 30 kg

Rotator cuff, utåtrotation
2*8 7.5 kg

Rotatorcuff, innåtrotation
2*10 10 kg

Lakritstomten
2012-06-14, 14:11
Torsdag 14:e juni

Latsdrag
1*8 55 kg
2*6 55 kg

Bicepscurl med stång
3*6 27.5 kg Ökning med 2.5 kg

Hammercurl
1*6 16 kg
2*6 14 kg

Stångrodd
3*8 35 kg

Hantelrodd
2*8 22 kg

Pinch
1*20s 10 kg
1*15s 10 kg

Hyperextension
2*10

Kom hem sent från en koferens under tisdagen så hade ej tid på morgonen på onsdagen för träning så fick ta det idag.
Imorgon benpass!

Lakritstomten
2012-06-18, 11:29
Fredag 15:e juni

Knäböj
1*8 70 kg
1*8 75 kg
1*6 77.5 kg
1*5 80 kg
1*4 80 kg

Lårcurl
3*8 60 kg

Benspark
2*8 60 kg
1*6 60 kg

Stående vadpress
4*10 110 kg


Söndag 17:e juni

Vikt under morgonen: 87 kg (+0.2 kg)

Känns ju för jävligt att gå upp i vikt och nu känns det verkligen som om jag står still (eller inte riktigt, jag gick för fan upp i vikt!).
Känns inte riktigt som om jag fick tillbaka motivationen att träna hårt varje dag efter att jag hade varit sjuk och det är såhär det blir.
Har känt av det även på mina spinningpass att jag lägger av alldeles för tidigt och kör inte hela passet och har även sänkt motståndet vilket är rent ut sagt löjligt.

Idag börjar min semester och har fortfarande inte nått delmålet att nå 85 kg vilket är ett misslyckanden.
Dagens pass började bra med en stenhård spinningpass genom att kolla på "Biggest Loser Sverige" och kan personerna där köra på löpbandet så ska jag som väger betydligt mindre lyckas utan problem!

Ska tänka på vad jag äter nu under sommaren som tusan för jag tänker gå ner till 85 kg närmaste 2 veckorna för att sedan gå ner till 82-83 kg slutet av sommaren.

Första gympasset denna vecka blir imorgon med bröst + triceps + axlar.

Lakritstomten
2012-06-25, 21:14
Måndag 25:e juni

Nu känns det verkligen som om jag har tappat bort mig totalt och måste ta helt nya tag nu känner jag.

Dagens träning bestod av 3 timmars spinningcyklande delat upp på 2 olika pass (morgonen och kvällen).

Imorgon ska brösten tränas.

Forseti
2012-06-25, 21:17
Kan hända vem som helst! Bara att börja om med köttandet! Kämpa på!

Lakritstomten
2012-06-26, 11:22
Kan hända vem som helst! Bara att börja om med köttandet! Kämpa på!

Tack!

Tisdag 26:e juni

Bänkpress
1*8 60 kg
1*8 62,5 kg
1*5 65 kg
1*4 67,5 kg

Lutande bänk
2*8 47.5 kg
1*8 50 kg

Stående militärpress
3*8 35 kg

French press med hantel
3*8 20 kg

Pushdown
3*8 30 kg

Rotator cuff, utåtrotation
2*8 7.5 kg

Rotatorcuff, innåtrotation
2*10 10 kg

Lakritstomten
2012-06-28, 09:34
Torsdag 28:e juni

Latsdrag
3*8 55 kg

Bicepscurl med stång
3*8 25 kg

Hammercurl
1*5 16 kg
1*6 14 kg
1*5 16 kg

Stångrodd
3*8 35 kg

Hantelrodd
1*8 20 kg
1*8 22 kg

Pinch
2*20s 10 kg

Hyperextension
2*10

Lakritstomten
2012-07-01, 12:18
Söndag 1:e juli

Jag tänkte börja om med mitt vikträknande för att få en helt ny och fräsch start. Samma princip som förra gången... invägning varje söndag och en månadskoll på hur många kilon jag har tappat under den gångna månaden.

Vikt under morgonen: 85.9 kg

Delmål: Att komma ner under 83kg i slutet på denna månad.

Ska köra striktare med träningen än tidigare och även hålla koll på vad/hur mycket jag stoppar i mig.

Lakritstomten
2012-07-02, 09:26
Måndag 2:e juli

Bänkpress (smith)
1*8 65 kg
1*8 67.5 kg
1*5 70 kg
1*4 72.5 kg

Lutande bänk
2*8 50 kg
1*6 50 kg

Stående militärpress
1*8 35 kg
1*6 37.5 kg
1*4 37.5 kg

French press med hantel
3*8 20 kg

Pushdown
2*8 30 kg
1*6 30 kg

Rotator cuff, utåtrotation
2*8 7.5 kg

Rotatorcuff, innåtrotation
2*10 10 kg

Kändes bra under passet idag och passade även på att använda löpbandet lite.
Jag förväntade mig att min kondition skulle vara urusel och det var den verkligen (Har inte sprungit/joggat på flera år) men trots det blev jag positivt överraskad.
Sprang i intervaller:
2 minuters löpning, 2 minuter gång och sedan 1 minut löpning i början av passet.
Slutförde mitt gympass med att springa samma sträcka igen.

Ska nog fortsätta göra samma sak varje gympass nu (förmodligen inte fredagar då jag kör benpass) och blev väldigt sugen på att köpa löparkläder så att man kan springa lite utomhus.

Lakritstomten
2012-07-05, 11:25
Torsdag 5:e juli

Latsdrag
3*8 55 kg

Bicepscurl med stång
3*8 25 kg

Hammercurl
3*7 14 kg

Stångrodd
3*8 35 kg

Hantelrodd
2*8 22 kg

Pinch
2*20s 10 kg

Hyperextension
2*8

Sprang idag också, 3 minuter löpning + 1 min gång i början av passet och upprepade samma procedur när jag blev klar med alla övningar.

Lakritstomten
2012-07-09, 22:16
Måndag 9:e juli

Bänkpress (smith)
1*8 60 kg
1*8 65 kg
1*4 67.5 kg
1*4 67.5 kg

Lutande bänk
4*6 50 kg

Stående militärpress
3*8 35 kg

French press med hantel
3*8 20 kg

Pushdown
3*8 30 kg

Rotator cuff, utåtrotation
2*8 7.5 kg

Rotatorcuff, innåtrotation
2*10 10 kg


Innan passet började:
1 min gång, 2 min löpning, 1 min gång, 2 min löpning, 1 min löpning, 2 min löpning, 1 min gång.

Efter passet:
1 min gång, 2 min löpning,1 min gång.

Lakritstomten
2012-07-11, 10:05
Onsdag 11:e juli


Bicepscurl med stång
3*6 27.5 kg

Hammercurl
2*6 16 kg
1*6 14 kg

Stångrodd
2*8 35 kg

Hantelrodd
2*8 22 kg

Pinch
2*20s 10 kg

Hyperextension
2*8


Innan passet började:
1 min gång, 2 min löpning, 1 min gång, 2 min löpning, 1 min gång, 1 min löpning, 1 min 30 sek gång, 1 min 30 löpning, 1 min gång.

Efter passet:
1 min gång, 2 min löpning,1 min gång, 1 min löpning, 1 min gång.

Lakritstomten
2012-07-30, 14:00
Var ett tag sedan man skrev här men träningen har fortsatt även om viktmässigt så har jag legat på samma vikt hela tiden.
Helt förståeligt (dock väldigt korkat) då jag har helt slutat med mina spinningturer.

Nu när jobbet har börjat igen så hoppas jag att jag kommer komma tillbaka i rutinerna och gå ner några kilon till (jag hoppas att jag kan gå ner till 75-77 kg vilket är min målvikt till slutet av det här året)



Måndag 30:e juli

Bänkpress (smith)
2*5 65 kg
2*4 67.5 kg

Lutande bänk
4*6 50 kg

Stående militärpress
3*8 35 kg

French press med hantel
3*8 20 kg

Pushdown
3*8 30 kg

Rotator cuff, utåtrotation
2*8 7.5 kg

Rotatorcuff, innåtrotation
2*10 10 kg


Konditionsträningen innan passet
3 minuter löpning
2 minuter gång
2 minuter löpning
2 minuter gång
1 minut och 30 sekunder löpning
1 minut och 30 sekunder gång
1 minut löpning
1 min gång

Gång = 4.5 i hastighet
Löpning = 10.0

Konditionsträningen efter passet
1 min gång
2 minuter löpning

Gång = 5 i hastighet
Löpning = 11.0 i hastighet

Lakritstomten
2012-08-01, 13:02
Onsdag 1:e augusti



Latsdrag
3*8 55 kg

Bicepscurl med stång
2*6 30 kg
1*5 30 kg

Hammercurl
1*6 16 kg
2*6 14 kg

Hantelrodd
3*8 22 kg

Pinch
2*20s 10 kg


Konditionsträningen innan passet
3 minuter löpning
2 minuter gång
2 minuter löpning
1 minut och 30 sekunder gång
1 minut och 30 sekunder löpning
1 minut och 30 sekunder gång
1 minut löpning
1 min gång

Gång = 4.5 i hastighet
Löpning = 10.0 i hastighet

Konditionsträningen efter passet
1 min gång
2 minuter löpning

Gång = 5 i hastighet
Löpning = 11.0 i hastighet

Lakritstomten
2012-08-03, 13:18
Fredag 3:e augusti


Knäböj
1*3 80 kg
3*4 80 kg

Benspark
3*8 60 kg

Lårcurl
3*8 60 kg

Stående vadpress
4*8 100 kg

Lakritstomten
2012-08-07, 08:54
Har haft fullt upp så har inte hunnit skriva tidigare.

Söndag 5:e augusti

Vikt under morgonen: 84.9 kg

Mål att komma under 83 kg till slutet av denna månad.


Måndag 6:e augusti

Måndag 30:e juli

Bänkpress
4*6 60 kg

Lutande bänk
4*6 50 kg

Stående militärpress
3*8 35 kg

French press med hantel
3*8 20 kg

Pushdown
3*8 30 kg

Rotator cuff, utåtrotation
2*8 7.5 kg

Rotatorcuff, innåtrotation
2*10 10 kg


Konditionsträningen innan passet
3 minuter löpning
2 minuter gång
3 minuter löpning
2 minuter gång
2 minuter löpning
1 minut gång
1 minut 30 sekunder löpning
1 min gång

Gång = 4.5 i hastighet
Löpning = 10.0

Bänkpressen kändes väldigt väldigt tungt må jag säga och inte riktigt vad jag hade väntat mig.
Vet ej om det beror på löpningen precis innan bänkpressen men tycker att om jag har blivit svagare borde det ha visat sig på resten av övningarna också.

Nåja, ryggen imorgon!

Lakritstomten
2012-08-08, 13:08
Onsdag 8:e augusti


Latsdrag
3*8 55 kg

Bicepscurl med stång
1*7
2*6

Hammercurl
1*5 16 kg
1*8 14 kg
1*6 14 kg

Hantelrodd
3*8 22 kg

Pinch
2*20s 10 kg

Hyperextension
2'8


Konditionsträningen innan passet
3 minuter löpning
2 minuter gång
3 minuter löpning
2 minuter gång
2 minuter löpning
1 minut gång
1 minut 30 sekunder löpning
1 min gång


Gång = 4.5 i hastighet
Löpning = 10.0 i hastighet

Konditionsträningen efter passet
1 min gång
1 min löpning
1 min gång
1 min löpning

Gång = 5 i hastighet
Löpning = 12.0 och 11.0 i hastighet

Lakritstomten
2012-08-10, 12:15
Fredag 10:e augusti

Knäböj
1*8 70 kg
1*6 72.5 kg
1*5 75 kg
2*5 80 kg

Lårcurl
3*8 60 kg

Benspark
3*8 60 kg

Stående vadpress
4*10 100 kg

Hade tänkt ta och testa springa efter passet men benen kändes rätt mörbultade redan så skippade det.

Lakritstomten
2012-08-13, 10:21
Måndag 13:e augusti


Bänkpress
2*5 65 kg

Lutande bänk
2*8 50 kg

Stående militärpress
2*8 35 kg

French press med hantel
2*8 20 kg

Pushdown
2*8

Rotator cuff, utåtrotation
1*10 7.5 kg

Rotatorcuff, innåtrotation
1*10 10 kg

Baksida axel i cable
2*8 2.5 kg


Konditionsträningen innan passet
2 minuter löpning
2 minuter gång
2 minuter löpning
1 min och 30 sekunder gång
1 minut löpning
1 minut gång

Gång = 5 i hastighet
Löpning = 11.0 förutom på sista som gick på 12.0

Har minskat antal set på vissa övningar och även börjat med baksida axel i cable från och med idag.
Anledningen till det är att jag inte har så mycket tid till övers på morgonen så för att hinna med att använda både löpbandet och styrketräna så får jag kompromissa.

Ska testa detta upplägg någon vecka och känner jag att det är för stressigt så kör jag nog en helomvändning och hittar ett nytt träningsschema och utökar antalet dagar till 4 gånger i veckan istället för 3.

Lakritstomten
2012-11-11, 10:34
Dags att komma igång med uppdateringen av den här tråden igen!

Jag upphörde aldrig med träningen utan fortsatte på i maklig takt även om tråden inte har blivit uppdaterad.
Gjorde misstaget att börja för hårt med att springa ute 4 gånger i veckan och efter 2 veckor så drog jag på mig benhinneinflammation.

Det gjorde ont bara av att gå någon lite längre sträcka och jag kunde inte sitta mer än 5 minuter för då gjorde det helvetiskt ont när jag väl rätade på mig och en bra stund därefter.
Jag fortsatte dock gå på gym men slutade helt och hållet med övningar som använder benen.

Mitten av september så blev jag återställd och började återigen med benövningar och sprang även några gånger ute.
Slutet av september så insjuknade jag i halsfluss och totala sjukperioden varade i tre veckor!!! *cry*

Men nu är jag tillbaka sedan några veckor!

Vikten jag hade innan jag fick halsfluss låg på 81.3 kg.
Efter tillfrisknandet hade jag lyckats öka till mäktiga 86 kg vilket är för jävla otroligt och extremt dåligt.
Nåja, det är bara att ta nya tag och fortsätta träna så sköter vikten sig själv.


Matchvikt idag: 83 kg exakt
Jag hyser inga förhoppningar och ärligt talat vill jag inte gå ner 1 kg i veckan som jag gjorde tidigare utan jag tar det här i maklig takt.

Mitt mål till årsskiftet är att kunna väga in under 80 kg.
Om detta innebär att jag väger 77 kg eller 79.9 kg spelar ingen roll, under 80 kg i alla fall.


Jag har även ändrat träningsformen lite och följer nu Stronglifts 5x5 som består av följande övningar.

Pass A

Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Stångrodd 5x5

Pass B
Knäböj 5x5
Press ovanför huvudet 5x5
Marklyft 1x5

Detta körs då tre gånger i veckan och såhär ser träningsupplägget ut efter 2 veckor.

Vecka 1:
Måndag : Pass A
Onsdag : Pass B
Fredag : Pass A

Vecka 2:
Måndag : Pass B
Onsdag : Pass A
Fredag: Pass B


Vikterna jag körde på förra veckan var följande:

Knäböj 52.5 kg
Press 32.5 kg
Marklyft 70 kg
Bänkpress 40 kg
Stångrodd 32.5 kg


Nästa uppdatering sker imorgon efter träningspasset!

Lakritstomten
2012-11-12, 11:11
Måndag 12:e november

Knäböj
1*8 40 kg
1*8 50 kg
5*5 55 kg

Bänkpress
5*5 42.5 kg

Stångrodd
1*5 30 kg
5*5 35 kg

Bra pass idag, knäböjen kändes riktigt tungt då jag inte körde någon vila mellan setten utan körde bara på.

Lakritstomten
2012-11-14, 15:43
Onsdag 14:e november

Knäböj
1*5 40 kg
1*5 50 kg
5*5 57.5 kg

Press ovanför huvudet
5*5 35 kg

Marklyft
1*5 40 kg
1*5 55 kg
1*5 75 kg

Bra pass idag, prövade lite smalare grepp på knäböjen och mixad grepp under marklyften.

Lakritstomten
2012-11-16, 11:01
Fredag 16:e november

Knäböj
1*5 40 kg
1*5 50 kg
5*5 60 kg

Bänkpress
5*5 45 kg

Stångrodd
5*5 37.5 kg

Knäböjen och stångrodden gick utan problem.
Bänkpressen kändes lite väl tung vilket är konstigt men kanske inte tog det seriöst nog och hade en "slapp" grepp.
Nästa bänkpress ska jag vara mer fokuserad även om det är lite låga vikter.

Lakritstomten
2012-11-25, 09:42
Måndag 19:e november

Knäböj
1*5 40 kg
1*5 50 kg
5*5 62.5 kg

Press ovanför huvudet
1*5 30 kg
2*5 37.5 kg
3*3 37.5 kg

Marklyft
1*5 40 kg
1*5 60 kg
1*5 80 kg


Onsdag 21:e november

Knäböj
1*5 40 kg
1*5 50 kg
5*5 65 kg

Bänkpress
5*5 47.5 kg

Stångrodd
5*5 40 kg


Fredag 23:e november

Knäböj
1*5 40
1*5 50 kg
5*5 67.5 kg

Press ovanför huvudet
5*5 32.5 kg

Marklyft
1*5 40 kg
1*5 70 kg
1*5 75kg


Haft fullt upp under hela veckan så har inte hunnit lägga till mina pass men såhär såg veckan ut i alla fall.
Misslyckades att hålla 5*5 med press på 37.5 kg som ni ser så blev till att sänka vikterna till 32.5 kg.
Min hållning under 80 kg marklyft var så pass genomusel att jag även sänkte vikten där till 75 kg.

Knäböj under fredagen som var högsta vikten kändes bra förutom två sista repetitionerna under sista settet då jag lutade mig alldeles för mycket framåt, vilket ledde att mina hälar nästan lämnade marken.... inte bra!


Hur är det med vikten då?

Vikt senaste gången jag vägde mig (11:e november): 83 kg
Vikt idag: 82.1 kg(-0.9 kg)

Så inte riktigt 0.5 kg i veckan men väldigt nära.
5 invägningar kvar på det här året och lyckas jag hålla 0.5 kg i veckan bör jag då ligga på 79.6 kg.
Nu kommer visserligen julmaten öka min vikt men det ska jag nog kunna fixa!

Lakritstomten
2012-11-26, 17:50
Måndag 26:e november

Knäböj
1*5 40 kg
1*5 50 kg
5*5 70 kg

Bänkpress
5*5 50 kg

Stångrodd
5*5 42.5 kg

Knäböjen börjar bli tyngre och tyngre måste jag erkänna.
Men hittills går det bra!

Bänkpress och stångrodd känns stabilt för tillfället.

Lakritstomten
2012-12-01, 21:16
Sen uppdatering igen men här kommer båda dagarna.

Onsdag 28:e november

Knäböj
1*5 40 kg
1*5 60 kg
5*5 72.5 kg

Press ovanför huvudet
5*5 35 kg

Marklyft
1*5 40 kg
1*5 70 kg
1*5 80 kg


Fredag 30:e november

Knäböj
1*5 40 kg
1*5 60 kg
5*5 75 kg

Bänkpress
5*5 55 kg

Stångrodd
5*5 45 kg

Inga konstigheter med båda passen.
Gjorde misstaget på bänkpressen att öka till 55 kg när jag egentligen skulle ha kört 52.5 kg.
Stångrodden börjar bli riktigt tungt nu men det gick!

Imorgon vägning!

Lakritstomten
2012-12-02, 08:10
Söndag 2:e december

Vikt förra invägningen (25:e november): 82.1 kg
Matchvikt nu: 81.4 kg (-0.7 kg)


Lite mer än vad jag hade tänkt mig men duger helt ok ändå!