handdator

Visa fullständig version : Knäcker i knälederna av böj?


Testarozza
2012-02-05, 16:38
Hej, har en ren fråga bara angående mina knän, de knastrar alltid till i båda knäna när jag kör knäböj. Oavsett vikt eller inte, det gör inget ont alls så det stör mig inte så på nåt sätt. Vill bara veta vad det kan vara och hur man kan få bort det?

Några tips?

tack:hbang:

Robbmeister
2012-02-05, 16:52
Vad jag har hört så ska det inte vara något att oroa sig för om det inte gör ont när det knakar.

Alelale
2012-02-05, 16:55
Har samma "problem", det är en obehaglig känsla när det händer men varför vet jag inte.

Niveus
2012-02-05, 17:50
Om det inte smärtar eller känns väldigt obehagligt så är det troligtvis ledvätska som komprimeras så det bildas bubblor som går sönder varpå elastisk energi frigörs och ett knäckliknande ljud hörs.

deadich
2012-02-06, 00:01
Det är som ivan säger. Försvann för mig ganska snabbt när jag började böja regelbundet

MilkmaN
2012-02-06, 00:14
Mina knän har knäckt i alla tider. Har böjt i över 5 år, inga knäproblem.

burkmannen
2012-02-06, 00:22
För mig har jag att det knäpper/dunkar till i knäet på vänster utsida. Det smärtar inte alls men är störande. Detta är troligen muskel eller sena. Är det inte risk för inflammationer om man kör mycket knäböj om muskeln/senan glider och skapar friktion hela tiden?

MilkmaN
2012-02-06, 00:30
För mig har jag att det knäpper/dunkar till i knäet på vänster utsida. Det smärtar inte alls men är störande. Detta är troligen muskel eller sena. Är det inte risk för inflammationer om man kör mycket knäböj om muskeln/senan glider och skapar friktion hela tiden?

Det kan ju vara läge att köra lite foamroller / stretch för att få till det. Mitt knäppande har klart minskat sedan jag blivit bättre på att trycka ut knäet.

Fordon
2012-02-06, 06:44
I senaste numret av Illustrerad vetenskap stod det något om att de inte har kunnat påvisa några problem alls efter decennier av att knäcka fingrarna så att lederna skulle knaka av sig själva bör inte vara något problem ens långsiktigt.

stemag
2012-02-06, 07:27
Om det inte smärtar eller känns väldigt obehagligt så är det troligtvis ledvätska som komprimeras så det bildas bubblor som går sönder varpå elastisk energi frigörs och ett knäckliknande ljud hörs.


+1

Jag har samma problem, det kommer och går i perioder, ibland låter det som om man kliver på ett paket knäckebröd...

Jag har böjt i 20 år, och det har aldrig stört mej. (förutom att det låter skumt) ;)

Osis
2012-02-06, 09:51
Om man vill bli av med knäppandet så testa glukosamin. Efter jag började med det så försvann mina oljud iaf.

Dieter
2012-02-07, 18:45
För mig började det knäppa i knäna när jag var 10 år men då gjorde det även väldigt ont. Nu är det lite upp och ner, kan få perioder där det "fastnar" och aldrig knäpper till, då kan det göra så ont att jag inte kan resa mig upp från att stå på huk.
Igår kände jag liknande i ryggraden när jag gjorde ryggresningar, gjorde inte ont men var ruggigt obehagligt och kändes mer för varje resning.

Nadreas
2012-02-07, 21:18
Väldigt vanligt med knak och brak som inte gör ont vid begynnande femuropatellära besvär. Ofta till följd av utåtroterade underben. Men har det knakat i 5 år så är det troligen inte några FP besvär.