handdator

Visa fullständig version : Morgoncardio


charmed
2004-01-14, 17:06
En fråga spelar det någon roll ifall man tar morgoncardion 07.00 eller 11.00 förutsatt att man vaknar låt oss säga 06.50 eller 10.50?

Ger det samma effekt?


Och om jag går 1mil eller löper 1mil hur står skillnad blir det på antalt förbrännda kalorier

King Grub
2004-01-14, 17:16
En fråga spelar det någon roll ifall man tar morgoncardion 07.00 eller 11.00 förutsatt att man vaknar låt oss säga 06.50 eller 10.50?

Nej. Vitsen med lågintensiv cardio på tom mage är att utnyttja de obefintliga insulinnivåerna och de låga kolhydratnivåerna, och det som påverkar dessa är om du ätit innan, inte vad klockans visare pekar på.

Och om jag går 1mil eller löper 1mil hur står skillnad blir det på antalt förbrännda kalorier

Minimal. Den stora skillnaden ligger i hur lång tid det tar.

charmed
2004-01-14, 19:10
Tänkte för igår var jag pågrund av familjeskäl tvungen att sova hemma hos mina föräldrar och där vart min kost lite rubbad åt en tallrik yoghurt på morgonen och ris/kyckling till lunch sen for jag och jobbade. Kom hem ifrån jobbet 21.00 då hade jag inte ätit någon sen kycklingen 16.00 och gav mig ut och skulle springa 1.2mil . Efter 5-6 km tog det stopp och jag sprang in i en vägg ( gissar att det beror på att jag inte fått i mig något under dagen ) Så valde att gå sista biten hem. Så undrade mer om jag tappat någon kalori förbränning pga att jag gått hem den sista biten.


Men kanon har grymma problem med mina benhinnor så kan vara tungt att springa 1mil men om det är akut någon gång och jag har tid kan jag promenera istället! :P


Tack igen för dina snabba och insiktsfulla svar kgrubbe :P

King Grub
2004-01-14, 19:13
Originally posted by charmed
Så undrade mer om jag tappat någon kalori förbränning pga att jag gått hem den sista biten.

Även om så vore fallet, vad skulle det göra? 2 gram mindre fettreducering på det dygnet? :)

charmed
2004-01-14, 19:19
Näe men skulle vara tråkigt ifall du hadde sagt att det var stora skillnader på fettförbränningen emellan gång/löp men hur som haver. Jag ska på konferens resa till NewYork i slutat av mars ca: 7-10dagar och känner mig inte så laddad att gå på diet där borta. Inte frossa precis men kunna unna mig lite öl och lite god mat på nå resturanger. Hotellet vi ska bo på har tillgång till gym så hade tänkt spendera lite tid där men blir nog inga större fröbrännings pass under den tiden. Hur lång tid ca: tar det för mig efteråt att komma ikapp nivån på BF jag var innan jag for dit?

King Grub
2004-01-14, 19:24
Originally posted by charmed
Hur lång tid ca: tar det för mig efteråt att komma ikapp nivån på BF jag var innan jag for dit?

Ett kilo kroppsfett består av 7000-7500 kcal. Så för att få bort ett kilo fläsk måste du förbruka den mängden energi mer än du äter. Hur lång tid det tar beror ju på vad du äter och vad du gör.

z_bumbi
2004-01-14, 20:02
charmed: Om du är i utrikes så brukar man väl gå på tur i omgivningarna, det är ju inget fel att se till att röra sig lite utan att det just är förbränning.
Sen är det ju frågan om du kommer att tappa så mycket resultat på 7-10 dagar om du håller viss koll på maten. Finns t o m vissa som anser att man efter en viss tids deff ska ta en vecka och återladda kroppen för att sen fortsätta deffa, jag vet inte hur mycket det stämmer överens med defflogik men funkar det för dem så borde det ju funka för dig också.

Dk1ng
2004-01-15, 12:32
Originally posted by charmed
Näe men skulle vara tråkigt ifall du hadde sagt att det var stora skillnader på fettförbränningen emellan gång/löp men hur som haver. Jag ska på konferens resa till NewYork i slutat av mars ca: 7-10dagar och känner mig inte så laddad att gå på diet där borta. Inte frossa precis men kunna unna mig lite öl och lite god mat på nå resturanger. Hotellet vi ska bo på har tillgång till gym så hade tänkt spendera lite tid där men blir nog inga större fröbrännings pass under den tiden. Hur lång tid ca: tar det för mig efteråt att komma ikapp nivån på BF jag var innan jag for dit?

Förutsatt att konferenserna inte ligger extremt tidigt på morgonen så ser jag ett utmärkt tillfälle att ta lite härliga morgonpromenader innan man sätter i sig en all-american breakfast..:) På de sättet kommer du hålla förbränningen igång, få frisk luft i någon av New Yorks parker och kan njuta av mat och dryck utan en allt för stor samvetsbelastning. Det rör sig ju ändå inte om mycke mer än en vecka, så förutsatt att du inte ligger på en tävlingsdiet så tycker jag gott du kan unna dig en vecka off!!

BF% tror jag inte kommer röra sig varken upp eller ner i nåt större omfång på den dryga veckan om du inte äter extremt dåligt och mycke!

Mvh

Edit: såg just att Z_bumbi skrivit i stort sett samma sak...:D

Zaglyon
2004-01-15, 12:50
Originally posted by Dk1ng
få frisk luft i någon av New Yorks parker

"frisk" luft :rolleyes: :D

Dk1ng
2004-01-15, 13:04
Originally posted by Zaglyon


"frisk" luft :rolleyes: :D

Såg den nu... Ville bara romantisera de här med morgonpromenader! Regnar det, är slaskigt och 2 grader låter det ju inte särskilt lockande...:D