handdator

Visa fullständig version : Ultimata träningsformen/fysiken?


Kaggsmurfen
2012-02-05, 04:42
Jag har personligen inga nämnvärda mål med min träning annat än att träna bort överskottsfettet och skaffa mig snyggare muskler, men är desto mer intresserad av den mänskliga fysikens kapacitet. Optimal fysik enligt mig är helt enkelt att kunna nå en så hög prestationsförmåga som möjligt i så många olika fysiska grenar som möjligt och kunna kombinera stor styrka med stor snabbhet och uthållighet etc och kunna maximera dem i förhållande till varandra. Med andra ord: om någon är snabbare än dig är du starkare, och om någon är starkare än dig är du snabbare, om någon är mer uthållig än dig är du snabbare, och om någon är snabbare än dig så är du mer uthållig (för om någon klår dig inom båda grenar har du ju inte uppnått maximal kombinerad fysik menar jag).

Uthålliga personer har ju en fördel att vara lätta, men lätta personer är väl sällan lika starka som tyngre personer, så hur långt kan man tänja den gränsen och bli bra, om än inte bäst, på båda grenar? För det verkar vara en större fördel rent fysiskt att vara bra i flera grenar än att vara bäst i en gren och medelmåttig i de andra - en tyngdlyftare som tränat upp sina muskler till maximal styrka och tävlar mot en som är betydligt svagare men ändå stark samt även uthållig kommer väl att förlora i en tävling om vem som orkar bära mest vikt totalt under två timmar eftersom han behöver vila längre mellan lyften? Och kan en person som har 85 kilo muskler och/eller tar 120+ i bänkpress ändå springa ett maratonlopp snabbare än de flesta andra?

Följande två stycken kan ni skippa om ni inte har någon kunskap/intresse av armbrytning och kampsport, vilket är två subgrenar som jag är särskilt intresserad av men inte vet hur stark/uthållig man bör vara för att vara bra på. Har hört av många att armbrytning handlar minst lika mycket om teknik som om muskelstyrka - världsmästaren i armbrytning, John Brzenk, är enligt min mening förhållandevis liten för att hålla en sådan styrketitel. Behöver man tunga och stora muskler för att kunna vara riktigt bra på armbrytning eller kan man satsa på konditionsträning och lättare muskler och ändå vara bra på det? Var extremsportare såsom Bruce Lee bra i armbrytning eller var han inget att hänga i julgranen på den punkten?

Kampsport är som sagt ett annat stort personligt intresse inom träning. Refererar ofta till Bruce Lee när jag diskuterar kampsport för jag vet inte särskilt mycket om andra kampsportare, och även om det säkerligen cirkulerar en hel del myter om honom råder det väl knappast några tvivel om att han var en av, om inte den mest oslagbara kampsportaren någonsin. Ofta frågar folk vad jag menar med kampsport, och min definition av bra på kampsport är helt enkelt att kunna försvara sig mot/besegra så många andra kampsportare som möjligt, så troligtvis någon form av snabbhetsbaserad kampsport där man använder så många olika tekniker som möjligt med både slag och sparkar. Bruce Lee anses ju som sagt av många vara den bästa kampsportaren någonsin, men jag vet inte om han satsade fullt ut på explosivitet eller uthållighet eller om han var exceptionell inom båda. Behöver man offra uthållighet eller muskelmassa för att ens kunna komma i närheten av den snabbhet han hade eller handlar det mer om teknik och att kunna utnyttja musklerna på rätt sätt? Om ni inte har svar på frågorna om armbrytning och kampsport kan ni hoppa direkt till frågan nedan.

Min fråga är: Vilket är, enligt er, den ultimata idrotten eller träningsformen där man behöver vara både ordentligt explosiv och ordentligt uthållig? Gymnastik? Tiokamp? Bergslöpning? Kampsport? Eller kanske bara att variera explosiv träning med konditionsträning på gymmet? Tiokamp verkar kräva att man har både explosivitet och uthållighet, men verkar ändå vara mer baserat på explosivitet än uthållighet då de enda egentliga uthållighetsgrenarna är 400 meter och 1500 meter och resten har mer med styrka att göra - kan en bra tiokampare trots sin explosivitet springa ett maraton på en tid som ligger väl under genomsnittet?

Det jag frågar om är alltså inte hur man blir bäst på flera olika grenar, för det vet jag är omöjligt, utan hur långt man kan ta sig inom flera olika grenar och vilka idrotter eller träningsformer som utnyttjar flest olika fysiska grenar. Om ni vet någon, oavsett idrott, som har både styrka och uthållighet utöver det normala och matchar den idealfysik jag nämnt ovan så får ni gärna dela med er! :)

Charleston
2012-02-05, 11:02
Gillar fysiken som rugbyspelare på hög nivå har. De är oftast uthålliga, starka och snabba (för sin storlek i varje fall). Och det krävs nog även en ganska hög mental tuffhet från dom.

Kampsportare (främst inom brottning och mma) gillas oxå av samma skäl.

G_lund
2012-02-05, 11:07
Vi har ju några triatleter här på forumet som också drar upp stora vikter på gymmet. Grym allroundfysik som krävs för det :thumbup:

Fritösen
2012-02-05, 11:10
John Brzenk skulle antagligen bryta armen av Bruce lee, just saying :)

Fitnessfjollan
2012-02-05, 11:41
CrossFit

andnel
2012-02-05, 12:01
crossfit

+1

TREX
2012-02-05, 12:16
Ishockey på hög nivå (NHL) lär ju kräva sin explosivitet och uthållighet.

MMA kan vara explosivt, men också väldigt passivt. Domarna bryter väl för passivitet i MMA?

Sniggel
2012-02-05, 12:20
Du kan ju lika gärna sätta ihop löpning, parkour, någon kampsport och styrketräning och kalla det för något så har du en idrott som tränar nästan alla delar av fysiken.

Eller så kan du kombinera flera idrotter som du tror kommer att göra dig bra på allt och acceptera att det är flera idrottsgrenar :P

espeto
2012-02-05, 12:36
CrossFit

:hbang:

LensonGenome
2012-02-05, 12:58
:hbang:

CrossFit = Elitkroppar på dekis. Allt man gör är att äta för lite, träna för mycket och återuppfinna friidrotten. Det i kombo systematiska, periodiska och säsongsbetonade uppläggsmissar. Med andra ord; stavhopp för 100 år sedan.

Mitt bidrag till tråden blir basketspelare eller spjutkastare.

kberg
2012-02-05, 13:05
Gymnastik
(nutida stavhoppsträning)

z_bumbi
2012-02-05, 13:21
Och kan en person som har 85 kilo muskler och/eller tar 120+ i bänkpress ändå springa ett maratonlopp snabbare än de flesta andra?

Med tanke på hur få som kan springa en mil så är jag ganska säker på det. Det finns också ett antal som väger 65-70 kg som bänkar +120 och det är inte en direkt hög kroppsvikt för maraton.

LensonGenome
2012-02-05, 13:21
Gymnastik
(nutida stavhoppsträning)

Haha, gymnaster är ju främst bra kring den egna kroppsliga axeln. Sjukt opraktiskt.

Eller som Wagner sa när hon övervägde att sadla om till sprint. ”Hur jävla svårt kan det vara att springa rakt fram!?". Tydligen för svårt för en elitgymnast i alla fall. :)

andnel
2012-02-05, 13:29
CrossFit = Elitkroppar på dekis. Allt man gör är att äta för lite, träna för mycket och återuppfinna friidrotten. Det i kombo systematiska, periodiska och säsongsbetonade uppläggsmissar. Med andra ord; stavhopp för 100 år sedan.

Mitt bidrag till tråden blir basketspelare eller spjutkastare.

Vad får du äta för lite och träna för mycket ifrån?

LensonGenome
2012-02-05, 13:38
Vad får du äta för lite och träna för mycket ifrån?

Ifrån CF-samhället/sekten. Träningshets och Paleo. Paleo blir alltid för lite mat oavsett kcal-intag.

Om man inte bor isolerat i en grotta d v s, då räcker intaget bättre.

espeto
2012-02-06, 10:50
Ifrån CF-samhället/sekten. Träningshets och Paleo. Paleo blir alltid för lite mat oavsett kcal-intag.

Om man inte bor isolerat i en grotta d v s, då räcker intaget bättre.

Träningshets??
Crossfit förespråkar träna 3 dagar, vila en.. Väljer någon att träna mer än så är det upp till individen.

Gällande Paleo så är det väldigt få av alla CF-fantaster som jag träffat som följer detta strikt. De flesta som följer paleo följer ofta någon variant av Paleo for athletes som tillåter ris och potatis mm mm.
I min box är det snarare mjölkhets och man ser sällan någon av de duktiga atleterna utan ett mjölkpaket i handen.

Själv kör jag på strikt Paleo under hela februari för att jag är nyfiken på vilken effekt det har på kroppen samt ser det lite som en detox efter julsvullandet. Men jag känner redan nu att det knappast kommer att förbättra min prestation, så det är ingenting jag kommer att fortsätta med efter utmaningen. :thumbup:

Silencer
2012-02-06, 11:50
Att vara all around betyder bara att man suger (är halvbra) på massa saker samtidigt.
Lär dig träna för att verkligen dominera i en gren istället.

Random styrkelyftare som också tränar kondis slår för övrigt crossfitnissarna alla dagar i veckan.

Arne Persson
2012-02-06, 12:06
Träningshets??
Crossfit förespråkar träna 3 dagar, vila en.. Väljer någon att träna mer än så är det upp till individen.

Gällande Paleo så är det väldigt få av alla CF-fantaster som jag träffat som följer detta strikt. De flesta som följer paleo följer ofta någon variant av Paleo for athletes som tillåter ris och potatis mm mm.
I min box är det snarare mjölkhets och man ser sällan någon av de duktiga atleterna utan ett mjölkpaket i handen.

Själv kör jag på strikt Paleo under hela februari för att jag är nyfiken på vilken effekt det har på kroppen samt ser det lite som en detox efter julsvullandet. Men jag känner redan nu att det knappast kommer att förbättra min prestation, så det är ingenting jag kommer att fortsätta med efter utmaningen. :thumbup:

Intressant med paleodiet... Vilken epok? Tidig- eller senpaleoliticum?
Äter ni uroxe, visent, jättehjort, vildsvin, brunbjörn, älg, ullhornsnoshörning, myskoxe, vildren mm? Får jag rekommendera lättsmält renlav från magsäcken på en fäld vildren. Bör vara en utmärkt kolhydratkälla för den seriöse vildmannen. Vilka fiskarter? Vilka örter, fröer, rötter och andra växter?:)

espeto
2012-02-06, 12:42
Random styrkelyftare som också tränar kondis slår för övrigt crossfitnissarna alla dagar i veckan.

Ja många inom CF-eliten är just fd styrkelyftare :thumbup:

Intressant med paleodiet... Vilken epok? Tidig- eller senpaleoliticum?
Äter ni uroxe, visent, jättehjort, vildsvin, brunbjörn, älg, ullhornsnoshörning, myskoxe, vildren mm? Får jag rekommendera lättsmält renlav från magsäcken på en fäld vildren. Bör vara en utmärkt kolhydratkälla för den seriöse vildmannen. Vilka fiskarter? Vilka örter, fröer, rötter och andra växter?:)

Paleo är en väldigt öppen "diet" så man får välja epok helt själv :D
Min personliga favorit är mammutgryta med tallbarr och kottar :thumbup:

Arne Persson
2012-02-06, 13:05
Ja många inom CF-eliten är just fd styrkelyftare :thumbup:



Paleo är en väldigt öppen "diet" så man får välja epok helt själv :D
Min personliga favorit är mammutgryta med tallbarr och kottar :thumbup:

Hahaha! Låter utsökt!:D

Hemi
2012-02-06, 13:34
När man är inne och snurrar på kampsport kan jag i alla fall tala för boxningen och där finns sådana som gått titelmatcher men som inte har de bästa fysikerna direkt, även om vissa tror att de måste vara de mest vältränade idrottsmännen av alla. Cigaretter, sprit och andra droger finns inte allt för sällan på dieten. Dessa fall är bara sjuh-es bra på att boxas, det kräver även om man inte tror det en hjärna och en fightingspirit, ett sting, som en 10ggr bättre tränad boxare inte alltid har helt enkelt.

Inom kajaksporten, havskajak då, inte olympisk, krävs det om man inte är på hardcore äventyrsnivå, enbart lite vana, balans, motstånd för sjösjuka, en termos kaffe och en påse hembakade bullar. Trots det kan de mycket väl vara bra mycket bättre tränade än vissa av dessa titelboxare. Vad jag vill säga är att det är individuellt också. Fast vill man mäta ungefär som man testear en bilmotors effekt då är väl vissa av de sporter ni räknar upp de bästa valen, kondition, styrka, snabbhet, spänst i ett.

LensonGenome
2012-02-06, 13:48
Träningshets??
Crossfit förespråkar träna 3 dagar, vila en.. Väljer någon att träna mer än så är det upp till individen.

Gällande Paleo så är det väldigt få av alla CF-fantaster som jag träffat som följer detta strikt. De flesta som följer paleo följer ofta någon variant av Paleo for athletes som tillåter ris och potatis mm mm.
I min box är det snarare mjölkhets och man ser sällan någon av de duktiga atleterna utan ett mjölkpaket i handen.

Själv kör jag på strikt Paleo under hela februari för att jag är nyfiken på vilken effekt det har på kroppen samt ser det lite som en detox efter julsvullandet. Men jag känner redan nu att det knappast kommer att förbättra min prestation, så det är ingenting jag kommer att fortsätta med efter utmaningen. :thumbup:

Låter ju bra, svårt att återvända när man väl upplevt detox-känslan bara!

filmjölk
2012-02-06, 13:51
En enda ultimat träningsform för att bli bra på flera saker är nog svårt. Judo eller brottning, skulle jag vilja påstå kanske, du blir vig, rörlig, stark och får bra uthållighet.

Men två discipliner i kombination som bör skapa en bra fysik med bra styrka och ork är vanlig jävla styrketräning i kombination med vanlig jävla långdistanslöpning. Styrketräna igenom hela kroppen 2ggr i veckan, i totalt 6 pass, med ett splittat byggarprogram (tex push-pull-legs) samt löpträna så gott som varenda jävla dag separat från styrketräningen. Variera med 2-3km snabbare löpning och en mil i lugnare tempo varannan dag och försök pressa tiderna emellanåt. Komplettera med kaloriöverskott, högt proteinintag, arbetslöshet, epo och ryssfemmor.

Jag tror det slår crossfit.

Whoopie
2012-02-06, 13:53
John Brzenk skulle antagligen bryta armen av Bruce lee, just saying :)

Källa på de?!?!?!



















:D

Silencer
2012-02-07, 11:29
Vildren, mums. Har stött på några i Norge.

Kaggsmurfen
2012-02-12, 23:29
Komplettera med kaloriöverskott, högt proteinintag, arbetslöshet, epo och ryssfemmor.

Hahaha xD Bra tips för övrigt :)

stromming
2012-02-12, 23:34
Men två discipliner i kombination som bör skapa en bra fysik med bra styrka och ork är vanlig jävla styrketräning i kombination med vanlig jävla långdistanslöpning.

Oh Filmjölk, you so random

EeJay
2012-02-13, 13:31
Gillar fysiken som rugbyspelare på hög nivå har. De är oftast uthålliga, starka och snabba (för sin storlek i varje fall). Och det krävs nog även en ganska hög mental tuffhet från dom.

Kampsportare (främst inom brottning och mma) gillas oxå av samma skäl.

Skulle nog också säga rugbyspelare i form av styrka samt uthållighet.

Annars är jag sjukt imponerad utav många amerikanska fotbollsspelare som kan flytta sina typ 130kg 40 yards på mellan 4,5-5 sekunder, springa plyometriska konbanor på fantastiska tider etc. Uthållighet saknar dom dock.

svenbanan
2012-02-13, 14:37
+1 på rugby och brottare

Kanske brottarna blir starkare, explosivare, uthålligare av själva brottandet i större utsträckning än rugbyspelarna blir det av själva rugbyspelandet. Jag får för mig att rugbyspelare ägnar sig åt kompletterande träning (gym) mer än brottarna. Kan ju fel om detta såklart...