handdator

Visa fullständig version : Gör jag rätt eller behövs det mer?


Clajj
2012-02-04, 13:56
Hej. Jag har några frågor om huruvida min plan för att bränna fett kommer fungera eller inte. Min pojkvän är träningsfreak och säger att jag gör rätt och att jag bara ska ha tålamod - men mitt tålamod har jag tappat för längesen eftersom jag själv inte ser någon skillnad.

Jag är tjej 26år, 164cm lång, och väger ca 55kg (litar inte på vågarna eftersom varenda en visar olika).

Jag är alltså redan ganska smal, och vill inte bli smalare i sig. Det enda jag vill åstadkomma är att få bort fettet runt magen som väller över jeansen. Ett vanligt problem för oss tjejer så vitt jag har förstått. Att man är smal men har lite fläsk på just magen. Det här stör mig något så enormt, jag vill verkligen slippa behöva tänka på att köpa toppar som alltid ska täcka magen (speciellt när man räcker upp händerna). Vill inte ha det där som kommer över, vill ha en fast och platt mage att kunna valsa runt i på sommaren med bikinitopp och shorts. På det har jag dessutom en väldigt putig mage överlag.

Kommer det här upplägget göra att jag når mitt mål i sommar?:
*500kcal minus varje dag
*gruppträning på SATS 3ggr i veckan
*utöver det möjlig powerwalk med hunden någongång i veckan samt löpning på bandet om jag skulle få tid över

Eller behöver jag löpa ännu mer, köra renodlad styrka också?
Jag försöker få tiden att räcka till, blir svårt att befinna sig på gymmet mer än tre gånger i veckan.. Måste också erkänna att jag inte känner mig helt bekväm på gymmet ännu. Det klassiska med att "alla tittar" osv. Skitlöjligt, men så är det ju när man inte är helt hundra på något.
Killen ger mig dock bra övningar och berättar hur man utför teknik osv. Men när man väl står där själv så är det ändå jobbigt.
Däremot älskar jag gruppträningar. Jag brukade dansa i många år men slutade pga. skadat knä. Men att få träna i grupp till musik och ha en instruktör som skriker på en - jag får såna adrenalinkickar att det är löjligt. Så det skulle ju kännas toppen om jag skulle nå mitt mål genom att bara nyttja den träningsformen - frågan är om det är naivt..

Jag räknar dessutom kalorier och för matdagbok sedan flera månader tillbaka. Jag har slarvat med dieten till och från. Eftersom jag aldrig har gjort något sånt här förut så är jag så himla desperat på att se NÅGOT form av resultat för att behålla motivationen - men jag ser inget och måttbandet säger inget heller. Min pojkvän och en tjejkompis säger att dom ser på mig men enligt mig så är det bara spegeln, måttbandet och mina jeans som talar sanning - och enligt dom händer det ingenting. Jag börjar då lessna och pratar om att lägga in en jävligt hög växel och kriga ännu mer, men då säger killen att jag ska skynda långsamt och att jag gör allt rätt och att resultaten kommer komma.

Jag tvivlar och går bara runt med ångest.
Jag tycker det är jobbigt att ha kämpat i flera månader nu utan resultat.
Enligt mig gör jag uppenbarligen något fel. Antingen ger jag upp eller så kör jag hårdare. Att köra på det här sättet med frågetecken huruvida det ger något eller inte ger mig bara ångest.

Jag vill alltså vara klar med det här i sommar. Det är mitt mål.
Problemet är att jag inte vill förtvina eftersom jag redan är så smal. Så det är klart jag kan köra löpbandet varje dag men då äts ju resten av mig upp också. Jag har inga som helst ambitioner att vara supersmal - tvärtom så älskar jag FORMER. Problemet är att allt har satt sig på magen på just mig..

Hur ska jag egentligen lägga upp det här för att lyckas?
Jag har rätt mycket att göra så jag kan rent praktiskt inte befinna mig på gymmet varje dag men tre gånger i veckan ska jag få in - frågan är då om jag gör rätt i att bara köra gruppträning då eller om jag ska göra något annat. Jag har kommit igång och jogga ute men kan inte göra det under vinterhalvåret eftersom mina luftrör då gör mig förkyld (supersämst immunförsvar).

Vem har rätt egentligen?
Ska jag fortsätta såhär eller kommer det krävas mer?
Jag är ändå en social varelse som njuter av vin i vänners sällskap på helgerna - måste jag go totally nazi och stänga av luren och sluta umgås med folk pga. min dåliga karaktär att inte kunna avstå från ett glas vin eller kan jag faktiskt unna mig det? (som min kille säger "det är ok att unna sig då och då, du kommer bli galen annars")

Jag behöver bara en klar plan, så kör jag.
Det är all den här undran och tvivlan som är plågsam.
Jag är less på att "skynda långsamt". Nu vill jag har resultat och jag är beredd att gå in i warrior-mode om jag måste men jag vill bara veta att det ens är möjligt. Det här känns som ett hopplöst projekt nu, det känns som en lögn att man kan gå ner i vikt. Alla andra lyckas, men inte jag.

Behöver pepp och TRON på att det ens är möjligt.

Hoppas det inte blev alltför rörigt inlägg..

willtjam
2012-02-04, 14:12
Jag skulle nog råda dig att slänga bort gruppträningen och börja med styrketräning istället. Här finns det exempel på bra träningsscheman: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Din pojkvän har rätt i att du ska ta det lugnt. Tjejer har svårare att få bort fett än killar, och det blir ännu svårare med jättemycket träning. Hur mycket äter du? Hur mycket protein?
Det är även bra att ta en "vilodag" från dieten då och då, och äta en vanlig måltid. Ifall man begränsar sig och tänker "jag får inte äta nåt av det där goda tills i sommar" så vill man bara ha det mer, så det är bra för psyket att äta gott ibland.

Clajj
2012-02-04, 14:21
Varför tycker du jag bara ska köra styrketräning?
Det man brukar säga när man ska bränna fett är väl att köra mycket cardio, vilket det är på gruppträningarna?

Jag försöker ligga på 1200kcal per dag, det innebär ett underskott på 500kcal.
Jag äter jävligt mycket ägg, kan snitta 5 per dag. Kyckling, fisk, kött. Halva tallriken grönsaker och kanske 1dl färdigkokt potatis/ris/pasta till middag och lunch.

Jag har inge problem att unna mig saker.
Jag räknar som sagt kalorier, så länge jag inte går över så är det cool.
Problemet är väl att jag kör den klassiska när man väl har dragit över någon gång att lätt ge upp och frossa helt och hållet "eftersom det ändå är kört" ;)

kjell33
2012-02-04, 14:44
Kaloriunderskott kan uppnås på två sätt; via maten eler att träna kardio. Finns inget magiskt med varken det ena eller andra. Däremot rekommeras att köra styrketräning för att minimera muskelförlusten. Det enklaste i ditt fall tror jag vore att du lägger dig på 1800-200kcal/dag och låter vågen avgöra; går du inte ner så dra ner en aning på kcal.

willtjam
2012-02-04, 14:49
Ja, vill du bara bli av med fett så kör på med cardio, men risken finns att du ser likadan ut minus några kilon ifall du inte har några muskler.
Här ett bra bildexempel:
http://haroldgibbons.files.wordpress.com/2011/07/size2.jpg
Dessa personer kan väga precis lika mycket, men den till vänster tränar bara cardio och har ingen nämnvärd muskelmassa, medan den högra tränar styrketräning och dietar.

Ifall du börjar styrketräna så försök äta minst 2g protein/kg kroppsvikt.

Tankegången "nu har jag tagit en kaka så nu är hela deffen förstörd" ska du kasta bort direkt. Det är ett väldigt vanligt misstag, men det är lätt att undvika med planerade "fria" måltider och ätardagar. Sen, om du har legat på -500 en hel dag och sen trycker i dig en kaka på 100 kcal så har du ju inte förstört nånting alls, utan du har bara minskat underskottet till 400, men du ligger ju fortfarande på underskott. Problem blir det ifall man ger upp och trycker i sig hela paketet så man hamnar på ett kaloriöverskott istället.

Saga
2012-02-04, 15:43
Ge inte upp iallafall. Inget blir bättre av att ge upp. Kör hårdare. Mer styrke. Tänk på att bygga muskler i regel tar ganska lång tid. Så tänk långsiktigt. Sätt upp delmål i träningen först och kroppsförändringar sedan. Det går fortare att de utveckling i träingen än i kroppen. Tycker jag. Tänk att det datumet ska jag lyfta si och så tungt, springa si och så fort/långt, och lägg upp en plan. Sluta fokusera på hur illa du ser ut nu (eftersom du nu verka tycka det) och fokusera på hur du vill se ut i framtiden (typ midsommar eller längre fram) och tänk på den bilden när det går tungt i träningen.

mela
2012-02-04, 16:28
Du ska absolut inte köra på gymmet om du inte trivs där. Även om du vill gå ner i vikt så är det A och O att du tycker att det är kul att träna. Annars är det bara att lägga ner.

Det enda du kan göra är att ligga på kcalminus, som du har planerat. Som willtjam skriver så kan du forma kroppen med styrka, men om du inte trivs på gymmet så kanske det är mer värt att köra olika typer av styrkepass isf. Bodypump osv (jag vet inte riktigt vad som finns)

Och det är klart att du kan unna dig lite vin i goda vänner sällskap som du skriver, men det beror ju på hur mycket och hur ofta. Det kanske kan vara värt att dra ner på vinet och ta det då och då (nått glas varannan helg eller så) och sedan dricka lightläsk eller något. Det går att vara social utan vin med :) Iaf om målet är att förbränna fett.

Ristretto
2012-02-04, 21:20
Du ska absolut inte köra på gymmet om du inte trivs där. Även om du vill gå ner i vikt så är det A och O att du tycker att det är kul att träna. Annars är det bara att lägga ner.


Är man dock intresserad av att den förlorade vikten ska bestå av fett så är det rätt viktigt att styrketräna. Frågan kanske ska vara mer om man är beredd att göra det som krävs för att få de resultat man vill ha eller om man vill ha kul?

stromming
2012-02-05, 16:43
Är man dock intresserad av att den förlorade vikten ska bestå av fett så är det rätt viktigt att styrketräna. Frågan kanske ska vara mer om man är beredd att göra det som krävs för att få de resultat man vill ha eller om man vill ha kul?

Detta