handdator

Visa fullständig version : Gjorde illa redan skadad ländrygg i benpressen


MWA
2012-02-04, 01:56
Hej!

Introduktion och tidigare problem

Jag är en man på 21 år. Jag har under cirka ett års tid haft problem med min ländrygg. Det hela började med ett felaktigt marklyft där jag tränade med för tung vikt efter en längre tids paus utan träning och misslyckades med en repetition så att ländryggen böjde sig. Problemet har sedan dess inte kunnat läka, till stor del för att jag spenderar många timmar sittande i mitt arbete varje dag (8-14h), (detta har jag endast nyligen insett).

Mina nuvarande problem (innan idag) är att jag är svag och "sliten" i nedre ryggen och har lätt att få ont och bli öm om jag sitter, både under kortare och längre tidsperioder - beroende på sittplats och sittform. Jag kan sitta korrekt och få ont om jag sitter länge, men om jag sitter dåligt under en kortare tidsperiod (en timme eller så, kanske mindre) eller har en utekväll där jag dricker och därmed struntar i hur jag sitter så kan jag få extremt ont under dagarna efteråt, så pass att jag knappt kan böja mig och knyta skorna eller röra mig normalt utan smärta. Jag kan även ha ont när jag står eller ligger men problemen blir alltid värst i samband med sittning. Jag är väldigt försiktig med att inte böja eller belasta min rygg och har nyligen börjat med sjukgymnastik där jag ska träna och stretcha höfterna.

Kort sagt så har jag en skör och skadad nedre rygg som jag endast nyligen verkligen har börjat jobba för att förbättra.

Här brukar jag ha ont (ungefär), allt ifrån milt obehag till relativt intensiv smärta:

http://i42.tinypic.com/f21mjl.jpg

Smärtan sitter alltså i musklerna och lederna bredvid ryggraden, inte i själva ryggraden.

Olyckan

Det som hände idag var att jag körde sittande (plan) maskinbenpress med strax över 200kg. Under en repetition då jag skulle trycka ifrån så lyckades min rumpa på något vis halka framåt, så att den lyftes och ländryggen böjdes uppåt. Detta hände ögonblickligen samtidigt som jag var ungefär halvvägs upp med vikten och tog i hårt (det var tredje repetitionen, vikten var kanske 12RM under det specifika setet). Jag fick riktigt ont och släppte med benen direkt.

Jag kände direkt att jag hade gjort illa mig ganska rejält och trycket som uppstod hamnade exakt på det område där jag redan är svag, skadad och har ont!

(För att ytterligare illustrera hur pass illa jag själv uppfattar detta som så kan jag säga att jag alltid är extremt försiktig med att aldrig böja min rygg. Vare sig jag lyfter en pappersbit från golvet eller ska sätta mig ned så håller jag alltid ländryggen rak och stödjer med benen och magen. Det sista jag skulle göra är att sätta press på ländryggen då den är böjd. Jag har alltså undvikit att böja min ländrygg under ett helt år, speciellt under press, och nu så sker detta!)

Symptom och funderingar

Efter det så ställde jag mig upp och gick iväg och lade mig. Jag kunde stå och gå men det gjorde mycket ont och jag fick gå väldigt sakta med armen som stöd för ländryggen. Jag lade mig på rygg på en träningsmatta och låg där i lite mer än en timme. Jag tog fötterna närmare kroppen med knäna i vädret (tänk sit-up startposition) och höll mig med händerna under benen för att ta bort trycket från ryggen.

Sedan dess så har jag varit hemma i några timmar. Smärtan försvinner om jag lägger mig i exakt rätt position i sängen med benen lite upphöjda. Dock så är själva processen att lägga sig och (speciellt) att gå upp ur sängen inte att leka med, det gör riktigt ont. Smärtan är inte lika intensiv som direkt efter olyckan men den är fortfarande det värsta jag har varit med om i rygg-väg. Jag kan gå sakta men ibland så sticker smärtan till ordentligt, främst i höger sida av ländryggen. Om jag böjer huvudet framåt så smärtar det även mer.

Jag fick kort råd av en tränande på gymet som råkade vara sjukgymnast att ta smärtstillande och att hålla utkik för symptom på diskbrock, samt att se till att gå runt mycket imorgon (för cirkulationen). Jag ringde till sjukvårdsupplysningen och försökte beskriva min situation - med fokus på att jag har tidigare ryggproblem och att det som hände idag var en olycka med stor press på ryggen - (de skriver att "ryggskott" oftast inte har någon direkt anledning). Hon tyckte att det lät som att jag hade ryggskott och att jag skulle fortsätta med smärtstillande och sedan uppsöka vårdcentral på måndag, samt hålla utkik för värre symptom. Även hon sade att jag borde försöka gå runt så mycket jag kan.

Jag vet dock inte om dessa råd (speciellt att gå runt) är bäst med tanke på mina tidigare ryggproblem? Jag tvivlar även på att detta är ett ryggskott (vad det nu är). Smärtan är koncentrerad till de områden jag har markerat på bilden, men nu främst höger sida. Jag har fått väldigt små känningar av avdomningar i höger skinka, men inte så pass att jag blir orolig av det.

Om någon har råd eller tips så skulle det uppskattas väldigt! Tack för den långa läsningen!

Algstrand
2012-02-04, 12:35
Jag hade (har) själv haft ont i ländryggen i något år. Är i din ålder och sitter mycket under dagarna. Skadan uppkom precis som för dig under ett marklyft. Träffade nyligen två olika sjukgymnaster. Den ena rekommenderade rehabövningar för att aktivera stabiliserande muskler i ryggen. Dock hittade hon inte "felet" annat än att de va svaga. Den andra sjukgymnasten lokaliserade problemet till en något komprimerad kota långt ner på ryggen.

Han visade då några övningar som dels ska räta upp mitt bäcken (som då va något snett) samt lätta på trycket på kotan.
Har även fått mycket genomgångar på böj och mark så att jag håller korrekt form. Är väldigt noga med det. Kör på ca 80% 1 RM och försöker därmed bygga upp min styrka successivt.

Mitt tips blir därför: Kontakta sjukgymnast och be dem lokalisera själva skadan (om du inte redan vet vad som är fel) Sen kanske det kan vara klokt att inte pressa sig till absoluta max i de övningar där du riskera att få svank då du blir för trött (mark, knäböj, militärpress etc...)

/mvh

Ego
2012-02-04, 20:25
Du bokstavligen bad om att bli skadad, om du inte kan sitta utan att få ont, hur tänkte du när du satte dig på benpress och lastade på ett par hundra kg på den?

Gå till en bra terapeut och få saker och ting utredda, du har tusen grejer som inte funkar som de skall. Det du lite säger att du inte kan stabilisera en RELATIVT statisk position, hur tänkte du stabilisera dynamiskt då? Gå inte till honom som gav dig det där korkade rådet, sånt säger man inte ens när man har bråttom.

MWA
2012-02-04, 23:55
Jag hade (har) själv haft ont i ländryggen i något år. Är i din ålder och sitter mycket under dagarna. Skadan uppkom precis som för dig under ett marklyft. Träffade nyligen två olika sjukgymnaster. Den ena rekommenderade rehabövningar för att aktivera stabiliserande muskler i ryggen. Dock hittade hon inte "felet" annat än att de va svaga. Den andra sjukgymnasten lokaliserade problemet till en något komprimerad kota långt ner på ryggen.

Han visade då några övningar som dels ska räta upp mitt bäcken (som då va något snett) samt lätta på trycket på kotan.
Har även fått mycket genomgångar på böj och mark så att jag håller korrekt form. Är väldigt noga med det. Kör på ca 80% 1 RM och försöker därmed bygga upp min styrka successivt.

Mitt tips blir därför: Kontakta sjukgymnast och be dem lokalisera själva skadan (om du inte redan vet vad som är fel) Sen kanske det kan vara klokt att inte pressa sig till absoluta max i de övningar där du riskera att få svank då du blir för trött (mark, knäböj, militärpress etc...)

/mvh

Tack för svar!

Det låter som att du har lyckats få ordning på din rygg. Bra! Hur är dina problem nuförtiden? Hur lång tid tog det att göra saker och ting bättre och vilka övningar tycker du var viktigast för detta? Var det en av dina sjukgymnaster som demonstrerade korrekt form på knäböj och marklyft eller var det någon annan (och var sjukgymnasterna isåfall väldigt erfarna med styrketräning)?

Jag går just nu till en sjukgymnast och det jag har blivit tillsagd att göra är att stärka höfterna med olika kabelövningar på gymet, samt att stretcha underdelen av kroppen, främst höftböjarna. Efter att jag har gjort det under en tid så skulle vi utvärdera om problemen inte hade blivit bättre. Väldigt viktigt var också att jag slutade att sitta så mycket överhuvudtaget och skaffade ett höj- och sänkbart bord, något jag just nu håller på att kolla på. Jag har inte hunnit följa alla dessa råd än och vet då inte om det ger någon effekt, men när jag har varit på semester och gått betydligt mer än att sitta så har min rygg mått mycket bättre än vad den brukar göra, så jag är övertygad om att sittandet skapar stora problem.


Du bokstavligen bad om att bli skadad, om du inte kan sitta utan att få ont, hur tänkte du när du satte dig på benpress och lastade på ett par hundra kg på den?

Gå till en bra terapeut och få saker och ting utredda, du har tusen grejer som inte funkar som de skall. Det du lite säger att du inte kan stabilisera en RELATIVT statisk position, hur tänkte du stabilisera dynamiskt då? Gå inte till honom som gav dig det där korkade rådet, sånt säger man inte ens när man har bråttom.

Tack för svar!

Jag kanske har felformulerat mig lite. Jag kan sitta, men desto längre jag gör det och desto sämre hållning jag har, desto fortare kommer smärtan krypandes. Benpressen i fråga är en där man sitter i nivå med marken (alltså som på en stol, men med benen rakt framåt) och trycker ifrån själva sitsen (det är den som är den rörliga delen). Det är även en maskinbenpress med viktmagasin, vilket gör att 200kg inte är så tungt som det hade varit i en vanlig benpress med fria vikter. Jag har tränat på denna i flera månader utan några som helst problem och jag tycker att den är väldigt skonsam för ryggen, då ryggstödet är bra format och har rätt vinkel. Vanliga benpressar kan jag inte ens sätta mig i utan att få ont, och det hade jag inte heller gjort. Jag är alltid väldigt försiktig med min rygg och känner därför att jag måste förklara att jag inte alls "ber om att bli skadad", tvärtom! Om jag hade lastat på för mycket vikt i marklyft och gjort illa ryggen på det viset hade jag kännt mig riktigt dum, men i det här fallet så känner jag inte att jag kan klandra mig själv så värst mycket, det känns mest som en olycka.

Vilket råd anser du är korkat? Att jag ska promenera mycket? Isåfall så fick jag det rådet av en tränande på gymet som var sjukgymnast (och av sjukvårdsupplysningen), inte av den sjukgymnasten jag går till. Därmed så är denne inte medveten om mina tidigare ryggproblem och kan inte ge specifika råd. Det är till stor del därför jag frågade här, men det hänger ju också på att jag lyckas förklara mina problem ordentligt, vilket jag tydligen (?) inte har gjort.

För övrigt så känns det ganska mycket bättre idag. Jag kan ligga i flera olika positioner med benen och även på sidan utan att ha riktigt ont, jämfört med att endast kunna ligga perfekt placerad på rygg utan smärta igår. Jag kan även gå med mindre besvär än igår. Dock så är jag fortfarande rörelsehindrad men jag är glad att se att det går åt rätt håll så fort!

Algstrand
2012-02-05, 11:18
Tack för svar!

Det låter som att du har lyckats få ordning på din rygg. Bra! Hur är dina problem nuförtiden? Hur lång tid tog det att göra saker och ting bättre och vilka övningar tycker du var viktigast för detta? Var det en av dina sjukgymnaster som demonstrerade korrekt form på knäböj och marklyft eller var det någon annan (och var sjukgymnasterna isåfall väldigt erfarna med styrketräning)?



Det är betydligt bättre men jag kan fortfarande känna mig "stel" på morgonen när jag ska ta på mig strumpor och så. Jag kände att det blev gradvis bättre i stort sett direkt sen mitt besök hos sjukgymnasten samtidigt som jag tränade basövningar med god form och inte maxbelastade mig. Det är PTs på gymmet som har tittat på mig (de va då medvetna på mitt problem) men även sjukgymnasten (tror han har tränat en del själv) tyckte att det va en god idé att ha distanser under hälarna vid böj och mark.

Mitt ryggproblem berodde till stor del på att jag tidigare utfört dessa övningar fel pga för stela fotleder vilket resulterat i att jag varit tvungen att böja ryggen istället för benen....inte bra. Tänkte börja köra stronglifts 5x5 nu. Tror det kan vara en god idé att för någon som mig att börja lite lättare för att sedan öka på för att få basstyrka.

Tolkia
2012-02-05, 12:13
Jag skulle tycka att rådet att promenera mycket är ett bra råd, om du kan göra det. Därmemot är jag, som Ego, rätt skeptisk till att lasta 200 kg i benpressen om man har så mycket symptom att man inte vågar böja ryggen i normal aktivitet.

Ego
2012-02-05, 19:25
Jag gillar inte medicineringen vid sådana situationer, kan trolla bort symtomen och så tror man att man är frisk och gör något som förvärrar grejerna ännu mer. Om smärtan är outhärdlig då är det en annan femma och är man på den nivån så borde man söka upp hjälp.

Du har beskrivit lokalisationen, bakgrunden och utvecklingen, men det säger väldigt lite om själva källan till problematiken och det kan du nästan aldrig göra om du inte är påläst inom området och jobbar med det själv. Källan och smärtområdet är sällan samma. Jag förstår vad du försöker göra och berätta, och ge så mycket detaljer som möjligt men utan specifika tester och möjlighet till att observera dessa blir det svårt att uttala sig om något :)

Tolkia
2012-02-05, 19:56
Jag gillar inte medicineringen vid sådana situationer, kan trolla bort symtomen och så tror man att man är frisk och gör något som förvärrar grejerna ännu mer. Om smärtan är outhärdlig då är det en annan femma och är man på den nivån så borde man söka upp hjälp.
Där är vi eniga. Jag tycker iofs att man vid ett "vanligt" ryggskott (typ man kan ta sig till toaletten och göra det man skall där) kan vänta några dagar och se hur det utvecklar sig, och att det då är helt OK att självmedicinera lite så att man kan sova och röra sig någorlunda. Det är i alla fall inte så lätt för läkare/sjukgymnast att säga så mycket om man har så ont att man bara kvider oavsett vad de gör med en, och det allra värsta klinga ofta av på ett par dagar. Däremot att träna på smärtstillande är inget man skall ägna sig åt om man inte har VÄLDIGT bra koll på vad man gör. Vilket diskvalificerar ungefär 99% av Kolozzeum, mig inräknad.

perfection
2012-02-10, 22:20
Tjenare!

Det du talar om har jag med haft problem med .
Jag fick diagnosen kotförflyttning, kollat något på det alls?
Att gå runt o göra övningar hjälper inte mig alls då kotorna hoppat, då är de bara o gå till kiropraktorn för mig :) sedan har ja olika övningar för o stärka ändryggen.

Vet inte om detta var till någon hjälp men man kan alltid hoppas :)

MWA
2012-03-20, 19:28
Tack alla för råd!

Sån tur var så läkte den här "skadan" av sig själv inom två-tre veckor så att jag inte hade extra ont, utan ryggen var som vanligt. Just fick senare en röntgen av ryggen som visade att jag inte hade några problem med kotor eller diskar, så det är något annat som spökar. Men jag känner att jag är på god väg att ordna ryggen med hjälp av mindre sittande, stretchar för höft och ben samt försiktigare träning med övningar som stärker ryggen (marklyft, skivstångsrodd, hyperextensions). För ett par månader sedan var det bara en dröm att kunna träna marklyft igen normalt och tanken om att köra skivstångsroddar där stången lyfts från marken skulle nog låta mer som ett skämt, men nu så funkar det!

Jag håller också med om att inte använda smärtstillande vid en sån här situation, trots att jag gjorde det under kanske tre olika dagar under dessa ~tre veckor. Det känns mycket bättre att vara medveten om smärtan så att man inte gör något dumt av misstag.

Holabandola
2012-03-21, 06:48
I stort sett de enda muskler som jobbar när man sitter är Quadratus Lumborum.
Det är också där du har visat att du har ont.
Det är en mycket stor muskelgrupp, so tar tid att läka, det är också svårt att avgöra vad som gör ont, för muskelgruppen sitter djupt. Smärtan kan kännas som om den komemr från njurarna om manhar problem med QL nrä man sitter.

För att lösa det måste du stretcha ut röven fullständigt. Kör Pigeon pose och denna så har du tagit hela rumpan http://www.youtube.com/watch?v=UdnY4366eBg&feature=results_main&playnext=1&list=PLE7A7365AD656A3C4
Röven drar i QL när man sitter.

Därtill måste du stretcha höftböjarna, för med stela höftböjar kommer ingen rygg läka någonsin. Detta är den enda och bästa stretch du behöver för det ändamålet (du får maximal stretch med denna metod med att hålla armana utåt och foten innåt). http://www.youtube.com/watch?v=iEbvVwuBnzg
Psoas drar i Erector spinae som drar i allt högre upp (förutom QL).

Sen bör du även stretcha hamstring och Quads. Men dessa är sekundära och ska vara extremt jäkla stela för att skapa problem med ryggen. Stela hamstrings skapar snarare problem med magmusklerna. Stela quads däremot tilltar bäckenet för ryggen på ett ogynnsamt sätt och spänner upp allt på baksidan.

Att din rygg är svag tror ajg inte, itne om du har för vana att träna och varit på gymmet i mer än ett års tid innan detta inträffade. då har du sannolikt en stark rygg. Men spännda muskler kan ge intrycket av att man har en svag rygg eftersom minsta belastning blir droppen får bägaren att rinna över.

Att gå till sjukgymnast och träna upp är helt rätt MEEEEEENNNNN, du måste FÖRST ha full och normal rörlighet i musklerna innan, för annars kommer du bara förvärra det hela av träning och ytterligare belastning.
en sjukgymnast saknar ofta denna kunskap. Däremot kan en Naprapat genom olika test (thomas test etc) avgöra vilka muskler som fungerar och vilka som är spännda.

Tolkia
2012-03-21, 07:02
Att gå till sjukgymnast och träna upp är helt rätt MEEEEEENNNNN, du måste FÖRST ha full och normal rörlighet i musklerna innan, för annars kommer du bara förvärra det hela av träning och ytterligare belastning.
en sjukgymnast saknar ofta denna kunskap. Däremot kan en Naprapat genom olika test (thomas test etc) avgöra vilka muskler som fungerar och vilka som är spännda.
Det där är ju bara så mycket bs. Det finns massor av bra sjukgymnaster, liksom det finns massor av dåliga naprapater. Jag har sett ett flertal exempel på privatpraktiserande naprapater som har mer intresse av att hålla kvar patienten i behandling så länge som möjligt (passiv behandling med manipulation framför träningsråd) än av att patienten egentligen skall bli bättre.Hjälpta på traven i sin verksamhet av patieternas önskan att få en extern lösning på sina problem istället för den tråkiga "gör den här trist övningen morgon och kväll i åtta veckor". Det finns förstås även dåliga sjukgymnaster, men jag ifrågasätter STARKT dina grunder för att avpolletter en hel yrkeskår på det sätt du gör.

Jag är f.ö. även ganska skeptisk till din diagnos och dina råd här ovan. Jag skulle inte sätta en person med akut ryggskott på våldsamma stretchövningar. Jag tycker också att det är att förenkla att förklara alla ryggproblem med roterade bäcken, vilket verkar vara populärt.

Holabandola
2012-03-21, 08:17
Akut ryggskott?
Det är ju en gammal skada, och som han säger att smärtan sitter muskulärt.
Gör det ont i ryggraden är det en annan femma.

Sjukgymnaster och Naprapater är två olika skolor, precis som du beskriver. Generellt så vill sjukgymnaster träna bort problemen, medans en naprapat stretchar bort problemen (och då ofta också osökt håller kvar patienter med svag/oblanserad muskulatur).
En sjukgymnast förstår sig inte på strething som en naprapat gör, de har ofta inte den utbildningen (givet de inte valt till manipulering etc under sin utbildning). Detsamma för en naprapat. De kan inte alla metoder för att stärka en svag muskelgrupp.

Jag talar också från egen erfarenhet, jag har träffat två sjukgymnaster, både fnyste åt stretching när jag frågade om jag kunde stretcha bort mina problem.
Jag led under ett halåvrstid pga detta och deras träning gjorde det bara sämre.
Gick till en naprapat och han drog ut stela muskler och jag blev bra på en eftermiddag :-)

Det jag menar är, har du varit fysiskt aktiv, du har en grundstyrka från gymmet, så är sjukgymnast och rehab sällan den rätt vägen. Du måste vekrligen ha skadat dej rejält och varit inaktiv liggandes länge för att förlora den styrkan. Ofta rör det sig istället om stela muskler, låsningar som med ett enkelt handgrepp kan lösgöras.
Som killen beskriver här över så tycker jag det låter som låsningar efter en gammal skada (lumbago). Den akuta fasen av lumbago läker rätt fort, ett par dagar till en vecka. Därefter handlar det om låsningar, muskelspändhet och obalanser. Dessa kan man gå med läääänge givtet man inte stretchar ut dem....och som killen beskriver så är smärtan muskulär, och inte från ryggraden, det är en agvörande skillnad för behandling.
Därtill är han sannolikt inte "svag" eftersom han hänger här och säger att han fick besvär av marklyft :-) (han har en tränignshistoria bakom sig hetl enkelt)

Holabandola
2012-03-21, 08:30
Ah, sorry...läste inte TS hela inlägg så noga, jag missade att det nyligen hade hänt. Det låter som akut lumbago, och då är det vila och antinflammatoriska som gäller.
Men sen....kan man läsa om mitt inlägg igen :-)