handdator

Visa fullständig version : Pump/mjölksyra i ryggen


shadowfire
2012-02-03, 19:47
Jag kan inte minnas att jag hade detta som ung, men på "äldre dagar" så får jag otroligt lätt mjölksyra i ryggslutet, typ erector spinae. Det räcker att jag tar fram dammsugaren och börjar dammsuga eller står och grillar och bara böjer mig lite fram så kommer den brännande känslan direkt (och som efter ett tag övergår i den där frustrerande känslan av mjölksyra).

Jag hade detta innan jag började träna och det har kvittat om jag kört 130 kg i marklyft eller 180 kg, oavsett hur mkt jag tränat erector spinae så får jag ändå den där jäkla pumpen/mjölksyran av att bara dammsuga.

Därför tror jag att det är något annat anatomiskt som är lurigt. Kan erector spinae dra ihop sig på något vänster och förkortas? Eller kan det vara höftböjarna som är boven även här (de är aningen för strama och jag får framåtroterat bäcken som tacken)?

bustz0rz
2012-02-03, 21:55
Tar och bumpar upp denna såhär på fredagskvällen då jag själv känner igen mig lite i problemet.

shadowfire
2012-10-30, 09:30
Bumpar min gamla tråd då jag inte fått någon klarhet i detta. Är faktiskt så jag har börjat fundera på att lägga ett läkarbesök och kolla upp rubbet hos en sjukgymnast eller annat.

När jag googlar på pump i korsryggen och mjölksyra osv, så får jag mest upp massa steoridbruksymptom bara :/ ... å det beror det verkligen inte på, varken riktiga roidz eller någon bieffekt från något kosttillskott. Skulle vara kreatinet då men det tror jag knappast på.

Tränar jag marklyft så får jag ännu lättare värk i korsryggen, typ mjölksyrakänsla, i nästan 10 dagar framåt om jag gör minsta lilla arbete. Plockade lite ved från backen igår, kändes som om jag kört ett tvåtimmars markpass efter bara det.

Dammsugning. Jobba framåtlutad vid diskbänken. Värst är nog att plocka upp saker från marken och böja sig framåt mycket. Mjölksyra och en brännande känsla i erector spinae.

Känns inte normalt, ingen annan muskelgrupp på mig tycks reagera på det sättet.
För korta höftböjare? Något som bör stretchas? Kass bålstabilitet? Näringsbrist, typ zink eller något?

NNIF
2012-10-30, 09:34
kanske är att du får en rundning av korsryggen? Jag har haft ltie detta själv, kunde inte ens böja på 50kg utan att få detta. Men har övat upp rörligheten i höftböjare och hamstrings så nu är problemet borta. Om detta är lösningen för dig vet jag ej - men att kolla upp din rörlighet med mera hos en sjukgymnast kanske vore på sin plats?

Pepz
2012-10-30, 09:37
låter som en svag bål.

Hade exakt samma problem innan jag övade upp bålstyrkan

edit: inte svag men dålig aktivitet i transversus vilket gör att de yttre musklerna får jobba hela tiden

shadowfire
2012-10-30, 15:29
kanske är att du får en rundning av korsryggen? Jag har haft ltie detta själv, kunde inte ens böja på 50kg utan att få detta. Men har övat upp rörligheten i höftböjare och hamstrings så nu är problemet borta. Om detta är lösningen för dig vet jag ej - men att kolla upp din rörlighet med mera hos en sjukgymnast kanske vore på sin plats?

hur övade du upp rörligheten? Liggande stretch med ena benet på andra knät osv? Tacksam för tips på övningar, hatar stretching överlag men den här konstanta mjölksyran/pumpen går mig på nerverna ;)

låter som en svag bål.

Hade exakt samma problem innan jag övade upp bålstyrkan

edit: inte svag men dålig aktivitet i transversus vilket gör att de yttre musklerna får jobba hela tiden

Det är inte helt uteslutet då jag egentligen aldrig tränar magen specifikt, utan nöjer mig med att ge den smisk i de övningar som kräver bålstabilitet enbart. Förstår jag dig rätt så kan träning av något sätt (antagligen bukträning, jag får googla o se hur man kommer åt transversus) skapa en jämnare bålstyrka.

Hmm, tåls att kika närmare på, tack för input iaf. Jag föredrar att prova lite saker själv innan jag uppsöker kvinnor och män i vita rockar, själv är bäste dräng (ett tag iaf) ;)