handdator

Visa fullständig version : Tränar jag rätt?


Zeth
2004-01-14, 14:04
Alternativ schema:

Måndag: Armar
Armhävningar ----------------------> 2x30
Biceps Lätta (14kg)per hand --- > 2x10
hantelpress Lätta (14kg)---------> 3x10
Biceps2 (Ca:25kg)per hand -----> 3x8
Enhands-armhävningar ----------> 3x8

Torsdag: Mage
Situps -------------------------------> 3x30
Benlyft (Ca:5kg) -------------------> 3x20
Situps med tyngd (15kg)---------> 3x10


Lördag: Armar & Mage
Enhands-armhävningar -----------> 3x8
Biceps2 -------------------------------> 3x8
Benlyft (Ca:5kg) --------------------> 3x20
Situps med tyngd (15kg)----------> 3x10

Tar också Maxgainer 2 gånger dagligen.
Ålder: 23
Längd: 1.77
Vikt: Ca. 70 (Mycket svårt att gå upp i vikt)

Har tränat enligt ovanstående schema i Ca: 1 månad.
Någonting som borde ändras?

Wiiking
2004-01-14, 14:10
Vad har du för mål med träningen?
Du tränar i princip bara mage, bröst och biceps. Ingen rygg, axel eller benträning exempelvis.

aliquis
2004-01-14, 14:21
byt ut alla ställen med "lätta" till "tunga" och träna hela kroppen? :D

Zeth
2004-01-14, 14:27
Har väl inget speciellt mål, vill bara bli vältränad & allmänt stark.

Tränar hemma, så det är lite svårt att träna hela kroppen, men
benen tycker jag är onödigt att träna.
Och ryggen vet jag inte alls hur man tränar, måste nog kolla
upp det.

Ska jag ta bort alla lätta träningar & bara köra de tungsta?

AndersHermansson
2004-01-14, 15:27
Om du är seriös med träningen så tycker jag du ska dra till ett gym och börja träna hela kroppen!

Finns ju ett skitfint gym i Luleå, Step-In.

Zeth
2004-01-14, 15:39
Originally posted by AndersHermansson
Om du är seriös med träningen så tycker jag du ska dra till ett gym och börja träna hela kroppen!

Finns ju ett skitfint gym i Luleå, Step-In.


Jo, har funderat på det...
Men det är ju ganska dyrt också & tidskrävande.

Nex
2004-01-14, 15:47
Som nämnt, fimpa allt "lätt" och ta dig an rygg och ben också.

Annars (förutsatt att din överkroppsträning får nån effekt) finns ju risken för att du kommer att se ut som ett disco-miffo - mer eller mindre tränad framsida av överkroppen, taskig hållning och stickor till ben. ;)

Har du inte ordentligt med grejer hemma är det bäst att börja köra på allvar på ett gym. Läs för övrigt på lite här på forumet (t.ex. i best of-avdelningen) så får du en hel del koll på hur du ska göra för att lyckas med träningen.

Sen tar träning (oftast) en jäkla massa tid och energi. Det är bara att räkna med det, eller lägga ner. Men tycker man det är kul är det ju inget problem. :D

:bpump:

scudmissile
2004-01-14, 15:53
Det är inget fel att vara disco, ben är onödigt att träna

Nex
2004-01-14, 16:12
scudmissile: du glömde den ironiska smileyn :smokin:

Tycker själv att det ser hyfsat patetiskt ut med disco-look, men smaken är ju som röven (känner att jag börjar glida från trådens ämne... det kanske finns nån discotråd)... :booty:

;)

Karl_alfred
2004-01-14, 16:13
Originally posted by scudmissile
Det är inget fel att vara disco, ben är onödigt att träna

varför skulle det vara de?

King Grub
2004-01-14, 16:19
Utan tung benträning når man aldrig bästa möjliga resultat på resten av kroppen heller.

Mago
2004-01-14, 16:52
Originally posted by King Grub
Utan tung benträning når man aldrig bästa möjliga resultat på resten av kroppen heller.

Finns det några studier som stödjer det du säger?

Av personlig erfarenhet skulle det du säger mycket väl kunna stämma, men finns som sagt nån vetenskaplig förklaring till det?

RobbeliRobban
2004-01-14, 16:56
Originally posted by Zeth
Har väl inget speciellt mål, vill bara bli vältränad & allmänt stark.

Tränar hemma, så det är lite svårt att träna hela kroppen, men
benen tycker jag är onödigt att träna.
Och ryggen vet jag inte alls hur man tränar, måste nog kolla
upp det.

Ska jag ta bort alla lätta träningar & bara köra de tungsta?

Det finns bra ryggövningar du kan köra hemma med hantlar, Lutande rodd, Enarmsrodd, marklyft.

Axlar kan du köra med: Hantelpressar, flyes, lutande flyes.

Triceps: Kickbacks, extensions

Vill du köra lite tyngre bröstträning kan du använda dig av en ryggsäck med vikter i, eller en person som motvikt.

King Grub
2004-01-14, 17:10
Originally posted by Mago


Finns det några studier som stödjer det du säger?

Av personlig erfarenhet skulle det du säger mycket väl kunna stämma, men finns som sagt nån vetenskaplig förklaring till det?

Ur NCSA:s Strength and Conditioning Manual:

"The hormonal system or what is known as the endocrine system added with the nervous system makes up what is known as the term, "neuroendocrinology". This term describes the relationship of chemical substances that have both neural and hormonal functions. Usually the endocrine glands are stimulated to release hormones by a chemical signal received by the receptors on the gland or by neural stimulation (resistance training).

The increase in anabolic hormone levels observed consequent to the performance of heavy resistance exercise can increase hormonal interactions with various cellular mechanisms and enhance the development of muscle protein contractile units. On neural stimulation from an alpha motor neuron to initiate a muscle action, various signals (electrical, chemical, and hormonal) are sent from the brain and from activated muscles to a number of endocrine glands. Hormones are secreted during and after the resistance exercise bout to the physiological stress of resistance exercise.

In plain terms this means that the nervous, muscle-skeletal, and hormonal systems are responsible for the effects promoted by exercises like the squat. There are various hormones which produce this effect, and the one that most people are familiar with is testosterone. It's been documented that testosterone serum concentrations can increase independently or with various exercise variables. The squat, which is defined as a large muscle-group exercise, is one of them. "

gasoliner
2004-01-14, 17:15
Originally posted by Nex
Som nämnt, fimpa allt "lätt" och ta dig an rygg och ben också.

Annars (förutsatt att din överkroppsträning får nån effekt) finns ju risken för att du kommer att se ut som ett disco-miffo - mer eller mindre tränad framsida av överkroppen, taskig hållning och stickor till ben. ;)

För att inte tala om skaderisken då framsidan hel plötsligt är 3 gånger så stark som baksidan kroppen = rygg och axelproblem.

Zeth
2004-01-14, 17:37
Skall nog välja de tungsta seten enligt schemat ett tag & sen när man får in lite mer $$$, så är det bara att glömma allt vad träna hemma är.

Är ju inte bra att träna hur som helst när man knappt
vet hur man tränar, & vilken teknik man ska ha.

Vill ju absolut inte se ut som någon Disco-miffo!:em:

aliquis
2004-01-14, 18:06
utfall med 25kg hantlarna borde väl fungera som lite benträning iaf.